רוצים להפוך את נקודות האורח המתמיד שלכם במלונות סטארווד או מריוט לשיט ביאכטה? זה בקרוב יוכל להתאפשר. ריץ-קרלטון, מותג היוקרה של חברת מריוט אינטרנשיונל, הכריז ביום ה' שעבר על מיזם ימי חדש.

במסגרת גוף חדש שייקרא "אוסף היאכטות ריץ-קרלטון", מותג מלונות חמשת הכוכבים הזה ישיק שלוש אוניות יוקרה קטנות עם לוחות הפלגות נינוחים מאוד ועיצוב של מרחב פתוח שיהיה ההיפך הגמור מהחוויה הרגילה של אוניות הקרוז הרגילות. הספינה הראשונה תצא בתרועה מהמספנה שלה בסוף 2019, והרישום להפלגות יתחיל במאי 2018. זו תהיה הפעם הראשונה שבה חברת מלונות יוצאת למי הים העמוקים.

"אתה חייב לגוון את תיק העסקים שלך", הסביר מנכ"ל ריץ-קרלטון ארווה אומלה לבלומברג. אחרי התרחבות מוצלחת למעונות ממותגים ואתרי נופש של שישה כוכבים (שריץ-קרלטון מפעיל תחת המיתוג האולטרה-יקר Reserve), אומלה אומר שהיו שפע נתונים לתמיכה בקונספט של ספינות קרוז. מסתבר שמגזר שיט העינוגים הזה מתרחב בקצב שנתי ממוצע של 8.5% משנת 1981. מול העלייה הזו בביקוש, הייתה רק תוספת קטנה של אוניות במגזר האולטרה-יוקרתי.

יחד עם עוד נתון, שלפיו 400,000 מאורחי ריץ-קרלטון הם גם חובבי הפלגות קרוז, התקבלו בסיס לקוחות מובנה והזדמנות שיווק סולידית. "אנחנו זקוקים רק ל-12,000 נוסעים כדי למלא כל ספינה בכל השנה", מסביר אומלה.

איך הוא מתכנן להתמודד עם מותגי קרוז יוקרתי ממוסדים כמו קריסטל קרוזז, סיבורן וריג'נט סבן סיז? על ידי בניית "אנטי אוניית קרוז", הוא אומר - עם דגש על מרחב, פרטיות וגמישות - מה שהוא מלטש לאורך 12 שנות עבודתו בחברה.

עיצוב האונייה יהיה שונה במובהק מזה של אוניית הקרוז המסורתית, מבפנים ומבחוץ. החזות החיצונית של הספינה תתבסס על "אפקט מזארטי" (מכונית היוקרה), שגורם לצופים בה לרצות לראות מה יש בפנים.

פרדריק יוהנסון, הבעלים ומנהל הפרויקטים של Tillberg Design בשבדיה, כבר עיצב ותכנן לא מעט אוניות: ויקינגיות, נורבגיות, את השמות אזמרה, קוסטה וקונארד ועוד ועוד. אבל פרויקט ריץ-קרלטון הוא הפעם הראשונה שבה הוא מתכנן אונייה ראשונה של חברת קרוזים, ויוצר תקני עיצוב ראשוניים. "זו הזדמנות של פריצת דרך", הוא אומר. "אנחנו מתכננים אוניות שאנשים יסובבו את הראש כדי לראות".

למטרה זו הוא שואב השראה מיאכטות-על כמו "עזאם", "אקליפס" ו"נאטורה", וכן ממכוניות מזארטי, ולא מהמתחרים שלו. "רצינו מראה מאוד רזה, ארוך ואלגנטי", אמר יוהנסון. "רוב האוניות בנמל נראות אותו הדבר - וזו שלנו תיראה אחרת. אני מחפש את אפקט מזראטי. אני רוצה שאנשים יביטו ויתהו כמה זה מדהים מבפנים".

הוא חושב על אוניות באורך 190 מטר כמו על ספינה היברידית בין אוניית פאר קטנה ויאכטה. אם אוניית קרוז קטנה נושאת ע-650 נוסעים בממוצע, ויאכטה מפוארת נושאת כמה עשרות נוסעים, האוניה שלו תישא 298 נוסעים ב-149 סוויטות. רק לחברה אחת, פונאנט, יש אוניות של 132 סוויטות בלבד.

אבל בהשוואה לפונאנט, האוניות של ריץ-קרלטון יהיו ארוכות יותר בכ-40 מטר, כדי להכיל חדרים גדולים ושפח של אופציות אכילה, פינוקים ומרחבים ציבוריים - כל מה שהייתם מצפים למצוא על אוניית נוסעים גדולה של 600 איש. המוצר הסופי יציע עוד אפשרויות, עוד מקומות מחבוא (פרטיים וציבוריים) ולכן גם גמישות מרבית לנוסע.