גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טבריה: מושבה של "צמודי קרקע" וחלומות על רכבל מההר

ראש העיר יוסי בן דוד מאמין שהיטלי ההשבחה שיוטלו על השכונות החדשות יממנו את שיקום העיר ההרוסה והמוזנחת, "כמו רובין הוד"

טבריה / צילומים: גיא נרדי
טבריה / צילומים: גיא נרדי

טבריה התפרסמה בשנים האחרונות רק בהיבטים השליליים: נתוני האבטלה בה גבוהים (1.2% לעומת 0.8% ארצי), מאזן ההגירה שלילי, התיירות מקרטעת והעירייה בגירעון. כל מי שמבקר בעיר לא יכול שלא להודות שגם אם הנוף יפה ונשארו אפילו קצת שרידי מורשת בנויה מהתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל, הרי שהעיר מוזנחת ביותר והפוטנציאל לא ממומש.

בשבוע שעבר הודיעה הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון על החלטתה לאשר תוכנית בנייה חדשה למגורים ליד צומת הזורעים, יחד עם קריית מדע וקריית ספורט חדשה. אתר האינטרנט של העירייה מתאר את תנופת הבנייה והקמת השכונה מתוארת שם כ"יום היסטורי" ו"נקודת מפנה דרמטית" בקיומה של העיר. לא פחות.

השכונה החדשה, המכונה "טבריה המושבה", תשתרע על שטח של 684 דונם. יהיו בה 2,000 יחידות דיור בתמהיל בנייה מגוון שכולל 1,300 יחידות דיור בבנייה רוויה ו-700 מגרשים ובהם "צמודי קרקע" בבנייה חד-טורית, חד-משפחתיים ודו-משפחתיים.

הפרסום באתר העירייה מיידע ש"מונה צוות יועצים והם שוקדים בימים אלה על תכנון התשתיות באוריינטציה של 'שכונה ירוקה' בדגש על הנושא הסביבתי/אקולוגי. כמו כן מתוכננת תשתית של 'עיר חכמה' לרבות רשת סיבים אופטיים ותקשורת אינטרנטית לקריאת מונים ועדכון התושבים בזמן אמת". אדריכל התוכנית הוא זאב ערבות.

בפגישה איתו, אי אפשר שלא לחבב את ראש העיר של טבריה. יוסי בן דוד, איש מפלגת "ישראל ביתנו". הוא בן 47, גדל בשכונה ד' בעיר, למד באוניברסיטת חיפה, ולדבריו, חזר לעיר ולעירייה מתוך אהבה ואידיאליזם. הוא מכיר היטב את חולשותיה של העיר, אך הסיסמה שלו, שעליה הוא מרבה לחזור, כעין מנטרה, היא "never give up".

בן דוד מספר שכשהוא הגיע לתפקיד הייתה העירייה בגירעון אדיר. הייתה לו אפשרות להתייאש, כמו רבים לפניו, אבל הוא בחר אחרת: "אחרי חצי שנה בתפקיד מתחוור לך מהי המציאות. אתה מחפש להיאחז במשהו, אתה מבין שאתה לא יכול לתקן את הכול, ואתה יודע שצריך שינוי".

הטקטיקה של בן דוד, ושל האדריכל מוטי לביא, מהנדס העיר, הייתה הפוכה ממה שנעשה עד כה. בשונה מהגישה של שנות ה-50, שאותה הם מייחסים לבן-גוריון, לפיה בקיבוצים תהיה תעשיה ובטבריה מלונות, הם פועלים להביא לעיר מקורות תעסוקה, מפעלי היי-טק ותושבים חדשים, חזקים. לדברי בן דוד: "הרבה פעמים כשמדברים על טבריה שוכחים שיש פה קהילה. אצלנו יש אנשים. אני מטפל לא רק בחזית, אלא גם בעורף. זה לא הוליווד".

ההחלטה שלהם הייתה לפתח שכונות מגורים חדשות בחלק הגבוה בהיקף העיר, שיתבססו על בנייה צמודת קרקע. האדריכל מוטי לביא: "יש לנו היום תמהיל לא מאוזן של צפיפויות בנייה בעיר. יש כמות מאד קטנה של בנייה צמודת קרקע וכמות גדולה של בנייה רוויה, צפופה. אנחנו מנסים לאזן".

לסגור פערים

ראש העירייה מעיד שהמוטיבציה שלו לבנות את שכונת "טבריה המושבה", קשורה לילדות שלו, בשכונה חלשה על ראש ההר: "הדרך שלי לסגור פערים עם השכונות הוותיקות היא בנייה חדשה של שכונות צמודות דופן. זה המנוף העיקרי בהיטלים. כמו רובין הוד. ההיטלים מהבנייה החדשה הם המנוף לחידוש התשתיות בשכונות הוותיקות. האוכלוסיה החדשה עוזרת לעיר לסגור פערים".

- ומה יקרה עם העיר הוותיקה?

"זה גלגל תנופה. הסיבובים הראשונים קשים יותר. אתה לא רק בונה בתים. זה אנשים, קהילה. העירייה היא המנוע הכלכלי, ולפני שאני בא לדרוש הרחבה של התחום המוניציפלי של העיר דרך ועדה לתיקון גבולות, אני מממש את מה שיש".

- ומי יבוא לגור בשכונה החדשה?

"מי יבוא לפה? מי יפסיק לברוח מפה? לפני שנתיים הפגנתי עם ראשי ערים אחרות על הטבות מס לשכירים. אנחנו משקיעים ביום לימודים ארוך. יבואו משפרי דיור, רופאים, אנשי קבע. יש לנו הסכמים איתם והם יקבלו תנאים יותר טובים. אני תולה הרבה תקוות בהרחבה. 'באין חזון יפרע עם ושמר תורה אשרהו' (ספר משלי)".

- מאיפה הגיע השם "טבריה המושבה"?

בן דוד: "בתודעה שלי, השכונה הזאת היא שדות הילדות שבהם גדלתי. היו פה פלחה ואבטיחים. בשנות ה-90 השדות עברו ממועצה אזורית גליל תחתון לשטח השיפוט של טבריה. מושג המושבה קשור לשדות ונועד לבדל את השכונה החדשה, כמו יוקנעם המושבה מיוקנעם עילית".

בצהרי היום

כשמשוטטים בצהרי יום במרכז המסחרי של טבריה, שנבנה לאורך כביש 90, בחלק שסמוך לחוף הים, מגלים עיירה שוקקת חיים והומה. מצד שני, וזה נשמע לכאורה מפתיע, יש הרבה מבנים מוזנחים וחלקם נטושים, כאילו שהעיר עדיין לא התאוששה מההרס הגדול של מלחמת העצמאות. תמהיל ייעודי הקרקע מבולגן וכולל קניון ענק וכסוף, בתי מלון שמתהדרים בכותרת "בוטיק", ופלאפליות. אבל יש כאן גם מוסכים וחנויות חומרי בניין. אי אפשר שלא להשתאות ממספרם העצום של מגרשי החניה העיליים, בעיקר על רקע החשש היזמי לחפור ולגלות ארכיאולוגיה (שתעצור את הבנייה).

ראש העיר בן דוד אומר שהוא יודע ש"יש תהליכים שקורים ויש תהליכים שיוזמים". הגישה שלו היא "שאי אפשר להביא אנשים בלי אטרקציות, עם פחונים במרכז העיר". הוא מתגאה בכך שהקים את הבריכה הציבורית הראשונה בעיר, שהצליח להפוך את הבור, מה שהיה פעם "גן העיר", שהיה אמור להפוך לקניון ובמשך שנים עמד שומם והיה מלא בזבל, למדשאה ענקית, שהציב בתוך מי הים מתקני ענק מתנפחים, "בלי היתר בנייה", ושהביא את שלמה ארצי לטבריה, "בפעם הראשונה".

החלום שלו הוא להקים רכבל שיקשר את שכונת המושבה, ובתי המלון שיקומו לידה: "יש לי חלומות, שיגעונות. אם אתה לא מאמין, אל תחיה פה. ברכבל אתה עובר מעל הסנהדרין, התקופה הביזנטית, התקופה הערבית הטיים-ליין של טבריה. אנחנו נתגבר על הכול".

אצטדיון כדורגל בסגנון "ביו-דיזיין"

בימים אלה מוקם ליד אתר "טבריה המושבה", אצטדיון כדורגל בגודל בינוני (5,000 מקומות ישיבה), בתכנונו של האדריכל מוטי בודק.

בפגישה איתו מספר בודק שהוא קיבל את הפרויקט הזה כמעט במקרה, בין היתר בגלל שהצליח לשכנע את ראש העיר בכך שיוכל לבנות את המבנה בשלבים, על פי ההתקדמות בהשגת המימון: בהתחלה רק מגרש עם דשא, אח"כ טריבונות, ורק בסוף בניית מבנים וקירוי. לבודק היה ידוע שההקמה חייבת לעמוד בדד-ליין נוקשה, כי בחודש אוקטובר הבא יהיו בחירות מוניציפליות.

בודק גאה מאוד בפעילות שלו לקידום ה"ביו-דיזיין" בארץ. מדובר בסגנון אדריכלות שמנסה לחקות את הטבע ברמת הקונסטרוקציה והמעטפת. את האצטדיונים שהוא מתכנן, בטבריה וגם בכפר קאסם, הוא משווה לצב: "בביו-דיזיין העיצוב אומר שכל מה שנכנס לא יוצא. כל אלמנט בבניין הוא גם פיגום, גם קונסטרוקציה וגם עיצוב". לדבריו, הביו-דיזיין הוא לא רק גחמה עיצובית, כי אם גם מרכיב בהוזלת הבנייה.

עוד כתבות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נאסד"ק מאבד 1.7% נטפליס יורדת בכ-8.6%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"