גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ההכרעה על עתיד אפריקה ישראל תתקבל בביהמ"ש

נאמן האג"ח של החברה פנה אתמול לביהמ"ש, לאחר שאף אחת משלוש הצעות הרכישה שעמדו להצבעה לא זכתה לרוב מכריע ■ נתי סיידוף, שהגיע אמש לישראל, ייפגש עם מחזיקי האג"ח המרכזיים כדי להציג להם את תוכניותיו להבראת החברה ■ מדריך השקעה במניות

בתום יממה של ספירת קולות, פנה אמש נאמן סדרות האג"ח של חברת אפריקה ישראל  לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בבקשה למתן הוראות ביחס לרוב הנדרש בקביעת תוצאות ההצבעה של מחזיקי האג"ח בקשר עם הסדר החוב בחברה. פניית הנאמן הייתה צפויה, ונבעה מכך שאף אחת משלוש ההצעות שעמדו להצבעה, לא זכתה לרוב מכריע של לפחות 75% מבין המצביעים בכל אחת מהסדרות.

בהצבעה הראשונה קיבלה ההצעה של שלושה ממחזיקי האג"ח הגדולים להשתלט על אפריקה ישראל ולפרק אותה, תמיכה שנעה בין 36% מהמצביעים בסדרה כ"ז לבין 26% בלבד בסדרה כ"ו, ובסך הכל 31% בספירת כלל קולות המצביעים. שאר המצביעים העניקו רוב גדול להצעה שלפיה יש להכניס בעל שליטה חדש לחברה.

לפיכך, הצעת הפירוק תרד כנראה לחלוטין מסדר היום, ועל בית המשפט יהיה כעת להכריע בין שתי הצעות ההשקעה - זו של קבוצת האחים סיידוף וזו של מוטי בן משה ולב לבייב, בעל השליטה הנוכחי. על פי התוצאות שפרסם אתמול הנאמן, זכתה הצעתה של קבוצת סיידוף לרוב של כ-58% מכלל המצביעים בשלוש הסדרות השונות והיא צפויה לכן לזכות ברוח גבית בעת הדיון בבית המשפט.

רוב לסיידוף בשתי סדרות אג"ח

לאפריקה ישראל שלוש סדרות אג"ח בהיקף כולל של 2.66 מיליארד שקל במונחי ע"נ (היקף החוב עצמו מסתכם ב-2.9 מיליארד שקל). הסדרה הגדולה מבין השלוש היא כ"ו, והיקפה מסתכם ב-1.311 מיליארד שקל ע"נ. הסדרה השנייה בגודלה היא כ"ז, והיקפה הוא 1.015 מיליארד שקל ע"נ, ואילו הסדרה השלישית מסתכמת ב-331 מיליון שקל ע"נ בלבד.

מעיון בתוצאות ההצבעה עולה כי בסדרה כ"ו הגדולה דווקא זכתה הצעתם של בן משה ולבייב לרוב של 53.4% מקולות המצביעים בסדרה, בזכות תמיכה של מחזיקי אג"ח שברשותם אג"ח בהיקף של 460 מיליון שקל ע"נ. קבוצת סיידוף קיבלה בסדרה זו תמיכה ממחזיקים שברשותם 402 מיליון שקל ע"נ, ובסך הכל 46.6% מקולות המצביעים בסדרה.

עם זאת, בשתי הסדרות האחרות זכתה הצעתה של קבוצת סיידוף ברוב גדול יותר. בסדרה כ"ז קיבלה הצעת סיידוף תמיכה של מחזיקים שברשותם אג"ח בהיקף של 558 מיליון שקל ע"נ (68.7% מהסדרה), בעוד שבלבייב ובן משה תמכו מחזיקים שברשותם אג"ח בהיקף של 253 מיליון שקל ע"נ בלבד. בסדרה כ"ח הקטנה זכתה הצעת סיידוף לרוב של 61%, בזכות תמיכה של מחזיקים שברשותם 136 מיליון שקל ע"נ של אג"ח כ"ח.

לפיכך, הצעתה של קבוצת סיידוף זכתה לרוב קולות המצביעים, הן במקרה שסופרים את קולות שלוש הסדרות יחדיו, והן במקרה שנקבע כי כל נאמן יצביע באסיפת הנושים לפי הכרעת הרוב בסדרה שלו (סדרות כ"ז ו-כ"ח יחדיו גדולות במקצת מסדרה כ"ו). עם זאת, לדיון בבית המשפט יוגשו כנראה בקשות והתנגדויות מגורמים שונים הקשורים לתהליך, ולכן הסיפור עוד רחוק מסיום.

כך למשל, עשוי בעל השליטה הנוכחי, לב לבייב, להתנגד להצעת הסדר שאינה כוללת אותו, כשגם יחסה של אפריקה ישראל להצבעות עדיין אינו ידוע.

בקבוצת האחים סיידוף מיהרו אמש לברך על תוצאות ההצבעה. בתגובה לתוצאות אמר מנהל פיתוח העסקים של הקבוצה, תמיר כהן, כי תוצאות ההצבעה משקפות את האמון שנתנו מחזיקי האג"ח בקבוצת סיידוף, וכי הקבוצה נחושה להשלים את העסקה ולהחזיר את אפריקה ישראל לימי הזוהר שלה מהר ככל הניתן.

במקביל, דיווחו דוברי קבוצת סיידוף כי בעל השליטה בקבוצה, נתי סיידוף, הגיע אמש לישראל, והוא צפוי לערוך פגישות עם מחזיקי האג"ח המרכזיים כדי להציג להם את תוכניותיו המפורטות להבראת החברה.

אפריקה תהפוך לחברה פרטית?

תמיר כהן התראיין בשבוע שעבר ל"גלובס" וסיפר כי קבוצת סיידוף פעילה כבר 40 שנה בשוק הנדל"ן האמריקאי, וכי כיום היא מחזיקה בנכסים מניבים ובקרקעות בשווי של כמה מיליארדי דולרים הפרוסים בכל רחבי ארה"ב. הצעת הסדר החוב של סיידוף, כמו גם הצעתם של בן משה (בעל השליטה בקבוצת אלון רבוע כחול) ולבייב, מתבססת על ביטול המניות הקיימות של אפריקה ישראל והקצאת מניות חדשות לקבוצת סיידוף, שיהוו 100% ממניות אפריקה ישראל. בתמורה תזרים קבוצת סיידוף לאפריקה ישראל 485 מיליון שקל, שישמשו לפירעון חלק מהחוב למחזיקי האג"ח. נוסף על כך, יקבלו המחזיקים 1.6 מיליארד שקל באג"ח חדשות של אפריקה ישראל, הטבות נוספות שהוערכו על ידי קבוצת סיידוף בשווי של 125 מיליון שקל, וכן את מלוא זכויות התביעה נגד נושאי משרה בהווה ובעבר באפריקה ישראל (ובהם גם לבייב, שמכהן כיו"ר החברה). סך כל התמורה מוערכת ב-2.21 מיליארד שקל - כלומר, "תספורת" של 24% על החוב הקיים.

בריאיון עמו הסביר כהן כי קבוצת סיידוף הגישה את הצעתה הראשונה בקשר לאפריקה ישראל, "עוד לפני שהחברה היתה בדיפולט, לפני מינוי הנציגות ולפני מינוי בנקאי ההשקעות". וכשנשאל למי הוגשו ההצעות - לחברה או לבעל השליטה - השיב: "הצענו כל מיני הצעות שהיו יכולות להביא לעסקה מהירה, עם איזושהי מחיקת חוב, אבל כאלה שהיו מיטיבות עם כולם."

בערך באותה תקופה נקלעה לקשיים קבוצת נדל"ן גדולה נוספת, כלכלית ירושלים, שספגה אף היא מכה קשה בעקבות המשבר הכלכלי ברוסיה. בשלב מסוים, ולאחר שכלכלית כבר השלימה גיוסי הון שייצבו את מצבה, הגישה קבוצת סיידוף הצעת רכישה למניות חברה זו, שלא נענתה.

כהן חשף את הרציונל שעמד מאחורי אותה הצעה. "בגלל שכלכלית ירושלים היתה באותה תקופה במצוקה קשה, התוכנית שלנו היתה לקנות גם את אפריקה ישראל וגם את כלכלית ירושלים, ולחבר אותן. מבחינה עסקית, ההיגיון היה לקחת חברה עם צבר קרקעות גדול ולחבר אותה עם חברה יזמית שיודעת לבנות ולפתח, וככה ליצור מפלצת", אמר.

תוכנית זו לא יצאה כאמור לפועל, אבל גם כך, כהן מאמין כי אחד היתרונות המרכזיים של קבוצת אפריקה ישראל הוא הסינרגיה בין החברות השונות, ולכן אין בכוונתם לפרק את אפריקה ישראל או למכור חלקים ממנה. "אנחנו מחפשים לנהל את העסק, להשביח אותו, להציף לו ערך ואולי להכניס אותו למקומות שהוא לא נמצא בהם, כדי לבנות עסק טוב יותר", הוא הסביר.

כשנשאל מי ינהל את אפריקה ישראל ביום שאחרי ההסדר, הדגיש כהן: "אנחנו בקשר ובמגעים עם כמה וכמה אנשים ממובילי שוק ההון וענף הנדל"ן בישראל, ובמידת הצורך נחבר אותם אלינו. הניהול של החברות הבנות בקבוצה הוא טוב".

אם תזכה לבסוף הצעתה של קבוצת סיידוף, הרי שאפריקה ישראל תהפוך לחברה פרטית, אבל תישאר חברה מדווחת בבורסה בזכות איגרות החוב החדשות שתנפיק ושימשיכו להיסחר. כהן הבהיר אז כי קבוצת סיידוף תדע להתמודד עם המעבר לאור הזרקורים, אבל זאת רק עד תום חיי האג"ח שיונפקו בהסדר.

"הגם שקבוצת סיידוף היא משפחתית, הרי שבגלל שמדובר בחברה שבאופן מעשי עובדת ביבשת שלה (צפון אמריקה, ע"כ), היא חייבת להתנהל עם מדיניות ארגונית כמו ציבורית", הסביר אז כהן. "אי אפשר לנהל חנות מכולת עם היקף נכסים כזה ובפריסה גיאוגרפית כזאת. אגב, ההבדל העסקי בין לוס אנג'לס לניו יורק, מבחינת חוקי הנדל"ן, הוא לא פחות מההבדל בין לוס אנג'לס לישראל. יש הרבה פקטורים ששונים ממדינה למדינה גם בתוך ארה"ב".

עם זאת, כהן הוסיף אז: "אנחנו פועלים בסביבה פרטית, ונשאף לפעול בסביבה כזאת. יהיה לנו יותר נוח להפוך את החברה ממדווחת לפרטית. אם לא יהיה צורך לגייס עוד חוב (מעבר לאג"ח שיונפקו בהסדר, ע"כ), אז לא נגייס אותו".

הצעת קבוצת סיידוף

485 מיליון שקל במזומן

1.6 מיליארד שקל בהנפקת אג"ח (ריבית 4% צמוד, מח"מ 4.9 שנים)

הטבות נוספות שמוערכות בשווי של 125 מ' ש'

זכויות תביעה נגד נושאי משרה בשווי פוטנציאלי משמעותי

סה"כ שווי מוערך: 2.21 מיליארד שקל

שיעור תספורת למחזיקי האג"ח: 24%

הצעת בן משה (85%) ולבייב (15%)

450 מיליון שקל במזומן

1.49 מיליארד שקל באג"ח (ריבית 4.5% צמוד, מח"מ 4 שנים)

הטבות נוספות שמוערכות בשווי של 240 מ' ש'

סה"כ שווי מוערך: 2.18 מיליארד שקל

שיעור תספורת למחזיקי האג"ח: 25%

 נתי סיידוף

עוד כתבות

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

זהו הרבעון הטוב ביותר ל-S&P 500 מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023