גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

קריאייטיב 3.0: בעידן הדיגיטציה גם הקריאייטיב עובר שינוי - והוא לא רק טכנולוגי

פסטיבל הפרסום בקאן הציב את הטכנולוגיה בחזית וניסה להגדיר את השפעתה על התחום מבוט שנותן שירות אמיתי לחולי אלצהיימר ועד אפליקציה המעצבת את ההתנהלות על הכביש כבר בשלב שיעורי הנהיגה - הקריאייטיב מציע אפיקים חדשים היעד הבא יהיה הטמעת הדאטה גם בו

פסטיבל הפרסום בקאן / צילום מעמוד הפייסבוק של הפסטיבל
פסטיבל הפרסום בקאן / צילום מעמוד הפייסבוק של הפסטיבל

בכניסה לפסטיבל הקריאייטיב בקאן מונף שלט גדול של יבמ, המזמין את קהילת השיווק והקריאייטיב לשתף פעולה ולבחון כיצד מחברים בין חשיבה של אדם ומכונה. גלגל ענק של סנאפצ'ט קורא לנו לנוע בחוויות חדשות וצהובות, וביתן של דלויט דיגיטל מפתה יוצרים צעירים לדבר עם בוט המזדהה עם הרגשות שלהם, ויכול על בסיס המידע לחולל ויזואליזציות בעלות אפקט מרגיע שישפיעו על האפקטיביות הקריאטיבית שלהם.

הנוכחות של חברות הטכנולוגיה ומותגי הטק מעידה בצורה עמוקה על מה שאנחנו כבר יודעים - הטכנולוגיה אינה "עוברת קדימה", היא הפרונט של הכול, במיוחד לאור העובדה שקהלי היעד הצעירים והנחשקים עבור מותגים רבים נולדים לתוכה ולא יודעים לתקשר ולהתערבב בצורה אחרת.

לכן כעננה מעל הכנס עמדו שתי שאלות: האם המכונה תחליף את האדם? והאם הבינה המלאכותית תייתר את איש הקריאייטיב? התשובה היא כמו תמיד באיזשהו מקום באמצע, אך כפי הנראה לא תהיה רדיקלית כל כך.

בפאנל של סוכנות המחקר השיווקי Contagious הגדירו זאת בצורה הטובה ביותר - המחשב כנראה לא יחליף את האדם - אלא מישהו שממש מבין במחשבים יחליף את מי שפחות. ובמקום להיכנס לדיון לגבי מי יעשה את הקריאייטיב, צריך להתעמק יותר בשאלה איזה קריאייטיב בכלל צריך לייצר בעידן המדיה החברתית - מתוך הבנה שאנשים השתנו בצורה דרמטית והדרך לגעת בהם ולייצר מעורבות עם המותג פשוט אחרת.

הסוד: תוכן גולשים

סמנכ"ל המדיה החברתית של המותג לגו, לארס סילברבור, דיבר על כך שלפני שש שנים הגיע לחברה ובנה את כל הנוכחות של המותג במרחב הדיגיטלי פחות או יותר מאפס - וגם ללא משאבים גדולים. הוא גילה שהדרך הטובה ביותר לעשות זאת היא באמצעות שיתוף הגולשים ביצירת הסיפור של המותג - בלגו מקפידים להשתמש בתוכן גולשים - מה שמאפשר לארגון שצריך להרוויח שוב ושוב את לקוחותיו מחדש "להתערבב" עם צעירים ולגרום להם לרצות לשחק במשחקים פיזיים.

כנראה בשביל שנוכל להיות רלוונטיים בעידן הסושיאל נדרש לחשוב על דרך בה להפוך למותג זמן אמת - היודע להגיב לשינויים ולפעול במהירות ובגמישות.

סמנכ"לית המותג הגלובלית של טומי הילפיגר שיתפה את הדרך שעברה החברה על מנת שתוכל לעשות זאת ובאמת להיות מותג הפועל בזמן אמת. לטובת האתגר יצרו תשתית הכוללת תפיסת עולם שלמה - הכוללת החלטות ברורות כמו להיות חדשניים בכל מחיר, לא לפחד להיכשל (ולעמוד מאחורי האמירה הזו), לבנות יצירתיות בצורה שפותרת בעיות ועוד - וממנה יצאו למהלכים כמו מודעה בפייסבוק הכוללת בוט שאפשר לרכוש ממנו בגדים של המותג. מדובר באינטגרציה מורכבת וחכמה בין השראה בפיד מדיה חברתית ומעבר לשיחה אחד על אחד עם הבוט בלי לנטוש את הפלטפורמה.

הרצאת הפתיחה של הפסטיבל דיברה על הקשר בין עסקים לחשיבה יצירתית. ג'ייסון הלר, מי שמוביל את השיווק הדיגיטלי בחברת הייעוץ מקינזי, חשף אינדקס שיצרו ומציג את הקורלציה בין 16 שנות הגשות בקאן וזכיות בפרסים המובילים, ובין הביצועים העסקיים של אותן חברות. הממצאים מראים שקריאטיביות אמנם לא יכולה לחיות לבד אבל מייצגת מרכיב משמעותי של העסק והיכולת שלו להיות רלוונטי וחדשני ברמת המוצרים והמסרים.

לפי הדאטה של מקינזי, 90% מהלקוחות שלנו אינם נאמנים ו-60% יחליפו בנקודת האמת את המותג שרצו לרכוש - ולכן הקריאטיביות קריטית כל כך - המציאות שבה אנחנו חיים מראה שכמותג יש לנו שבע שניות לחדור את הפיד של האנשים ולהצליח לתפוס את תשומת לבם.

צריך לדעת להכניס את הקריאטיביות לפתרונות היומיומיים ולהפוך אותה לחלק מהאופרציה. דוגמה מדהימה לכך היא אפליקציית SmartPlates שפיתחה חברת הביטוח האוסטרלית AAMI ומטרתה לעצב את הדרך שבה נהגים פועלים בכביש, כבר משלב שיעורי הנהיגה - באמצעות בקרה ומשוב. בעיניי מדובר באחד המהלכים היותר חכמים שהוצגו בפסטיבל, שכן הוא מראה כיצד הקריאייטיב משולב מוקדם מאוד, בזמן שבו יוצרים מציאות ותרבות שמכתיבה כיצד הוא יתמזג בחיים של האנשים ויעשה עליהם בפועל אימפקט.

קריאייטיב פרוגרמטי

לאמירה חשובה, שבעיני צריכה להקפיץ את כל התעשייה ולגרום לנו לרצות לעבוד אחרת, אחראי סמנכ"ל השיווק הגלובלי של יוניליוור, קית' וויד, שאמר בחוכמה שאחרי שלמדנו לעבוד בכלים פרוגרמטיים במדיה ולהעשיר זאת בדאטה שהופכת את הנגיעה שלנו לחכמה יותר, הגיע הזמן לקחת את הפרקטיקות האלה ולהפעיל אותן גם על הקריאייטיב.

זאת אומרת להעשיר אותו בדאטה שתבטיח שניצור מסרים מותאמים לקהלים שונים - ובכך, להפוך את הפנייה להרבה יותר רלוונטית לחיים של האנשים - ואולי כך הפרסום יחווה כפחות פולשני ויחזיר עטרה ליושנה, ככזה שמייצר ערך רב במידע שהוא מעביר וביכולת שלו להשפיע על אנשים לקבל החלטות נכונות.

ברור יותר ויותר שמיקומו של הקריאייטיב חייב להשתנות ולהתחיל בנקודה שבה בונים היפותזות עסקיות באמצעות הדיגיטציה שהעולם עובר וההאצה הטכנולוגית - כמובן בהתבסס על הצרכים של האנשים - שכן הסטנדרטים של הלקוחות כיום מושפעים מחברות הטכנולוגיה כמו גוגל, אמזון ואפל.

דוגמה מעולה לכך היא יוזמה מדהימה באיטליה של בוט שעוצב במיוחד עבור חולי אלצהיימר ועונה לשם Chat Yourself. הבוט מאפשר לחולים, שעם הזמן שוכחים את כל מה שיקר להם וסביבם, להתכתב עם עצמם ודרך האינפורמציה שאגורה בבוט החולה מקבל גישה לזיכרונות שלו - דרך שהופכת את זיכרון המחשב לשירות אמיתי.

לחלופין, סוכנות הפרסום היפנית Dentsu הציגה את תפיסת עולמה לגבי המיקום של הקריאייטיב והראתה באמצעות פרויקט iRoad של טויוטה כיצד גוף קריאייטיב יכול להיות מעורב כבר בשלב הראשון של בניית המוצרים ולייצר ערך הרבה מעבר לתקשורת השיווקית - עם רעיונות לשירותים כמו פרויקט Space Parking, המוצא מקומות קטנים עבור רכבים מיוחדים במרחב האורבני.

משנה לשנה נוצרת בקאן הבנה עמוקה יותר לגבי התפקיד של היצירתיות והקריאטיביות בכל מה שאנחנו עושים, ואם נחבר זאת למה שאנשים באמת רוצים וצריכים נצליח להגיע רחוק גם ברמה העסקית, אבל לא פחות חשוב - באימפקט שאנחנו יוצרים.

■הכותבת היא חוקרת ויועצת אסטרטגית לארגונים גדולים לחדשנות מבוססת דיגיטל וטכנולוגיות

עוד כתבות

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק