גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מיטב דש: "יעקב עמידרור ביצע עבירות מס בחברה של עמי סגל"

עמידרור הגיש בעבר תביעה לתשלום כספי פיצויים מעבודתו בחברת בקינגהם ■ כעת טוענים הנתבעים כי מהתיאור של עמידרור עולה כי הוא ביצע תרגילי מס לא לגיטימיים

עמידרור (מימין) וסגל / צילומים: רוני שיצר וקובי גדעון-לע"מ
עמידרור (מימין) וסגל / צילומים: רוני שיצר וקובי גדעון-לע"מ

האם ראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה לשעבר, האלוף במיל' יעקב עמידרור, ביצע עבירות מס והלבנת הון, ומה הקשר שלו לעמיחי (עמי) סגל, הבעלים לשעבר של בית ההשקעות אלפא פלטינום, החשוד כי רימה לקוחות בכ-100 מיליון שקל?

השאלות הללו נדונות בימים אלה בבית המשפט במסגרת תביעה שהגיש עמידרור לפני כ-3 שנים לתשלום כספי פיצויים, שלטענתו מגיעים לו מעבודתו בחברת בקינגהם - חברה בתחום אבטחת המידע, שהייתה בבעלותו המלאה של סגל עד פתיחת הליכי פשיטת הרגל נגדו והוצאת צו פירוק לחברה ולחברות אחרות שהקים וניהל.

מדובר לכאורה בתביעת עובד לשעבר לפיצויים, אך במסגרת בירור התביעה והמסמכים המוגשים לבית המשפט עולות טענות קשות כנגד התנהלותו של עמידרור מול רשויות המס ועל ביצוע תרגילי מס לא לגיטימיים ואף חשודים בפלילים, בניצוחו של מי שהיה "הבוס" שלו דאז - סגל.

סגל מצוי בימים אלה בעיצומה של חקירה פלילית חמורה נגדו בגין עבירות ניירות ערך ותרמית משקיעים והליכי פשיטת רגל, במסגרתם הוצא צו כינוס על נכסיו.

חרף זהות המעורבים והטענות העולות במסגרת ההליך המשפטי נגד אחד הדמויות הביטחוניות המוערכות במדינה, עד כה התנהלה התביעה מתחת לרדאר. "גלובס" חושף לראשונה את הטענות הקשות נגד עמידרור ואת תגובתו לדברים.

הפרת חובת אמון ורשלנות

אלוף (במיל') עמידרור כיהן בשורה של תפקידים ביטחוניים בכירים כאיש צבא קבע. לאחר שחרורו מצה"ל, באפריל 2011, הוא מונה לראש המועצה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, תפקיד בו כיהן עד נובמבר 2013. הוא נחשב לאחד הדמויות הבכירות בתחום הביטחוני בישראל, כיהן בוועדות שונות בתחום ונתן חוות-דעת רבות לממשלה ולגופים בטחוניים. רק אתמול (א') עלה שמו לכותרות, לאחר שהקבינט המדיני-ביטחוני אימץ את המלצות "ועדת עמידרור" שבראשה עמד האלוף במיל', לעניין עבודת הקבינט.

את תביעתו לבית המשפט בכפר-סבא הגיש עמידרור בטענה ל"העלמת" כספי פיצויים וחיסכון בסך של כמיליון שקל נכון לדצמבר 2012, שהפריש ממשכורתו ושהופקדו באמצעות חברת בקינגהם, במשך 7.5 שנות עבודתו (עד מארס 2011), בחברת מיטב דש גמל ופנסיה.

בתביעתו - שהוגשה באמצעות עו"ד אחיקם שינדלר - מעלה עמידרור טענות לתרמית, עושק, גזל, התנהלות רשלנית והפרת חובת האמון של המנכ"ל לשעבר במיטב דש, יצחק אסטרייכר; של רפרנטית מעסיקים בחבר, רונית דנינו; ושל רואה החשבון לשעבר של חברת בקינגהם, יוראי אביאל.

התביעה הוגשה גם נגד סגל וחברת בקינגהם, אך כיוון שסגל והחברה מצויים בהליכי פשיטת רגל ופירוק, כל ההליכים המשפטיים נגדם מעוכבים בשלב זה.

לטענת עמידרור, בין ספטמבר 2003 למארס 2011 הוא עבד כשכיר בבקינגהם. ההסתבכויות הכלכליות והפליליות של בעל החברה, סגל, החלו בשלהי שנת 2013.

לתביעתו צירף עמידרור מסמך שקיבל מבקינגהם ומסגל, עליו חתמו ביום בבנובמבר 2013, לפיו הם מודים כי הוא זכאי לפיצויים אותם הוא תובע מחברת מיטב. לטענת עמידרור, לאחר התחייבות מפורשת של מנכ"ל מיטב לשעבר כי הכספים יועברו אליו, חזר בו המנכ"ל מההתחייבות ועיכב את העברת הכספים. בהמשך, לטענתו, הודיעה לו הרפרנטית בחברה, רונית דנינו, כי אין כספים בקופה. עמידרור טוען כי העלמת כספיו בוצעה מתוך רשלנות פושעת של חברת מיטב ועובדיה.

לכאורה מדובר בסכסוך כספי-עסקי סטנדרטי, אך למקרא תגובות הנתבעים לטענותיו של עמידרור, מצטיירת תמונה מאוד לא שגרתית. מלבד ההתנגדות להעברת הכספים לעמידרור, עלו בכתבי ההגנה טענות על כך שהאלוף במיל' למעשה הונה את המדינה והרשויות. מה ש"הדליק את הנורות האדומות" אצל הנתבעים היו דווקא העובדות אותם כתב עמידרור בעצמו בתביעתו. הנתבעים העלו בפני בית המשפט טענה כי לפי גרסתו של עמידרור עצמו בנוגע לאופן הפקדת כספיו בקופת מיטב - הוא ביצע עבירות הלבנת הון ועבירות מס.

כדי להבין את טענת ההגנה, צריך לחזור לכתב התביעה של עמידרור, המתאר כיצד הוא התגלגל לעסק של סגל. בתביעה כותב עמידרור כי מספר חודשים לאחר השחרור הוא נפגש עם סגל - בהמלצת גורם בצבא המסייע לבכירים בצה"ל היוצאים לאזרחות - וזה הציע לו לנהל את כלל עסקיו, באופן שבמקום שהוא יצטרך להתעסק עם ניהול עסק לכל דבר ועניין (דיווחים לביטוח לאומי, למע"מ, למס הכנסה, דוחות שנתיים, תיאומי מס בגין הפנסיה למשכורת, גביית חובות) - יהיה עמידרור שכיר של חברת בקינגהם, ומכוחה תבוצע כל הפעילות העסקית שלו, וזאת בשכר ברוטו של 45 אלף שקל בחודש.

על-פי עמידרור, סגל הציע לו כי עמידרור הוא שיממן את כל עלויות המעסיק לביטוח לאומי וההוצאות האחרות, וכן כי יופרשו לו מהכנסותיו כל הזכויות הסוציאליות שלו. אולם, נטען בתביעה, הוסכם שכל ההוצאה תהיה על-חשבונו של עמידרור, וכי חברת בקינגהם לא תישא בעלויות כלשהן. עמידרור ציין כי "לדברי סגל, הנושא חוקי לחלוטין, ואין פה מאומה מלבד חיסכון בביורוקרטיה".

עמידרור ציין כי הקשרים בינו לבין סגל הלכו והתהדקו, והוא הרגיש כי "הוא יכול לסמוך על סגל בעיניים עצומות". מספר חודשים לאחר שהחל לעבוד בבקינגהם, הציע לו סגל - "על סמך היכרותם האישית ורמת האמון המיוחדת שנרקמה ביניהם" - לפתוח קרן פיצויים ולהפקיד את הכספים שניתן להפריש לפי חוק, כקרן פיצויים. לדברי עמידרור, הוא אישר לסגל לעשות זאת, ובהתאם לכך דיווח לו סגל כי בדצמבר 2003 נפתחה בניהולו, באמצעות חברת בקינגהם, קרן פיצויים.

סגל, טוען עמידרור, הסביר לו כי הכספים שיצטברו בקרן יעמדו לזכותו כאשר ייצא לפנסיה. עוד נטען כי בשלב מסוים דיווח סגל לעמידרור כי נפתחה עבורו קרן נוספת לגיל הפרישה, וכי גם אליה מופרשים כספים. עמידרור טוען בתביעתו כי "במהלך השנים צבר לזכותו כספים רבים, אשר מהם הופרשו כספים רבים והועברו, לדברי סגל, לקופת פיצויים, כאשר כצינור להעברתם בלבד משמשת חברת בקינגהם".

עוד טוען עמידרור כי בשלב מסוים הציע לו סגל כי ישקיע עבורו כספים, אותם הוא מקבל מפעילותו העסקית השוטפת ושאותם הוא מבקש לחסוך. עמידרור, נטען, קיבל את הצעתו של סגל והעביר לו 225 אלף שקל (כ-50 אלף דולר) להשקעות שונות מעבר לכספים של קרן הפיצויים.

לדברי עמידרור, במשך 7.5 שנות עבודתו בבקינגהם, הוא קיבל עדכון שנתי על מצב ההשקעה שהעביר לסגל, עד לדיווח האחרון שקיבל במאי 2013, לפיו יתרתו עומדת על כ-340 אלף שקל. מעבר להשקעה זו, טוען עמידרור, הוא העביר למנהלי מיטב דש להשקעה סך של כ-707 אלף שקל.

עמידרור מציין כי הדיווחים שהעביר לו סגל יצרו אצלו אמון מוחלט בסגל ובמערכת התומכת של חברת בקינגהם, ו"כך הגיעו סך ההשקעות של התובע אצל סגל ובקינגהם לסכומים גבוהים".

מערכת יחסים פיקטיבית

בכתב ההגנה שהגישו מנכ"ל מיטב דש לשעבר, יצחק אסטרייכר, והרפרטנטית שנתבעה, רונית דנינו, הקדישו השניים פרק שלם להסבר של עמידרור, כי הוא זה שהפקיד את כספי הפיצויים המגיעים לו במיטב - כאשר, לטענתם, באופן הפקדה זה ביצע עמידרור עבירות הלבנת הון ועבירות מיסוי.

לדברי השניים, טענתו העיקרית של עמידרור, לפיה הכספים שבקינגהם הפקידה בקופה המרכזית לפיצויים, שהועברה לניהול מיטב, הם למעשה כספים שלו שהופקדו "מתוך משכורתו". עמידרור, נטען, מסביר במפורש בתביעה שלו כי סגל הציע לו לנהל את כלל עסקיו, כך שבמקום לנהל עסק שכולל דיווחים לרשויות המס והביטוח הלאומי, התובע יהיה "שכיר" של בקינגהם, ודרכה תתבצע כל הפעילות העסקית של עמידרור - וזאת על-מנת ל"חסוך את ההתנהלות" מול רשויות המדינה.

דברים אלה של עמידרור הובילו את הנתבעים למסקנה כי מדובר במערכת יחסים פיקטיבית שנולדה על-מנת להונות את המדינה. "עולה מכתב התביעה כי לטענת עמידרור, מערכת היחסים בין עמידרור לבקינגהם היא מערכת יחסים פיקטיבית, ועולה ממנה חשש רב כי מדובר בעסקה שכל מטרתה היא לחמוק מתשלום מס ולהונות את רשויות המדינה", נטען.

לטענת הנתבעים, קופת גמל מרכזית לפיצויים היא מכשיר חיסכון סוציאלי, הנועד להבטיח תשלום פיצויי פיטורים של מעסיקים לעובדיהם הזכאים לכך, לפי חוק פיצויי פיטורים. בחוק נקבע כי לקופה מרכזית לפיצויים ניתן להפקיד כספי מעסיק בלבד, וכי אין להשתמש בה ככלי חיסכון או השקעה.

"אם טענת עמידרור נכונה", טענו אסטרייכר ודנינו, "הרי שעמידרור וכן בקינגהם הפרו את הוראות הדין בכך שהפקידו לקופה מרכזית לפיצויים כספים שאינם כספי מעסיק (אלא כספיו של עמידרור - א' ל"ו) וכלל אינם מיועדים לפיצויי פיטורים".

עוד טענו השניים כי ניהול ההשקעות הפרטיות של עמידרור במסגרת קופה מרכזית לפיצויים זיכתה את עמידרור בהטבות מס רבות, בהן פטור ממס על רווחי ההון הנצברים בקופה ופטור ממס על משיכת כספים במועד הזכאות. זאת, מכוח פקודת מס הכנסה המעניקה הטבות לעובדים שכירים שמשכרם מנוכים כספים - הטבות להן לא זכאים משקיעים פרטיים.

"אם אכן יתברר חלילה כי טענתו של עמידרור, שהכספים שהפקידה בקינגהם הם למעשה הכספים שלו - אזי כי מדובר בהפקדה אסורה, בתכנון מס אסור ואף בהפרת הוראות חוק איסור הלבנת הון", טענו אסטרייכר ודנינו.

כיסוי לפעילות עסקית

לדברים אלה הצטרף גם הנתבע הנוסף בתביעה, רו"ח יוראי אביאל, ששימש כרואה החשבון המבקר של חברת בקינגהם. בכתב ההגנה שהגיש, נטען כי תביעתו של עמידרור היא תביעת-סרק קנטרנית, טורדנית וחסרת תום-לב כאחד. לטענתו, "כל מטרת הקשר שבין התובע לבין חברת בקינגהם אינו קשר של יחסי עובד-מעביד אלא קשר שכל מטרתו להביא לידי מצג כזה או אחר אל מול רשויות החוק והמדינה".

לטענת אביאל, עמידרור לא עבד כשכיר בחברה, לא קיבל תלוש משכורת חודשי כנהוג, לא היה כפוף לבעלי ומנהלי החברה, ובעצם לא עמד באף אחד מהמבחנים שנקבעו בדין ובפסיקה לצורך בחינת יחסי עובד-מעביד. לדבריו, החברה לא שימשה "אלא כיסוי לפעילותו העסקית".

"עמדירור, כמי ששם מבטחו בסגל והעביר לידיו ממיטב כספו, בא כעת ביום פקודה, ולאחר שהפסיד כספים אלה, ומנסה שלא כדין ובדרך לא דרך לנסות ולהיפרע מגורמים כאלה ואחרים באמתלות שונות אשר אין בינן לבין המציאות ולא כלום", כתב אביאל.

עוד כתב אביאל כי טענת עמידרור, לפיה הוא "סמך" על אמירתו של סגל כי "הכול חוקי", מהווה היתממות מצדו. "תמהנו למקרא המתואר בכתב התביעה, לפיו התובע הוא זה שיממן את כל העלויות הנוגעות לביטוח לאומי וכן יממן את יתר ההוצאות החלים על מעסיק, וכל הוצאה תהיה על-חשבונו, ואילו החברה לא תישא בעלויות כלשהן. ניתן היה לצפות מדמות ברמתו ובדרגתו של התובע אשר נשא ונושא בתפקידים רמי-דרג בשירות מדינת ישראל, כי לא יתנהל בצורה שמטרתה להערים על שלטונות החוק בישראל, ובוודאי שלא יעמיד פני תם", טען רו"ח אביאל.

כן, טען רו"ח אביאל כי עמידרור מבסס את עובדת היותו עובד של בקינגהם על אישור שנתן לו סגל בנובמבר 2013, למעלה משנתיים וחצי לאחר סיום עבודתו בחברה, וכשסגל כבר נכנס לעומק הליך קריסתו הכלכלית.

"מלכתחילה נרקמת השותפות שבין עמידרור לסגל, כך שלא יוגדר כעובד החברה מחד גיסא, אך יוכל להתנהל בדרך לא דרך אל מול הרשויות הרלוונטיות, מאידך גיסא. לאחר כשנתיים וחצי מהיום בו מסיים עמידרור את 'עבודתו' בחברה, ולאחר שנודע דבר קריסתו של סגל, פונה עמידרור לפתע לסגל לצורך קבלת אישור על היותו עובד ועל זכאותו בקרן הפיצויים המרכזית - אישור שניתן כחודש לפני שסגל מוכרז כפושט רגל".

עוד נטען כי עמידרור לא נתן כל הסבר בכתב התביעה כיצד עם סיום עבודתו לא נטל את כספי הפיצויים שלו, והוא נזכר בהם רק לאחר שנודע ברבים דבר קריסתו של סגל והחברות בבעלותו. "לא ביחסי עובד-מעביד עסקינן אלא בקונסטלציה עסקית שכל כולה פתרונות יצירתיים - לשון המעטה - אל מול רשויות המדינה", טען רו"ח אביאל.

"ניסיון להלך אימים"

בכתב תשובה שהגיש לדברים, מתייחס עמידרור לטענות בדבר הלבנת הון ועבירות מיסוי המיוחסות לו כ"טענות אבסורדיות". לדבריו, בטרם החליט על התקשרות עם סגל, ובטרם החל את עבודתו בחברת בקינגהם, הוא קיבל ייעוץ והסברים מסגל ומאחרים, וכך הבין "בצורה הברורה ביותר שהתקשורת זו נכונה וראויה בכל דרך שהיא, וכפי שהסבירו לעמידרור, אין לכך כל מניעה או כל עבירה בדרך שבה הופקדו הכספים על-ידי בקינגהם".

עמידרור מציין עוד כי לאחר שהועלתה טענה זו בכתב ההגנה של אסטרייכר ודנינו, הוא פנה שוב לבחינת הנושא, ושוב הגורמים איתם התייעץ הסבירו לו כי אין בהתנהלותו משום עבירה.

עמידרור טוען כי הגורמים במיטב דש, מנסים לזנב, לאיים ולהלך אימים כלפיו, למרות שהם חבים לו חובת נאמנות הגינות מקצועיות - וזאת כדי להציל את עורם מרשלנותם. "איומיהם לא יצליחו, והתובע לא יירתע מלעמוד על קבלת הזכויות המגיעות כדין", כתב עמידרור. "התובע הוא איש המוכר מאוד בזירה הביטחונית, שם שירת את המדינה במשך שנים ארוכות. אולם, התובע אינה מגיע מהעולם הפיננסי, הוא אינו בקיא בעולם זה, ולכן לקח ייעוץ בתחום זה מסגל, אדם שעליו המליצו גורמים שונים כאדם אמין ומקצועי. לא ייתכן, לא הגון ולא ראוי לטעון כי רק בשל מעמדו הציבורי הרם של עמידרור, תחול עליו אשמה תורמת מוגברת או אשמה בכלל".

"לעמי סגל היה שם טוב, למיטב כחברה מנהלת ומקצועית יש שם טוב - וזו הטעות היחידה של התובע שסמך על שמם הטוב", כותב עמידרור ומוסיף כי לא ראה כל צורך להפסיק את עיסוקיו כראש המועצה לביטחון לאומי, כדי לפקח על הסגל או על חברת מיטב שהחזיקו את כספו.

החשד נגד סגל: הונה משקיעים ב-100 מיליון שקל 

באוגוסט אשתקד, כ-3.5 שנים לאחר שהתפוצצה ברעש גדול פרשת התרמית לכאורה בבית השקעות אלפא פלטינום, שהייתה בבעלות עמי סגל, עבר תיק החקירה של רשות ניירות ערך נגד סגל לפרקליטות, על-מנת שתכריע אם להגיש נגדו כתב אישום.

סגל, הבעלים לשעבר של בית ההשקעות אלפא פלטינום ובעליהן של שתי קרנות זרות - "Equity Fund Forum International" ו-"Forum Global Fixed Income Fund" - שהתאגדו בברמודה ונרשמו למסחר בבורסה האירית - חשוד כי רימה לקוחות בכ-100 מיליון שקל.

לפי ממצאי החקירה, סגל היה אחראי לגיוס כספי המשקיעים, בלי שקיימת לקרנות יכולת ממשית לעמוד בהתחייבויותיה כלפי הלקוחות, כאשר בחלק מהמקרים כספי משקיעים חדשים מימנו פדיונות של משקיעים אחרים - מה שמעלה את החשד כי מדובר בתרמית מסוג "פונזי".

הפרשה נחשפה לראשונה ב"גלובס" בסדרת כתבות שפורסמו בסוף 2013 על עשרות לקוחות של אלפא פלטינום שלא הצליחו למשוך את כספם. רשות ניירות ערך פתחה מיד בחקירה בחשד להונאה בבית ההשקעות.

עמידרור: "זהו ניסיון להשמיץ אותי כדי להפחיד אותי - זה לא יעבוד"

האלוף (במיל') יעקב עמידרור בחר מסר בתגובה לטענות נגדו (עמידרור מסר את התגובה בעצמו ולא באמצעות בא-כוחו עו"ד אחיקם שינלדר): "חברת מיטב דש ומנהליה נתבעו על-ידי, משום שנכשלו בשמירת הכספים שהופקדו אצלם ככספי פיצויים עבורי. מעניין מדוע אחרי 3 שנות התנהלות בבית המשפט, הגיעו טענותיה כנתבעת לפרסום בעיתונות.

"במקום להגן על עצמה בבית המשפט כראוי, ולאחר שנחשפו מחדליה, כולל מעשים שלא ייעשו, עברה חברת מיטב דש להשמצות אישיות, שגם היא יודעת שאין להם בסיס עובדתי, שאינן רלוונטיות לתביעה, והכול במטרה להפחיד ולהרתיע אותי. זה פשוט לא יעבוד, אתמודד עם כך בבית המשפט כראוי לאזרח שומר חוק.

"רואה החשבון, שהגיש לפני כמעט כעשור את דוחות מס הכנסה השנתיים שלי, יוראי אביאל, הוא רואה החשבון שנזכר בכתבה, שאף הוא נתבע על-ידי, לכן אין פלא ש'נזכר' לאחר כ-10 שנים להעלות טענות אבסורדיות על הדוחות שהוא עצמו חתום עליהם והגישם למס הכנסה.

"עד עתה בחרה חברת מיטב דש רק 'לרמוז' על הנזק שייגרם לי כאיש ציבור מהתערבות העיתונות, אולם כעת כאשר נדרשה להגיב תגובה עניינית לבית המשפט, הגיעה איומה לידי מימוש. מעניין למה? חבל שהעיתון עושה עצמו כלי שרת של חברת מיטב דש בהצטרפותו למסכת ההפחדה, אבל אל דאגה - גם על כך אתגבר".

עובדי מיטב דש, יצחק אסטרייכר ורונית דנינו - המיוצגים בידי עו"ד גלעד בכר - סירבו למסור תגובה; רו"ח יוראי אביאל - המיוצג בידי עורכי הדין אביתר אסף ודרור זמיר ממשרד לויתן-שרון ושות' - סירב למסור תגובה.

עוד כתבות

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

"נמצאים רק בתחילת הדרך": מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם לראשונה על במה אחת

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס Tech IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

ד''ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

זיו קציר: "בעולם מעריכים מאוד את הערך המוסף שאנו מביאים לתחום ה-AI"

ד"ר זיו קציר, ראש התוכנית הלאומית לבינה מלאכותית ברשות החדשנות, הזהיר בכנס TECH IL של גלובס כי המרוץ העולמי לבינה מלאכותית מחריף: "כל מדינה מנסה לקחת את החלק הארי מהענף הצומח, ומי שלא רץ קדימה, משתרך מאחור"

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"