גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בצמרת המפעלים המזהמים ביותר ישראל: בזן, רותם אמפרט, נייר חדרה ומפעלי ים המלח

פורסמה רשימת המפעלים שהיוו את "הסיכון הגדול ביותר לסביבה" f במקביל: חקירה פלילית נגד רותם אמפרט בעקבות זיהום נחל אשלים

המשרד להגנת הסביבה פרסם היום (ג') את "הרשימה האדומה", שכוללת את 10 המפעלים שהיוו בשנה האחרונה את "הסיכון הגדול ביותר לסביבה". את הרשימה מובילה בזן (בתי זיקוק לנפט) בחיפה.

החברה הובילה את אותה רשימה שהתפרסמה בשנה שעברה, ובזו היא רושמת עליה של 27% בניקוד שקיבלה על פוטנציאל הסיכון הסביבתי שהיא מהווה. המשרד להגנת הסביבה נימק את הדירוג של בזן בראש הרשימה בשורה של הפרות שנעשו בידי החברה ותועדו במסגרת פעולות הפיקוח והאכיפה שלו.

במקום השני במדד נמצאים בתי הזיקוק של פז באשדוד. את המקומות 3 ו-4 תופסים גדיב תעשיות פטרוכימיה וכרמל אולפינים, ואת המקום החמישי תפסה ברשימה המפוקפקת חברת רותם אמפרט מקבוצת כימיקלים לישראל (כיל).

רותם אמפרט היא החברה היחידה ברשימה ששיפרה את מעמדה ביחס לרשימה הקודמת, אז הייתה במקום השלישי. עם זאת, החברה עומדת כיום במרכז של ביקורת ציבורית בעקבות האסון האקולוגי בנחל אשלים מסוף השבוע האחרון - תוצאה של קריסת אחת מהסוללות של בריכת אידוי מי גבס המשמשת אותה בתהליך היצור וכ-100 אלף קוב של שפכים מזוהמים זרמו לאורך ערוץ הנחל.

אמש, ערך מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, ברוך ובר, שימוע לארבעה מבכירי החברה ובסופו הוחלט על פתיחתה של חקירה פלילית של המשטרה הירוקה כנגד החברה. במקביל נמשכים בשטח המאמצים למזער את הפגיעה בערכי הטבע לאורך ערוץ הנחל וסביבתו.

במשרד להגנת הסביבה אמרו כי רותם אמפרט שיפרה את מקומה במדד הנוכחי לעומת המדד הקודם, לאחר שבדיקות העלו כי החברה הפחיתה את כמות הפסולת התעשייתית המועברת מהמפעל ובשל הפחתה בכמות המזהמים שמועברים לקרקע. עם זאת, המפעל, שנמצא במישור רותם שבנגב, עדיין קיבל ניקוד גבוה בשל הפרות שנמצאו במהלך פעולות פיקוח ואכיפה. דיגום פתע שנערך במפעל העלה חריגה בערכי הפליטה לאוויר של מימן גופרתי, ובשל כך החברה קיבלה על כך התראה. ב-2015, כך נאמר במשרד להגנת הסביבה, נמצאו ליקויי תשתית ב-13 ארובות במפעל. ליקויים אלה לא תוקנו במשך כשנה.

בצמרת הרשימה האדומה מופיעות גם נייר חדרה, אדמה - אגן, מפעלי ים המלח, תחנת הכח רוטנברג באשקלון של חברת החשמל. את העשירייה סוגר מפעל המגנזיום בים המלח, גם הוא בבעלות כימיקלים לישראל.

מדד ההשפעה הסביבתית שהתפרסם היום מתייחס לחברות ציבוריות ומורכב מההשפעה הסביבתית של החברה - כמו פליטות המזהמים לים, לאוויר, לנחלים ולקרקע; הפרות וחריגות שנמצאו במסגרת פעולות אכיפה ופיקוח של המשרד להגנת הסביבה וניהול סביבתי, הכולל הטמעה של מערכות להפחתת פליטות המזהמים לסביבה במפעלים, ביצוע התייעלות סביבתית ומסירת דיווחים על אירועים סביבתיים וזאת על בסיס וולונטרי.

"אנחנו מאפשרים לכל אזרח ולכל משקיע בישראל לקבל תמונה מלאה על החברות המסוכנות סביבתית - עם מידע מהימן ונגיש", אמר היום השר להגנת הסביבה, זאב אלקין. "אנו פועלים להגברת השקיפות הסביבתית במספר מישורים, ואני קורא למשקיעים להעריך את סיכוני החברות גם באמצעות המידע הסביבתי וזאת כדי לסייע בהנעה של החברות הציבורית לפעול להקטנת השפעתן השלילית על הסביבה".

מרותם אמפרט נמסר בתגובה למדד: "החברה השקיעה בשנים האחרונות מאות מיליוני שקלים בתחום איכות הסביבה, ותמשיך להגדיל את השקעותיה בשנים הקרובות".

תגובת בזן: "קבוצת בזן הציבה לעצמה כיעד אסטרטגי את הטיפול הסביבתי והיא מנהלת שיג ושיח רציני מול כל הגורמים הנוגעים לדבר. בזן מנהלת תעשייה אחראית והיא השקיעה בעשור האחרון כ-1.3 מיליארד שקל בתחום איכות הסביבה והבטיחות - השקעה שהובילה לירידה של 90% בפליטות שלה מאז 2009. המדד המתפרסם אינו לוקח בחשבון את ההשקעות האדירות ואת מגמת השיפור. בנוסף, המדד מציב על אותו רף מפעלי תעשייה ענקיים ובתי מלאכה קטנים, ומשווה באופן אבסורדי את מידת השפעתם על הסביבה".

עוד כתבות

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס ח'ליל אל-חיה קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים