גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

פרשנות: אם אין להם ביטוח רפואי אז שילכו לחדר מיון

הרפובליקאים מנסים למוטט, אחת ולתמיד, את אובמה-קר, תכנית הרפורמות בביטוח רפואי שהרחיבה את מעגל המבוטחים ■ ביסוד המאבק, מחלוקת פילוסופית: האם ביטוח רפואי הוא זכות אזרחית, כמו חינוך חינם, או מצרך שצריך לשווקו באמצעות מנגנון השוק החופשי

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

המראות היו מחרידים והם נתנו ביטוי לעומק השסע בחברה האמריקאית בין אלה שמאמינים שהמדינה צריכה לדאוג לחלשים בתוכה, לבין אלה שסוגדים לכוחות השוק החופשי: שוטרים של משטרת הקונגרס פשטו אתמול (ה') על עשרות מפגינים נכים, רובם על כסאות גלגלים, וניסו לעקור אותם מלשכתו של סנטור מיץ' מקונל, ראש סיעת הרוב הרפובליקאי בסנט, שאך זה חשף את נוסח המענה הרפובליקאי לאובמה-קר, תכנית הרפורמות בביטוח רפואי של הנשיא הקודם, שהרחיבה את מעגל המבוטחים בארה"ב בעשרות מיליוני אזרחים.

הנכים מחו על מה שברק אובמה הגדיר אמש כ"רשעות בהתגלמותה" של הצעת החוק הרפובליקאית. ביסודה, היא חומסת כ-750 מיליארד דולר ממדיקאייד - תכנית ביטוח ממשלתית למגזרים החלשים בחברה - ומעבירה אותם לעשירונים העליונים. זו טקטיקת רובין הוד במהופך, שמגשימה חלום רב-שנים של הימין האמריקאי.

וכך, הנכים צרחו ובכו בשעה שהשוטרים פינו אותם לאורך המסדרונות, חלקם נבוכים בעליל, כשעובדי הקונגרס ותיירים מביטים במתרחש בדממה. סמרטפונים ומצלמות הנציחו את העימות ואמריקה היתה עדה לחרפה בשידורים ישירים. חלק מהמפונים נשלפו מכסאותיהם ונישאו על ידי השוטרים החוצה, לאוטובוס משטרתי. ידי מפגינים אחרים נאזקו בכבלי פלסטיק אל משענות הכסאות שלהם. זה היה אחד מרגעי השפל בקונגרס, שידע הפגנות רבות בהיסטוריה שלו, אך לא בכיכוב מפגינים כאלה.

מבחינת הפלג הימני במפלגה הרפובליקאית, ובעיקר מבחינת התורמים הגדולים של המפלגה, זה עניין של טהרנות אידיאולוגית. המדינה - וליתר דיוק, משלמי המיסים - אינה צריכה להיות בעסקי צדקה. לצורך זה קיימים כנסיות וארגוני סעד. יתר על כן, המדינה אינה יכולה לאכוף על אזרחיה חובת ביטוח רפואי - אחד מיסודות אובמה-קר. כאשר צעירים בריאים מחויבים לרכוש פוליסות ביטוח, יורדות עלויות הביטוח לכלל המבוטחים, לרבות זקנים וחולים. אבל, בעיני הרפובליקאים, זו היגיון פסול. למדינה אסור לפגוע בחופש הבחירה של אזרחיה, ואם צעיר בריא מחליט לקחת סיכון ולא להתבטח - שיבושם לו. החובה לרכוש פוליסת ביטוח היתה הסעיף הראשון שהשליכו הרפובליקאים לסל האשפה. איך אמר מיט רומני, המתמודד הרפובליקאי במערכת הבחירות לנשיאות ב-2012? "אנחנו דואגים לאנשים שאין להם ביטוח. אם למישהו יש התקף לב, הוא לא צריך לשבת בבית ולמות. אנחנו לוקחים אותו באמבולנס ומביאים אותו (לחדר המיון) בבית-חולים".

לעומת זאת, מבחינת הנכים, זה ענין של חיים ומוות. חלק מהם שורדים רק בזכות תרופות וטיפולים יקרים שמממן משלם המיסים על פי הפרמטרים שנקבעו באובמה-קר. תכנית מדיקאייד היא אחד מהצינורות העיקריים שניתבו את הסיוע לנכים ולנזקקים אחרים, לרבות מאות אלפי מכורים לסמים שמציפים בימים אלה קליניקות לגמילה. הקיצוצים המסיביים המתוכננים במדיקאייד יפגעו בעיקר באלה שלא יוכלו להישען על מקורות אחרים. שלט שנשאה אחת המפגינות הכריז בפשטות: "בלי מדיקאייד אני אמות".

בשבע השנים שחלפו מאז שהצליח אובמה להעביר בקונגרס, בלי קול רפובליקאי אחד, את תכנית הרפורמות שלו, נשבעו הרפובליקאים לנקום. סיסמתם - שברבות הימים נהפכה גם לאחת מסיסמאות הבחירות של דונלד טראמפ - היתה repeal ObamaCare, לבטל את אובמה-קר. הסיסמה הקליטה הזו תפסה. ההמונים המשולהבים בעצרות הבחירות של הנשיא לעתיד דיקלמו אותה כמנטרה, בלי להבין שביטול אובמה-קר יפגע בסופו של דבר בהם עצמם - לבנים מעוטי השכלה ומעוטי הכנסות, אחד מהפלחים הגדולים ביותר בגרעין התמיכה של טראמפ.

בשלב זה אין ודאות אם הצעת החוק הרפובליקאית תצליח לעבור את משוכת הסנט. גרסה דומה (וכנראה דרקונית יותר) צלחה קודם לכן את בית-הנבחרים. בניגוד למקובל, הנהגת הסיעה הרפובליקאית בסנט הטילה איפול על הדיונים בהצעת החוק. רק קבוצה קטנה של סנטורים השתתפה בהם. יתר על כן, הרפובליקאים מאיצים את התהליך. הם הודיעו, שיקצצו למינימום את מכסת הזמן לדיון במליאה הסנט - שתי דקות מקסימום לכל סנטור - ובכוונתם להעלות את הצעת החוק להצבעה לפני 4 ביולי, פגרת יום העצמאות.

הרפובליקאים טוענים, שכך בדיוק נהגו הדמוקרטים כאשר העבירו את חוק אובמה-קר. הדמוקרטים מכחישים זאת ומציינים את מה שברור מאליו: הציבור שונא את מיזם הבריאות הרפובליקאי - לפחות זה שעבר את בית-הנבחרים . לפי סקר של אוניברסיטת קוויניפיאק, מתחילת יוני, רק 17% מהנשאלים תומכים בתכנית הבריאת הרפובליקאית. ההנהגה הרפובליקאית חוששת, שכאשר יחזרו המחוקקים הביתה, לפגרה, הם יהיו חשופים להפגנות של בוחרים במחוזות הבחירה שלהם, כפי שאירע באחרונה בלא מעט מחוזות שמיוצגים ע"י רפובליקאים. עדיף לשים קץ לתהליך בבת אחת - כפי שמורידים אספלנית - ולהצביע לפני הפגרה, אומרת ההנהגה, גם אם לא יובטח לנו רוב.

והרוב, אכן, לא מובטח. ביחסי הכוחות העכשויים בסנט, ובהנחה שאף דמוקרט לא יצביע בעד המיזם הרפובליקאי, הרפובליקאים יכולים לרשות לעצמם רק שלושה עריקים. והנה, קבוצה של ארבעה סנטורים מהפלג הימני של הסיעה, ובכללם טד קרוז, שהתמודד על מועמדות המפלגה לנשיאות, טוענים שהגרסה הנוכחית של הצעת החוק ליברלית מדי ובעצם דומה לאובמה-קר. לא נצביע בעד הצעת חוק זו, הם אומרים. הם דורשים לקצץ בהטבות שטרם קוצצו, לרבות חיוב חברות הביטוח לא להעלות תעריפי פוליסות למבוטחים שהחלו את תקופת הביטוח שלהם עם מחלה קיימת, וכן חיוב המבטחים לשאת בהוצאות לידה. יש אומרים שמדובר בבלוף, מאמץ לסחוט עד כמה שאפשר. הרי הימין לא יגרום להפלת חוק שימוטט כליל את אובמה קייר.

מנגד יש קבוצה של ארבעה רפובליקאים מתונים יחסית, שמכריזים שלא יצביעו בעד הצעת חוק דרקונית כזו, שתפגע בציבור המצביעים שלהם. הם דורשים הקלות לעניים. איך תצליח ההנהגה הרפובליקאית לרבע את המעגל הזה לא ברור.

בכל אופן, מה שברור הוא מי המרויחים ומי המפסידים מתכנית הבריאות הרפובליקאית, אם היא אכן תגיע לשולחנו של הנשיא לחתימה. המרוויחים הגדולים יהיו העשירים. המיסים שהטילה תכנית אובמה-קר על הכנסות מהשקעות לזוג שמשתכר יותר מ-250 אלף דולר בשנה, למשל - יבוטלו. כך גם מס ביטוח אשפוז לזוג כזה. גם הצעירים והבריאים יצאו נשכרים. הפרמיות שלהם יופחתו משמעותית. סעיפי אובמה-קר, שהגדילו את הפרמיות על מבוטחים כאלה מעל מה שדורש השוק, כדי לכסות עלויות אשפוז למעוטי הכנסה - סעיפים אלה בוטלו. וכפי שציינו קודם, בוטלה החובה לרכוש פוליסת ביטוח.

בצד המפסיד נמצאים הזקנים ומעוטי ההכנסות. על פי הצעת החוק של הסנט, תעלה אותה תכנית ביטוח פי חמישה למבוטחים זקנים מאשר למבוטחים צעירים. (בתכנית אובמה-קר, הורשו המבטחים לגבות פי שלושה מזקנים). המכה הקשה ביותר תונחת על תכנית מדיקאייד, שיישללו מנה 750 מיליארד דולר לאורך השנים. הצעת החוק מציעה לספק למדינות מענקים שיאפשרו להם לתמוך במעוטי הכנסות, אך כל מדינה תוכל לנהוג לפי ראות עיניה והאידיאולוגיה של מושלה. החוק הפדרלי שוב לא יגן על העניים, כפי שהיה בתקופת אובמה.

עוד כתבות

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

בנק J.P. Morgan / צילום: Reuters, Nicolas Economou

ריביות גבוהות היוו מכונת מזומנים לבנקים. לא עוד

הבנקים האמריקאים ג'יי. פי מורגן, וולס פארגו וסיטיגרופ הציגו דוחות טובים מהצפוי לרבעון הראשון, אך התחזיות שלהם קדימה מופחתות ● כשריבית הפד נותרת גבוהה, ייאלצו הבנקים לשלם יותר על פיקדונות, ומנגד יעמידו פחות הלוואות

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

ירידות חדות באירופה על רקע המתיחות בין ישראל לאיראן

הניקיי צלל בכ-2% ● התמ"ג בסין הפתיע לחיוב ● תשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב מזנקות ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

עומדים - אסף גריס ושירי הייסר, יושבים - זיו קורן (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

משרד הפרסום ראובני-פרידן ממנה מנכ"לים חדשים: שירי הייסר ואסף גריס

בראובני-פרידן ממשיכים את המודל לפיו המושכות נמצאות בידי מנכ"לים משותפים ● זיו קורן וניב חורש, שמילאו את התפקיד עד כה, יכהנו כמנכ"לי הקבוצה, הכוללת עוד ארבע חברות ● לדברי השניים, "אצלנו אי-אפשר להצניח מנכ"לים מבחוץ, גם אם הם מנהלים ואנשי מקצוע מצוינים"

מתן סמיש, רשא חולי ואילון לוי בפאנל בהנחיית נבו טרבלסי, גלובס / צילום: כדיה לוי

הצרכים, האתגרים והשאיפות: שלושה מנהיגים צעירים על במה אחת

בפאנל בהשתתפות נציגי הנבחרת לשנת 2024, מתן סמיש מלאומי סיפר על מהפכת השירות של הבנק, רשא חולי מדיפלסט סיפרה על אתגרי הניהול בתעשייה, ואילון לוי, דובר במערך ההסברה עד לאחרונה, דיבר על מצבה של ישראל בעולם

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

מגרש מכבי יפו לשעבר / צילום: תמר מצפי

מעט הצעות ומחיר נמוך בתל אביב: אקרו ואשדר זכו במכרז - 412 דירות במכבי יפו

הזכייה במכרז היא על שטח שהיה בעבר של אצטדיון מכבי יפו בתל אביב תמורת 378.5 מיליון שקל ● מדובר בסכום נמוך ב-149.5 מיליון שקל ממחיר השומה שעמדה על 528 מיליון שקל

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר