גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האוצר: העיכובים בהקמת קווי הרכבת הקלה לא יחזרו

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, החליט השבוע לסיים את סאגת המגעים בין המדינה למפעילת הרכבת הקלה בירושלים, קבוצת סיטיפס, בנושא הארכות הקו האדום, הפועל בירושלים מסוף 2011

הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר
הרכבת הקלה / צילום: איל יצהר

מערכת היחסים העכורה בין ממשלת ישראל ועיריית ירושלים לבין היזמים הפרטיים שהקימו את קו הרכבת הקלה הראשון במדינה עלתה לתושבי ירושלים בעיכובים ממושכים בקידום פרויקט תחבורה ציבורית חיוני ותרמה עשרות מיליוני שקלים לכיסיהם של עורכי הדין ששכרו הצדדים. כעת, כשהמדינה עומדת לקדם קווי רכבת קלה נוספים בירושלים, בגוש דן ובצפון, מבטיחים באוצר כי הופקו הלקחים והדינמיקה המקוממת הזו לא תחזור על עצמה בקווי הרכבת הקלה הבאים.

החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, החליט השבוע לסיים את סאגת המגעים בין המדינה למפעילת הרכבת הקלה בירושלים, קבוצת סיטיפס, בנושא הארכות הקו האדום, הפועל בירושלים מסוף 2011. לאחר שהושגו סיכומים בנושא ערב הפסח, טוענים נציגי המדינה כי קבוצת סיטיפס חזרה בה מן ההבנות וביקשה לדון בהן מחדש. בעקבות כך אוחדו הארכות הקו עם המכרז להקמת הקו הירוק של הרכבת הקלה בירושלים, מכרז שהיקפו הכספי מתקרב כעת ל-10 מיליארד שקל.

חברת אלסטום הצרפתית, שהייתה אמורה לספק את הרכבות הנוספות ולתחזק אותן, הפסידה כתוצאה מההחלטה סכום המוערך בכמעט מיליארד אירו על פני 20 שנה, אך סיטיפס הפסידה סכום קטן יחסית של כ-110 מיליון שקל. ההפסד של תושבי ירושלים יתבטא בדחייה נוספת בהשלמת ההארכות - בין חצי שנה עד שנה (להערכת האוצר) ל-3-4 שנים, להערכת היזמים.

40 מיליון שקל לעורכי הדין

הארכות הקו האדום נועדו לחבר את בית החולים הדסה עין כרם, קמפוס האוניברסיטה העברית בגבעת רם ושכונות חשובות בעיר לקו הרכבת הקלה היחיד הפועל בה. הקטע המרכזי, 13.7 קילומטרים בסך הכול, נחשב הצלחה ומסיע מדי בממוצע 140 אלף נוסעים ליום. הארכת הקו המתוכננת ב-7.5 קילומטרים נוספים אמורה להגדיל את מספר הנסיעות היומיות ברכבת בכ-90 אלף ולהוריד אלפי כלי רכב מהכבישים הפקוקים בבירה.

הזיכיון של סיטיפס על הקטע המרכזי העניק לה עמדת מיקוח מצוינת מול המדינה במו"מ להארכת הקו - זאת בשעה שבין הצדדים ממשיכה להתנהל זה חמש שנים בוררות משפטית סביב תביעות הדדיות בהיקף המתקרב ל-2 מיליארד שקל. העלות המצטברת של עורכי הדין ששכרו היזמים מוערכת ב-50 מיליון שקל לפחות, אך השבוע אמר ל"גלובס" גורם הקשור לאחד הצדדים בבוררות, כי הוא משוכנע שתימשך עוד שנים רבות משום שלדבריו, היזמים יצרו ציפיות בלתי ריאליות לגבי הסכומים שבהם הם מעריכים שיזכו.

במדינה מודים כי אין אפשרות למנוע מראש הגשת תביעות משפטיות גם בפרויקטים הבאים שיבוצעו על ידי זכיין פרטי. "הדרך היחידה להבטיח שלא יהיו תביעות היא לא לבנות פרויקטים. תשתיות בלב עיר זה דבר מסובך, מים, חשמל, כבלים, חסימות - זה יוצר חיכוכים.

"אגב, גם בפרויקטים תקציביים יש שינויים ותוספות והתנהלות משפטית שמגדילה את עלויות הפרויקט. אם רוצים שמדינת ישראל תהיה מדינה מתקדמת יהיו חיכוכים אבל אנחנו עושים את כל מה שאפשר מבחינת חלוקת סיכונים כדי למזער את החיכוכים בפרויקטים הבאים", אמר ל"גלובס" גורם ממשלתי.

אלא שלדבריו, הסיכון להגשת תביעות כאלה מצד זכיינים בעתיד הוקטן בצורה משמעותית בעקבות הפקת לקחי הקו האדום. השינוי העיקרי הוא הרחבה ניכרת בהיקף עבודות התשתית שתבצע המדינה בעצמה במקום הזכיין הפרטי. הזכיין התקשה להשיג היתרים מהעירייה בזמן, והעיכובים הרבים יצרו חיכוכים בלתי פוסקים עם התושבים. בנוסף מתכוונת המדינה לקחת על עצמה את סיכוני הביקוש, כלומר להבטיח לזכיין הכנסה מינימלית קבועה, כפי שנעשה למשל בכביש 431.

גם בצד של הזכיינים יש מקום נרחב להפקת לקחים. כך למשל חברת אשטרום, שהייתה שותפה בזכיין ובקבלן ההקמה (EPC) של הרכבת, דיווחה על הפסד של רבע מיליארד שקל על עבודות הבנייה. היחסים בין הגופים השונים שהרכיבו את הזכיין המקורי הידרדרו במהלך השנים. העובדה שאלסטום לא תחבור לסיטיפס בהתמודדות במכרז על הקמת הקו הירוק מתפרשת בשוק כעדות למתיחות ביניהן.

סיטיפס: "פגיעה בפרויקט מוצלח"

מסיטיפס נמסר: "משרדי האוצר והתחבורה מציגים בכל מקום את פרויקט הרכבת הקלה כהצלחה מסחררת. גם בחו"ל הפרוייקט מוצג כספינת הדגל שלהם, תחת הכותרת 'join the success', ולכן לא ברורה לנו התנהלות האוצר שמשמעותה היא אחת - פגיעה קשה בפרוייקט מוצלח זה.

"גורמים במשרד האוצר הטעו אותנו במשך תקופה ארוכה, ויצרו במשך חודשים של משא ומתן אשליה, שכל מטרתה למנוע חתימה על ההסכם. את המחיר הכבד של התנהלות גורמים אלו באוצר ישלם הציבור הירושלמי מאחר והארכת הקווים תידחה במספר שנים. טוב היה לו משרד האוצר היה בוחן את התנהלותו המקוממת מול יזמים ומשקיעים מהמגזר הפרטי, הכוללת בין השאר אי כיבוד ההסכמים אותם המשרד עצמו ניסח ועליהם חתם".

מערך התחבורה החדש בירושלים

עוד כתבות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

ג'רום פאוול, יו''ר הפרדל ריזרב / צילום: ap, Andrew Harnik

כאב הראש של הפד רק גובר ובשווקים מיואשים

העלייה המחודשת של האינפלציה לא תאפשר לפד להוריד את הריבית ● היום יתפרסמו נתוני מדד ה-PCE החודשיים, אך אין מקום לתקווה רבה ● המטרה של הבנק המרכזי היא דואלית: לשמור על תעסוקה מקסימלית תוך הגעה ליציבות מחירים

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Shutterstock, photosince

מה אפשר ללמוד מגוגל? ארבע תובנות מדוחות ענקיות הטכנולוגיה

שלוש ענקיות טכנולוגיה פרסמו אמש את דוחותיהן לרבעון הראשון והציגו תוצאות מרשימות עם הכנסות ורווחים של עשרות מיליארדי דולרים כל אחת: מיקרוסופט, גוגל ואינטל ● התנודתיות הקיצונית במניות הענק הללו יכולה להזכיר למשקיעים מספר תובנות שחשוב לשים לב אליהן בשוק ההון

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

הפרויקט במתחם כנרית. האכלוס רחוק / הדמיה: מתוך אתר החברה

הסיפור הלא ייאמן על 40 דירות יוקרה במגדל בתל אביב שעומדות ריקות

40 דירות חדשות ונוצצות ממתינות לאכלוס באחד המגדלים היוקרתיים של תל אביב, אבל צפויות להישאר ריקות עוד תקופה ארוכה ● ההתעקשות על דיור בר השגה במתחם תקעה את המדינה עם עשרות דירות שמי בכלל יכול להרשות לעצמו