גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קרן סל חדשה: הרובוטים עושים את העבודה, גם בשוק ההון

השימוש הגובר ברובוטים ובבינה מלאכותית צפוי לשנות את פניהם של מגזרים רבים בכלכלה העולמית ■ קרן הסל החדשה BOTZ מאפשרת למשקיעים להיחשף לתחום המתעורר

רובוטים שהוצגו בכנסי טכנולוגיה בפריז / צילום: בלומברג
רובוטים שהוצגו בכנסי טכנולוגיה בפריז / צילום: בלומברג

אנו חיים בעידן של חדשנות טכנולוגית מתמדת, שמשפיעה על חיינו בכל התחומים. אחת המגמות הבולטות בשנים האחרונות היא אוטומציה של תהליכים רבים תוך שימוש בכלי הבינה המלאכותית (AI - Artificial intelligence) ורובוטים.

השימוש ברובוטיקה כבר אינו מוגבל לרצפת הייצור של מפעלים תעשייתיים גדולים בלבד, כמו מפעלי הרכב והאלקטרוניקה, אלא מתרחב בשנים האחרונות לתחומים חדשים לגמרי, כמו האנליטיקה הארגונית, הרפואה, הביטחון, החקלאות ועוד. לפי הערכות, שוק הרובוטיקה הגלובלי צפוי לצמוח בקצב דו-ספרתי ולהגיע לכ-150 מיליארד דולר עד שנת 2020, כאשר סגמנט הבינה המלאכותית צפוי לגדול פי עשרה בחמש השנים הקרובות.

אמצעי להגדלת הייצור המקומי

הגורמים המובילים לשימוש הגובר ברובוטים כוללים תהליכי התייעלות בלתי פוסקים במגזר הארגוני, עם ניסיון לחסוך בעלויות ייצור תוך שיפור איכות המוצר הסופי. תהליכי הגלובליזציה שהתחוללו בשני העשורים האחרונים, הובילו למעבר משרות רבות מהעולם המפותח לעולם המתפתח, אבל במקביל גם פערי השכר בין שני העולמות האלה הצטמצמו, ובכך הגיע תהליך זה למיצוי חלקי. לעומת זאת, העלייה המתמדת במידת המורכבות הטכנולוגית מחייבת שימת דגש חזק על איכות ובקרה - דבר שאינו מתאפשר לעתים קרובות בתהליכי הגלובליזציה ומיקור חוץ.

בשנים האחרונות גברו קולות במדינות המפותחות להחזיר את הייצור "הביתה", נוכח הלחצים החברתיים והגיאו-פוליטיים, ובכך השימוש באוטומציה וברובוטים מאפשר לחברות מהעולם המפותח להגדיל את נתח הייצור המקומי בלי לפגוע בשיעורי הרווחיות. הדבר צפוי להוביל לחיסכון של כ-25% בעלויות השכר, לצד שיפור של כ-30% בפריון העבודה עד שנת 2025.

פוטנציאל גדול ברכב האוטונומי

השימוש הגובר ברובוטים צפוי לשנות את פניהם של סקטורים רבים. המגזר התעשייתי, לדוגמה, שנמצא כבר עכשיו במצב מתקדם יחסית לשאר הסקטורים מבחינת השימוש ברובוטים, משתמש בכלי האוטומציה עבור 10% מהתהליכים העסקיים בלבד, כאשר נתח זה צפוי לעלות ל-25% בעשור הקרוב.

המגזר הביטחוני הציג התקדמות של ממש בשימוש ברובוטים (כולל מזל"טים, אמצעי תקשוב ולוחמה אלקטרונית) - דבר שהוביל לחיסכון בכוח אדם ולמניעת עוצמת הפגיעה בלוחמים. בתחום הרפואה, השימוש ברובוטים נעשה בעיקר לצורך איסוף וניתוח מידע רפואי כדי לשפר את יעילות הטיפול ולהפוך אותו לממוקד יותר. ואולם שימוש זה הגיע באחרונה גם לתחום המסורתי של ניתוחים, עם יכולת לבצע פעולות ניתוח מורכבות באמצעות רובוטים חכמים ומדויקים.

התחום המתעורר בעל הפוטנציאל הגדול ביותר אולי הוא תחום כלי הרכב האוטונומיים (ללא נהג). מדובר בפיתוח מהפכני, שעליו שוקדות חברות ענק כמו גוגל ואפל, ובו רשמה הטכנולוגיה הישראלית הישג אדיר עם פיתוח שבבים לנהיגה בטוחה על ידי חברת מובילאיי, שנמכרה באחרונה לענקית השבבים אינטל תמורת סכום עתק של כ-15 מיליארד דולר.

בראייה ארוכת הטווח, שוק כלי הרכב האוטונומיים צפוי להגיע ל-80-90 מיליארד דולר עד שנת 2030, שוק האנליטיקה והבינה המלאכותית צפוי לגדול לכ-70 מיליארד דולר, שוק הרובוטים הרפואיים מוערך ב-18 מיליארד דולר, ואפילו מגזר החקלאות השמרני צפוי להוות שוק יעד של כ-16 מיליארד דולר לפתרונות הרובוטיים.

מובילאיי תופסת 5% מהחזקות הקרן

מתוך מטרה לספק חשיפה לתחום החדיש של הרובוטיקה, הוקמה לפני פחות משנה, בספטמבר 2016, קרן סל חדשה המכונה Robotics & Artificial Intelligence ETF (סימול: BOTZ). קרן הסל מנוהלת על ידי חברת הניהול Global X, המתמחה בקרנות סל מיוחדות מוטות אפיקי צמיחה והשקעות גלובליות. למרות גילה הצעיר, הציגה קרן BOTZ גידול מרשים בהיקף הנכסים, שעומד כעת על כ-154 מיליון דולר, כשעיקר הצבירה היתה בחודשיים האחרונים.

קרן BOTZ מונה 30 רכיבים, בעיקר ממגזר התעשייה והאלקטרוניקה, כאשר מרבית החזקותיה הן חברות גדולות ומבוססות, שאמורות ליהנות במידה המירבית מהפריסה של כלי האוטומציה במגוון שווקים.

מבחינה גיאוגרפית, המדינה המובילה בהרכב הקרן היא יפן (כ-46% מנכסיה), ארה"ב נמצאת במקום השני (23% מהנכסים), שווייץ ובריטניה במקומות השלישי והרביעי (10% ו-6% בהתאמה), ואילו ישראל מקבלת גם היא מקום של כבוד, עם נתח של כ-5% מהרכב הקרן, בזכות מניית מובילאיי (סימול: MBLY).

נציגות בולטות בקרן BOTZ הן חברת Intuitive Surgical (סימול: ISRG) האמריקאית, שפיתחה מערכת רובוטית המכונה DaVinci לביצוע ניתוחים מדויקים במיוחד; חברת התעשייה האירופית ABB (סימול: ABB בארה"ב או ABBN VX בשווייץ); חברות יפניות המתמחות ברובוטים לרצפת ייצור במפעלי תעשייה, כמו Keyence (סימול: 6861 JP), SMC Corp (סימול: 6273 JP) או FANUC (סימול: 6954 JP); חברת Trimple האמריקאית (סימול: TRMB), המתמחה בתחום האוטומציה לחקלאות; חברת iRobot (סימול: IRBT), המוכרת היטב למיליוני בתי אב ברחבי העולם; וכאמור גם מובילאיי הישראלית.

קרן הסל BOTZ רשמה באחרונה ביצועים חזקים, עם עלייה של 26% מתחילת השנה, לעומת עלייה של 16% במדד נאסד"ק הכללי ו-19% במדד נאסד"ק 100. היקף נכסי הקרן מסתכם ב-154 מיליון דולר, עם סחירות גבוהה יחסית, ומחזור יומי ממוצע של כ-3 מיליון דולר בשלושת החודשים האחרונים. דמי הניהול של הקרן הם 0.68% בשנה.

קרן הסל BOTZ Robotics & Artificial Intelligence ETF

חברת הניהול: Global X

היקף הנכסים: כ-154 מיליון דולר

הרכב ההחזקות לפי מדינות: יפן (46% מהנכסים), ארה"ב (23%), שווייץ (10%), בריטניה (6%), ישראל (5%) ומדינות נוספות

נציגות בולטות בקרן: חברת Intuitive Surgical האמריקאית, חברת התעשייה האירופית ABB, חברות יפניות כמו Keyence או SMC Corp, חברת iRobot וגם מובילאיי הישראלית

ביצועי הקרן מתחילת השנה: עלייה של 26%

מחזור יומי ממוצע: כ-3 מיליון דולר (בשלושת החודשים האחרונים)

דמי ניהול: 0.68% בשנה

■ הכותב הוא אנליסט בכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

עוד כתבות

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה