גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"סוג של קיבוץ": אדריכלים על סוד הקסם של השיכון הישן בת"א

על רקע תנופת המגדלים וחדוות ההריסה והבנייה מחדש, ארבעה אדריכלים שגרים בארבע שכונות שיכון בת"א מסבירים את הקסם של האיכויות "הישנות"

גיורא בוס. "שכונה כזו שהיא חלק מתל אביב היתה צריכה להיות יותר צפופה"  / צילום: איל יצהר
גיורא בוס. "שכונה כזו שהיא חלק מתל אביב היתה צריכה להיות יותר צפופה" / צילום: איל יצהר

לשיכונים שהוקמו בעשורים הראשונים שאחרי קום המדינה אף פעם לא היה דימוי אטרקטיבי במיוחד. מטרתם המוצהרת הייתה לייצר פתרון דיור סביר ועממי. לכן, זה ממש לא מפתיע שהנטייה הטבעית של הרשויות, המשתוקקות להתחדשות עירונית, היא להרוס ולבנות, וכמה שיותר מהר.

מצד שני, זה כנראה לא מקרי שבעיר תל-אביב, שבה חלק ממתחמי השיכונים קיבלו גם הגנה סטטוטורית, יש יותר ויותר אנשים שלא נבהלים שאין מתחת לבית חניון תת-קרקעי צמוד, שאין ממ"ד בדירה, שהתשתיות לא חדשות ושאוכלוסיית השכונה לא הומוגנית. יותר ויותר אנשים שדווקא מחפשים את האיכויות "הישנות".

הלכנו להיפגש עם אלה ש"גילו" את קסמי השיכונים, וגילינו שהמרחבים בין הבתים, התחושה הקהילתית והתכנון הנבון, ממשיכים להוכיח את עצמם, אבל אולי זו לא חוכמה כשהעיר שמסביב היא תל-אביב.

מעוז אביב: סוג של קיבוץ

שכונת מעוז אביב הוקמה בשנת 1954 באזור עבר הירקון, ליד מרכז הירידים. אתר האינטרנט המושקע של האגודה השיתופית שמנהלת את השכונה יודע לספר ש"אנשי הצבא, שעמדו לגור בשכונה התאגדו באגודה שיתופית, במטרה לרכוש אדמות, להקים עליהן את השכונה, לשכן את חברי האגודה, ולאחר מכן לפתח ולטפח את השכונה".

"בשכונה 14 בניינים שחברים באגודה ועוד 12 בתים שלא שייכים לה. כל המבנים בשכונה בני ארבע קומות והם פונים לעבר שטח משותף שהוא גן ירוק. למרות שמתכנני השכונה והמבנים היו האדריכלים זאב רכטר ומשה זרחי , שאף זכו בפרס על התכנון, הרי שמראה המבנים פשוט ומזכיר מאד שיכונים אחרים, שנבנו מאוחר יותר, בשנות ה-70, במקומות כמו ערד וכרמיאל".

ליאת איזקוב, אדריכלית המתגוררת במקום, סבורה שההצלחה ארוכת השנים קשורה גם להיבטים פיזיים: הדירות המקוריות הן בגודל של 80 מ"ר ומרווחות יחסית לבנייה אחרת מהתקופה, האדריכלות פונקציונלית, בין המבנים יש מרווחים גדולים יחסית, כל הדירות פונות לגינה ירוקה עם עצים ותיקים ויש תחושת פרטיות. ואולם, היא מודה שהניהול המשותף הוא ה"ג'וקר" (הקלף המנצח). השכונה פועלת כאגודה שיתופית, סוג של קיבוץ, וזה אומר שכל השטחים הפתוחים, כולל המבנים, מתוחזקים ומנוהלים. לדבריה, "הבסיס הניהולי מייצר פלטפורמה ליזום דברים קהילתיים: ממסיבות פורים ועד מבצע פינוי פסולת אלקטרונית".

לפי נתוני רשות המסים (באתר מדלן), בחודש אפריל השנה נמכרה דירה מורחבת בגודל של 100 מ"ר במחיר 4.2 מיליון שקל. בימים אלה מוצעת למכירה דירת גן, בגודל 82 מ"ר, במחיר 3.85 מיליון שקל.

ליאת איזקוב / צילום: איל יצהר

מעונות עובדים: "חזית של אינטימיות"

מעונות עובדים א-ב-ג הוקמו בשנת 1936 בקצה רחוב מזא"ה בתל-אביב, על גבול אזור שהיה אז חקלאי. המעונות היו מפעל שיכון לדיירים, שהיו מאוגדים באגודות שיתופיות והיו בעלים משותפים של הקרקע והנכסים. הקואופרטיביות איפשרה להשיג קרקעות במקומות שבהם הקרקע הייתה יקרה יחסית, ולקבל הלוואות גדולות לבנייה. למעשה, זו הייתה הפעם הראשונה שבה נבנה קומפלקס בתי שיכון, במתכונת ה"מודרניסטית": מבנים טוריים, בני 2 ו-3 קומות, עם דירות בגדלים של 55 ו-65 מ"ר.

כל המבנים ממוקמים בניצב לרחוב ופונים לחצרות גדולות. האדריכלים היו אריה שרון ויונתן שלאין. חברי ההסתדרות קצת חששו בהתחלה לעבור למסגרת הקואופרטיבית, ואולם, אח"כ, עברו למקום לא מעט עסקנים בכירים וביניהם ברל כצנלסון, יצחק יציב, משה בילינסון וישראל גורי. בשנות ה-80 נהרס אחד משישה המבנים (מזא"ה 60) ובמקומו נבנה בניין חדש. מאוחר יותר, תוכנית השימור של תל-אביב הכריזה על כל שימור של כל המתחם.

בימים אלה מקדמת חברת "בנייני העיר הלבנה" תוכנית להתחדשות חלק ממבני המעונות ברחוב מזא"ה. התוכנית שהוכנה ע"י משרד האדריכלים של גידי בר אוריין מציעה שיקום של המבנים לפי הנחיות מחלקת שימור של העירייה, תוספת קומות והוספת ממ"דים, מעליות וחניון תת-קרקעי.

עמיקם ברגר, סמנכ"ל החברה, מסביר מדוע מדובר בפרויקט ייחודי: "עד למעונות עובדים א' נבנו בניינים בודדים עם חזית לרחוב כך שחלק מהדירות היו צדדיות או עורפיות ללא מרווח איכותי בחזית הדירה. העמדת מבני 'רכבת' בניצב לרחוב יצרה בפעם הראשונה העמדה שנקראה 'תוכנית מסרק'. העמדה זו העניקה 'חזית' ירוקה ואיכותית לכל הדירות, גם לאמצעיות. אנו מבינים מדיירי הבניין הנוכחיים שעד היום הגינות משמשות אותם לפעילויות משותפות במיוחד של הילדים".

אדריכלית הנוף רלי דה פריס, מתגוררת בדירה שרכשה לפני כ-35 שנים ושיפצה. "מה שאני אוהבת זה שנוצרת בתוך העיר חזית של אינטימיות. העובדה שהבתים ניצבים לעורקי התנועה מאפשרת לחיות בעיר, אבל אחרת. לא כל שיכון הוא כזה". דה פריס משבחת את תנוחת המבנים, החצרות שבין הבניינים והצמחיה הוותיקה. היא אוהבת גם את תחושת הקהילה, אך יש לה ספק אם אחרי השיפוץ והבנייה החדשה תחושת האינטימיות תישאר. יש מעט מאוד מכירות בכל המבנים של מעונות עובדים ברחוב מזא"ה. לפי נתוני רשות המסים, ב-2016 נמכרה דירה בגודל 66 מ"ר במחיר של 3.95 מיליון שקל.

רלי דה פריס / צילום: איל יצהר

קריית שלום: "נשביתי בקסם השכונה"

שכונת קריית שלום, בדרום תל-אביב, הוקמה בשטחי הכפר הערבי הנטוש אבו כביר וכללה 2,200 יח"ד. למעט מספר קטן של בתי שיכון בני 4 קומות, מרבית המבנים בשכונה הם מטיפוס ה"רביעיות".

אדריכל גיורא בוס מתגורר באחת הסמטאות של שכונת קריית שלום, בבית המשקיף על חורשת אורנים ותיקה. "נשביתי בקסם של השכונה", הוא מספר, "הפארק העצום, הקירבה למרכז, הנגישות לצירי התנועה הראשיים, השקט והשלווה, וכמובן המחיר. עד לא מזמן אפשר היה לקנות כאן די בזול".

בוס רכש דירה בקומה עליונה, חבר לשכן מהדירה למטה, ויחד הם הרסו מחצית מבניין הרביעייה ובנו אותו מחדש. הדירה שרכש הייתה בשטח 50 מ"ר והדירה שבנה היא דופלקס בשטח 180 מ"ר. "התושבים רוצים שישקיעו בהם אך הם עצמם לא מגלים אחריות. יש כאן פלישות לשטחים ציבוריים, בנייה לא חוקית, השלכת פסולת, נהיגה פרועה וחניה על מדרכות".

יש לבודק השגה על עניין הציפוף ועל ההכרזה של המרקם לשימור: "מדובר בבנייה של 4 יח"ד על מגרשים של 500 מ"ר. בעיני, שימור של המרקם הקיים פירושו לתת עידוד לצמיחתה של עוד שכונת יוקרה. אני חושב ששכונה כזו, אם היא חלק מתל-אביב, הייתה צריכה להיות יותר צפופה ורבודה. היו צריכים לצופף ולבנות רחובות מסחריים".

לפי נתוני רשות המסים (מופיעים גם באתר מדלן), בינואר השנה נמכרה דירה משנות ה-50, בגודל של 50 מ"ר, ב-1.9 מיליון שקל (חצי מחיר לעומת רמת אביב). בימים אלה מוצעות למכירה דירה בגודל 75 מ"ר, במחיר של 2.25 מיליון שקל. דופלקס בגודל של 160 מ"ר מוצע למכירה במחיר של 3.6 מיליון שקל.

גיורא בוס. "שכונה כזו שהיא חלק מתל אביב היתה צריכה להיות יותר צפופה"  / צילום: איל יצהר

רמת אביב הירוקה: "תכנון גאוני"

רמת אביב "הירוקה" הייתה השכונה הראשונה שהוקמה מעבר לירקון. השכונה תוכננה על ידי צוות אדריכלים שבראשו עמדו האדריכלים יצחק פרלשטיין ורוברט בנט, בשטחי הכפר הערבי הנטוש שיח מוניס, והיא יועדה לעולים חדשים, יוצאי פולין ורומניה, אך גם לזוגות צעירים. מרבית המבנים נבנו עד סוף שנות ה-60.

האדריכל מוטי בודק, המתגורר במקום מאמצע שנות ה-80, מספר שכאשר רכש את דירתו, זו הייתה שכונה מנוונת: "התושבים המקוריים הזדקנו, הדירות הפכו קטנות מדי, התחילו הרחבות לא חוקיות. השכונה נראתה כמו עזה. בתי הספר והגנים נסגרו".

בודק אומר שבעיניו, "התכנון של פרלשטיין ובנט היה גאוני: יש מבנה של שני רחובות ראשיים, ברודצקי ורדינג, שמתוכננים במקביל ונפגשים פעמיים, כמו צורת דג. מהרחובות האלה יוצאים רחובות ללא מוצא. בצד המזרחי, בעיקר בתים בני קומה אחת או שתיים, ובצד המערבי בתים בני שלוש-ארבע קומות. כל החזיתות פונות לכיוונים צפון דרום ונהנות מאור טבעי, אך לא מקרינה ישירה. המרחק בין הבלוקים איפשר שטחים גדולים ומגוננים. במובלעות שבין הרחובות הראשיים ממוקמים בתי הספר ומבני התרבות והמסחר. הילדים הולכים לבית ספר בלי לחצות אף כביש. אני קורא לזה 'שביל החצרות האחוריות'".

בשנת 1984 הגתה עיריית תל-אביב את תוכנית ההרחבות תא/2310 שאפשרה להרחיב בצורה צנועה את הבתים, עד לגודל של 100 מ"ר. בתחילת שנות ה-90 אושרו תוכניות שמאפשרות לבנות גם מרתפים ועל הגגות. יותר מאוחר, אחרי מלחמת המפרץ, נוספו הממ"דים. לאחר מכן, הוכרז המרקם לשימור.

בודק אומר שאישור הזכויות הרבות הפך את השכונה לאזור וילות, "מפלצות ענק", ליד האוניברסיטה. הוא עצמו מתגורר בבניין טורי שהיה פעם חד קומתי ובתיו הקטנים צמחו לכל כיוון אפשרי: "קניתי דירה מתפוררת בגודל של 71 מ"ר, שחולקה על ידי הסוכנות לשתיים. לאט לאט התחלנו להרחיב אותה, בנינו מרתף, הוספנו קומה שנייה, הוספנו עליית גג". למשפחת בודק חמישה ילדים, והדבר המעניין בתכנון של בודק הוא שהם לא הרסו את הבית הישן, אלא הוסיפו עליו קונסטרוקציית פלדה, שהתלבשה על הקיים והוסיפה לו נפח משמעותי. הבנייה הייתה מהירה ואין ספק שהתוצאה, המשמרת את רוח הבית הישן והצנוע, אורגנית אך גם יוצאת דופן.

לפי נתונים המופיעים באתר מדלן, דירת גן בגודל 60 מ"ר בבניין בן 2 קומות בשכונה מוצעת כעת למכירה במחיר של 4 מיליון שקל. קוטג' בגודל 160 מ"ר מוצע ב-6.2 מיליון שקל.

מוטי בודק. הוסיפו קונסטרוקציית פלדה על הבית הקיים / צילום: איל יצהר

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד