גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

חומת מגן: הדור הבא של מערכות הסייבר לרכב

אחרי שנים של לוחמה טכנולוגית בחיל האוויר, מייסדי חברת גארדנוקס נחושים להביא את היכולות גם אל תעשיית הרכב ■ האם הם יצליחו לפתח מערכת חיסונית קיברנטית למכוניות חכמות?

דיוניס טשלר (מימין), משה שליסל ועידן נדב / צילום: איל יצהר
דיוניס טשלר (מימין), משה שליסל ועידן נדב / צילום: איל יצהר

"זה לא תענוג גדול לגלות שמערכת הבלמים ברכב שלך נפרצה, בדיוק כשאתה מנסה לעצור ולחנות מול תעלה", כך פותח כתב המגזין WIRED אנדי גרינברג את הסרטון, שבו הוא מציג פריצה של האקרים   לג'יפ צ'ירוקי של חברת קרייזלר האמריקאית. בפריים הבא בסרטון, גרינברג, ספק-משועשע ספק-מודאג, מנסה לתקשר עם ההאקר שנמצא מטרים ספורים מרכבו, ושבאמצעות לפטופ בלבד נראה שולט בכל מה שנעשה ברכב - עד לנפילתו לתעלה. בגלל שהעיתונאי וההאקר היו אחראים מספיק, התעלה הזו לא באמת הייתה עמוקה או מסוכנת, אבל מבחינת נזק תדמיתי, אצל קרייזלר, התעלה הזו קיבלה ממדים של תהום של כמיליארד דולר, לאחר שנאלצה לבצע ריקול לכ-1.4 מיליון מכוניות.

עבור תעשיית הגנת הסייבר לרכבים, זו הייתה הזדמנות: מיד לאחר התקרית, החליטה חברת הרמן האמריקאית, יצרנית מערכת המולטימדיה של רכבי הצ'ירוקי, לבצע רכישות מאסיביות של חברות העוסקות בתחום - בהן שתי חברות ישראליות: רדבנד, תמורת 200 מיליון דולר, וטאוארסק, תמורת 70 מיליון דולר (עוד על התעשייה, ראו מסגרת בעמוד הבא).

על הגל הזה רוכבת גם גארדנוקס, שגייסה עד כה מיליוני דולרים מגורמים בתעשיית הרכב (בהם אלייד, הבעלים של צ'מפיון מוטורס; שי לבנת, מבעלי תעבורה; וקרדן, המחזיקה צי רכב). לדברי מייסדיה, המנכ"ל משה שליסל ודיוניס טשלר, המשמש כמנהל הטכנולוגיות (מייסד נוסף, עידן נדב, משמש כמנהל הפיתוח), גארדנוקס אף חתמה כבר חוזה עם אחת מיצרניות הרכב על הטמעת מוצריה ברכבי אותה יצרנית, החל מהשנה הבאה.

על הכוונת: ציי הרכב הגדולים

בניגוד למה שנהוג אולי לחשוב, מייסדי גארדנוקס מבהירים שמתקפת סייבר של טרוריסטים היא לא האיום המרכזי על תעשיית הרכב: "טרור זה אמנם מאוד סקסי, אבל בסוף, כל תעשיית פשע, בפרט תעשיית סייבר, מונעת ממרכיב אחד בלבד - כסף", אומר טשלר, איש חיל האוויר לשעבר שהיה מעורב בכמה מהפרויקטים המשמעותיים ביותר של החיל. "ברמה הכי בסיסית, כשאת נוהגת, המערכות ברכב אוספות מידע, ואת המידע הזה אפשר לגנוב ולסחור בו", הוא מסביר, ומוסיף שגם ברמה חוקית לגמרי ישנן סכנות, כמו למשל מידע שייאסף על הנהיגה שלנו מחברת הרכב, ושיעבור לחברת הביטוח.

"הרכב הופך להיות יותר ויותר פלטפורמת שירותים", מוסיף שליסל, 53, אף הוא בעברו איש התחום הטכנולוגי בחיל האוויר (השתחרר בדרגת סגן-אלוף). "את דורשת מהרכב כל מיני יכולות שדורשות ממנו להיות מחובר לאינטרנט: שייתן לך מידע על מצב התנועה, תשלום אוטומטי בכביש אגרה ולהוריד סרט למסך במושב האחורי".

- אוקיי, אבל הסכנה של שליטה ברכב היא משמעותית ומיידית, לא?

טשלר: "בהחלט, וגם כך אפשר לסחוט אנשים וארגונים, בעיקר גופים של ציי רכב. תארי לך שפורצים למחשב של צי רכב מסוים, ואז ההאקר דורש מהחברה כופר, או שאף אחד מהרכבים מדגם מסוים בצי שלה לא יניע".

- איך זה אפשרי בכלל?

"תחשבי על זה ככה: פעם היית לוחצת על הברקס והייתה מופעלת מערכת הידראולית. היום, הברקס לא מפעיל שום דבר, אלא זה כפתור שמפעיל מחשב. אותו דבר הגז וההגה. זו מערכת אלקטרונית לחלוטין, וכפי שהנהג שולח פקודה לאחד הרכיבים, מישהו שפורץ יכול פשוט לתת פקודה הפוכה".

מודל המערכת החיסונית

ציי הרכב הם כמעט הראשונים להיפגע ממתקפות סייבר. "התחבורה הופכת להיות יותר של שירות ופחות פרטית", אומר שליסל, "הדור הצעיר פחות מוציא רישיונות ופחות קונה רכבים. הבעלות על הרכב מפסיקה להיות משהו משמעותי. וברגע שריכזת את התחבורה בציי רכב, הפכת אותם לפוטנציאליים לתקיפה. יצרני הרכב כל השנים עשו עבודה מצוינת בלפתח רכבים שיגנו עלינו מבחינה בטיחותית, אבל לא לקחו בחשבון את הסכנות האחרות".

מלבד ההתקשרות עם יצרנית הרכב, שהם מסרבים לחשוף את שמה, גארדנוקס מבצעת פיילוטים עבור חברות שונות בתחום הרכב, וההכנסות המועטות שיש לה מגיעות מאפיק הפעילות הזה; בשאיפה שחלקם יתפתחו לכדי התקשרויות נוספות מול יצרניות רכב. בנוסף, בדירקטוריון שלהם יושב בין היתר סטיב גריסקי, ששימש בתפקיד בכיר בג'נרל מוטורס.

- התחום הזה מלא בחברות שמציעות הגנת סייבר לרכב בדרכים שונות. מה מייחד אתכם?

טשלר: "קודם כל, העובדה שאנחנו מגיעים מתפקידים טכנולוגיים בחיל האוויר. בתעשיית האלקטרוניקה הצבאית נצבר הרבה ניסיון. סייבר במל"טים ובמזל"טים זה דבר שכבר קורה, ואנחנו הבנו שהיכולות שהתפתחו במהלך השנים בתעופה הצבאית זה בדיוק מה שצריך להביא לתעשיית הרכב. אנחנו מביאים גישת עבודה שמגינה על מטרות נעות, ואנחנו חושבים שההגנה הזו, כשאנחנו מביאים אותה לרכבים, היא הגנה טובה.

"אנחנו לוקחים את תצורת התקשורת של הרכב, ונועלים אותה בצורה כזו, שהגורם שנותן את ההוראות צריך לעמוד בסטנדרטים מסוימים, ואם הוא לא עומד בהם, ההוראה לא תקפה. במקום הגנה ריאקטיבית, אנו נותנים הגנה פרואקטיבית, שמונעת כל התקפה. כמו חיסון".

- אבל אתם יודעים איך זה עם חיסונים: ברגע שיוצא אחד חדש, חיידקים מפתחים עמידות ואז נדרש עדכון של החיסון, וכן הלאה. כלומר: גם ההאקרים יכולים להתפתח באבולוציה הזו.

שליסל: "בסוף, גם ל-FBI ול-CIA פורצים. מה זה אומר? שמישהו השקיע הרבה מאוד זמן והצליח. מי שחושב שאבטחה זה דבר מוחלט, טועה. המתודולוגיה שלנו היא כזו: אני יכול סביב ערימה של זהב לשים הרבה שומרים שינסו להגן על התוקפים, אך אם יהיו מספיק תוקפים, הם ייכנעו. לעומת זאת, אם אני אשים אותה בפורט נוקס, במתקן סגור ומאובטח על-ידי המבנה וגם על-ידי השומרים, הוא יהיה ברמת אבטחה מאוד גבוהה".

- אתם ערוכים לשינויים שהולכים לעבור על עולם הרכב? בעתיד הלא רחוק יש סיכוי למכונית אוטונומית, וכבר עכשיו יש מערכות שהופכות את הרכב לסוג של סמארט-קאר שמתקשר עם אפליקציות בשעון החכם או בסמארטפון.

"מבחינתנו אלה הזדמניויות עסקיות, כי יש הרבה תקשורת ויותר נקודות שבהן אפשר לפגוע, ושם באה לביטוי ההגנה על הנוסעים בפני הודעות שמגיעות מבחוץ ועלולות לפגוע בתפקוד הבטוח של האוטו. חברות אחרות עובדות על פתרונות סטטיסטיים, הגישה שלנו היא דטרמיניסטית: אין משהו שאולי לא עובד, אלא כל התקשורת נעולה".

עוד כתבות

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": העורך דין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי