נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, הודיע לפנות בוקר (ו'), כי ארצו תזנח את הסכם פריז, פרי מאמץ גלובלי להפחית פליטת גזי חממה, מפני שתנאי ההסכם פוגעים בכלכלת ארה"ב ותורמים לגידול באבטלה. "העיקרון הוא: אמריקה תחילה", אמר טראמפ בנאום בגן הוורדים בחצר הבית הלבן. בעקבות הנאום, מצטרפת ארה"ב לשתי מדינות בלבד - סוריה וניקאראגווה - שלא חתמו על ההסכם.

"אני נלחם יום-יום למען העם הגדול של הארץ הזו", הכריז טראמפ בנימה דרמטית לאחר שמנה את מה שהוא תיאר כהישגים הכלכליים של ממשלו. "לכן, כדי למלא את חובתי כבדת המשקל להגן על אמריקה ועל אזרחיה, ארה"ב תפרוש מהסכם פריז". הקהל שנקבץ מול הנואם - רובו שרים, פקידי הבית הלבן ובכירים אחרים בממשל - הגיב בתשואות רמות.

"החל מהיום, ארה"ב תחדל ליישם את כל (סעיפי) הסכם פריז הבלתי מחייב ואת כל המטלות הפיננסיות והכלכליות הדרקוניות שהסכם זה הטיל על ארצנו", הוא הכריז.

טראמפ נחפז להוסיף, שארה"ב תתחיל לנהל מו"מ להצטרף מחדש להסכם, במאמץ להשיג תנאים הוגנים יותר לעובדים האמריקאים, למשלמי המיסים בארה"ב, או לגבש הסכם חדש לחלוטין. "עלינו להציב את העובד האמריקאי במקום הראשון", הוא הכריז. "הצרכן האמריקאי תחילה. נראה אם נוכל להשיג עסקה. לא ייתכן שיהיה מצב שבו קיים משהו חשוב יותר מהעובדים בארה"ב... העולם לא מציב את אמריקה תחילה. אני כן".

"נבחרתי לייצג את אזרחי פיטסברג (פנסילווניה), לא את תושבי פריז", הוא הוסיף, והמשפט הזה נהפך לשורה המצוטטת ביותר בנאום.

נאום ההתנתקות של טראמפ נקבר כמעט מיידית תחת מפולת של תגובות הרסניות. המכנה המשותף של רבות מהן היה שארה"ב הפקירה למעשה את כדור-הארץ. ג'ון קרי, שר החוץ בממשל אובמה, שחתם על הסכם פריז כשנכדתו ישובה על ברכיו, אמר בראיון ל-MSNBC, כי טראמפ הפך את ארה"ב למנודה גלובלית בכל מה שנוגע להגנת הסביבה. "אני חושב שהחלטת טראמפ היא צעד של הרס עצמי חמור ביותר שכמותו לא נקט נשיא כלשהו במשך כל חיי".

הוא אמר, שהתנהלות טראמפ שקולה ל"זניחת ההנהגה של ארה"ב", והכרזתו על ההתנתקות מהסכם פריז - "רגע מביש". "טראמפ התנתק באופן חד-צדדי מהסכם שלמעשה לא אפשר לשום מדינה אחרת בעולם לומר לנו מה לעשות".

וביל פדוטו, ראש עיריית פיטסברג, עיר תעשיה ומרכז-היי-טק במערב פנסילווניה, אמר ל-CNN שטראמפ בחר בעיר הלא נכונה כדי להדגים תמיכה של בוחרים בו. "80% מתושבי פיטסברג הצביעו בעד הילארי קלינטון בבחירות לנשיאות", הדגיש ראש העיר.

אך הביקורת המשמעותית ביותר הגיעה מזירת העשייה הכלכלית האמריקאית: 30 מדינות בארה"ב ועשרות חברות גדולות הכריזו לאחר נאום טראמפ, כי הן יוסיפו לקדם קווי מדיניות ותוכניות פעולה שיביאו לצמצום הפליטה של גזי חממה בשנים הבאות, על פי קווים מנחים של הסכם פריז. מושל מדינת ניו-יורק, אנדרו קואומו, הציג אמש תוכנית להשקיע 1.6 מיליארד דולר בטכנולוגיות של טכנולוגיות מתחדשות - ההשקעה הגדולה ביותר של מדינה בארה"ב בטכנולוגיות כאלה.

פקידים ברמת המדינות אמרו, כי החלטת טראמפ לפרוש מהסכם פריז תפגע במעמדה הבינלאומי של ארה"ב בזירת ההגנה על הסביבה, ותהפוך לכמעט בלתי אפשרי כל מאמץ לגבש מטרות מוסכמות במאבק להאטת התחממות כדור-הארץ.

אולם אותם פקידים, וכן מנהלים בחברות, שמצוטטים היום ב"ושינגטון פוסט", אמרו, כי ברחבי ארה"ב ובמגזרים כלכליים רבים היכו שורש טכנולוגיות של אנרגיות מתחדשות והן צוברות תאוצה בזכות עצמן ויוצרות אלפי מקומות עבודה חדשים. ההתנתקות מהסכם פריז עלולה לפגוע בהתקדמות הגדולה שהושגה בתחומים אלה.

אלון מאסק, מנכ"ל טסלה, ורוברט אייגר, מנכ"ל דיסני, התפטרו מחברותם במועצה הכלכלית המייעצת של נשיא ארה"ב במחאה על הפרישה מהסכם פריז. לויד בלנקפיין, מנכ"ל גולדמן סאקס, צייץ, כי החלטת טראמפ היא "מכה להגנת הסביבה ולמעמדה של ארה"ב בעולם". כ-20 תאגידים גדולים, ובהם אפל, מורגן סטנלי ושל, קראו לטראמפ לפני נאומו לשקול מחדש את החלטתו.

ובכל זאת, למרות הביקורות, אין ספק שנאום טראמפ יקנה לו נקודות רבות אצל תומכיו, ה-BASE, שרואים בכל ביקורת עליו מאמץ של אליטות החופים לגדוע ממשל של נשיא שזכה בבחירות כדין, ובכל הדיווחים השליליים על ממשלו - פייק ניוז. הם מקבלים את קביעת הנשיא שהמסד המדעי לתיאוריות על התחממות כדור הארץ הוא הונאה אחת גדולה ומבחינתם החלטה להתנתק מהסכם פריז היא מימוש אחת מההבטחות המרכזיות שלו במסע הבחירות לנשיאות.

טראמפ טען בנאומו, שההסכם הקיים בלתי הוגן ומאפשר למזהמת הגדלה ביותר, סין, להוסיף לזהם את העולם, בעוד שארה"ב נאלצה לשלם מחיר כלכלי כסגירת מפעלים והגדלת האבטלה בגין חתימתה על הסכם פריז. הנשיא הגדיר את החלטתו כ"קביעה מחודשת של הריבונות האמריקאית" וחלק ממאמץ שיטתי של ממשלו לבטל קווי מדיניות ותקנות של הממשל הקודם שהביאו לאובדן מקומות עבודה רבים.

"לו ארה"ב היתה מוסיפה לדבוק בהסכם, היו הולכים לאבדון 2.7 מיליון מקומות עבודה עד 2025 ושלושה טריליון דולר היו מגולחים מהתמ"ג עד אז", טען טראמפ. "יהיו לנו המים הנקיים ביותר והאוויר הנקי ביותר. אנו נהיה ידידותיים לסביבה. אך אנו לא נניח לעסקים שלנו לשבות מעבודה. אנו לא נאבד מקומות עבודה". התבטאויות כאלה הן כמים זכים לתומכי טראמפ, למרות שניתוחים כלכליים הראו שהמסד להערכותיו מעורער.

ההחלטה להתנתק מהסכם פריז מבטלת את אחד מההישגים הגדולים של הנשיא לשעבר, ברק אובמה, שהוביל את המאמצים הבינלאומיים לקראת החתימה על ההסכם. טראמפ דוחה האשמות שהוא מנסה לעקור משורש את כל הישגי אובמה בגלל טינה אישית וטוען, כי המסד המדעי ביסוד המאמצים להיאבק בגזי חממה אינו אלא הונאה. הוא הכריז על כך פעם אחר פעם במהלך מסע הבחירות והבטיח לתומכיו כי התנתקות מההסכם תהיה אחת מפעולותיו הראשונות כנשיא.

ארה"ב היא המפיקה השניה בגודלה של גזי חממה, אחרי סין, ואין ספק שפרישתה תעורר גל מחאות גלובלי. ההחלטה להתנתק מהקונסנסוס הגלובלי היא תולדה של מאבק מר בין גורמי הימין הקיצוני בממשל טראמפ, ובראשם סטיב בנון, היועץ האסטרטגי הראשי בבית הלבן, לבין גורמים מתונים יותר, ובראשם שר החוץ, רקס טילרסון, בת הנשיא, איוונקה טראמפ, ובעלה, ג'ארד קושנר. על פי כמה הערכות, נצחונו של בנון הוא אולי סימן לירידה במעמדו של קושנר, בגלל הסתבכותו הגדלה והולכת בפרשת "הקשר הרוסי".

אחת מההיבטים המעניינים של המאבק על הסכם פריז הא שטראמפ העדיף להתעלם מקריאת התאגידים הגדולים לא להתנתק מההסכם ולקבל את ההערכה שארה"ב צריכה להוביל את העולם בקמפיין לפיתוח אנרגיות נקיות ושפרישתה מההסכם תפגע בה מבחינה כלכלית. טראמפ היה אמור להיות קשוב לטיעונים כאלה והעובדה שהוא דחה אותם מעידה על התחזקות הימין הקיצוני במשלו. יחד עם זאת, החלטת טראמפ להשאיר את שגרירות ארה"ב בתל-אביב, בשלב זה לפחות, היא מכה לבנון,. שהיה בין הקולות החזקים בביל הלבן בעד העברת השגרירות.