גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

היפים והעשירים: רשימת הספורטאים המכניסים בעולם

רונאלדו שחגג זכייה בגביע אירופה הוא גם הספורטאי המכניס בעולם לשנת 2017 עם 93 מיליון דולר ■ קליבלנד משלמת כ-14% מההכנסות שלה כשכר ללברון ג'יימס ■ נשים? שוויון? לא בספורט

כריסטיאנו רונאלדו / צלם: רויטרס
כריסטיאנו רונאלדו / צלם: רויטרס

בשבת בלילה, על הדשא בקארדיף, סיים כריסטיאנו רונאלדו עוד הקפת ניצחון עם גביע האלופות. אתמול התברר עד כמה המאמצים האלו שווים לו. המגזין "פורבס" פרסם את רשימת הספורטאים המכניסים בעולם ב-12 החודשים האחרונים, ובראשה עומד כוכב ריאל מדריד עם הכנסה כוללת של 93 מיליון דולר.

אם ננקה את חלקו של רונאלדו מספונסרים, הרי שמריאל מדריד לבד הוא קיבל שכר ובונוסים בסכום כולל של 58 מיליון דולר. במילים אחרות, 8%-9% מההכנסה השנתית של המועדון הולכת לטובת תשלומים לרונאלדו. זה לא רק רונאלדו - אלו היחסים, פחות או יותר, בטופ העולמי: לברון ג'יימס, שמדורג במקום השני ברשימת "פורבס" עם הכנסה כוללת של 86.2 מיליון דולר, משתכר בקבוצתו קליבלנד קבאלירס 31.2 מיליון דולר - שקול לכ-14% מההכנסה השנתית של המועדון.

האם יש היגיון בסכומים האלו? נראה שכן. ב-2014 "מכר" רונאלדו 1.4 מיליון חולצות רשמיות של ריאל מדריד עם שמו על הגב. תכפילו ב-80 אירו לחולצה, כאשר המועדון עצמו מקבל 50% מהסכום הזה - והנה כ-55 מיליון אירו שנכנסו לריאל מדריד רק ממכירת חולצות של רונאלדו. השכר שלו ועוד קצת מגולמים רק בחולצות שמכר למועדון. מה המשמעות של רונאלדו ביחס לשחקנים האחרים? 71% מכלל החולצות של ריאל מדריד באותה שנה היו תחת המותג רונאלדו, והוא מכר כמו כל מנצ'סטר יונייטד יחד.

רונאלדו נמצא בכל מקום. בדרך חזרה מקארדיף, הנוסע במושב שלידי רכש ב-50 אירו את הבושם CR7. בשנה האחרונה הוא חבר לחברת המלונות הפורטוגלית Pestana והשיק רשת מלונות בוטיק שנקראת Pestana CR7, שניים כבר נפתחו במדיירה (עיר הולדתו) ובליסבון, במהלך השנה ייפתח מלון נוסף במדריד וב-2019 ייפתח CR7 Hotel בניו יורק. בצמוד למלון במדיירה הוא פתח את "מוזיאון CR7".

חברת Hookit, שמתרגמת את הפעילות החברתית של כוכבים ברשת לשווי כספי עבור מפרסמים, מדרגת את רונאלדו במקום הראשון מבחינת שווי מסחרי ב-2016. הפוסטים שהועלו בחשבונות הרשמיים של רונאלדו בטוויטר, בפייסבוק ובאינסטגרם שווים מבחינה מסחרית לספונסרים שלו 176 מיליון דולר. לנייקי, למשל, שמשלמת לרונאלדו 13 מיליון דולר בשנה, "החזיר" רונאלדו ב-59 פוסטים ממותגים נייקי ברשתות החברתיות בשווי כולל של 36 מיליון דולר (שווי של 608 אלף דולר לפוסט).

מהסיבה הזאת הסכימה נייקי להחתים אותו לפני כחצי שנה על "חוזה לכל החיים" (lifetime deal) המוערך במיליארד דולר, שיבטיח מוצרים שיישאו את המותג שלו גם אחרי שיפרוש וימשיכו להכניס עבורו כספים כל עוד יעמוד על הרגליים. אגב, הסכמים כאלו יש לשני ספורטאים בלבד בכל העולם - מייקל ג'ורדן ולברון ג'יימס.

בשנים האחרונות הולך וגדל הנתח של ספורטאים מכספים שהם מרוויחים מחוץ למגרש, על חשבון הכסף שהם מרוויחים על המגרש (שכר מהקבוצות/תחרויות/טורנירים). אם לוקחים את 20 הספורטאים המובילים ברשימת "פורבס", הרי שסך הכספים של 20 הספורטאים המכניסים בעולם מסתכם ב-1.01 מיליארד דולר. מתוך זה 48.5% אלו הכנסות "מחוץ למגרש", כלומר מהסכמים מסחריים, ספונסרים.

טניס הוא הענף שבו קיים העיוות הגדול ביותר בין ההכנסות על המגרש לבין תפקידו של הספורטאי כפרזנטור. לדוגמה, רוג'ר פדרר, שמדורג במקום הרביעי ברשימת הספורטאים המכניסים בעולם, מרוויח 58 מיליון דולר, אבל מתוכם 52 מיליון מספונסרים ומשותפים מסחריים. הטניסאי השני ברשימת העשרים, נובאק דיוקוביץ' (16 ברשימה), הכניס ב-12 החודשים האחרונים 37.6 מיליון דולר, מתוכם 28 מיליון מהסכמים מסחריים.

טייגר וודס, גם בתקופת השקיעה הגדולה של הקריירה ועם שערוריות אישיות חוזרות ונשנות (רק בשבוע שעבר נתפס נוהג תחת השפעת אלכוהול), עדיין מייצר את רוב הכסף מחוץ למגרש - רק 107 אלף דולר הרוויח בעונה החולפת מתחרויות גולף, לעומת 37 מיליון דולר מחוץ למגרש.

מה עוד אפשר ללמוד מהרשימה? שכדורסל הוא אמנם לא הענף הפופולרי בעולם, אבל ברמות הגבוהות שלו הוא בהחלט הכי מתגמל - 7 מ-20 הספורטאים המכניסים בעולם הם שחקני NBA, ואם לוקחים את הרשימה המורחבת אז 32 מתוך 100 הספורטאים המכניסים הם שחקני NBA.

הכדורגל, הענף הפופולרי בעולם, שולח רק 3 ספורטאים לרשימת ה-20 (רונאלדו, מסי, ניימאר) אבל שניים מתוכם בשלישייה הראשונה (מסי מקום שלישי עם הכנסה של 80 מיליון דולר בשנה).

הדבר הבולט ביותר הוא היעדר של נוכחות נשית. ברשימת ה-20 אין ספורטאיות, ולמעשה הטניסאית סרינה ויליאמס היא היחידה שמצליחה להשתחל למאייה הראשונה (מקום 51 עם הכנסה של 27 מיליון דולר), וגם כך, שוויון בין המינים לא קיים בספורט על המגרש.

במהלך השנה האחרונה שוב התברר כי את רוב הכסף ברמות הגבוהות של הספורט המקצועני עדיין משיגות נשים כפרזנטוריות, כמעט כולן בענף הטניס.

10 הספורטאיות המכניסות בעולם ב-2016 הכניסו 124.7 מיליון דולר, ו-63% מהסכום הזה מושג מחוץ למגרש. באותו זמן ממש, 10 הספורטאים הגברים הבכירים רשמו הכנסה כוללת של 647 מיליון דולר.

הסיבה העיקרית לפערים הללו היא למעשה העובדה שאין לנשים פלטפורמות מקצועניות איכותיות לגרוף הון, מלבד ענף הטניס המקצועני שהשווה את סכומי הפרסים של נשים לאלו של הגברים. כדורגל נשים אינו פופולרי ואינו מתגמל, כנ"ל כדורסל נשים.

הפערים ניכרים גם בין הענפים האישיים לבין הענפים הקבוצתיים - רק 21 ספורטאים בענפים האישיים מדורגים בין 100 הספורטאים המכניסים בעולם. ואפילו מותג ענק כמו יוסיין בולט, כנראה האתלט הגדול בכל הזמנים, מצליח לגרד את המקום ה-23 בלבד עם הכנסה כוללת של 34.2 מיליון דולר.

כדורגל

עוד כתבות

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח