גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אנטרופי מתנגדת להחלפת דירקטוריון ויליפוד; ויליגר: "דוח חובבני"

באנטרופי סבורים שהחלפת כל הדירקטוריון בעת הזו תיצור אי-ודאות ■ ויליגר: "ההנהלה, כולל הדירקטוריון, הם שליחי גורטובוי, צריכים לסיים את תפקידם ולתת הסברים לאן נעלמו הכספים"

יוסי ויליגר. מציע למנות את עצמו ואת אחיו לדירקטוריון / צילום: תמר מצפי
יוסי ויליגר. מציע למנות את עצמו ואת אחיו לדירקטוריון / צילום: תמר מצפי

חברת הייעוץ לגופים המוסדיים אנטרופי ממליצה להתנגד להחלפת הדירקטוריון בחברת המזון ויליפוד. בכך למעשה מקשה אנטרופי על יוסי ויליגר, המבקש לשוב ולהשתלט על ויליפוד, במאבקו נגד בעל השליטה הנוכחי בחברה, גרגורי גורטובוי.

בתגובה לפרסום הדוח, תקף היום (ד') ויליגר את אנטרופי בחריפות: "הדוח של אנטרופי חובבני ולא רציני. הם הוטעו וממשיכים להטעות. שיעשו קודם שיעורי בית לפני שמפרסמים דוח - איתי הם כלל לא דיברו", אמר ל"גלובס".

וילי פוד  מכנסת אסיפת בעלי מניות ב-11 ביוני ובה מבקש ויליגר להחליף את כל חברי הדירקטוריון המורכב כיום מאנשיו של גורטובוי. להצעות שיעלו באסיפה נדרש רוב רגיל, ומכיוון ש- BSD מחזיקה ברוב מניות ויליפוד, נראה כי ויליגר יצליח להחליף את חברי הדירקטוריון. זאת לאחר שוויליגר הצליח להדיח את דירקטוריון החברה האם BSD, המחזיקה ב-62% ממניות ויליפוד, ולמנות לדירקטוריון אנשים מטעמו במקום אנשי גורטובוי. בי.אס.די היא חלק מפירמידת החברות שבשליטת ישראל 18 הפרטית של גורטובוי.

פעם שלישית ויליגר?

ויליגר ייסד ופיתח את ויליפוד עם אחיו, צביקה ויליגר. השניים כבר מכרו את השליטה בחברה פעמיים, והפיקו מכך רווחים של מאות מיליוני שקלים. כעת הם בעמדת זינוק לשוב ולהשתלט על חברת המזון בפעם השלישית.

בפעם הראשונה מכרו האחים את השליטה בוויליפוד לאוליגרך ארקדי גאידמק ובשנייה, לאחר שהשליטה חזרה אליהם לאור קשיי גאידמק, לידי אלכסנדר גרנובסקי. החזקות גרנובסקי נמכרו לגורטובוי ב-2015. ויליפוד עוסקת ביבוא, בייצור ובשיווק של מאות מוצרי מזון בישראל ובחו"ל ונסחרת בשווי של 240 מיליון שקל.

בתקופתו של גורטובוי התרחשו מספר אירועים תמוהים בחברות הקבוצה, הכוללים העברת כספים והיעלמות כספים מפיקדונות בבנקים בחו"ל. האירועים הובילו לחקירת רשות ניירות ערך וגם להפסקת המסחר במניות BSD והחברה האם שלה, BGI, על רקע אי-פרסום דוחות כספיים בזמן.

אנטרופי כאמור ממליצה להתנגד להצעות ויליגר למנות דירקטורים חדשים - צבי ויליגר, קובי נבון, בנצי סאו ויוסי ויליגר עצמו - וכן להצעתו של האחרון להדיח את כל הדירקטורים הקיימים, ובראשם גורטובוי.

באנטרופי נותנים ציון שלילי לממשל התאגידי בוויליפוד, ואף מסתייגים מכהונת גורטובוי כדירקטור, לאור החקירות התלויות ועומדות נגדו. יחד עם זאת, הם סבורים שהחלפת הדירקטוריון במלואו בנקודת הזמן הנוכחית תיצור אי-ודאות ותגרור אחריה גם חילופים בהנהלת החברה.

להערכת אנטרופי, מהלך כזה עלול לפגוע אף יותר בממשל התאגידי של החברה. עוד מציינים באנטרופי, כי שליטת האחים ויליגר בחברה מבוססת על החזקה הונית נמוכה יחסית (37% ממניות BSD), כך שלהערכת אנטרופי לא קיימת הלימה בין המהלך החריג אותו הם מבקשים להוביל לבין האינטרס ההוני והסיכון הכספי שהושקע על-ידם.

ויליגר כאמור זועם על חברת הייעוץ: "כיצד יעלה על הדעת כי הנהלת החברה אשר הייתה חלק אינטגרלי בהעברת כספים בסך 3 מיליון דולר מכספי החברה הציבורית לשיפוץ מלון שהוא בכלל סגור, ולמעשה התברר כי כספים אלה הועברו לחברה בת של הבנק האוסטרי מיינל שבו נעלמו 30 מיליון דולר השייכים לחברת האם של ויליפוד - ימשיכו לנהל את החברה?".

ויליגר הוסיף כי "הנהלת החברה, כולל הדירקטוריון, הם למעשה שליחים של גורטובוי והם צריכים לסיים את תפקידם ולתת הסברים למוסדיים ולשאר המשקיעים לאן נעלמו הכספים. הם לא צריכים לקבל פרס, אלא קנס".

בעיות גם ב-BGI

בתוך כך, גם במעלה הפירמידה של גורטובוי נמשכים הזעזועים. בתחילת השבוע הגיש עו"ד יעקב אמסטר למחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בת"א-יפו בקשה לכינוס אסיפת בעלי מניות ב-BGI במטרה להחליף את חברי הדירקטוריון.

אמסטר מחזיק בנאמנות במניות של BGI ו-BSD, שמהוות הבטוחה העיקרית שניתנה לחברת המזון טעמן של שלום חיים כנגד העמדת הלוואה של כ-10 מיליון דולר לישראל 18, החברה הפרטית שבשליטת גורטובוי שמחזיקה ב-BGI.

ההלוואה של טעמן ניתנה בספטמבר האחרון ובזכותה הצליחה ישראל 18 להחזיר חוב קודם שהיה לה לנושה נפתלי שני, ש"איים" להשתלט על החברה. כיום גורטובוי שולט ב-BGI אך כאמור, הודח לאחרונה מדירקטוריון החברה הבת BSD (השולטת בוויליפוד שבמורד הפירמידה) בעקבות מהלכי ויליגר.

בבקשה לבית המשפט נכתב כי "יש מקום להחליף את חברי הדירקטוריון ולמנוע בכל דרך ממר גורטובוי שליטה על פעילות BGI באופן שתסכן את ערך המניות המוחזקות בידי הנאמן".

עוד נכתב שם כי פניות שלו ל-BGI לא נענו. "לאור ניסיונות ההתחמקות של BGI... ובשל תמיכתה הבלתי מסויגת בניסיונות ההתחמקות של ישראל 18 מתשלום חובותיה, כמו גם ניסיונות ההתחמקות שלה ממתן דין וחשבון אודות האינטרסים המכוונים את פעולותיה ופעולות הדירקטורים המכהנים בה, לנאמן חשש ממשי ביותר כי החלטות הדירקטוריון ופעילותו אינם תואמים, אינם מתיישבים עם מטרות החברה והשאת ערכה, ועלולים לפגוע בשווי המניות המשועבדות המוחזקות בידו".

החזקות גורטובוי

עוד כתבות

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אמזון הכתה את צפי הרווח וההכנסות אבל מורידה תחזית; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות אמזוןעמדו על 143 מיליארד דולר, מעל הצפי ● הרווח למניה זינק ב-216% לעומת הרבעון המקביל ● החברה מצפה לצמיחה של 7%-11% ברבעון הבא, לעומת צפי של 12% ● המניה מזנקת בכ-4% במסחר המאוחר

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

לא בעזרת הצבא: כך יכולה ישראל להכריע את איראן

התקיפה האיראנית הכושלת נגד ישראל יצרה חלון הזדמנויות נדיר לסיכול התחמשותה הגרעינית של איראן ● במקום לפתוח בעימות צבאי, מהלך בעל השפעה מוגבלת, לו מתנגדת הקהילה העולמית, ישראל צריכה לגבש כוח משימה בין־לאומי שמטרתו לחנוק את איראן במישור הכלכלי

אקסל / אילוסטרציה: Shutterstock

כך הבינה המלאכותית תעזור לכם להשתמש באקסל

מיקרוסופט החלה להכניס כלי AI לתוכנת האקסל ● בקרוב תוכלו לקבל ניתוחי מגמות ותובנות על הנתונים שלכם, לייצר נוסחאות בקלות בעזרת טקסט, ולקבל דגש על מה שחשוב לכם

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press

פאוול שולל העלאת ריבית נוספת ומרגיע את המשקיעים

הריבית בארה"ב נותרה על שיעור של 5.5% בהתאם לציפיות ● על פי ההערכות, הנתונים הכלכליים החיוביים בארה"ב לצד האינפלציה הדביקה, מרחיקים את הסיכויים להפחתת ריבית בטווח הקרוב ● פאוול הדגיש כי הנתונים הכלכליים לא נתנו לפד את הביטחון להוריד את הריבית אך שולל אפשרות להעלאת ריבית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

רפיח או עסקה? כלכלנים מעריכים איך יגיבו הבורסה והשקל לתרחישי המלחמה

ישראל נמצאת בפני צומת אסטרטגי, כששתי אופציות מרכזיות על השולחן ● הראשונה היא עסקה שכוללת החזרת חטופים לצד הפסקה זמנית של הלחימה ● השנייה היא ככל הנראה פעולה נרחבת של צה"ל ברפיח ● שלושה כלכלנים בכירים מנתחים את השפעתם של התרחישים השונים על השקל, הבורסה והגירעון התקציבי

אילון מאסק, מנכ''ל ומייסד טסלה / צילום: ap, Jae C. Hong

טסלה מזנקת ב־35% בשבוע? אל תתרגשו, זו השיטה הכי ישנה בספר של מאסק

לאורך השנים אילון מאסק פיזר שלל הצהרות שלא התממשו ● בזמן שהמניה של טסלה צברה תאוצה והכרזותיו של מאסק שבו את דמיונם של המשקיעים, גופים פדרליים החלו בחקירה רשמית בה נבדקו טענות שמערכת הסיוע לנהיגה אוטונומית תרמה לכ־1,000 תאונות החל מינואר 2018 ● אבל המשקיעים של טסלה לא מוטרדים מהעבר, ומסתבר שגם לא מההווה

אילוסטרציה: shutterstock

הירידות בשווקים באפריל חתכו את התשואות בגמל ובפנסיה. איזה מסלול מנייתי נפגע פחות?

על פי תחזית מיטב, בחודש אפריל נרשמו תשואות שליליות של 1.6% במסלולים הכלליים ו-3.2% במנייתיים • התחזקות הדולר מול השקל הביאה את מסלולי ה-S&P 500 לרדת ב-2.5% בלבד, כשהם עדיין מציגים תשואה של יותר מ-9% מתחילת השנה

גלנט, נתניהו והלוי / עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: עמוס בן גרשום-לע''מ, AP

צווי מעצר בינלאומיים לראש הממשלה והרמטכ"ל: האם התרחיש הזה אפשרי ומה המשמעויות

בישראל מביעים חשש שבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג יוציא צווי מעצר נגד בכירים בשלטון הישראלי, ובראשם ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל ● מהן הסכנות שבהוצאת צווים כאלה, באילו מדינות הם עלולים להיעצר, ומי ההרכב שיקבל את ההחלטה ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, Shutterstock

הסימנים מצטברים: האינפלציה בארה"ב עקשנית במיוחד

סימנים על כך שהאינפלציה בארה"ב עיקשת במיוחד ממשיכים להכביד על שוק המניות האמריקאי ● באפריל המגמה החריפה, כשהמדדים המובילים רשמו חודש גרוע במיוחד ודוחות חברות הענק הצביעו על התקררות במכירות ● כלכלנים: תסריט שבו האינפלציה תחזור ליעד בלי פגיעה חדה בצמיחה או בתעסוקה רחוק מאוד

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Achmad Ibrahim

ההמלצה שהזניקה את השווי של אפל ב־70 מיליארד דולר ביום אחד

בית ההשקעות ברנשטיין פרסם בסוף השבוע האחרון המלצת קנייה אופטימית על אפל, שהזניקה את המניה המדשדשת וביקשה לנפץ את התחזיות הקודרות לגביה ● האם זה סימן להתאוששות?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

נעילה אדומה בוול סטריט: המדדים סיימו את החודש הכי גרוע השנה

נאסד"ק ירד ב-2% ● אמזון פרסמה את הדוח הרבעוני - עקפה את הצפי הן ברווח והן בהכנסות ● גוגל מסיימת את אפריל בעלייה של כ-9%, מטא בירידה של כ-10% ● טראמפ מדיה עלתה ב-50% בחמישה ימים, אך ירדה ב-20% מתחילת החודש ● פייפאל פרסמה תוצאות מעורבות ועדכנה כלפי מעלה את תחזית הרווח ● קוקה קולה עקפה את הציפיות, אך המניה ירדה

הדירה ברחוב פרישמן בשכונה א' בקריית ים / צילום: יח''צ

דירת ארבעה חדרים נמכרה ב-1.3 מיליון שקל. בכמה יקפוץ השווי לאחר תמ"א?

הדירה, בת 4 חדרים, מתפרשת על פני שטח של 105 מ"ר, כאשר לאחר התמ"א, תתקבל דירת 5 חדרים בשטח של כ־130 מ"ר הכוללת מרפסת, ממ"ד ומעלית ● הבניין עומד לפני הליך חיזוק ועיבוי, בעקבותיו שווי הדירה צפוי לקפוץ ל־1.8־1.9 מיליון שקל

מוצרי תנובה בסופרמרקט / צילום: טלי בוגדנובסקי

מסנפרוסט ועד מאמא עוף: תנובה מעלה מחירים של עשרות מוצרים

מוצרי החלב המפוקחים של חברת המזון הגדולה בישראל יתייקרו החל ממחר בשיעור של 4.48% ● בנוסף, תנובה הודיעה גם על העלאת מחירים של מוצרי החלב הלא מפוקחים וכן מוצרי סנפרוסט, מעדנות, מאמא עוף וטירת צבי בשיעור של עד 9.8% החל מ-16 במאי

סופרמרקט. ''המאבקים קורים מאחורי הקלעים'' / צילום: Shutterstock

האם שתיקת קמעונאיות המזון סוללת את הדרך להמשך העלאות מחירים?

החל מהשבוע יועלו המחירים של עשרות מוצרי מזון וטואלטיקה - חוליה נוספת בשרשרת העלאות מחירים בצל המלחמה ● בניגוד לעבר, לא צפויים כיפופי ידיים גלויים בין הרשתות הגדולות לספקים ● בכירה בענף: "אף אחד לא רוצה לריב עכשיו, כשלא יודעים מה יתפתח"

חממת קנאביס / צילום: Shutterstock

הבשורה מאמריקה שהקפיצה את מניות הקנאביס, גם בת"א

ממשל ביידן הודיע כי הוא בוחן הקלות במגבלות על סם הקנאביס, ושלח את מניות החברות הגדולות בענף לזינוק של עשרות אחוזים בוול סטריט

טל–אור כהן מונטמאיור, מנכ''לית CyberWell / צילום: הגר בדר

גילויי האנטישמיות ברשתות החברתיות זינקו מאז המתקפה האיראנית

דוח חדש של ארגון CyberWell, שנלחם באנטישמיות ברשת, מצביע על כך ששיעור ההסרה של תוכן שטנה בערבית נמוך לעומת אנגלית ● המנכ"לית: "האכיפה חייבת להיות יותר אפקטיבית"

מותג משקאות האנרגיה BLU / צילום: Shutterstock

זה משקה האנרגיה ששווה לבעלת יקבי כרמל עד 450 מיליון שקל

חברת המשקאות הבורסאית כרמל קורפ התקשרה במזכר הבנות לרכישת מותג משקה האנרגיה BLU בסכום הגבוה משמעותית אף משווי השוק שלה עצמה

אלי עזור / צילום: ניב אהרונסון-וואלהnews, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

זכיות הלוטו של אלי עזור: אקזיט טכנולוגי ענק בוול סטריט והשקעת גז בבורסה בת"א

בשבוע שבו ניצח עזור במאבק שניהל על זהות הדירקטורים בחברת תמר פטרוליום - השקעה שבה הוא מורווח מאות מיליוני שקלים - הושלמה מכירתה של חברת טכנולוגיות הלוטו נאוגיימס, בעסקה שהזרימה לכיסיו 178 מיליון דולר ● נאוגיימס תימחק מנאסד"ק שבה הונפקה ב־2020

סניף של שופרסל / צילום: Shutterstock

רגע אחרי הפסח: שופרסל שלחה לכמאה עובדים מכתבי פיטורים

לא מדובר בהפתעה מבחינת העובדים, שלא מעט מהם תיארו בתקופה האחרונה כי הם חוששים למשרותיהם ● רק אתמול הודיע המשנה למנכ"ל ניצן גולדברג על עזיבתו את החברה

בצלאל סמוטריץ', הציונות הדתית / צילום: רפי קוץ

האם מודי'ס הורידה את דירוג האשראי של ישראל בגלל המצב הגיאופוליטי?

שר האוצר טוען שהורדת דירוג האשראי נובעת מגאופוליטיקה. זו אחת הסיבות ● המשרוקית של גלובס