גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ברנמילר מנסה להנפיק בת"א סטארט-אפ לפי יותר מ-200 מ' ש'

ברנמילר אנרג'י, שפיתחה מערכת לאגירת אנרגיית חום, צופה כי תתחיל להניב הכנסות רק ב-2019 וצברה עד היום הפסדים של 178 מיליון שקל

אבי ברנמילר, מהנדס המכונות שייסד את חברת האנרגיה הסולארית סולל, והוביל את מכירתה לסימנס באקזיט ענק של מאות מיליוני דולרים ב-2009 (בהמשך קרסה החברה), מקדם בימים אלה הנפקת מניות ראשונית של חברת ברנמילר אנרג'י, שאותה הקים לפני כחמש שנים, בבורסה בתל-אביב. את ההנפקה מובילים לאומי פרטנרס ואפסילון חיתום.

החברה פרסמה היום (ב') טיוטת תשקיף ראשונה לקראת ההנפקה, והיא מכוונת לשווי לא נמוך עבור חברת סטארט-אפ שעדיין אינה מייצרת הכנסות, של 200-250 מיליון שקל לפני הכסף. החברה מתכננת הנפקה של כרבע ממניותיה, וברנמילר, המחזיק כיום במלוא הבעלות בחברה, עשוי להצטרף להנפקה באמצעות הצעת מכר.

ברנמילר אנרג'י עסקה בתחילת דרכה בפיתוח והקמה של שדות תרמו-סולאריים, והמודל העסקי שלה התבסס על הקמה של שדות כאלו עבור יצרניות חשמל. לאחר מספר שנות פעילות החליטו בחברה להתמקד במערכת לאגירת אנרגיית חום - אחד הרכיבים שפותחו בחברה ולמעשה הפך להיות לטענתה היתרון התחרותי שלה.

ההתקן של החברה מסוגל לקלוט אנרגיה ממגוון מקורות - כמו תחנות רוח, פאנלים סולאריים, רשת חשמל, מים ועוד - לאגור אותה ולספק חשמל באמצעות יצירת קיטור. התחרות בתחום מגיעה מפתרונות אחרים לאגירת אנרגיה, כמו אגירה שאובה או אגירה במלח מותך, לצד מספר טכנולוגיות אחרות (כמו אגירה על בסיס בטון) הנמצאות בפיתוח. נוסף על כך, יש לא מעט שחקנים בשוק אגירת החשמל בסוללות ענק, כגון טסלה וחברות נוספות.

מטיוטת התשקיף עולה כי עד היום השקיע הבעלים ברנמילר בחברה, באמצעות הלוואות, סכום של 130 מיליון שקל, במו"פ ובהקמת תשתיות ייצור ומחשוב. מצבה הפיננסי של ברנמילר אנרג'י אינו מזהיר. לחברה גירעון בהון העצמי בהיקף של 117 מיליון שקל, והפסד צבור בהיקף של 178 מיליון שקל.

רואי החשבון של החברה מציינים כי "הקמת הפרויקטים המתוכננים על-ידי החברה תלויה בהשגת מקורות מימון חיצוניים בסכומים משמעותיים בשנים הקרובות, וזאת עד להפקת הכנסות והגעה לרווחיות. בהיעדר הכנסות, החברה תלויה בקבלת מימון גם לצורך המשך פעילותה השוטפת, ושלצורך כך התחייב בעל השליטה לתמוך בחברה, לרבות במתן מקורות מימון נוספים ודחיית מועד פירעון הלוואת הבעלים".

בברנמילר אנרג'י מועסקים כ-30 עובדים (רובם יוצאי סולל, 75% מהם מהנדסים). ברנמילר עצמו משמש כיו"ר ומנכ"ל החברה, ומועסקים בה גם שני בניו, דורון וניר, שניהם מכהנים כדירקטורים ומשנים למנכ"ל (הראשון ממונה על הפיתוח העסקי והשיווק והשני על הכספים והתפעול).

שילוב בין מקורות אנרגיה

מטיוטת התשקיף שפרסמה החברה עולה כי היתרון היחסי שלה נובע בין היתר מהיכולת לאגור את האנרגיה המופקת משילוב של מקורות אנרגיה, ולספק אותה מסביב לשעון ליצרן החשמל בעיתוי מאוחר יותר, באופן המשפר את היעילות ומוזיל את עלויות הייצור.

הטכנולוגיה המודולרית שפותחה על-ידי החברה עשויה לאפשר מיצוי מרבי (יכולת להסיט אנרגיה משעות השפל בביקוש לחשמל לשעות השיא), וניהול ושילוב בין מקורות אנרגיה שונים - מתחדשים או פוסיליים (פחם, נפט או גז) - לאספקה רצופה וסדירה של חשמל ו/או קיטור, וכל זאת ללא תלות רגעית ברוח או בשמש, וכן תוך שימוש בחומרים ידידותיים לסביבה.

המודל העסקי של החברה מתבסס על מכירת פתרונות אנרגיה (אספקת אנרגיה חשמלית ו/או אנרגיה תרמית שימושית, וכן אספקת ציוד או מתן פתרונות טכנולוגיים בדגש על אגירה), לא רק ליצרני אנרגיות מתחדשות, אלא לגורמים נוספים, כגון יצרני תחנות כוח המחוברות לרשת, יצרני תחנות כוח שאינן מחוברות לרשת וספקי אנרגיה לתעשייה.

נכון להיום, כאמור, אין לחברה הכנסות, ואלה אמורות להגיע אחרי שנת 2018, שבה יוחל בהקמת שני פרויקטים של בניית תחנות כוח שהחברה מקדמת במישור רותם ליד דימונה. מרבית כספי ההנפקה מיועדים להקמת הפרויקטים הללו.

הראשון (רותם 1) הוא שילוב של אנרגיה מתחדשת בהספק כולל של 1.5 מגוואט, הכולל אנרגיה מקרינת השמש ומגז טבעי. תחילת הקמת הפרויקט צפויה ברבעון הראשון של 2018, הוא אמור להתחיל בפעילות מסחרית (למשך 20 שנה) כשנה לאחר מכן וההשקעה בו צפויה להסתכם בכ-60 מיליון שקל.

הפרויקט השני (רותם 2) משלב אנרגיה מקרינת שמש, מפסולת אורגנית ומגז טבעי, בהספק של 10 מגוואט. עלותו מוערכת בכ-350 מיליון שקל, ותחילת ההקמה צפויה ברבעון השני של 2019 (סיום במהלך 2020). שני הפרויקטים יספקו את החשמל לחברת החשמל במשך 20 שנה.

ברנמילר אנרג'י מציינת, כי היא הקימה שתי חברות-בנות לצורך קידום הפרויקטים, אולם נכון להיום החברות-הבנות "טרם החלו בפעילות ממשית, וקידום תחנות הכוח רותם 1 ורותם 2 בוצע עד כה ברמת החברה".

החברה צופה החל מ-2019 הכנסות שנתיות של כ-58 מיליון שקל משני הפרויקטים ברותם, לצד הכנסות נוספות בהיקף של 28 מיליון שקל מעוד שישה פרויקטים, בהיקף מצטבר של 8 מגוואט, שאותם היא מקימה בניו-יורק, בישראל ובדרום אפריקה, והכנסה שנתית נוספת של 60 מיליון שקל מפרויקט בהיקף 7 מגוואט לשדרוג תחנה קיימת בספרד.

מהנדסי החברה תכננו והקימו אב-טיפוס, שלא למטרות מסחריות, באזור התעשייה בפארק רותם סמוך לדימונה, שבמסגרתו הודגמו המכלולים העיקריים של טכנולוגיות החברה, לרבות אגירה וקולטים תרמו-סולאריים. "האב-טיפוס נבדק על-ידי שתי חברות הנדסה בינלאומיות, ויכולותיו מראות קבלת חום בטמפרטורות גבוהות, אגירה לאורך 10 שעות וייצור קיטור עם פרמטרים יציבים של טמפרטורה ולחץ".

מהמצגת שפרסמה החברה עולה עוד, כי עלות החשמל שמספק הפתרון שלה נמוכה ביותר מ-70% מהעלות הממוצעת של תחנות עצמאיות בעולם (כאלה שאינן מחוברות לרשת החשמל הארצית), ועומדת על 13 סנט לקוט"ש לעומת 50 סנט לקוט"ש.

מכירת סולל לסימנס: החלום ושברו

באוקטובר 2009 הדהימה חברת סימנס הגרמנית כשרכשה את חברת סולל שייסד אבי ברנמילר, תמורת 418 מיליון דולר, בתום תהליך התמחרות שארך כמה שבועות. הצעתה של סימנס הייתה גבוהה בפער ניכר מאלו של מתחרותיה, אלסתום ו-Areva הצרפתיות, ושיכון ובינוי הישראלית שהציעה 275 מיליון דולר.

סולל, שפעלה בבית שמש, עסקה בייצור קולטנים תרמו-סולאריים להפקת חשמל עבור שדות סולאריים. סימנס הסכימה לשלם את הסכום האסטרונומי על רקע הערכות לצמיחה חזקה בשוק התרמו-סולארי, והעובדה כי סולל הייתה אחת משתי החברות היחידות בעולם שהחזיקו בידע לייצור הקולטנים. ברנמילר, שייסד את החברה בשנת 1992, והחזיק כ-10% ממניותיה, גרף בעסקת המכירה סכום של כ-40 מיליון דולר.

ואולם תחזיותיה של סימנס התגלו בתוך תקופה קצרה כאופטימיות בצורה מופרזת. משבר האשראי העולמי גרם לביטול תוכניות רבות להקמת שדות תרמו-סולאריים. ספרד, שוק היצוא העיקרי של סולל, נפגעה באופן קשה במיוחד מהמשבר העולמי. סימנס מחקה את השקעתה בסולל (ששינתה את שמה לסימנס STE), ובשנת 2013 סגרה את המפעל, שהעסיק מאות עובדים, כחלק מהחלטה לצאת מפעילות בתחום האנרגיה הסולרית בכל העולם.

מי שרכשה את שאריות הפעילות של סולל הייתה אבנגואה הספרדית, באמצעות הזרוע התפעולית שלה, ריוגלס, אשר גייסה מחדש חלק קטן מעובדי החברה. המפעל, המייצר את ה"לב" של תחנות כוח תרמו-סולאריות, התחיל לעבוד מחדש בפברואר 2014, והוא מעסיק כיום כ-100 עובדים. 

מקורות ושימושים לאגירה / מתוך מצגת החברה

עוד כתבות

עומס תנועה בנתיבי איילון / אילוסטרציה: Shutterstock

אלקטרה זכתה במכרז להקמת מערך מס הגודש בגוש דן

הפרויקט נועד לעודד מעבר לתחבורה ציבורית ולצמצם את עומסי התנועה בכניסה לתל אביב ובצירים המרכזיים ● הטמעת מס הגודש בישראל צפויה להניב לקופת המדינה 1.3 מיליארד שקל מדי שנה, ומיועדת למימון פרויקטים של תחבורה ציבורית, כולל פרויקט המטרו

מושגים לאזרחות מיודעת. סקר כוח אדם / צילום: Shutterstock

אתה גר בדירה בבעלותך? כך השאלה הזאת משפיעה על כל המדינה

מצב שוק העבודה משפיע על קבלת ההחלטות הכלכליות החשובות ביותר • כיצד הוא משתקף בפני קובעי המדיניות? • המשרוקית של גלובס מציגה: המוניטור מבאר מושגים

שי אהרונוביץ, מנהל רשות המסים / צילום: מורג ביטן

נתוני רשות המסים חושפים: זו ההכנסה של העשירון העליון

ע"פ מחקר חדש של רשות המסים, הכנסה ממוצעת של משק בית בעשירון העליון עומדת על 94 אלף שקל בחודש - נתון שגבוה ב-42% מנתוני הלמ"ס ● הפער, בעיקרו, נובע מהטיות בסקרי הלמ"ס ומחוסר התחשבות בהכנסות מהון ● וגם: למה דווקא המאיון העליון משלם פחות מס מאלו שמתחתיו?

בינה מלאכותית / צילום: צילום מסך מתוך הצ'אט

איפה מוצאת הבינה המלאכותית את התשובות לשאלות שלכם

מחקר בדק 150 אלף תשובות שסיפקו מערכות בינה מלאכותית, ומשרטט תמונה מפורטת של מקורות המידע שמהם שואבים הצ’אטים את התוכן שהם מציגים למשתמש ● למרבה ההפתעה, הממצאים מצביעים על כך שהמקורות הדומיננטיים אינם בהכרח מאגרי ידע מוסדיים או כלי תקשורת גדולים

הסטארט-אפים הביטחוניים גייסו מיליארד דולר / צילום: יח''צ החברות

שנת שיא לדיפנס טק הישראלי: מיליארד דולר זרמו לסטארט־אפים בתחום

הדיפנס טק הישראלי רושם שנת פריצה יוצאת דופן: גיוסי ענק, מיזוגים ורכישות בהיקף שעולה על זה שנרשם בכל השנים האחרונות גם יחד ● מעורבות מפא"ת במבחני שטח ובחיבור ללקוחות זרים תרמה להאצה, בזמן שביקושי הענק בעולם משכו עוד ועוד כסף זר לשוק המקומי ● האם המומנטום יימשך גם לאחר הפסקת האש?

ערן וינטרוב, מנכ''ל ארגון לתת / צילום: שלומי מזרחי

האם דוח העוני של "לתת" מציג מציאות כלכלית מעוותת?

דוח העוני האלטרנטיבי של "לתת" מציג עליות חדות בעלויות המחיה - אך מאחורי המספרים מסתתרת מתודולוגיה שמבלבלת בין הוצאה לבין מחיר ● חלק מהרכיבים כלל לא מודדים יוקר מחיה, אלא צריכה בפועל של אוכלוסיות מסוימות, מה שמוביל לכשלים בולטים ולהצגת הנתונים בצורה מטעה

מחבלי חמאס בעזה / צילום: ap, Jehad Alshrafi

ההצעה של חמאס: הפסקת אש ל-10 שנים ו"הקפאת השימוש בנשק"

חיל האוויר תקף במרכז הרצועה מחבל שתכנן פיגוע מיידי נגד כוחות צה"ל   ● לפי הצעת חוק שעליה יצביע הקונגרס השבוע, ארה"ב תבחן את השעיית הסיוע הצבאי ללבנון ● הדרישה של חמאס לאנשי מיליציות: תסגירו את עצמכם ותקבלו חנינה ● דיווחים בעזה: חמאס והצלב האדום נערכים לחידוש החיפושים אחר החלל החטוף רס"ל רן גואילי ● עדכונים שוטפים

עמוד חשמל / צילום: Shutterstock

החל מינואר: תעריף החשמל יעלה ב-1.5%

תעריף החשמל יעלה ב-1.5% - שיעור מתון ביחס לטווח שרשות החשמל הגדירה ● הספקים עדיין מחכים למסמכי ההרכב המדויק של תעריף החשמל, שישפיע על רווחיותם ● מעתה, תעריף החשמל ייקבע פעם בחצי שנה במקום פעם בשנה

מחיר ביטוח הרכב / צילום: Shutterstock

לפני הדיון בוועדת הכלכלה: רשות שוק ההון קנסה שתי חברות ביטוח על מחירי ביטוחי הרכב

רשות שוק ההון הטילה קנס של 125 אלף שקל לביטוח ישיר והפניקס בעקבות חוסר בפרטים שביקשה מחברות הביטוח כדי להבין האם הן העלו את פרמיות ביטוחי הרכב יותר מדי ● הרשות ספגה ביקורת על כך שפעלה לאט מדי, כאשר בזמן שפעלה מחירי הביטוח כבר ירדו בשנה האחרונה בכ-10%

פערי שכר / אילוסטרציה: Shutterstock, Ink Drop

ישראל במקום הרביעי מהסוף: פערי השכר בין נשים לגברים לא הצטמצמו בשני העשורים האחרונים

הדוח, שנערך על ידי ד"ר אלינה רוזנפלד, מראה כי בקרב שכירים ושכירות בעלי תואר ראשון בגילאי 64-25 המועסקים במשרה מלאה, הפערים בשכר מגיעים ל-36% ● בעוד מדינות ה-OECD הצליחו לצמצם פערים והגיעו לממוצע של 11.4% בין השכר החציוני לגברים ונשים, ישראל דרכה במקום ונותרה עם פער של 20.8% לפי חישוב הארגון, לנתוני 2022

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

תל אביב ננעלה בעליות קלות; מדד הביטוח זינק בכ-3.5%

מדד ת"א 35 עלה בכ-0.2% ● השקל התחזק מול הדולר ● מנורה הופכת לבעלת עניין בקבוצת לוזון ● שתי מניות החלו להיסחר היום בבורסה: אוריון זינקה בכ-17% ביום המסחר הראשון שלה, סוגת עלתה בכ-2% ● מיטב: חוץ מישראל - כמעט בכל המדינות שהורידו ריבית, תשואות האג"ח זינקו ● לראשונה מזה עשור, אין מתאם בין שוק המניות לביטקוין ● בלומברג: עליית הריבית הצפויה ביפן תרחיק משקיעים מנכסי סיכון

שר התקשורת שלמה קרעי וח''כ גלית דיסטל אטרביאן הדיונים בהוועדה לדיון בהצעת חוק התקשורת היום / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

ועדת התקשורת החדשה יצאה לדרך, השר קרעי הבטיח: "הרפורמה לא תיעצר"

לפתיחת דיוני הוועדה בהצעת חוק התקשורת (שידורים) החדש, בהובלת היו"ר ח"כ גלית דיסטל אטבריאן, הגיעו שר התקשורת עצמו וחברי הוועדה מטעם האופוזיציה - אך נוכחות חברי הקואליציה הייתה דלה במיוחד ● ח"כ שלי טל מירון מיש עתיד: "כל המטרה של החקיקה היא להשתלט על התקשורת החופשית"

מירן פחמן / צילום: טרלן בן אבי

איזה משרדים שיגרו הכי הרבה פיינליסטים לתחרות הפרסום גרנות?

תחרות גרנות חושפת את מפת הפיינליסטים עם הובלה למנצ’, ליאו ברנט ובלאנקו ● וגם: יניב סנה מצטרף כשותף בחברת OMD , הנציגה הישראלית של תאגיד הפרסום הגדול בעולם, אומניקום ● אירועים ומינויים

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מובילאיי מפטרת כ-200 עובדים, הרוב מישראל

החברה מפטרת כ-5% מכח האדם שלה, רוב המפוטרים יהיו בישראל, ויגיעו מחלקים שונים בחברה ● מובילאיי: "החברה תפעל לתמוך בעובדים המושפעים ובמקביל תמשיך לגייס למשרות הנדרשות למימוש תוכניותיה ארוכות הטווח"

בצלאל סמוטריץ', שר האוצר / צילום: מירי שמעונוביץ

שיפור בנתוני הגירעון של חודש נובמבר: עמד על כ-4.5% תוצר

הגירעון המצטבר ב-12 החודשים האחרונים עמד על כ-4.5% תוצר, המשקף "מינוס" של 93.5 מיליארד שקל

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ / צילום: ap, Alex Brandon

שעון החול לחתימה על הסיוע האמריקאי התהפך. היעד: בחירות האמצע לקונגרס

הקונגרס עומד לבחור מחדש את חבריו, וההחלטות על הסיוע עלולות להשתנות בהתאם ● במקביל, סעיף ההמרות, המאפשר להמיר חלק מהכסף לשקלים ולתמוך בתעשייה המקומית, מצטמצם במהירות ● בישראל מציעים פתרונות: לראות את ההסכם כ"שיתוף פעולה" ולא כ"סיוע"

מגרש רכבים / צילום: Shutterstock

ישראל עיכבה חידוש זיכיונות יבוא רכב, וסין דורשת הבהרות

סין פנתה רשמית לישראל בדרישה להבהרות אחרי שעיכוב בחידוש רישיונות יבוא, לרבות של מותגים בבעלות ממשלתית סינית, יצר חשש לפגיעה בפעילותם ● רשות התחרות בוחנת הגבלות נוספות על יבואנים גדולים, בעוד המתיחות בין המדינות כבר מתרחבת לזירת הביטחון

תאונת דרכים / צילום: פביו טרופה

הכאוס יידחה: משרד התחבורה מאריך בשנה את הרישיון של שמאי הרכב

לאחר חשיפת גלובס, משרד התחבורה ממהר למנוע מצב שבו חברות הביטוח לא יכולות לשלם על תיקון רכבים, ולכן מוסכים לא יתקנו והציבור יתקע בלי כלי רכב לאחר תאונה ● עד כה, ניתנו לשמאים רישיונות רק לחמש שנים, וכעת אלו יהיו תקפים לשש שנים

ביה''ס לרפואה באוניברסיטת רייכמן / צילום: רמי סיני

החברה הקטנה שרוצה לממן למנכ"ל לימודים במעל 100 אלף שקל לשנה

אולמד סולושנס מעוניינת לממן למנכ"ל החברה, פרופסור עוז שפירא, לימודי תואר שני באוניברסיטה רייכמן ● עלות שכרו השנתית צפויה להגיע לכ-1.5 מיליון שקל

תאונת דרכים / צילום: Shutterstock

"כאוס": האם בקרוב לא יהיה אפשר לתקן בישראל כלי רכב אחרי תאונה?

משרד התחבורה מתעכב בחתימה על תקנות חדשות, ויותיר 800 שמאים ללא רישיון החל מינואר ● המשמעות: הם לא יתנו חוות דעת, חברות הביטוח לא ישלמו - ומוסכים לא יתקנו את כלי הרכב