ערב מלחמת ששת הימים, תכננה ישראל לבנות מתקן גרעיני ולפוצצו על פסגת הר בחצי האי סיני. הכוונה הייתה לשגר איתות אזהרה למצרים ולמדינות ערביות אחרות - כך מדווח היום (א') "ניו-יורק טיימס".

מקור הידיעה הוא תת-אלוף יצחק יעקב (יצה), שרואיין על-ידי ד"ר אבנר כהן, מומחה להיסטוריה הגרעינית של ישראל ופרופסור להיסטוריה במכון מידלברי ללימודים בינלאומיים במונטריי, קליפורניה, ב-1999 ו-2000. יעקב נפטר ב-2013 בגיל 87.

מחר יפרסם הפרויקט להיסטוריה בינלאומית של תפוצה גרעינית, במרכז וודרו ווילסון בוושינגטון, שורת מסמכים שקשורים לתוכנית הגרעינית של ישראל ערב מלחמת ששת הימים. ד"ר כהן הוא "עמית גלובלי" במרכז ווילסון והפרויקט על תפוצה גרעינית מחזיק בארכיון דיגיטלי, שידוע כ"אוסף של אבנר כהן".

לדברי יצחק יעקב - כפי שמוסרם כהן - תוכנית החירום הישראלית הייתה מוצאת אל הפועל אם ישראל הייתה חשה שהיא עומדת להפסיד בעימות הצבאי עם מצרים ב-67, שלימים נודע כ"מלחמת ששת הימים". פקידים ישראליים האמינו, שהתפוצצות גרעינית על פסגת הר בסיני תפחיד את מצרים ומדינות ערביות סמוכות, כעיראק, סוריה וירדן, והן יפסיקו את מתקפתם הפוטנציאלית על ישראל. יעקב כינה את התוכנית הישראלית כ"מבצע יום הדין".

מכל מקום, ישראל ניצחה במלחמה במהירות כה גדולה עד שלא היה שום צורך להעביר את המתקן הגרעיני לסיני. אך הראיון של יעקב, ששופך אור חדש על מלחמת ששת הימים, חושף את מערכת השיקולים הראשונית של ישראל לגבי אפשרויות השימוש בנשק הגרעיני בארסנל שלה כדי להבטיח את קיומה.

יעקב היה ממייסדי הגלגול הראשון של מפא"ת וסגן המדען הראשי במשרד הביטחון. לאחר שחרורו מצה"ל הוא כיהן כמדען הראשי משרד התמ"ת ואחר כך הקים קרן הון סיכון (שהשקיעה, בין היתר, באלביט ובקומברס). בשנותיו האחרונות הוא התגורר בארה"ב, הוא נעצר בישראל במארס 2001. בכתב האישום נגדו נטען, שהוא מסר ידיעות סודיות ללא סמכות מתוך כוונה לפגוע בביטחון ישראל.

בין היתר גרס כתב האישום כי יעקב מסר את המידע הסודי לעיתונאי הישראלי רונן ברגמן מ"ידיעות אחרונות" ב-2001, וקודם לכן, ב-1999, הוא מסר מידע זה לאזרחי ישראלי שמתגורר בארה"ב. (נקראה שהכוונה היא לאבנר כהן). יעקב נדון לשתי שנות מאסר על-תנאי, לאחר ששהה שנה במעצר משופר בבית מלון בנתניה (הוא נשא בהוצאות אבטחתו).

ה"טיימס" מציין כי זה מכבר היה ידוע שישראל נחפזה להשלים את הפצצה הגרעינית הראשונה שלה ערב מלחמת ששת הימים. אבל התוכנית להשתמש בפצצה הזו כאמצעי הרתעה נגד נותרה בגדר סוד. אם כי הנשיא לשעבר שמעון פרס ז"ל, אחד מאבות מיזם הגרעין הישראלי, רמז על קיום התוכנית באחד מספריו, שבו דיבר במעורפל על תוכנית "שהייתה מרתיעה את הערבים ומונעת מלחמה". הביוגרף של פרס, ד"ר מיכאל בר-זוהר, כתב כי פרס הציע "לבצע ניסוי גרעיני הפגנתי, שיציג לפני הערבים והעולם כולו את עוצמתה של ישראל", אך הצעתו נדחתה.

הפרשן המודיעיני יוסי מלמן גילה במאמר ב"וואלה" ב-2013, כי המידע המסווג שעליו נשפט יעקב היה התוכנית הישראלית לפוצץ נשק גרעיני בסיני.

לדברי ה"טיימס", לתוכנית הישראלית הייתה תקדים היסטורי: במהלך מבצע מנהטן לפיתוח נשק גרעיני במלחמת העולם השנייה, התווכחו מדעני התוכנית על ההצעה לפוצץ פצצה גרעינית ליד יפן כדי להבטיח כניעה מהירה של הקיסר הירוהיטו, אך צבא ארה "ב הטיל וטו על היוזמה, בטיעון שלא יהיה בכך די לשים קץ למלחמה.