גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"משרד הבריאות יביא להרס הסיכויים של אלפי ילדים אוטיסטים"

בעתירה לביהמ"ש נטען כי "המכרז של משרד הבריאות להקמת רשימת גופים לשירותי טיפול באוטיסטים יביא להרס מוחלט של מערכת שנבנתה בעמל רב במשך עשרות שנים"

יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
יעקב ליצמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

בזמן שהזרקור הציבורי והתקשורתי מופנה אל הפארסה שמתרחשת בבית החולים הדסה, הורים לילדים עם אוטיזם ועמותות המטפלות בילדים אוטיסטים מנסים למנוע מהלך שמקדם משרד הבריאות להחלפת הגופים המטפלים באותם ילדים. מדובר במכרז שהמשרד פרסם בחודש שעבר להקמת רשימת גופים למתן שירותי טיפול בריאותי מקדם לילדים עם אוטיזם בגנים טיפוליים.

בעתירה שהגישו לאחרונה לבית המשפט המחוזי בירושלים 21 עותרים, בהם התנועה לילדים בסיכון, מרכז מילמן והאגודה הלאומית לילדים אוטיסטים (אלו"ט), הם טוענים כי המהלך שמקדם המשרד במכרז "יביא להרס הסיכויים של אלפי ילדים אוטיסטים להגיע למיצוי הפוטנציאל האישי שלהם ולשילובם בקהילה, ולהרס מוחלט של מערכת שנבנתה בעמל רב במשך עשרות שנים על-ידי טובי המומחים בתחום הטיפול בילדים עם אוטיזם".

במסגרת העתירה מתבקש בית המשפט לבטל את השינוי באופן הטיפול בילדים עם אוטיזם, ולהוציא צו ביניים המורה למשרד הבריאות לדחות את המועד לקבלת הצעות במכרז עד 30 ימים לאחר מתן פסק הדין.

ילדים על הספקטרום האוטיסטי בגילאי 3-7 שנים זכאים כיום לפקוד גנים לחינוך מיוחד המוגדרים כ"גנים טיפוליים" או "גני תקשורת". במסגרת גנים אלה, וכן במסגרת מרכזי טיפול, הם זכאים לשירותי טיפול בריאותי מקדם (טב"מ) במימון משרד הבריאות. השירותים מורכבים מסל שעות הכולל זכאות לטיפולים על-ידי בעלי מקצוע שונים, בהם פסיכולוגים, מרפאים בעיסוק, קלינאי תקשורת, רופאים, מטפלים בהבעה ויצירה, עובדים סוציאלים, פיזיותרפיסטים, ועוד.

משרד הבריאות בחר שלא להעניק את השירותים באופן ישיר, אלא לעשות כן באמצעות עמותות דוגמת מגישות העתירה. העמותות מספקות את השירותים ללא מטרת רווח, והן פיתחו במהלך השנים הרבות מומחיות רחבת-היקף בתחום.

באמצעות עורכי הדין יונתן ברמן, ד"ר רענן הר-זהב, שחר אבימור, הגר גנין ועמוס לאור, טוענים העותרים כי "המכרז ישפיע על זכויותיהם ועל שלומם של 2,823 ילדים הפוקדים את הגנים הטיפוליים. מדובר בילדים שבשל לקותם מתקשים בתקשורת עם הזולת, מתקשים ביצירת קשרים חברתיים, מתקשים בהבנת העולם הסובב אותם וחווים קשיים בוויסות חושי. קשיים אלה מביאים אותם להתנהגויות קיצוניות כמו הסתגרות או התפרצויות זעם הנובעות מחרדה", נכתב.

לדבריהם, "הטיפול, שמטרתו לתווך להם את העולם ולקדם את יכולתם לתקשר עם סביבתם, הוא הסיכוי היחיד שלהם להתמודדות עם היעדרו של קשר עם העולם. פגיעה באיכות הטיפול, שכל מטרתה חיסכון כספי, תגזול מהם את האפשרות לשילוב בקהילה ולמיצוי הפוטנציאל האישי שלהם. זכותם של ילדים אלה לקבל שירותים ראויים אינה חסד שנעשה עמם - היא זכות משפטית, המעוגנת בחוק ביטוח בריאות ממלכתי, בחוקי היסוד, בעקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית ובפסיקתו של בית המשפט העליון".

ביתר פירוט כותבים העותרים כי המכרז קובע תנאי סף שאינם מבטיחים את הרמה המקצועית של נותני השירותים לילדים, והוא יביא לנסיגה מן הרף הקיים שנקבע על-ידי משרד הבריאות. "תנאי הסף של המכרז מאפשרים לגופים שאין להם כל ניסיון בעבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי לספק את שירותי הטב"מ. הלכה למעשה, המכרז מבטיח כי גופים שאין להם כל ניסיון בתחום יעמדו בתנאי המכרז ויספקו את הטב"מ, בו בזמן שעל-פי תנאי הסף הקבועים בו כל הגופים שיש להם הידע ועד היום סיפקו שירותים אלה יתקשו להעמיד מועמדים מתאימים למילוי התפקידים הרלוונטיים", נאמר בעתירה.

העמותות העותרות מוסיפות וטוענות כי המכרז מסתפק בניסיון של עבודה עם "אנשים עם צרכים מיוחדים" - לא עם ילדים ולא עם אוטיסטים - "ואינו מביא בחשבון את ההבדלים המשמעותיים בין עבודה עם ילדים לבין עבודה עם מבוגרים או עם ילדים שאינם בגילאי גן, ואת ההבדלים העצומים בין ההכשרה והניסיון הדרושים לעבודה עם ילדים על הספקטרום האוטיסטי לבין אלה הנדרשים לצורך עבודה עם בעלי צרכים מיוחדים אחרים".

לפי העתירה, "תנאי סף אלה יביאו להורדת רמת השירות לתחתיות, וכתוצאה מכך לפגיעה אנושה ובלתי הפיכה בילדים, וכל זאת במטרה לאפשר למשרד הבריאות לחמוק מחובתו לממן בצורה ריאלית את עלותם של שירותים ראויים".

אם השינוי שמבקש ליצור משרד הבריאות בטיפול בילדים האוטיסטים הוא כל-כך גרוע, מדוע הוא מתרחש? כמעט כמו תמיד, ההסבר למהלך הוא כלכלי. העותרים טוענים כי כל מטרתו של המכרז של משרד הבריאות היא לעקוף פסק דין של בית המשפט העליון (בג"ץ 2902/11), שנקב את מחיר המינימום הראוי למימון השירותים שהילדים האוטיסטים מקבלים, שללא הטיפול המקצועי המוענק להם יישלל מהם הסיכוי לשילוב בקהילה.

"משרד הבריאות אינו מהסס לזרוע הרס באחד התחומים הרגישים ביותר, המורכבים ביותר והחשובים ביותר המצויים תחת אחריותו - הטיפול בילדים על הספקטרום האוטיסטי, והכול כדי לצמצם את העלויות, שהדין מחייב את משרד הבריאות לשאת בהן, כדי להורידן אל מתחת למינימום המתחייב מן הדין ומפסיקת בג"ץ שניתנה לפני כשנתיים בלבד, וכדי לאפשר למשרד הבריאות לרחוץ בניקיון-כפיו לאחר השלכת האחריות מעליו לידי גורמים שאין להם ניסיון, ידע וכישורים להעניק טיפול ראוי לילדים אלה", נאמר בעתירה.

העותרים טוענים כי אם המכרז ייצא לפועל וימומש, הנזק שייגרם לילדים האוטיסטים יהיה עצום ובלתי הפיך. "הגילאים המדוברים הם חלון הזדמנויות להעניק לילדים על הספקטרום האוטיסטי טיפולים שייקנו להם כישורים להתמודד עם הלקות ולהפוך למבוגרים משולבים בקהילה. ילד שלא יקבל טיפול ראוי בגילאים אלה - ייגרם לו נזק חסר תקנה שילווה אותו כל חייו".

העותרים מדגישים כי לא מדובר בעתירת מכרזים, או בעתירה של גופים כלכליים שאינם מרוצים מתנאיו המסחריים של מכרז לאספקת מוצר. "מדובר בעתירה של עמותות, הפועלות ללא מטרת רווח והמספקות זה עשרות שנים את שירותי הטיפול הבריאותי המקדם לרוב המכריע של הילדים בישראל וברוב הגנים הטיפוליים בישראל, ושל הורים החרדים לשלום ילדיהם. מדובר בעתירתם של מי שמשימת חייהם - בין אם בשל היותם הורים לילדים עם אוטיזם, ובין אם בשל היותם אנשי מקצוע מסורים - היא טיפול בילדים אוטיסטים וקידומם. מדובר בעתירתם של מי שמדברים בשם ילדים חסרי קול, שאינם יכולים להביא בעצמם את עניינם בפני בית המשפט, לא רק בשל גילם אלא גם בשל לקותם".

ממשרד הבריאות נמסר בתגובה: "העתירה התקבלה במשרד הבריאות. אנו לומדים אותה ונשיב לבית המשפט כמקובל".

עוד כתבות

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכרה דירה לפינוי בינוי ברמת גן?

דירה בת שישה חדרים בבניין ישן משנות ה־60, המתפרשת על פני שטח של 158 מ"ר ובעלת שני מפלסים, נמכרה תמורת 2.9 מיליון שקל ● המתווך בעסקה: "לנכס יש פוטנציאל השבחה גדול"

השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

השר בן גביר נפגע בתאונת דרכים: מצבו קל-בינוני

בן גביר הגיע לזירת הפיגוע ברמלה, התראיין וכשעזב את המקום - היה מעורב בתאונת דרכים • רכבו של השר התהפך והוא פונה לטיפול רפואי • לפי עד ראייה: רכב השר חצה באור אדום • ארבעה בני אדם נוספים נפצעו בתאונה, מצבם קל-בינוני

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: Shutterstock

החברה הלוהטת בעולם יצאה למסע רכישות בישראל. ויש גם חדשות רעות

ענקית השבבים אנבידיה משלימה בימים אלה רכישה של שתיים מהחברות המובילות בפיתוח מוצרי בינה מלאכותית בישראל ● בה בעת, מחקר חדש של סטנדפורד מסמן מגמה מדאיגה: קצב ההגירה השלילית של מוחות בתחום ה־AI מישראל שני רק להודו ● אז למה המומחים אופטימיים?

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

המומחה שמסביר: זה מה שתנסה ישראל לעשות ברפיח

מאיר בן שבת, שכיהן בעבר כראש המל"ל, מתאר בשיחה עם גלובס את מטרות הפעולה הצבאית הצפויה ברפיח, ומסביר כי גם אחריה, תידרש עבודה רבה כדי להביא למציאות אחרת ברצועת עזה ● לגבי המשא ומתן לעסקת החטופים, הוא מודה: "הלחץ על חמאס לא היה בעוצמה שדחקה בו להתפשר על דרישותיו ההזויות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אילת / צילום: Shutterstock, StockStudio Aerials

אפילו הטילים כבר לא מרתיעים את משקיעי הנדל"ן בעיר הזו

דווקא בזמן מלחמה, המשבר בשוק הנדל"ן והריבית הגבוהה, אילת פורחת נדל"נית ● "המשקיעים חזרו לעיר והם סוגרים עסקאות עם קבלנים"

טקס הסיום הראשון של סטודנטים בסניף אוניברסיטת NYU בשנחאי, 2017 / צילום: Reuters, Ke yi

הכל למכירה: כך זורם הכסף הסיני לאוניברסיטאות אמריקאיות

אוניברסיטאות אמריקאיות חותמות על חוזים ברחבי העולם כדי למכור את מומחיות המחקר וההכשרה שלהן, וכמה מההסכמים הרווחיים ביותר שלהן היו עם חברות שבסיסן בסין ● חוזים הוערכו ב-2.32 מיליארד דולר בין 2012 ל-2024, על רקע חששות בקונגרס כי הקשרים האקדמיים עלולים להוות סיכון ביטחוני לאומי

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן

חמאס פרסם אות חיים משני חטופים: קית' סיגל ועמרי מירן ● אזעקות בצפון: מטרה חשודה הופלה מעל מנרה ו-2 טילי נ"ט שוגרו לעבר הקיבוץ ● היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב: "יש מומנטום חדש בשיחות המו"מ" ● צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בדרום לבנון ● מחבלים שנערכו לבצע ירי לעבר כוחותינו במרכז הרצועה חוסלו מהאוויר; מטוסי קרב תקפו אתר שממנו שוגרו רקטות לעבר אשדוד במהלך המלחמה ● עדכונים שוטפים

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

עושים סדר לפסח? כך תדעו מה צריך לשמור ומה לזרוק, לפי תורתה של מארי קונדו

מה משמעות המילה פרעה ומהן "ערי מסכנות" המוזכרות בהגדה, אילו מדינות יזכו לחבילות סיוע נוסף לישראל ובאילו דגלים מופיע סמל היין־יאנג? ● הטריוויה השבועית

וול סטריט / צילום: Shutterstock

שבוע המסחר הטוב מנובמבר: נאסד"ק קפץ ב-2%

מניית גוגל זינקה בכ-10%● אינטל איבדה כ-9% ● מדד ניקיי הוסיף 0.8%, מדד שנחאי התחזק ב-1.2%, מדד שנזן עלה ב-2.2% וקוספי הוסיף 1% ● נעילות ירוקות גם בבורסות אירופה ● ה-PCE - מדד האינפלציה המרכזי של הפד - עלה ב-2.8% בחודש מרץ, גבוה מהצפוי

בנק אוף אמריקה / צילום: Shutterstock, Tero Vesalainen

השקל יטוס, הריבית תרד ומה יקרה לאינפלציה? התחזית האופטימית של בנק אוף אמריקה לישראל

בנק ההשקעות הוציא בחג תחזית אופטימית לכלכלה הישראלית: הצמיחה ב-2024 תעמוד על 2.4%, לעומת צפי של 2% מצד בנק ישראל ותחזית לצמיחה כמעט אפסית של S&P ● במידה וחוסר הוודאות יתפוגג, מעריכים בבנק כי השקל יכול להתחזק ולהגיע לשער של 3.5 שקלים לדולר

מוריס צ'אנג / צילום: Associated Press, Aaron Favila

הוא חגג 55. ואז הקים את יצרנית השבבים הגדולה בעולם

מוריס צ'אנג צבר עשורים של ניסיון לפני שהקים עסק שהפך חיוני לכלכלה הגלובלית ● מה יכולים ללמוד ממנו יזמים אחרים בגיל העמידה?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

צילום: רויטרס, IMAGO/Bernd Feil/M.i.S.

אתם לא מספיקים כלום? מחקרים חדשים מגלים - כנראה שזו הסיבה

בשנים האחרונות הפך המושג "עוני זמן" לפופולרי בקרב חוקרים המנסים להבין את יחסינו המורכבים עם פנאי והשפעתם על האושר והבריאות שלנו ● לאט לאט הם מגלים מה אנחנו עושים לא נכון בתכנון הזמן שלנו ואיזה פרדוקס כלכלנים מפספסים כשהם בונים תוכניות רווחה ● מדד חדש שצפוי להיכנס ללשכת הסטטיסטיקה בארה"ב מרגש אותם במיוחד

חזירי בר בחיפה / צילום: Ronen Zvulun

כך מתכנן ראש העיר להתמודד עם התופעה שהכי מטרידה את החיפאים

סוגיית החזירים מעסיקה את תושבי העיר מזה יותר מעשור, ובעוד שראש העיר החדש־ישן אמר שיטפל בה ביד נחושה, דרכי ההתמודדות המתגבשים לא עבדו בעבר ● פרופ' אורי שייניס, מומחה לחקר מינים פולשים, מסביר: "לנסות להתמודד עם החזירים ללא מחקר, זה כמו לנסות להתמודד עם הקורונה ללא מחקר"

מפגין מניף שלט עם ''מהפכת אינתיפאדה'' בוושינגטון. תמיכות מפורשות באלימות / צילום: Associated Press, Lindsey Wasson

״אינתיפאדה עולמית״ מתפשטת בקמפוסים של ארה״ב אבל היא עשויה לחזק דווקא את הימין

זה מה שקרה למחאות הענק נגד מלחמת וייטנם ולמרד הסטודנטים בצרפת לפני 60 שנה ● התנועה הנוכחית מעתיקה בהצלחה גוברת את דפוסי הפעולה של המאבק נגד אפרטהייד לפני 40 שנה ● ישראל הופכת למנוף של שינוי

ישראל לשם וקרן כהן חזון / צילום: רמי זרנגר

"לידה אני תלמיד בכיתה א": עורך הדין הבכיר והיזמת המצליחה חושפים את השותפות

20 שנה שישראל (רלי) לשם וקרן כהן חזון הולכים יחד, וחברת תורפז תעשיות שהקימו, שמפתחת ומייצרת תמציות טעם וריח, כבר שווה 1.7 מיליארד שקל וחולשת על 17 חברות ● הוא בעל אחד ממשרדי עורכי הדין הגדולים בארץ אבל מרגיש לידה "כמו בכיתה א'" ● היא תעשיינית בנשמה אבל זוקפת לו הרבה מההצלחה ● זה ראיון זוגי ראשון