גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בתי הדין לעבודה, תמונת מצב: זה הפיצוי הממוצע לעובדים

מחקר חדש: שנתיים וחצי עד לפסק דין - אבל רוב התביעות של העובדים מתקבלות ■ איזה בית דין הכי יעיל, ומהו שכר-הטרחה הממוצע?

אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר
אולם בית משפט דין / צלם: איל יצהר

75.5% מתביעות העובדים שהוגשו לבתי הדין לעבודה ברחבי הארץ בשנת 2016 התקבלו באופן מלא או חלקי, בית הדין האזורי לעבודה היעיל ביותר בארץ הוא בית הדין בבאר-שבע, ופסק דין ממוצע של שופט בבית הדין לעבודה בירושלים משתרע על פני כ-14 עמודים בלבד, בהשוואה ל-30 עמודים כמעט בממוצע לפסק דין שניתן בנצרת - אלה רק כמה מהנתונים שעולים ממחקר שערך לאחרונה עו"ד גל גורודיסקי, המתמחה בדיני עבודה.

המחקר של גורדיסקי, המתפרסם ב"גלובס" בבלעדיות בשני חלקים, סקר את כלל פסקי הדין שניתנו במהלך שנת 2016 בבתי הדין האזוריים לעבודה ברחבי הארץ בסכסוכים בין עובדים ומעסיקים. לצורך ניתוח הנתונים, הסתייע גורודיסקי בד"ר גל הרפז, פסיכולוגית ארגונית ומומחית לשיטות מחקר, ובדן רוזנטל, סטודנט לתואר ראשון באוניברסיטה, שאסף את הנתונים ממאגר פסקי הדין באתר "נבו".

לדברי גורודיסקי, מטרת המחקר המרכזית הייתה להציג את הנתונים באופן מרוכז המאפשר את ניתוחם הסטטיסטי. מעבר לכך, הנתונים מאפשרים לבחון אם יש אמת בטענות הנפוצות על הטיה מסוימת של בתי הדין לעבודה לטובת העובדים.

"המחקר מגלה עובדות שבדרך כלל לא ניתן להן ביטוי בפרסומים של הנהלת בתי המשפט", אומר גורודיסקי ומוסיף כי ייתכן שמן הראוי שבתי הדין לעבודה או הנהלת בתי המשפט יציגו נתונים באופן שוטף ומצטבר, וייתכן גם שיש להרחיב את המחקר להליכים נוספים ולערכאות נוספות.

הטיה לטובת עובדים?

לפי המחקר, ב-2016 ניתנו בחמשת בתי הדין האזוריים לעבודה בישראל סך-הכול 874 פסקי דין: 454 בתל-אביב, 151 בבאר-שבע, 114 בירושלים, 96 בחיפה ו-59 בנצרת. התפלגות פסקי הדין נראית טבעית, שכן בבית הדין לעבודה בתל-אביב יש המספר הגדול ביותר של שופטים, והוא מרכז אליו תביעות רבות.

מתוך 874 פסקי הדין, 841 היו בתביעות של עובדים, לעומת 33 בלבד בתביעות מעסיקים. כלומר, 96% מהתביעות ב-2016 היו של עובדים נגד מעסיקים ורק 4% מהתביעות הוגשו על-ידי מעסיקים נגד עובדיהם. בהתאם לכך, התמקד המחקר בתביעות עובדים בלבד. כמו כן, הוא ניתח רק תביעות שבהן ניתנו לבסוף פסקי דין, וייתכן שהדבר מסביר באופן חלקי את השיעור הגבוה של תביעות עובדים שהתקבלו - 77.5%. מתוך 841 תביעות עובדים בבתי הדין לעבודה בשנת 2016 התקבלו 652 תביעות ונדחו רק 189 (22.5%).

"אמנם רוב התביעות מתקבלות, אבל אין זה אומר שיש הטיה לטובת עובדים", אומר גורודיסקי, "סביר להניח שהמחקר מייצג מלכתחילה תביעות שהתובע ובא כוחו סברו שהן מוצדקות. רבות מהתביעות המופרכות נסגרות בפשרה לפני פסק דין, לפי המלצות השופטים בשלבים המוקדמים של ההליכים. מעבר לכך, עורכי דין רבים המייצגים עובדים מקבלים שכר-טרחה לפי תוצאות. כלומר, אם העובד יזכה בתביעה, יקבל עורך הדין שיעור מוסכם מתוך סכום התביעה. לפיכך, ככל שזה נוגע לעורכי הדין המייצגים עובדים, אין היגיון בהגשת תביעות חסרות סיכוי".

תוצאות המחקר מראות שהזמן הממוצע שבו מנוהלות תביעות עובדים בבתי הדין לעבודה - מיום הגשת התביעה ועד מתן פסק הדין - הוא שנתיים וחצי (2.49 שנים). פסקי הדין, לעומת זאת, אינם ארוכים במיוחד: מספר העמודים הממוצע לפסק דין הוא 16.67 עמודים.

רוב התביעות אמנם התקבלו, אבל המחקר גם מראה שברבות מהן סכום הפיצוי הנדרש היה מנופח, לפחות לדעת השופטים. כך, מתוך 652 פסקי הדין שבהם התקבלה תביעת העובד, הסכום שנפסק בסופו של דבר היה רק 49% מסכום התביעה.

על-פי החוק, על בתי הדין לעבודה לפסוק הוצאות לזכותו של עובד שתביעתו התקבלה או לחובתו כאשר התביעה נדחית. לפי המחקר, שכר-הטרחה הממוצע ששולם לעורכי הדין שייצגו את התובעים בתביעות שבהן נפסק שכר-טרחה לטובת העובדים היה 8,216 שקל. ככלל, מדובר כמובן בתביעות שבהן זכו העובדים.

לעומת זאת, שכר-הטרחה הממוצע בתביעות שבהן נפסק שכר לטובת המעסיק היה 8,795 שקל. מדובר הן בתביעות עובדים שנדחו והן בתביעות שבהן זכו העובדים, אולם בית הדין החליט לפסוק הוצאות לזכות המעסיק, בדרך כלל משום העובדה שהתקבל רק סכום קטן או זניח מסכום התביעה המקורי.

נתוני המחקר מעלים עוד כי מתוך 841 תביעות עובדים בבתי הדין לעבודה בשנת 2016, ב-419 מהן (כ-50%) נפסק שכר-טרחה לטובת העובדים וב-177 (כ-21%) פסקי דין נפסק שכר-טרחה לזכות המעסיק. ב-245 פסקי דין לא נפסק כלל שכר-טרחה.

מתוך 652 פסקי דין בתביעות עובדים שהתקבלו, ב-53 (כ-8%) נפסקו שכר-טרחה והוצאות לזכות המעסיק. מתוך 177 פסקי דין בתביעות עובדים שפסקו שכר-טרחה לזכות המעסיק, ב-53 (כ-30%) התקבלה לפחות חלק מתביעת העובדים וב-124 (כ-70%) פסקי דין נדחתה תביעת העובד. מתוך 245 פסקי דין בתביעות עובדים שבהם לא נפסק שכר-טרחה כלל, 182 (כ-74%) היו תביעות שהתקבלו ו-63 (כ-26%) תביעות עובדים שנדחו.

בית הדין הכי יעיל

המחקר ניתח, כאמור, את הנתונים גם בכל בית דין אזורי בנפרד ומצביע על השונות ביניהם ברבים מהפרמטרים שנבדקו - שיעור התביעות שהתקבלו, זמן ניהול התיק, אורך פסקי הדין ועוד. אחת ההשוואות המעניינות נוגעת ליעילות השופטים בניהול התיקים. שוב, נדגיש כי מדובר בתיקים שהסתיימו בפסק דין מנומק של שופט או שופטת (להבדיל מתיקים שהסתיימו בפשרה).

לפי המחקר, בית הדין האזורי לעבודה היעיל ביותר בניהול תיק מרגע הגשת התביעה ועד כתיבת פסק הדין הוא בבאר-שבע (ממוצע של 2.08 שנים). במקום השני מבחינת יעילות נמצא בית הדין לעבודה בנצרת (2.37 שנים). אחריהם נמצאים בית הדין בתל-אביב (2.51 שנים) וחיפה (2.68 שנים), ואילו ירושלים במקום האחרון, עם ממוצע של 2.85 שנים.

נשיא בית המשפט העליון בדימוס אהרן ברק התנצל פעם בסוף אחד מפסקי הדין שכתב על כך שפסק הדין הוא כל כך ארוך ועב כרס. "צר לי על אורכו היתר של פסק הדין, אך לא עמד לרשותי זמן מספיק כדי לכתוב פסק דין קצר יותר", הוא כתב. כנראה גם לשופטי בית הדין לעבודה בנצרת אין די זמן לכתוב פסקי דין קצרים, שכן לפי המחקר, פסק דין ממוצע בבית דין זה ב-2016 נפרש על 29.10 עמודים. שופטי בית הדין לעבודה בירושלים, לעומתם, היו תכליתיים הרבה יותר - 14.40 עמודים בלבד. בתווך נמצאים בתי הדין לעבודה האחרים: 19.5 עמודים בחיפה, 14.78 בחיפה ו-15.63 בתל-אביב.

בשבוע הבא נרד לרזולוציה גבוהה יותר ונחשוף נתונים נוספים מהמחקר, ובהם נתונים על שופטים ספציפיים בבתי הדין לעבודה. על קצה המזלג נגלה שהשופט שכתב הכי הרבה פסקי דין בשנת 2016 הוא דניאל גולדברג מבית הדין האזורי לעבודה בירושלים (42 פסקי דין מנומקים) ואילו השופט ד"ר יצחק לובוצקי מבית הדין לעבודה בתל-אביב קיבל 23 תביעות של עובדים שבהן כתב פסק דין ולא דחה אף לא תביעה אחת.

"הואיל והמחקר בוצע על בסיס נתונים זהה, הוא מוכיח הבדלים בין בתי הדין והשופטים", אומר גורודיסקי, "ואין להוציא מכלל אפשרות שהבדלים אלה מייצגים הבדלי השקפה או מדיניות. המחקר הזה יכול לתת לעורכי הדין מידע וכלים לקבלת החלטות במהלך הדיונים בפני בתי הדין, הן לגבי משך ניהול התיקים, והאם כדאי להתפשר או לערער".

תביעות

עוד כתבות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

ישראל וארה"ב בוחנות נשק חדש נגד איום הכטב"מים האיראני

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ארה"ב וישראל בוחנות מערכות נשק מיקרו־גל ולייזר נגד כלי טיס בלתי מאוישים ● בזמן שיירוט באמצעות כיפת ברזל, למשל, מוערך בכ־30 אלף דולר, עלות יירוט באמצעות לייזר היא זניחה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

מגמה חיובית בוול סטריט; טסלה יורדת ב-3%, TSMC ב-5%

דאו ג'ונס עולה ב-0.4% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● בגוגל פוטרו 30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● ירידה תלולה במכירות הבתים בארה"ב ● נטפליקס תפרסם הלילה את תוצאותיה הרבעוניות, מה מצפים האנליסטים?

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק, והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש