ועדת הכלכלה, בראשות ח"כ איתן כבל, דנה היום (ג') במתווה להסדר החוב של אליעזר פישמן ובני משפחתו. 

לדיון הוזמנו אליעזר פישמן עצמו, נציגים מבנק ישראל ומהפיקוח על הבנקים; עו"ד יוסי בנקל, המנהל המיוחד לנכסי פישמן בכינוס נכסים; נציג משרד המשפטים; נציג איגוד הבנקים; האפוטרופוס הכללי והכונס הרשמי; משרד האוצר; רשות המסים; הנהלות הבנקים; והתנועה למען איכות השלטון בישראל.

יש לציין, כי נציגי הבנקים לא טרחו להגיע לדיון. 

ח"כ כבל: "עידן החיסיון הבנקים לטייקונים תם"

יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, פתח ואמר: "השמועות סביב פישמן קיימות שנים. אבל מה, לא היה לנו תשובה. וזיסר? ודנקנר? כולנו או רובנו כרעו ברך מולו, אני בטח לא. אלה שאלות שמחייבות בדיקה וחקירה. למה אף אחד מהגורמים לא קם ואמר שחייבת להיות חקירה? בנק ישראל היה חייב להודיע על כך מראש.

"לכן, אני אביא את זה לכנסת, ואני לא רואה אדם אחד בבית הזה שיעמוד מנגד וינסה לטייח. במה שתלוי בי - ואני בטוח שזה נכון לכל סיעות הכנסת - זו שאלה כלכלית ומוסרית, לא פחות. האינטרס הציבורי, צריך שהוא יונח כאן. יש מי שיאמר 'הפופוליסטים האלה', אבל אעשה את הכול למרות קריאות הגנאי. ראינו כבר את מי שמקבלים הכשר בדיעבד, כי הם תורמים פה ושם. זה לא יקרה כל עוד אני פה, תהיה חקירה".

איתן כבל / צלם: תמר מצפי

ח"כ כבל הוסיף: "דרושה ועדת חקירה פרלמנטרית, ואני נחוש להקים אותה. היא תבדוק את מערכת הכספים בין הבנקים ללווים ותבחן את חטיבת הפיקוח בבנק ישראל, מי היו הבנקאים שאישרו והאם הפיקוח ידע. ואם ידע, כיצד שקט. איך קרה שפעם אחר פעם מוחקים חובות לטייקונים, מוחקים מיליארדים ששייכים לציבור ולא נוקטים צעדים. את כל הדבר הזה צריך לחקור ולבחון, ולא בחדרים סגורים. עידן החיסיון הבנקים לטייקונים תם. אנחנו נכנסים לפעולה בכל הכוח. זוהי חובתנו המוסרית והציבורית".

ח"כ נחמיאס-ורבין: "איך אנחנו מסיימים פתאום בהסדר של חתלתולים?"

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין, שיזמה את הדיון בוועדת הכלכלה, אמרה בדיון: "פישמן אינו איש עסקים יצרני, אלא ספקולנט שעשה מה שעשה בחסות הבנקים. איך יכול להיות שהלווה הרגיל השקוף לא ישן בלילה כי לקח הלוואה של מאה אלף שקל, כדי לצוף קצת מעל המים?

"בנק ישראל התערב באופן בוטה נגד ועדת חקירה פרלמנטרית, ולכן הוקמה ועדת משנה בכנסת, אבל עכשיו יהיה קשה מאוד להתנגד. אנחנו נהיה שומרי הסף של הציבור. אנחנו לא מחפשים נקם, אבל לא יהיה מצב שבמדינת ישראל כדאי להיות פישמנים. אתם מנסים למתג את ההלוואות למשקי-הבית כבעיה, בעוד שהבעיה אצלכם בחצר. מי נותן לטייקונים ולמהמרים עוד ועוד אשראי? זה לא עסקאות לא טובות שהביאו לירידת ערך הנכסים, אלא ניהול ברולטה. אף אחד לא התעורר במיליארד השלישי, הרביעי? פישמן ניהל את החברות כמו רולטה, הבנקים היו הקרופייה, ובנק ישראל היה מנהל הקזינו שלא הסתכל במצלמות". 

איילת נחמיאס ורבין/ צילום: יוסי כהן

נחמיאס-ורבין המשיכה בביקורת על עו"ד יוסי בנקל: "יש פער ענק בין דוח הביניים שלך לתוצאה הסופית. אמרת שהבריחו נכסים, והנה בשבוע שעבר אפשרת לבתו לרכוש את אחת הדירות שלו. מה קרה? איך אנחנו מסיימים פתאום בהסדר של חתלתולים? טענת שההסתרה הזו היא כבר עניין של עשור. איך נותנים לו פטור מחקירות? איך הוא לא מוכרז פושט רגל? איך הילדים שלו נשארים דירקטורים או מקבלים זכות לרכוש את הרשתות? והם הרי יקנו באמצעות עוד הלוואות מהבנק.

"אני מזכירה לך שהקריסה החלה בעקבות קריסת הלירה הטורקית והמשיכה בקריסת המטבע הרוסי. אבל, שוב פישמן נכנס עם הסנדלים שלו לבנקים וקיבל את הכסף. לפתע פתאום, הבנקים התעוררו. איפה הייתם? אני לא מוכנה להאמין שלא ידעתם. לא מוכנה להאמין שלא ידעתם על מתווה ההסדר. איך אתם מאפשרים, לעזאזל, לאנשים שלא מחזירים חובות להמשיך לנהל אורח חיים ראוותני? אנשים אחרים אתם זורקים מהבית".

עו"ד בנקל: "הכנסת צריכה לתת דין וחשבון על החוקים שחוקקה"

הנאמן, עו"ד יוסי בנקל, אמר בדיון: "אני פועל על-פי החוק, ואתם כמחוקקים צריכים לבוא בטענות כלפי החוקים האלה. אני פועל גם על-פי הנחיות הנושים. הגשתי סדרה אינסופית של בקשות, שבסופן בחודש מארס ביקשתי ארבע בקשות: הכרזה על פושט רגל, מינוי חוקרים, לקבל מהבנקים פרטיים ולמכור נכסים אישיים של פישמן. פרט למס הכנסה, מרבית הנושים התנגדו לארבע הבקשות האלה. התוצאה היא שהתבקשנו לבחון את האפשרות של הסדר חוב.

"אנחנו ממנים את התיק הזה מכיסנו, על חשבון משרדנו. אף אחד לא היה מוכן לתת לנו אגורה, למעט בנק אחד. על בסיס הנחיות הנושים נכנסנו להליך של משא-ומתן, והתוצאה של המשא-ומתן היא לא הסכם אלא מסמך עקרונות שיובא הערב לנושים, שיאמרו כן או לא וייתנו הנחיות.

"לפני שמתלהמים, הכנסת צריכה לתת דין וחשבון על החוקים שהיא עצמה חוקקה. למשל, בחוק פשיטת רגל משנת 96'". בנקל הזכיר גם הצעת חוק שמדברת על שיקום לווים שפשטו רגל, וקומם עליו את חברי הכנסת, שטענו כי הדבר אינו רלוונטי לכאורה ללווה כמו פישמן.

עורך דין יוסי בנקל/ צילום:תמר מצפי

בנקל הוסיף: "לא הוכרעה שום בקשה. כל הבקשות עומדות תלויות מתוך תפיסת העולם של הנושים שכדאי להגיע להסדר. ההסדר אינו מושלם, כי הוא תוצאה של משא-ומתן שבאופן טבעי יש בו שני צדדים. פישמן נותן 100% ממה שיש לו, וברור שהוא לא עושה טובה לאף אחד. יש פה גם תרומה מאוד גדולה של רעייתו וילדיו".

עו"ד בנקל סיכם: "אני מסכים שמר פישמן ומשפחתו לא מחזירים 100% מהחוב, זו דרכם של משא-ומתן ושל פשרה. תמיד יש אפשרות לשפר, לנושים עומדת הזכות לדחות את הפשרה, להציע בה שינויים או לחזור למה שביקשתי מבית המשפט ונדחיתי".

סגן המפקחת על הבנקים: "לא היינו מעורבים בגיבוש ההסדר"

אור סופר, סגן המפקחת על הבנקים, אמרה בדיון: "תמיד חשוב לנו לבוא ולתת תשובות. קודם כל, אנחנו מאוד קשובים ומבינים את התרעומת של הציבור. עובדתית, יש בלבול באמצעי התקשורת, הפיקוח על הבנקים לא היה מעורב בשום שלב בגיבוש ההסדר. למיטב ידיעתנו, גם הבנקים לא. ברגע שראינו לאיזה כיוון זה הולך ואיך ההתייחסות בציבור, העברנו הנחיה לבנקים שלא יסתכלו רק על השיקולים של יכולת הגבייה, אלא יבחנו עוד שיקולים".

כבל אמר לסופר בתגובה: "אתה מכדרר ברחבה, אדוני. כל המערכות ידעו על פישמן, והן רק מרחו. איפה היה הפיקוח? זה היה ברור לכל מי שקורא עיתון".

סופר המשיך: "נושא הפיקוח מול הלווים הגדולים - התייחסנו אליו. מדובר באשראים שניתנו לפני שנים רבות, וזה מצב קיים. אנחנו עושים מאמץ, וננסה לעשות יותר בכיוון הזה".

כבל: "ציפיתי שתכבד אותנו יותר בתשובות. מבנקל אני מבין, נתן לנו פה הרצאה יפה על תפקידנו כחברי כנסת. אבל אתה, אתה בתוך התהליך, אלה לא דברים שנעו בחלל החיצון. אלה 25 מיליארד שקל תספורות בעשור האחרון".

פרקליטו של פישמן: "אף אחד לא לקח שקל לכיסו ואף אחד לא רימה"

עו"ד שלום גולדבלד, בא-כוחו של אליעזר פישמן, התגונן בדיון: "בניגוד לדברייך ח"כ ורבין, פישמן הקים תעשייה והקים חברות רבות. לאורך כל השנים האשראי שנטל - הוחזר. הבנקים קיבלו כספים וקיבלו ריביות. הוא מרכין ראש, כי הוא כשל, וכשל עסקית. היום, בניגוד לשנים קודמות שנלחם להחזיר כל שקל, פישמן הגיע למקום שהוא כבר לא יכול להחזיר, ולכן הוא מרכין ראש ומצר על השנים האחרונות שלא הצליח לעשות את מה שעשה.

"עד פתיחת ההליך הוא עדיין האמין שיוכל להחזיר את חובותיו בעבודה קשה, זה לא נכון שהוא חדל פירעון המון שנים. גם הדיבורים על חוב של 5 מיליארד שקל - זה עורבא פרח. כל מה שנעשה זה מתוך הכרה בחובות ולא מתוך בריחה מחובות. הכרה שצריך לשלם כמה שאפשר. לצערנו, אי-אפשר להחזיר את כל החובות, ואף אחד לא לקח שקל לכיסו, ואף אחד לא רימה. פישמן משתף פעולה באופן מלא, וההתלהמות והפופוליזם סביב הנקודה הזו - אנו מצרים עליה". 

כבל אמר בתגובה: "אדוני, הזמנו אותך כדי להעניק לו את ההגנה, אבל אי-אפשר אחרי שהוא עשה את כל מה שעשה להגיד כמה הוא מסכן. אני צריך למצוא את עצמי מגן על החברים שלי מפני האמירות שלכם? אין כאן טיפה של פופוליזם, אלא אחת ההסרחות הכי מנוולות של השנים האחרונות. אמרתי את דבריי במאופק. אי-אפשר להתעלם מזה. אתה מטיף לנו? מי תלוי פה אם לא הציבור? הוועדה הזו לא תיתן להמשיך לטייח את התהליכים".

ח"כ מיקי לוי: "פישמן - האדם שיצר את הנזק הכלכלי הכי גדול בתולדות המדינה"

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי) אמר בדיון: "יש משהו בלתי נסבל בזה שמישהו כמו תשובה יכול לעשות תספורת ענק, ואז יום אחר-כך להרוויח מיליארדים מחברה אחרת, שנחשבת לישות משפטית נפרדת. בסופו של דבר צריך לייצר יכולת להרים מסך בין אנשים ויישויות נפרדות לכאורה, שבפועל הן קשקוש בלבוש. מי שצריך לשלם את התספורות אלה הבנקים - אבל לא על חשבון הציבור, אלא על חשבון הדיבידנדים של המנהלים".

ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הטיח בבא-כוחו של פישמן: "עם כל הכבוד לך, פישמן לא רק העסיק 2,500 איש כמו שאמרת, אלא הימר על כספי הפנסיה של הציבור הישראלי. אם הכסף הזה היה הולך רק בתעשייה ובהשקעות, הייתי מקבל את מה שאתה אומר. הכסף הלך על הימורים על מטבע כזה ואחר. זה אדם בודד, שיצר נזק כלכלי הכי גדול בתולדות המדינה, אבל כאן אני מסיים לגביו.

"אני רוצה לדבר על פישמן כמשל. הייתה כאן, בחדר הזה, המפקחת על הבנקים בשבוע שעבר, שדיברה על 22 מיליארד שקל אשראי שניתן ללווים גדולים שנמצאים בסכנה. אני רוצה לדעת מה אתם עושים כדי שזה לא ילך לאיבוד, כאן הסכנה. לא יכול להיות שאדם שעשה 'תספורת', ויש ברשותו מספר חברות - הסדר החוב יחול רק על חברה אחת, והוא לא יבצע השלמות". 

ח"כ רועי פולקמן (כולנו) הוסיף: "אנו מדברים פה בוועדה הרבה על עסקים קטנים וביורוקרטיה, אבל פה יש 'מקורביזציה'. אותי לא מטריד האדם הבודד אלא השיטה. יש משהו במודל הפירמידה של פישמן עם הרבה מאוד סימני שאלה. לא ברור על מה הערבויות ואיך עוברים כספים, מה תפקיד הדירקטורים ועוד. הציגו לנו בשבוע שעבר את כללי מתן ההלוואות, אבל בסוף אתה אומר: יש פה דברים ממש לא הגיוניים, כשרואים את המינופים ואת המינופים הכפולים. אנחנו לא נגד אנשי עסקים - אבל כן נגד 'מקורביזציה' במערכת הבנקאית". 

נציגת רשות המסים: "רב הנסתר על הגלוי בהסדר" 

נציגת רשות המסים, עו"ד מזי רנצלר, אמרה בדיון: "רשות המסים היא שהגישה את הבקשה הראשונה בעניינו של פישמן לבית המשפט. עו"ד בנקל הצית הרבה מאוד אש, ובצדק, אבל בית המשפט הוא זה שביקש להנמיך את הלהבות. בנקל פעל בהתאם להנחיית בית המשפט. מאחר שרב הנסתר על הגלוי בהסדר הזה, אנו נגיע הערב כדי לשמוע יותר פרטים.

"אני חייבת לברך על העובדה שבחרתם כאן בוועדת הכלכלה להרים את הכפפה, ואני קיוויתי שזה יקרה בתור מי שהגישה את הבקשה. כשהבנקים הגישו בסופו של דבר את הבקשה לפשיטת רגל בעניין פישמן, הם הגיעו עם סוללות של עורכי דין, אבל כשרשות המסים הגישה, הם אפילו לא שלחו תגובה לבית המשפט".

רגע לפני סיום הדיון נשאל שוב עו"ד בנקל מדוע הוא חזר בו לכאורה מדרישתו להכריז על פישמן כפושט רגל, והשיב: "לא חזרתי בי. זו הייתה עמדת הנושים, ובית המשפט קיבל אותה".

על השאלה האם אכן הייתה הברחת נכסים מצידו של פישמן, אמר בנקל: "הגשתי בקשות מלוא הטנא לבית המשפט וטענתי, אבל היות שהן לא נידונו, אני לא יכול לדון בהן כאן".

בתגובה לשאלה של ח"כ מיקי לוי מדוע הוא אינו פונה בעניין למשטרה, השיב בנקל: "יש לי ראיות לכאורה בהיבט האזרחי, ולכן את הבקשות הגשתי לבית המשפט".