גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אף אחד לא ייצר בנק דיגיטלי אמיתי שעובד כמונו"

מנכ"ל בנק יהב מסכם בסיפוק את החלפת מערכות המחשוב בבנק - ועוקץ את פפר, הבנק הדיגיטלי של לאומי: "אנחנו לא מדברים על חדשנות ודוחים בכל חודש את הלו"ז"

"עברנו ב-3 השנים האחרונות תהליך של השתלת לב חדש. זה היה פרויקט ששאב מאיתנו אנרגיות משמעותיות, אבל עשינו צעד אדיר. עם סיום ההטמעה בסוף השנה נהיה עם יכולות שספק שיש אותן לבנקים הגדולים", כך מסכם בראיון ל"גלובס" מנכ"ל בנק יהב, שאול גלברד, את תהליך החלפת מערכות המחשוב שביצע הבנק ואשר הושלם בתחילת השנה - אז התנתק ממערכות המחשוב של בנק הפועלים (שבעבר היה הבעלים שלו) והתחבר למערכת חדשה שהקימה עבורו חברת TCS מקבוצת טאטא ההודית.

מדובר בפרויקט בעלות של 1.4 מיליארד שקל - גבוה יותר מההון העצמי של הבנק העומד על 1.23 מיליארד שקל. אמנם הבנק פורס את הוצאות הפרויקט על פני 10 שנים, ועדיין החלפת המערכות הקפיצה את עלויות המחשוב שלו שעמדו על סדר גודל של כ-60 מיליון שקל לכ-100 מיליון שקל כיום.

בצד החיובי, יהב הקטן הוא כיום הבנק עם מערכות הליבה המתקדמות ביותר. "רוב הבנקים בארץ עובדים על מערכות שהביסוס שלהן החל עוד בשנות ה-60'. ליבת המחשוב של הבנקים קשה לטיפול, וזה רק הולך ומתייקר. כמו כן, היא דורשת מומחים ותיקים מאוד שלאט-לאט נעלמים מהנוף", אומר גלברד. "אני יכול להבין למה הבנקים לא ממהרים להחליף מערכות ליבה, הן מבחינה כלכלית והן מבחינת הסיכון הכרוך בכך. בסופו של דבר, כל הבנקים יצטרכו להחליף את התשתיות. אין מצב שב-30 השנים הקרובות ישרתו את הבנקים מערכות שפותחו במאה הקודמת".

ההתחלה לא הייתה פשוטה. המערכת החדשה של בנק יהב עלתה לאוויר בתחילת השנה ולוותה בתלונות רבות מצד לקוחות. אמנם התקלות כבר תוקנו, אבל נראה כי לפחות לעת עתה אין בשורה חדשנית ללקוחות והשיפור במערכת מתבטא בעיקר בבק-אופיס שלה וביכולות הפנימיות של הבנק.

- האם הלקוח ייהנה מחדשנות אצלכם?

"השבועיים הראשונים של חודש ינואר לא היו קלים לא לעובדים ולא ללקוחות הבנק. מתוך 370 אלף לקוחות הבנק, קיבלנו פניות של כמה עשרות אלפי לקוחות לגבי תקלות ונכון להיום פתרנו את הבעיות. בסוף השנה תהיה לנו אפליקציה רגילה ואפליקציית שוק הון ברמה שאין לאף בנק אחר. היתרון המרכזי אצלנו יהיה שהעלאה של פיצ'ר חדש תיקח כמה שעות וימים במקום חודשים עד שנים בבנקים אחרים. האפליקציה הבנקאית תהיה מערכת ריל-טיים, שבה כל פעולה שתתבצע תתעדכן באופן מיידי. יתרונות נוספים שיהיו ללקוחות יהיו בדרך שבה הם יתקשרו עם הבנק, וכן האפשרות לפתח פיקדונות חדשים במהירות".

- אבל מה לגבי פיתוחים מתקדמים יותר שמציע היום עולם הפינטק ללקוח?

"פינטק זו מילה יפה, גם בגלל שהיא בלועזית וגם בגלל שהיא נשמעת טוב, אבל בסוף צריך לראות מה הלקוח רוצה. אין דבר אחד בפינטק שלא נוכל ליישם אצלנו. יחד עם זאת, אני מאמין שבשלב ראשון צריך לייצב את המערכת. הרגע קפצנו בבת-אחת ממערכת שהוקמה לפני 40 שנה למערכת חדשנית. בהמשך נחשוב על הפתעות שונות".

פרויקט נוסף בתחום המחשוב נערך בימים אלה בבנק לאומי. הבנק, בניהולה של רקפת רוסק עמינח, מקים בנק דיגיטלי חדש - פפר, שנבנה גם הוא על מערכת ליבה חדשה שחברת טמנוס בונה. אלא, שבעוד שהחלפת מערכות המחשוב של יהב נעשתה בשקט יחסי וללא תהליך מיתוג הבנק כדיגיטלי, בלאומי מתגאים בכל הזדמנות בפפר ובבשורה שהוא יביא ללקוחות. זאת למרות שהוא טרם הושק לציבור ומתנהל עדיין בגרסת בטא. גלברד לא מתרגש במיוחד מפפר: "בנקים אחרים קודם שמו כותרת שהם דיגיטליים. אף אחד לא ייצר בנק דיגיטלי אמיתי שעובד כמונו. אנחנו לא מדברים גבוהה-גבוהה על חדשנות ודוחים בכל חודש את הלו"ז. אנחנו פעלנו אחרת: קודם העברנו את כל הלקוחות לתשתית חדשה, ובשנה הבאה נעשה יותר רעש לגבי היכולות הטכנולוגיות שלנו. אני חושב שתהליך כזה בריא יותר".

גלברד אמנם מתגאה בפרויקט המחשוב. אבל אם זה היה תלוי בו, ספק אם היה יוצא להרפתקאה המורכבת והיקרה הזו. מי שדרש מבנק יהב להתנתק מתשתיות בנק הפועלים היה הפיקוח על הבנקים שהאמין שלכל בנק צריכה להיות תשתית משל עצמו. כיום הגישה היא שונה, המפקחת הנוכחית, ד"ר חדוה בר, מתירה מתן שירותי מחשוב בין בנקים ובמסגרת ועדת שטרום אף הוצע לחייב בנקים גדולים להעניק לגופים קטנים וחדשים שירותים בתחום זה.

- גישת הרגולטור השתנתה אחרי כל ההשקעה שעשיתם, אתה לא מרגיש שיצאת פראייר?

"מה אני אעשה? זו המציאות (מחייך). זה נכון שלא היינו עושים את הפרויקט הזה לולא הרגולטור היה מכריח אותנו, אבל היום אני מאוד מרוצה. הייתה לנו ציפייה לקשיים בהטמעה ובפועל חזרנו לפעילות רגילה תוך זמן קצר".

- ובכל זאת, הוצאות המחשוב שלכם גדלו משמעותית בעקבות המעבר. זה משתלם?

"הוצאות המחשוב בבנקים גדלות בצורה חדה של יותר מ-10% מדי שנה במרבית הבנקים. הסיבה לכך היא שתקציב המחשוב היום מאוים מהצורך לשדרג נתונים וגם מהוצאות בתחום הסייבר וההגנה. לעומת זאת, במסגרת ההסכם שלנו קיבענו את הוצאות המחשוב. יש לנו עם הספק הסכם ל-30 שנה במחיר קבוע, כולל חבילה גדולה של שירותים הכלולים במחיר. אנחנו מסוגלים כיום לשלוט בתקציב המחשוב, בעוד שבנקים אחרים רק נאלצים להגדיל את התקציב כדי לעמוד בשלל העדכונים הנדרשים".

"נמשיך להיות בנק פשוט"

בנק יהב הוא בנק קמעונאי הממותג כבנק לואו-קוסט עם עמלות נמוכות. הבנק נמצא בבעלות משותפת של מזרחי טפחות (50%), ושל חברה משותפת להסתדרות עובדי המדינה והמדינה עצמה (החברה למפעלי כלכלה ותרבות). "בעיניי המתבונן, מבנה בעלי המניות אולי נראה מורכב. בפועל אנו נהנים מבעלי מניות שעוזרים לנו כל אחד בתחומו", אומר גלברד, שבשנה הבאה יסגור 10 שנים בתפקיד מנכ"ל הבנק.

יהב הציג צמיחה נאה בשנים האחרונות, כאשר לדברי גלברד הוא הגדיל מדי שנה את מספר הלקוחות שלו ב-6%-7% נטו. כיום תיק האשראי של הבנק חצה את רף ה-9 מיליארד שקל - גידול של קרוב ל-10% בתוך שנה.

- הודעתם לאחרונה על תוכנית אסטרטגית, מה מתוכנן?

"נמשיך להיות בנק פשוט כלפי הלקוחות. נרחיב את הנגישות לאשראי ולייעוץ ני"ע. אנחנו גם משדרגים מרכז השקעות ארצי ומייעדים אותו גם לפעילות השקעות בחו"ל".

- אסטרטגיית הלואו-קוסט שלכם עובדת בעולם הבנקאות?

"האסטרטגיה הזו הוכיחה את עצמה. השנה נסיים עם תשואה על ההון בסדר גודל של 7% למרות הוצאות הטמעת הפרויקט. בשנה הבאה אני מעריך שנגיע לתשואה של כ-8.5%, ומשנת 2019 נהיה בתשואה דו-ספרתית. נגיע לכך ע"י צמיחה בלקוחות ובהכנסות, לצד ריסון של צד ההוצאות".

"עם כל הכבוד להפחדות, אנחנו רחוקים מהאשראי הצרכני בארה"ב ובאירופה"

בנק יהב כאמור הוא בנק קמעונאי. תחום הבנקאות למשקי הבית אמור לעבור שינויים בעקבות חוק שטרום והתחרות בו אמורה לגדול. גלברד לא מתרגש מהשינויים הצפויים. "ב-2008 התחילה מלחמת קמעונאות כשכל הבנקים גילו שאין כמו מגזר משקי הבית. למרות זאת, אלו היו השנים היפות שלנו מבחינת צמיחה. אנו דרוכים וערוכים לתחרות ויודעים להגיב לשוק", הוא אומר.

- מה דעתך על אזהרת בנק ישראל והאוצר מהמשך הגידול החד באשראי למשקי בית?

"אני חושב שהיקפי האשראי למשקי הבית היו נמוכים מהנורמליות, והיום הכיוון הוא להיקפים הנורמליים. עם כל הכבוד להפחדות השונות, אנחנו רחוקים מהאשראי הצרכני המקובל בארה"ב ובאירופה".

- האם ההפרשה לחובות תמשיך לעלות?

כן, האם היא תגיע לממדים של קטסטרופה? לא. אני לא רואה התפרעות באשראי, אבל צריך לוודא את כושר ההחזר של הלקוח כשנותנים לו הלוואה ולוודא שלא נותנים אשראי עודף".

בנק יהב

שנת הקמה: 1954

בעלים: מזרחי טפחות (50%) והחברה למפעלי כלכלה ותרבות לעובדי המדינה (50%)

מנכ"ל: שאול גלברד

פעילות: בנקאות קמעונאית

סניפים: 45

רווח נקי 2016: 83.4 מיליון שקל

תיק אשראי: 9 מיליארד שקל

שאול גלברד

גיל: 57

השכלה: תואר ראשון במינהל עסקים

מצב משפחתי: נשוי+3

מגורים: ירושלים

תפקידים קודמים: ראש חטיבה עסקית ומנהל מערך משאבי אנוש במזרחי טפחות

עוד משהו: פרסם באחרונה ספר על מידות וכישורים הנדרשים ממנהיגים ומנהלים

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה