גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקסיקו מפעילה תוכנת ריגול ישראלית נגד מתנגדים מבית

"ניו-יורק טיימס": שלוש סוכנויות ממשלתיות במקסיקו רכשו ב-2011 תוכנות ריגול "פגסוס" של קבוצת NSO מהרצליה ב-80 מיליון דולר ■ הממשלה פרצה לטלפונים הניידים של עורכי דין, עיתונאים ופעילים חברתיים שיוצאים למאבק נגד שחיתות שלטונית ומקיימת אחריהם מעקב אלקטרוני מתמיד

האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
האקרים/ צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

ממשלת מקסיקו מפעילה תוכנת ריגול ישראלית נגד מתנגדים פוליטיים מבית. הממשלה פרצה לטלפונים הניידים של עורכי דין שנאבקים למען זכויות האדם, של עיתונאים ושל פעילים חברתיים שיוצאים למאבק נגד שחיתות שלטונית ומקיימת אחריהם מעקב אלקטרוני מתמיד באמצעות תוכנת פגסוס, מבית היוצר של קבוצת NSO, בהרצליה. כך דיווח אתמול (ב') "ניו-יורק טיימס" תחת הכותרת הראשית במהדורה המודפסת שלו.

מאז 2011, השקיעו לפחות שלוש סוכנויות פדרליות של מקסיקו כ-80 מיליון דולר לרכישת תוכנות ריגול של NSO, שמסוגלות לחדור לסמאטרפונים ולדווח על כל פעילות סלולרית של בעל המכשיר - שיחות, טקסטים, דוא"לים, לו"ז של פגישות. פגסוס מסוגלת אפילו להפעיל את המצלמה והמיקרופון בסמארטפון כדי לקיים מעקב צמוד אחר בעל המכשיר - וכל זאת ללא ידיעתו.

בתגובה אמרה קבוצת NSO ל"טיימס", כי היא מוכרת את התוכנות שלה רק לממשלות ורק לאחר קבלת הסכמה מפורשת של הממשלה הרוכשת שהתוכנות ישמשו רק למאבק בטרור, בקרטלים של מפיצי סמים ובארגוני פשע, שבמקרה של מקסיקו חוטפים וקוטלים אזרחים מקסיקאים.

אך בדיקת עשרות מסרים בידי ה"טיימס" ואנליסטים עצמאיים מעלה, כי בתוכנה של NSO נעשה שימוש נגד כמה מהמבקרים החריפים ביותר של ממשלת מקסיקו ובני המשפחות שלהם. לדעת רבים, השימוש בתוכנה הישראלית משקף מאמץ חסר תקדים לסכל את המאבק בשחיתות שפושה בכל שדרות החברה במקסיקו, מציין העיתון.

על פי החוק במקסיקו, רק שופט פדרלי רשאי להתיר מעקב ממשלתי אחר תקשורות פרטיות. אך קציני מודיעין לשעבר במקסיקו אמרו ל"טיימס", כי לא סביר להניח שסוכנויות ממשלתיות קיבלו היתר משפטי לצותת לתקשורות כאלה. "שירותי הביטחון במקסיקו לא יבקשו צו של בית-המשפט שיתיר מעקב אלקטרוני מפני שהם יודעים שלא יקבלו היתרים כאלה", אמר לעיתון אדוארדו גררו, אנליסט במרכז לחקירות וביטחון לאומי.

קבוצת NSO היא חלק מקהיליה של חברות ריגול דיגיטליות, שהביקוש לשירותיהן צמח בשנים שחלפו, במיוחד לאחר שחברות כאפל ופייסבוק החלו להצפין את התקשורות של לקוחותיהן, אומר ה"טיימס". במידה הולכת וגוברת החלו ממשלות להגיע למסקנה, שהדרך היחידה לצותת לתקשורות מסמארטפונים היא להשתמש בשירותיהן של חברות כ-NSO, שלמדו לנצל נקודות תורפה בתוכנות של סמארטפונים.

לדברי העיתון, החברה פעלה, בזמנים מסוימים, תחת שמות שונים. תחת השם OSY Technologies, היא שילמה יותר מ-40 אלף דולר למייקל פלין, לימים היועץ לביטחון לאומי בממשל טראמפ, שפוטר אחרי 24 ימי כהונה, תמורת כהונה בגוף מייעץ להנהלת החברה ממאי 2016 עד ינואר השנה.

קבוצת NSO אמרה ל"טיימס", כי לפני קבלת החלטה למכור תוכנות מעקב דיגיטלי לממשלה זו או אחרת, בודקת החברה את רקורד זכויות האדם של הממשלה הזו. אך לאחר ש-NSO התירה לממשלה הרוכשת להשתמש בתוכנה שלה והתקינה את החמרה במטות הסוכנויות המודיעיניות של אותה ממשלה, אין שום דרך שתאפשר לחברה לדעת כיצד הממשלה הזו משתמשת בתוכנה ומי משמשים כמטרות.

העיתון מגלה את נוהל יצירת ההכנסות של החברה: 500 אלף דולר להתקנת החמרה במטה הסוכנות המודיעינית של הממשלה הרוכשת, וגביית דמי שירות תקופתיים שמבוססים על מספר מטרות המעקב. כך, למשל, מעקב אחרי 10 טלפונים ניידים יעלה ללקוחה 650 אלף דולר בשנה. המידע מבוסס על מסמכי שיווק של NSO.

גם כאשר נודע, שהממשלה הלקוחה מנצלת לרעה את תוכנת פגסוס, החברה אינה יכול לעשות דבר. קבוצת NSO טוענת, שהיא אינה יכולה להתפרץ למשרדי סוכנות המודיעין שחטאה ולהוציא ממנה את החמרה. קווין מאהאפי, קצין טכנולוגיה ראשי ב"לוקאאוט", חברה לאבטחת סמארטפונים, אמר ל"טיימס": "כאשר אתה מוכר קלאצ'ניקובים, אינך יכול לפקח כיצד ישתמשו בהם ונגד מי, לאחר שהמשלוח עזב את המפעל".

קבוצת NSO, שנוסדה ב-2010 ע"י יוצאי יחידת 8200, קיבלה חשיפה גלובלית גדולה בכתבה ב"דיפנס ניוז", מאוגוסט 2013, שבה רואיין, בפעם הראשונה, עומרי לביא, אחד מהמייסדים. הכתבה, מאת ברברה אופל-רום, כתבת השבועון הצבאי בישראל, ציינה, ש פגסוס מסוגלת לחדור לכל סמארטפון, לפי בחירת מפעילי המערכת, ולשאוב ממנו את כל סוגי המידע שעשויים להיות אצורים בו, ממסרונים ואי-מיילים ועד היסטוריית החיפושים שנעשו במכשיר ורשימות המספרים והכתובות שנאגרו בו, בלי הסכמתה או ידיעתה של ספקית השירות לטלפון וכמובן ללא ידיעתו של בעל המכשיר.

המערכת נועדה לסתום פרצה שטרוריסטים ופושעים מרבים לנצל בשנים האחרונות: החלפות תכופות של כרטיסי טלפוניה (SIM cards), ושימוש באפליקציות ופרוטוקלים להצפנה, כדי לחמוק ממעקב פוטנציאלי, נאמר באותה כתבה. המערכת הישראלית מתגברת על מנגנוני ההגנה האלה באמצעות יירוט שמתבצע בניטור מרחוק.

במקום להשליך רשת דייגים רחבה שגורפת ללא אבחנה משתמשים רבים ולא רלוונטיים בטלפונים חכמים, מסוגלת תוכנת פגסוס להתמקד במכשירי טלפון ניידים ספציפיים, בלי להתחשב במיקומם או בספקי השירות שלהם, אמרו מנהלי NSO ל"דיפנס ניוז". המערכת פורשת "סוכנים" בלתי נראים, גששי תוכנות, ש"מזריקים" עצמם, ללא הרשאה כמובן, מהאוויר (over the air, או OTA) לסמארטפונים מסוגי אנדרואיד, בלקברי, IOS, וכו', ומוצצים מתוכם את תכני הפונקציות שלהם. במקביל, מסוגלת פגסוס להפעיל הקלטות באמצעות מקרופון, תזרימי תצלומים, איתור גיאגרפי של המכשיר ופונקציות נוספות, לדברי המנהלים ב-NSO.

"אנחנו לגמרי רוח רפאים", אמר עומרי לביא, אחד ממייסדי NSO. "מבחינת המטרה, אנו שקופים לגמרי ואנו לא מותירים שום עקבות. לדבריו, האנונימיות שבה פועלת חברה איפשר לה לפתח את פגסוס בזמן שיא תוך תיאום עם דרישות משרד הביטחון שנחוצות לקבל אישורי יצוא סלקטיביים.

"אם אתה רוצה לפעול בהצלחה בזירת הקרב של עולם הריגול הקיברנטי, לא היית רוצה שכל אחד יקבל עליך מידע בחיפוש בגוגל", אמר לביא.

לדבריו, פגסוס נבחנה בשטח והיא ייחודית בהשוואה למערכות ההתקפה הקיברנטיות לליקוט מידע מרחוק שזמינות לרשויות לאכיפת החוק. "איננו חודרים לרשתות סלולריות; איננו צריכים לעבוד בשת"פ עם מפעילי רשתות תקשורת ואנו עושים כל מה שאנו עושים בלי תשתיות מסורבלות ויקרות", אמר לביא. "אנו זקוקים רק למספר טלפון, לחיבור לאינטרנט ולאות אלקטרוני".

"ממרכז הפיקוד והבקרה שלנו מהרצליה, אנו מסוגלים לספק מידע מודיעיני מתמשך ומדויק ממכשיר טלפון נייד בנאירובי, בסודאן או בכל מקום אחר בעולם", הוסיף לביא. "מדובר למעשה במערכת מודיעינית קיברנטית אסטרטגית, ברמה צבאית, בניגוד למערכות אחרות לניטור מרחוק ליירוט מידע ברמה הטקטית בשביל רשויות לאכיפת החוק".

עוד כתבות

קיבוץ בארי אחרי הטבח. ''לתעד כשאנחנו עדיין בתוך האירוע'' / צילום: מיטל שטדלר

"יש ערך לכל חומר שנאסף, גם לעדויות ממצלמות הגוף של מחבלי הנוח'בה"

ד"ר רוני מיקל־אריאלי, היסטוריונית שמתמחה בשואה וברצח עם, הבינה היטב את חשיבות התיעוד מיד לאחר 7 באוקטובר, והביאה להקמת הפורום למובילי יוזמות תיעוד במלחמה ● לדבריה "מכחישים יהיו, לא משנה מה נעשה. התיעוד יאפשר לספר את הסיפור שלנו"

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

הפגנה פרו־פלסטינית בטריניטי קולג' בדבלין, ביום שבת האחרון / צילום: Reuters, Mostafa Darwish

האוניברסיטה היוקרתית באירלנד שנכנעה למפגינים הפרו־פלסטינים

התקשורת בבריטניה דיווחה כי טריניטי קולג', המוסד האקדמי היוקרתי ביותר באירלנד, הודיע שיסיט השקעות מישראל, בתום משא ומתן עם מוחים פרו־פלסטיניים בקמפוס ● המפגינים השתלטו על הכניסה למכללה, המהווה אטרקציה תיירותית, ומנעו כניסה של תיירים ומבקרים לאתר

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

''ספגטי'' טונה. כחולת סנפיר מיוון / צילום: אסף קרלה

לקח קצת זמן, אבל יובל בן נריה יכול להסתכל בסיפוק על החוויה שמקבלים היום באיי

מסעדת העילית היפנית, שאיבדה טבח בנובה, נסגרה לכמה חודשים ● היא נפתחה מחדש נגישה יותר, תוך שמירה על עומק הטעמים והייחודיות

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

תא''ל (מיל') פיני יונגמן / צילום: יוסי זמיר

המהנדס שישיא משואה: "טיל בליסטי עם ראש קרב מאיראן יכול לעשות נזק משמעותי"

פיני יונגמן, ראש חטיבת ההגנה האווירית ברפאל, נבחר להשיא משואה ביום העצמאות לאור תרומתו לקו ההגנה מפני איומים אוויריים ● "זה אחד מהרגעים המרגשים בחיי, אני מסתכל על כל מי שהלך איתי" ● בראיון מיוחד לגלובס לרגל בחירתו, הוא מספר על הפעילות האינטנסיבית מאז 7 באוקטובר, מדבר על האיומים האוויריים העתידיים ומסביר למה אינו "מתבשם משיעור היירוטים הגבוה"

דורון טאובמן / צילום: אמנון חורש

זה עורך הדין שייצג את הממשלה בבג"ץ חוק הגיוס

בחודש שעבר אישרה היועמ"שית לממשלה לקבל ייצוג נפרד בבג"ץ חוק הגיוס ● מי שהסכים לקחת את המשימה הוא עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי, בעל ניסיון בייצוג בבג"צים המציגים עמדה שמרנית ● בין היתר מייצג טאובמן את הרבנים הראשיים בבג"ץ מתווה הכותל

מכונית הסופר–מיני ההיברידית MG3 / צילום: יח''צ

חסכונית וזולה: המכונית שעשויה לטלטל את השוק תגיע בקרוב לישראל

מכונית הסופר־מיני ההיברידית MG3 של קבוצת SAIC הסינית, שנחשבת ההיברידית "המלאה" הזולה באירופה, צפויה להגיע לישראל במחצית השנייה של השנה ● דלק מוטורס השיקה השבוע קרוס־אובר חשמלי חדש של NIO ● וגם: יצרנית הרכב הסינית GAC חוזרת לישראל ● השבוע בענף הרכב

''גרניקה'' של פיקאסו, דוגמה לביקורת בדיעבד / צילום: ap, Manu Fernandez

החוקרים שמגלים: איזה תפקיד יש לתרבות במלחמה

ממוזיקה ואופנה ועד שירה ואמנות פלסטית, התרבות הישראלית בחצי השנה האחרונה מתכנסת בתוך עצמה ● חוקרים שדיברנו איתם מתעקשים שבניגוד לאימרה על מוזות בזמן מלחמה, הן לא שותקות, אבל גם לא ביקורתיות ● מה תפקיד האופנה בתיעוד, ומה אפשר ללמוד מסיפורם של משורר אנגלי והציור "גרניקה" על המשמעות שיצירות עשויות לקבל בעתיד?

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

שוק הנדל''ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע / צילום: Shutterstock

הכלכלן הראשי: שוק הנדל"ן מתאושש אך עדיין נמצא ברמות נמוכות מהממוצע

ברבעון הראשון של השנה נמכרו הכי הרבה דיורת מאז הרבעון השני 2022 ● עם זאת, הנתונים נמוכים בכ-17% מהמוצע חודשי רב שנתי של רכישת דירות, והדרך להתאוששות הענף עוד רחוקה ● וגם, כמה דירות רכשו תושבי חוץ?

ברוכים הבאים

להתעורר מול חיזבאללה: הכפר הבדואי שתושביו לא מוכנים לנטוש

בתחילת המלחמה פונו אנשי ערב אל-עראמשה מבתיהם, אך הקשיים הכלכליים והמנטליים גרמו להם לחזור לכפר, הסמוך לגבול לבנון ● הפחד אמנם קיים, אך מבחינתם אין אפשרות אחרת: "הגענו למצב שבו למשפחות אין כסף לקנות גלידה לילדים שלהן. כמה אפשר לשבת במלון?"