גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האפליקציה שמשדרת להורה: משהו קורה לילד

היזמים אסתר ליברזון נמר וינון לנדנברג הקימו את אפליקציית בוסקו, שמנטרת את האופן שבו ילדים משתמשים בסמארטפונים ומזהירה את ההורים ■ "האפליקציה שלנו לא פוגעת בפרטיות. אנחנו מעדכנים את ההורים רק במקרים חריגים"

האייפון הגיע לעולם לפני עשר שנים וחולל שינוי בלתי הפיך באופן שבו אנשים מתקשרים וצורכים תוכן. בני נוער וילדים "נולדים" היום עם סמארטפון. בגילאים צעירים מדובר בטלפון של ההורים, אולם הגיל הממוצע שבו ילדים מקבלים את הטלפון הראשון שלהם נמצא במגמת ירידה.

השינוי הטכנולוגי אחראי למהפכה תרבותית שמציפה גם שאלות אתיות. האם ההורים צריכים לעקוב אחרי הפעילות של ילדיהם בטלפון החכמים? כיצד ניתן למנוע מקרים של התעללות ושיימינג שחלקם מבוצעים - גם ואולי בעיקר - באמצעים דיגיטליים?

הסטארט-אפ הישראלי בוסקו (Bosco) שהוקם לפני כשנה וחצי על ידי אסתר ליברזון נמר (המנכ"לית) וינון לנדנברג מנסה להציע פיתרון שיאפשר ליהנות משני העולמות - לאותת להורים במקרה שבו הילד נקלע למצוקה ועם זאת לא לפגוע בפרטיות של המשתמשים הצעירים.

"אני אמא לשלושה ילדים", אומרת ליברזון נמר בראיון ל"גלובס", "ויוצאת 8200. בעבר עבדתי במיקרוסופט ובטלדור ובשנים האחרונות אני מפתחת פתרונות טכנולוגיים שמטרתם לסייע בפתרון בעיתיות חברתיות. הסטארט-אפ הראשון שהקמתי, SessMe, אפליקציה שמאפשרת למחוק הודעות אלקטרוניות שהן נשלחו, נמכר".

"בעולם של היום", אומרת ליברזון נמר, "ילדים משתמשים בטלפון הנייד במשך ארבע עד תשע שעות ואנחנו רואים שהמספרים רק עולים. בעבר הורים היו קונים לילדים שלהם את הטלפון הראשון באזור גיל 12 או 13, אבל הנתון בישראל צנח לאזור של גיל שש. באסיה אנחנו רואים ילדים בני שלוש שכבר יש להם טלפון. ביפן ובסין אפשר לראות ילדים בני שלוש או ארבע עם שעון חכם.

"הטלפונים החכמים", היא מוסיפה, "יוצרים חשיפה מאוד קלה ומאוד מהירה לתכנים שלא כולם חיוביים. ילדים יכולים לעשות היום שיימינג (ביוש) בצורה מהירה ואינטנסיבית. התכנים הפוגעניים מופצים בקצב מהיר ובצורה אינטנסיבית ובמקרים מסוימים ההורים אפילו לא מודעים לזה".

"שימוש חריג"

חברת בוסקו, אשר קרויה על שמו של כומר קתולי שחי במאה ה-18 ופיתח שיטת חינוך שנחשבה למהפכנית בשעתה, נעזרת בשירותיהם של פרופ' ג'יימס בארנס וד"ר אמה שורט אשר חוקרים את ההתנהגות הדיגיטלית באוניברסיטת ברדפורד הבריטית.

"יש פרמטרים שונים של שימוש בטלפון", אומרת ליברזון נמר, "אשר יכולים להורות על מצוקה. אנחנו מודאגים למשל מדיכאון, הפרעות אכילה ותופעות נוספות שלא זוכות לטיפול ראוי. אנחנו רואים שמשרדי חינוך בעולם, עמותות, חברות ביטוח וגורמים בתחום הבריאות מגלים עניין בנושא".

- איך האפליקציה עובדת?

"הפלטפורמה שלנו, שמבוססת על למידת מכונה (Machine Learning) אוגרת נתונים על הילד. לא מדובר בנתונים אישיים כמו הכתובת או השם. אנחנו בודקים למשל תוך כמה זמן הסוללה מתרוקנת, נתון שיכול להצביע על שימוש חריג. פרמטר נוסף שאנחנו בודקים הוא איפה הילד נמצא - בעזרת GPS. אנחנו בוחנים גם את הפעילות החברתית תוך שימת דגש על מונחים מסוימים, בין השאר כאלה שמצביעים על אלימות או על תמונות פוגעניות".

בוסקו עוסקת גם בניתוח קול של הילדים. "בעזרת חברה נוספת אנחנו משווים בין הקול של הילד במצבי שגרה לבין מצבים שבהם הוא עשוי להיות במצוקה. אנחנו לא מאזינים לשיחות אלא בודקים את הטון ופרמטרים נוספים של הקול. אנחנו בודקים גם את האינטרקציות שלו ברשתות חברתיות - האם הסירו אותו מקבוצות בפייסבוק או ווטסאפ - מהלך שעשוי לבשר על חרם. במקרים כאלה אנחנו מפעילים פטנט שאנחנו קוראים לו 'רד אלרט'. אנחנו משגרים להורה הודעה - שים לב, משהו קורה".

- את לא חושבת שמדובר בפגיעה בפרטיות של הילדים?

"האפליקציה לא פוגעת בפרטיות. יש אפליקציות נוספות בתחום שפועלות בשני פורמטים - ההורה הופך או לשוטר או למרגל שעוקב אחרי הילד בלי ידיעתו. לדעתי מדובר ברעיון גרוע שפוגע ביחסי האמון בין ההורים לילד. אנחנו עושים את זה אחרת ומעדכנים את ההורים רק במקרים חריגים. אם הילד איחר לבית הספר ברבע שעה או קיבל תמונת עירום - יש סבירות גבוהה שהוא סובל ממצוקה נפשית ופוחד לשתף את ההורים.

"אנחנו נפגשים עם הורים והם אומרים לנו: 'אני מכיר את הילד, יש לנו תקשורת מעולה', אבל זה לא תמיד נכון. יש מקרים שבהם ילדים מפחדים לבטא את עצמם ולפנות להורה, מורה או יועץ ולהגיד לו 'אני עובר שיימינג ואני צריך עזרה'. ילדים מפחדים להיות שטינקרים וחלקם חוששים להצטייר כחלשים. זה רלוונטי במיוחד בקבוצה של בני 6 עד 14.

"בישראל לא כל כך מדברים על הנושא של אובדנות בקרב בני נוער, אבל בעולם כן. הנתונים מדברים על כך שאחד מתוך שלושים בני נוער ינסה להתאבד ואחד מכל מאה מבין אלה שמנסים - יצליח. קראתי שמארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, התייחס לנושא ואמר שחייבים להילחם בתופעה הזאת. המטרה שלנו בבוסקו היא לספק התראה להורים על כך שמשהו בהרגלים של הילד שונה, בלי לראות את התוכן עצמו. אנחנו לא נגיד להם באיזה אפליקציה ובאיזה שעה התקבל המסר הפוגעני אבל נציע לו לגשת לילד או לילדה ולברר מה קורה".

"תגובות חיוביות"

ליברזון נמר מציינת כי האפליקציה מותקנת בטלפון של הילדים בידיעתם. "הבת הגדולה שלי אמרה לי - אמא, יש לי רעיון שיעזור לך להסביר מה האפליקציה עושה. אם אני יורדת לרכב על אופניים את מבקשת ממני לשים קסדה. זה לא בגלל שאת לא סומכת עליי. את מוטרדת התוואי הכביש, מנהגים מטורפים או מהאפשרות שאני אכנע ללחץ חברתי. מבחינתי בוסקו היא קסדה לטלפון הנייד".

- איזה עוד תגובות קיבלתם?

"הופתענו לשמוע מהילדים תגובות חיוביות. הם אמרו לנו שזה מרגיע אותם לדעת שאם אמא תדע שקורה משהו חמור היא תבוא לחדר ותשאל אותו לא פעם, אלא פעמיים. הילדים מבינים שזה עובד גם לטובתם".

בוסקו גייסה מאז ההקמה סכום של כ-1.5 מיליון דולר וקיבלה בנוסף מענק של מיליון דולר מ-SIIRD (Singapore-Israel Industrial R&D Foundation). בתקופה הקרובה תצא החברה לגייס סכום של שלושה מיליון דולר. האפליקציה של החברה זמינה בחנויות האפליקציות של גוגל (אנדרואיד) ואפל (iOS) והחברה מציינת כי עד כה האפליקציה זכתה ליותר מ-15 אלף הורדות. בוסקו זמינה באנגלית, עברית, איטלקית ושפות נוספות.

אחד הגופים שהשקיעו בחברה הוא Founders Group. עמרי לביא, שותף בקרן ההשקעותFounders Group התייחס להשקעה ואמר כי "בוסקו הופכת את הטכנולוגיה מכלי שעלול לגרום לסכנות עבור ילדים לכלי שמגן על ילדים ומאפשר להורים לשמור על הגבול הנכון והדק בין עירנות ומודעות לכל מה שעובר על הילד, לבין חדירה לפרטיות של הילד. אלמנט זיהוי המצוקה הקולי מהווה פריצת דרך יוצאת דופן שתאפשר רובד נוסף של אבחנה במצבי מצוקה ולא מן הנמנע שתאומץ בעתיד גם ליישומים אחרים". Founders Group היא קבוצה פרטית של שלושה משקיעים אשר מנהלים עשרות מיליוני דולרים. הקבוצה השקיעה עד כה ב-30 חברות שפעילות בתחומי שונים לרבות פינטק, סייבר סקיוריטי, eCommerce, IoT ו-Enterprise.

ינון לנדנברג, המייסד השותף של בוסקו הוסיף כי "לאחר מקרים מדאיגים שחווינו עם ילדינו, מצאנו כי כל האפליקציות הקיימות בשוק היו פולשניות מדי וחדרו לפרטיות הילדים. לפיכך, פיתחנו חלופה שתעזור לנו לשמור על הילדים שלנו ללא הפרה של עצמאותם - כך בעצם נולדה בוסקו".

Bosco

שנת הקמה: 2016

תחום פעילות: אפליקציה להורים

מייסדים: אסתר ליברזון נמר (מנכ"לית) וינון לנדנברג

גיוסי הון: 2.5 מיליון דולר

משקיעים: השקעה מקרן Founders Group ומענק מ-SIIRD

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

רונן בר, ראש השב''כ / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

המו"מ לעסקת חטופים: משלחת מצרית תגיע לישראל מחר

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים