מי שעוקב אחרי האופן שבו התקשורת האמריקאית מסקרת את עולם הטלקום, עלול לקבל את הרושם שישראל היא מדינה מבודדת שנמצאת בכוכב אחר. עולם הטלקום האמריקאי גועש בחודשים האחרונים סביב הניסיונות של רשות התקשורת הפדרלית (ה-FCC), לשנות מקצה לקצה את כללי התחרות שהונהגו בתקופתו של הנשיא הקודם, ברק אובמה.

ממשל טראמפ מנסה לשנות גם את התחום הזה והוא מתמקד בחוקי הפרטיות ובנייטרליות הרשת - שני נושאים שהדמוקרטים בארה"ב הגנו עליהם בתוקף. הממשל הקודם הגביל את האפשרות של מפעילי התקשורת לעשות שימוש במידע שהם אוספים על הלקוחות והקפיד מאוד שלא לאפשר למפעילים לתעדף תנועת אינטרנט בהתאם לאינטרסים שלהם.

שתי הסוגיות הללו מעוררות דיון נוקב בארה"ב לגבי פריצת גבולות. במקביל מתקיים דיון ערני סביב שאלת המיזוג מחדש של החברות ספרינט וטי מובייל. המיזוג נבלם בעבר על ידי הממשל מפני שעורר חשש מפגיעה בתחרות בשוק שבו יישלטו שלושה שחקנים גדולים בלבד. בשוק האמריקאי מעריכים כעת שאם שתי החברות יגישו בקשה למיזוג מחודש - הממשל יאשר את המהלך.

הדיון שמתנהל בארה"ב מעורר שאלות לגבי מצבו של שוק התקשורת המקומי. השאלות המהותיות לגבי עתיד השוק, אשר נדונות בהרחבה מעבר לים, כמעט ולא מעוררות עניין אצלנו. השיח הציבורי בנושא דל וכמעט משעמם, תופעה שאיני זוכר כמוה בשני העשורים האחרונים.

אפשר לייחס את האדישות לעובדה שראש הממשלה נתניהו שולט בשוק התקשורת, למרות שראוי לציין שנתניהו מתעניין בתחום המדיה ולא בעולם הטלקום. הדיון שכן מתנהל כאן נוגע לביטול ההפרדה המבנית בבבזק. בחודשים הקרובים צפוי להתקבל מידע חדש בנושא וזו הזדמנות להציף את הדברים.

זה לא סוד שבזק עושה מאמצים גדולים על מנת לבטל את ההפרדה המבנית שחלה עליה. מבחינת בזק זהו היעד האסטרטגי של החברה בשנה הנוכחית. נדמה שבזק מקדישה לנושא יותר תשומת לב ניהולית מאשר להשקעות ברשת - והיא פועלת בכל החזיתות על מנת שהביטול יתרחש כבר השנה.

ישנם שני היבטים חשובים בנושא ההפרדה המבנית. הראשון קשור לצורך של יורוקום, בעלת השליטה בבזק, לקדם את המהלך. בכירים בבזק מאמינים שנעשה לחברה עוול גדול כאשר הממשלה הפרה את ההתחייבות שלה לבטל את ההפרדה.

המניה ירדה

הלחץ שבזק מפעילה היה אחד הנושאים שבהם החברה דנה עם האנליסטים לאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הראשון. צריך להבין ששאלת ביטול ההפרדה משפיעה על האחזקות של בעלי המניות הזרים בבזק. האחרונים מאמינים שהביטול יניב תהליכי ייעול גדולים שיבואו לידי ביטוי בשווי החברה. העניין הוא שבזק טוענת כבר שנים שביטול ההפרדה נמצא מעבר לפינה אבל בפועל זה לא קורה.

העיכוב הזה הוביל ככל הנראה לירידה המשמעותית שנרשמה במניית בזק. להערכתנו רוב הירידה במניה נבעה מכך שהמשקיעים הזרים פשוט הפסיקו להאמין לסיפור. הם התייאשו. למחיר המניה יש משמעויות רבות ובבזק מודאגים מהירידה. זו אחת הסיבות שבגינן שוקל יו"ר החברה ובעל השליטה, שאול אלוביץ', להעביר את תחום קשרי המשקיעים לידיו של עמיקם שורר, שאותו הביא אלוביץ' מהחברה הפרטית יורוקום לבזק.

מסתבר שבזק אמרה לאנליסטים שביטול ההפרדה המבנית יהפוך לעובדה מוגמרת כבר השנה. אנליסטים ששוחחו עם נציגים בבזק אומרים ששמעו זאת במפורש וששיחת הוועידה מעידה על כך.

לטענתם אנשי בזק מצפים לפרסום של דוח מבקר המדינה בחודש יוני, בעניין תפקוד משרד התקשורת בשאלת רפורמת השוק הסיטונאי. מיד אחרי הדוח, כך מעריכים בבזק, יפורסם השימוע הציבורי לגבי ביטול ההפרדה המבנית שעליו שוקד כיום צוות משותף של משרד התקשורת ואגף התקציבים. בזק מנסה לשכנע את המשקיעים בעמדה הזו, בניסיון לשכנע אותם להמשיך להחזיק במניה וגם להגדיל את האחזקות.

האם בזק מסרה למשקיעים מידע מוצק ובדוק או שמדובר במשאלת לב? האם לבזק יש הבטחה ממשרד התקשורת שהביטול יתרחש השנה? ובכן, קשה להאשים את בזק שהיא מדברת על הביטול כפסגת מאווייה ומבטיחה הבטחות כי אחרת מה היא תגיד למשקיעים? שהיא לא יודעת האם זה יקרה או לא? שתפזר אי ודאות? המוצא האחרון מבחינתה הוא לתרגם את השאיפות למציאות או במלים פשוטות לפזר הבטחות מתוך אמונה שיקרה הנס והביטול אכן יתרחש השנה. באמת שקשה להאשים את בזק, למרות שיש לה תרומה רבה לכך שביטול ההפרדה לא התרחש בשנה שעברה. הלוואי שמי שצריך להפיק את הלקחים בבזק אכן יעשה זאת ושיהיה גם מי שייקח אחריות.

בפועל הלחץ של בזק לא משפיע על הצוות הממשלתי. הצוות רחוק מלהשלים את עבודתו, וכתיבת השימוע יכולה לקחת כמה חודשים (במיוחד אם לוקחים בחשבון את החופש הגדול ואת החגים). הקולות שעולים מהדיונים הם שבכל מקרה ביטול ההפרדה יהיה מדורג ויבוצע בהתאם לעמידה של בזק באבני דרך שייקבעו לה.

זה אומר שהחברה הראשונה שבזק תוכל למזג לתוכה תהיה בזק בינלאומי, ורק בהמשך יגיע תורן של yes ופלאפון. אלו חדשות רעות מאוד מבחינת בזק ומבחינת בעל השליטה. מה שחשוב לאלוביץ' בעיקר הוא למזג את yes עוד השנה. בגלל עסקת בעלי העניין ב-yes, הלחצים בעניין רק הולכים וגוברים וכל שבוע שעובר ללא התקדמות רק מגביר את הלחץ בבזק.

מטרות ארוכות טווח

מה אפשר ללמוד מהסיפור הזה? שצריך לדון במטרות ארוכות הטווח של שוק התקשורת ומהן לגזור את ההחלטות האופרטיביות. מעבר לכך ביטול ההפרדות המבניות בבזק ובהוט, במתכונתן הנוכחית, הוא הכרח. עם זאת צריך לראות איך זה משרת את קידום התחרות בשוק, ולא את האינטרסים של החברות עצמן.

ומה אומרים בבזק? בחברה לא מכחישים את המסר למשקיעים ואת רוח הדברים. מבחינת בזק היא מסתמכת על הבטחות הממשלה כפי שבאו לידי ביטוי במכתב שמנכ"ל משרד התקשורת שלמה פילבר הוציא בסוף 2016 ושממנו ברור שהביטול עומד להתרחש ב-2017, ולכן היא אינה רואה כל בעיה במסרים שהעבירה לאנליסטים.

ממשרד התקשורת נמסר בתגובה: "כפי שכבר דווח, הנושא נמצא על סדר יומו של המשרד. צוות ייעודי במשרד התקשורת בוחן, בתיאום עם אגף התקציבים באוצר, את התנאים וההסדרים לעדכון ההפרדה המבנית בחברות בזק והוט.

"זה אחד הנושאים המרכזיים בתוכנית העבודה השנתית. במסגרת עבודת הצוות נבחן מתווה מדורג לביטול חובת ההפרדה הקיימת והחלפתה בהפרדה ובמנגנונים חלופיים שיבטיחו את המשך היכולות של הספקיות האחרות להתחרות בבזק והוט. העבודה מתנהלת ביסודיות וברציפות ובסופה יפורסם שימוע מסודר. לא נקבע לו"ז לסיום העבודה".