גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עוד ניסיון להצלת טבריה: מושבה של "צמודי קרקע" וחלומות על רכבל מההר

ראש העיר יוסי בן דוד מאמין שהיטלי ההשבחה שיוטלו על השכונות החדשות יממנו את שיקום העיר ההרוסה והמוזנחת, "כמו רובין הוד"

טבריה התפרסמה בשנים האחרונות רק בהיבטים השליליים: נתוני האבטלה בה גבוהים (1.2% לעומת 0.8% ארצי), מאזן ההגירה שלילי, התיירות מקרטעת והעירייה בגירעון. כל מי שמבקר בעיר לא יכול שלא להודות שגם אם הנוף יפה ונשארו אפילו קצת שרידי מורשת בנויה מהתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל, הרי שהעיר מוזנחת ביותר והפוטנציאל לא ממומש.

בשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון על החלטתה לאשר תוכנית בנייה חדשה למגורים ליד צומת הזורעים, יחד עם קרית מדע וקרית ספורט חדשה. אתר האינטרנט של העירייה מתאר את תנופת הבנייה והקמת השכונה מתוארת שם כ"יום היסטורי" ו"נקודת מפנה דרמטית" בקיומה של העיר. לא פחות.

השכונה החדשה, המכונה "טבריה המושבה", תשתרע על שטח של 684 דונם. יהיו בה 2,000 יחידות דיור בתמהיל בנייה מגוון שכולל 1,300 יח"ד בבנייה רוויה ו-700 מגרשים ובהם "צמודי קרקע" בבניה חד טורית, חד משפחתיים ודו משפחתיים.

הפרסום באתר העירייה מיידע ש"מונה צוות יועצים והם שוקדים בימים אלה על תכנון התשתיות באוריינטציה של 'שכונה ירוקה' בדגש על הנושא הסביבתי/אקולוגי. כמו כן מתוכננת תשתית של 'עיר חכמה' לרבות רשת סיבים אופטיים ותקשורת אינטרנטית לקריאת מונים ועדכון התושבים בזמן אמת". אדריכל התוכנית הוא זאב ערבות.

בפגישה איתו, אי אפשר שלא לחבב את ראש העיר של טבריה. יוסי בן דוד, איש מפלגת "ישראל ביתנו". הוא בן 47, גדל בשכונה ד' בעיר, למד באוניברסיטת חיפה, ולדבריו, חזר לעיר ולעירייה מתוך אהבה ואידיאליזם. הוא מכיר היטב את חולשותיה של העיר, אך הסיסמא שלו, שעליה הוא מרבה לחזור, כעין מנטרה, היא "never give up".

בן דוד מספר שכשהוא הגיע לתפקיד היתה העירייה בגירעון אדיר. היתה לו אפשרות להתייאש, כמו רבים לפניו, אבל הוא בחר אחרת: "אחרי חצי שנה בתפקיד מתחוור לך מהי המציאות. אתה מחפש להיאחז במשהו, אתה מבין שאתה לא יכול לתקן את הכל ואתה יודע שצריך שינוי".

הטקטיקה של בן דוד, ושל האדריכל מוטי לביא, מהנדס העיר, היתה הפוכה ממה שנעשה עד כה. בשונה מהגישה של שנות ה-50, שאותה הם מייחסים לבן גוריון, לפיה בקיבוצים תהיה תעשיה ובטבריה מלונות, הם פועלים להביא לעיר מקורות תעסוקה, מפעלי היי-טק ותושבים חדשים, חזקים. לדברי בן דוד: "הרבה פעמים כשמדברים על טבריה שוכחים שיש פה קהילה. אצלנו יש אנשים. אני מטפל לא רק בחזית, אלא גם בעורף. זה לא הוליווד".

ההחלטה שלהם היתה לפתח שכונות מגורים חדשות בחלק הגבוה בהיקף העיר, שיתבססו על בנייה צמודת קרקע. האדריכל מוטי לביא: "יש לנו היום תמהיל לא מאוזן של צפיפויות בנייה בעיר. יש כמות מאד קטנה של בנייה צמודת קרקע וכמות גדולה של בנייה רוויה, צפופה. אנחנו מנסים לאזן".

לסגור פערים

ראש העירייה מעיד שהמוטיבציה שלו לבנות את שכונת "טבריה המושבה", קשורה לילדות שלו, בשכונה חלשה על ראש ההר: "הדרך שלי לסגור פערים עם השכונות הוותיקות היא בנייה חדשה של שכונות צמודות דופן. זה המנוף העיקרי בהיטלים. כמו רובין הוד. ההיטלים מהבנייה החדשה הם המנוף לחידוש התשתיות בשכונות הוותיקות. האוכלוסיה החדשה עוזרת לעיר לסגור פערים".

ומה יקרה עם העיר הוותיקה?

"זה גלגל תנופה. הסיבובים הראשונים קשים יותר. אתה לא רק בונה בתים. זה אנשים, קהילה. העירייה היא המנוע הכלכלי, ולפני שאני בא לדרוש הרחבה של התחום המוניציפלי של העיר דרך ועדה לתיקון גבולות, אני מממש את מה שיש".

ומי יבוא לגור בשכונה החדשה?

"מי יבוא לפה? מי יפסיק לברוח מפה? לפני שנתיים הפגנתי עם ראשי ערים אחרות על הטבות מס לשכירים. אנחנו משקיעים ביום לימודים ארוך. יבואו משפרי דיור, רופאים, אנשי קבע. יש לנו הסכמים איתם והם יקבלו תנאים יותר טובים. אני תולה הרבה תקוות בהרחבה. 'ב**א*ין ח*זו*ן י*פ**ר*ע ע*ם ו*ש**מ*ר ת*ו*ר*ה א*ש**ר*הו*' (ספר משלי)".

מאיפה הגיע השם "טבריה המושבה"?

בן דוד: "בתודעה שלי, השכונה הזאת היא שדות הילדות שבהם גדלתי. היו פה פלחה ואבטיחים. בשנות ה-90 השדות עברו ממועצה אזורית גליל תחתון לשטח השיפוט של טבריה. מושג המושבה קשור לשדות ונועד לבדל את השכונה החדשה, כמו יוקנעם המושבה מיוקנעם עילית".

בצהרי היום

כשמשוטטים בצהרי יום במרכז המסחרי של טבריה, שנבנה לאורך כביש 90, בחלק שסמוך לחוף הים, מגלים עיירה שוקקת חיים והומה. מצד שני, וזה נשמע לכאורה מפתיע, יש הרבה מבנים מוזנחים וחלקם נטושים, כאילו שהעיר עדיין לא התאוששה מההרס הגדול של מלחמת העצמאות. תמהיל ייעודי הקרקע מבולגן וכולל קניון ענק וכסוף, בתי מלון שמתהדרים בכותרת "בוטיק", ופלאפליות. אבל יש כאן גם מוסכים וחנויות חומרי בניין. אי אפשר שלא להשתאות ממספרם העצום של מגרשי החניה העיליים, בעיקר על רקע החשש היזמי לחפור ולגלות ארכיאולוגיה (שתעצור את הבנייה).

ראש העיר בן דוד אומר שהוא יודע ש"יש תהליכים שקורים ויש תהליכים שיוזמים". הגישה שלו היא "שאי אפשר להביא אנשים בלי אטרקציות, עם פחונים במרכז העיר". הוא מתגאה בכך שהקים את הבריכה הציבורית הראשונה בעיר, שהצליח להפוך את הבור, מה שהיה פעם "גן העיר", שהיה אמור להפוך לקניון ובמשך שנים עמד שומם והיה מלא בזבל, למדשאה ענקית, שהציב בתוך מי הים מתקני ענק מתנפחים, "בלי היתר בנייה", ושהביא את שלמה ארצי לטבריה, "בפעם הראשונה".

החלום שלו הוא להקים רכבל שיקשר את שכונת המושבה, ובתי המלון שיקומו לידה: "יש לי חלומות, שגעונות. אם אתה לא מאמין, אל תחיה פה. ברכבל אתה עובר מעל הסנהדרין, התקופה הביזנטית, התקופה הערבית הטיים-ליין של טבריה. אנחנו נתגבר על הכל".

אצטדיון כדורגל בסגנון "ביו-דיזיין"

בימים אלה מוקם ליד אתר "טבריה המושבה", אצטדיון כדורגל בגודל בינוני (5,000 מקומות ישיבה), בתכנונו של האדריכל מוטי בודק.

בפגישה איתו מספר בודק שהוא קיבל את הפרויקט הזה כמעט במקרה, בין היתר בגלל שהצליח לשכנע את ראש העיר בכך שיוכל לבנות את המבנה בשלבים, על פי ההתקדמות בהשגת המימון: בהתחלה רק מגרש עם דשא, אח"כ טריבונות, ורק בסוף בניית מבנים וקירוי. לבודק היה ידוע שההקמה חייבת לעמוד בדד-ליין נוקשה, כי בחודש אוקטובר הבא יהיו בחירות מוניציפליות.

בודק גאה מאוד בפעילות שלו לקידום ה"ביו-דיזיין" בארץ. מדובר בסגנון אדריכלות שמנסה לחקות את הטבע ברמת הקונסטרוקציה והמעטפת. את האצטדיונים שהוא מתכנן, בטבריה וגם בכפר קאסם, הוא משווה לצב: "בביו-דיזיין העיצוב אומר שכל מה שנכנס לא יוצא. כל אלמנט בבניין הוא גם פיגום, גם קונסטרוקציה וגם עיצוב". לדבריו, הביו-דיזיין הוא לא רק גחמה עיצובית, כי אם גם מרכיב בהוזלת הבנייה.

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

מתחם אינטל בחיפה / צילום: Shutterstock

"רבעון שהוא תחתית עבורנו": למה אינטל אכזבה כל כך את המשקיעים

בשיחת המשקיעים כינה מנכ"ל החברה, פט גלסינגר, את הרבעון הראשון כ"רבעון שהוא התחתית עבורנו" ● אינטל לא יכולה לערוב לכך שהרבעון הבא ייראה טוב יותר - ההכנסות אף עלולות להיות נמוכות יותר מאלה של הרבעון הנוכחי ● גם בתחום הייצור נראה שהדרך של אינטל עוד ארוכה

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?