"צריך לקרוא לתוכנית מחיר למשתכן, מחיר למסתכן" - כך אמר היום (ג') מנכ"ל שיכון ובינוי נדל"ן תמיר דגן בוועידת הנדל"ן השנתית של EY ישראל בשיתוף משרד עורכי הדין שטיינמץ הרינג גורמן ושות', שהתקיימה בתל-אביב. "המדינה זורקת עלינו את הסיכונים" הוסיף דגן.

"יש מפרטים הזויים שהרשויות המקומיות מפרסמות לפעמים רק כמה ימים לפני סגירת המכרז. יומיים לפני התאריך להגשת הצעות למכרז של מחיר למשתכן באור יהודה, העירייה פרסמה מפרט של דירות ברמה כל כך גבוהה, שמייקר כל דירה ב-100 אלף שקל ושאין היום באור יהודה דירה אחת במפרט כזה. אתה לא רוצה למצוא את עצמך בסיכון שאתה לא רוצה להיות בו. כרגע מחיר למשתכן לא מצדיק ללכת ברמות סיכון האלה וברמת הרווחיות".

מנהל רשות מקרקעי ישראל עדיאל שמרון השיב לדברים ואמר: "תוכנית מחיר למשתכן לא באה לפתור את משבר הדיור או להוריד את מחירי הדירות, אלא לסייע למי שמתקשה לרכוש דירה על ידי הנחה. המדינה מוותרת על מיליארדים של הכנסות, כבר עכשיו אנחנו רואים אבדן הכנסות של למעלה ממיליארד שקל. שמרון התייחס גם לטענות על המכרז באור יהודה: "דווקא הטענה שהמפרט גבוה מדי, מוכיחה את מה שאמרנו שמכרזי מחיר למשתכן הם מכרזים ברמה גבוהה ולא בנייני סלאמס. אנחנו נותנים לראשי הערים והמהנדסים לקבוע את המפרט וזה בסדר".

 

יגאל דמרי, בעל חברת י.ח דמרי האשים את הממשלה בהקפאת השוק: "האוצר בא יום אחד ותקע את השוק. המכירות עצרו בשוק של הדירות שבין מיליון ל-2 מיליון שקל. הממשלה מוציאה הגרלות ל-15 אלף דירות, נרשמים 40 אלף בתי אב שממתינים לתוצאות ההגרלה. בזמן הזה האוצר מנטרל את כל הזוגות האלה, ומוציא אותם מהשוק. כשהזכאים ממתינים ולא קונים דירות הם גם לא קונים את הדירות של משפרי הדיור, אז גם השוק של משפרי הדיור תקוע. ההנחות של מחיר למשתכן בפריפריה הן לא הנחות משמעותיות. רק השכירות שהזכאים יצטרכו לשלם עד שהדירות יהיו מוכנות, מוחקות את ההנחה. אז בפריפריה יש כאלה שלא מחכים וקונים בשוק החופשי והמחירים לא יורדים. לעומת זאת בגליל ים ההנחה משמעותית אז שווה להם לחכות".

מנכ"ל חברת אשדר ארנון פרידמן שזכתה במכרזי מחיר למשתכן, הזהיר כי התוכנית עלולה להיכשל במקומות רבים: "ב-15.8 אחרי ההגרלה הגדולה של מחיר למשתכן תהיה אכזבה מאוד גדולה. כמות הנרשמים לעומת ההיצע היא עצומה. מי שיזכה בהגרלה לא ידע במה הוא זכה. מה שטח הדירה? באיזה קומה? מתי מתחילים לבנות? לא יודעים כלום. הזכאים יחכו חודשיים שלושה וירדו מזה. כשזכינו בקריית מוצקין, הוציאו הגרלה ואנשים מחכים חודשים כדי לדעת אם זכו, וכל שבוע אנחנו מקבלים רשימה של ביטולים, אנשים אפילו לא מחכים לראות במה זכו. למה להציג נתונים חלקיים לזוכים? שיחכו עם השיווקים שתהייה ודאות".

מנכ"ל חברת אזורים דרור נגל שפעילה בשוק המחיר למשתכן: "ההגרלה הגדולה היא גימיק גאוני אבל אני חושב שזה גימיק שלא משרת את הציבור. זכינו בקרקעות במסגרת מחיר מטרה לפני שנתיים ועדיין לא קיבלנו היתר בנייה. רמ"י ומטה הדיור עושים עבודה טובה אבל צריך לטפל בדברים היותר חשובים. אם משרד האוצר צריך לטפל במשהו זה בפערים ההולכים וגדלים בין עניים לעשירים".

מנכ"ל אפריקה ישראל מגורים אורן הוד: "מחיר למשתכן הוא פלח שוק מאוד קטן לעומת הביקוש שיש כיום בארץ. הורדת המחירים לא תהייה בזכות מחיר למשתכן. אפריקה רכשה קרקעות ל-1,200 יחידות בחודשים האחרונים והביקושים מאוד גבוהים. גם פרויקטים של דיור להשכרה כמו זה שאכלסנו בגליל ים בהרצליה, הם אפיק השקעה של נדל"ן מניב כמו קניון או משרדים, שמתאים לחברות מגורים".

שמרון השיב ליזמים: "שנים אמרו שהמדינה לא עשתה כלום. המדינה עושה עכשיו הרבה בפרויקט של מחיר למשתכן, זו כרגע המדיניות של הממשלה וברור לא שאתם לא אוהבים את זה. אני מסתכל על הרווחיות שלכם בדוחות הכספיים ואתם מרוויחים פחות. בטח שאתם לא אוהבים את התוכנית. גם ליזמים יש חלק בבעיה ויש יזמים שמחזיקים קרקעות ולא בונים בהם. אנחנו נפעל להטיל עליהם קנסות".

לפני כן אמר ראש מטה הדיור אביגדור יצחקי בכנס, כי "גורמים אינטרסנטיים מנהלים מלחמה במחיר למשתכן. המכרז הראשון של מחיר למשתכן נפתח באוקטובר 2015 ובאוקטובר 2017 דיירים יקבלו מפתחות. זה שיא היום במדינת ישראל לקבל דירה תוך שנתיים".