בשבוע שעבר השיקה עיריית תל-אביב את מיזם אוטותל לשלב ההרצה שיימשך עד תחילת ספטמבר. במקביל פרסמה העירייה את תעריפי השימוש במכוניות: 1.50 שקלים לדקת נסיעה ו-75 אגורות לדקת עצירה. היקף ההשקעה בפרויקט נאמד ב-100 מיליון שקל.

מבחינת העירייה, המיזם אינו אמור להתחרות בחברות המציעות השכרת רכב על בסיס שעתי ויומי, אלא לספק מענה תחבורתי לנסיעות קצרות ולהתחרות בעיקר במוניות, אוטובוסים ואופניים. כלומר, החזון של העירייה הוא שהמשתמשים ייקחו את המכוניות לנסיעות עירוניות בנסיעה של כרבע שעה בממוצע, כדי להפחית את מספר המכוניות בעיר, שעדיין לא פועלת בה רכבת תחתית.

המחיר השעתי לשימוש באוטותל עומד לפי תחשיב פשוט על 90 שקל, ולא במקרה אינו מהווה תחרות למחירי השירות CAR2GO, למשל, שנעים בין 14 ל-20 שקל לשעה, בתוספת תשלום לפי מרחק. התמחור לפי דקה מכוון לשימוש קצר-טווח ולחלחל ככזה גם לתודעת הצרכנים.

השירות פתוח לנהגים מגיל 24 בעלי ותק של שנתיים רישיון. בשלב הראשון השירות מיועד כמנוי חודשי, ופחות רלוונטי לתיירים. 170 מכוניות ממותגות מדגם יונדאי i25 פוזרו ברחבי העיר, ועד כה נרשמו כ-1,500 איש.

המחיר אחיד לכל לכל שעה וכולל דלק, ביטוח בסיסי וחניה במיקומים שונים בעיר. בנוסף למאות מקומות חנייה ייעודיים שהופקעו לטובת המיזם, מכוניות אוטותל גם רשאיות לחנות בכל חניות הכחול-לבן בעיר. תחזוקת המכונית נכללת במחיר, אך אם הרכב מוחזר מלוכלך בצורה לא סבירה, צפוי קנס של 45 שקל עד 450 שקל - במקרה קיצוני.

בסוף שלב ההרצה יתווספו דמי שימוש חודשיים שצפויים להיות 40-50 שקל - וייגבו רק בחודשים שבהם ייעשה שימוש בשירות. לשם השוואה - דמי השימוש ב-CAR2GO עומדים על 100-200 שקל (בהתאם לתדירות השימוש). מסתמן שהעירייה לא תגבה עבור דמי הרשמה גם בתום שלב ההרצה.

לדברי עידו שמיר, מנכ"ל הרשות לפיתוח כלכלי תל-אביב-יפו, המיזם יאפשר לתושבי תל-אביב ולמבקרים בה לוותר על רכבם הפרטי ולהתנייד באמצעי תחבורה חלופיים. "מערכים דומים שקיימים בפריז, גרמניה, ספרד וארה"ב הוכחו כיעילים בהפחת מספר הרכבים הפרטיים ובהפחתת עומס תנועה, הפחתת זיהום אוויר וכו'".

לדבריו, במיזמים האלה, על כל מכונית שיתופית הורדו מהכביש 4-10 מכוניות. בפריז פועל מיזם דומה בשם Autolib, שמחיר השימוש בו הוא כ-14 אירו לשעה. המיזם הניו-יורקי עולה 15 דולר לשעה או 41 סנט לדקת שימוש.

עוד אומר שמיר כי בכוונת העירייה לפנות לרשויות סמוכות להרחבת הפרויקט בהמשך. "המערך נועד להקל על מחזיקי מכוניות פרטיות בעלות של אלפי שקלים בשנה ולאפשר להם לעבור לתחבורה ציבורית חסכונית ויעילה".

"30%-40% הנחה לעומת מונית"

איך זה עובד? אחרי הרשמה, הכוללת בנוסף לפרטים אישיים וכרטיס אשראי גם את פרטי רישיון הנהיגה, מקבלים כרטיס מגנטי שמשמש כמפתח לכל המכוניות. עם שריון המכונית דרך האפליקציה בהתאם למפת זמינות, המכונית תמתין 15 דקות, ופתיחתה תיעשה באמצעות הצמדת הכרטיס לשמשה או דרך סריקת קוד באפליקציה. עם סיום הנסיעה מסמנים במסך המכונית שהנסיעה הסתיימה והרכב ננעל.

- CAR2GO מפעילה עבורכם את השירות. היא לא נחשבת מתחרה?

שמיר: "לא, למעשה אין לנו מתחרה, משום שזה מוצר משלים. העירייה לא נכנסת לתחום השכרת הרכב, ששייך למגזר הפרטי. CAR2GO היא הקבלן שמתפעל את השירות לאור הניסיון והידע שלה, למשל ברכישת המכוניות, והיא מקבלת על זה כסף".

במארס יצא לדרך לפיילוט, שכלל 500 משתמשים בכ-40 כלי רכב ללא מיתוג, ובחן את המערכות הטכנולוגיות, אופן ההזמנה ואיתור הרכבים. כעת יצא לדרכו שלב ההרצה. ברבעון האחרון של 2017 יחלו לפעול בעיר 260 כלי רכב, ויועמדו לרשותם 520 חניות ייעודיות באזורים מרכזיים בעיר.

- עם מצוקת החניה בתל-אביב, ההפקעה של מאות חניות לא הובילה לזעם מוצדק של התושבים?

"אנחנו מודעים לכעס לאור החניות שהמיזם גוזל. אבל לטווח הארוך המיזם אמור לשפר את היצע החניה, משום שעל כל רכב ששמנו, התחזית היא שכמה מכוניות יורדו מהכביש".

שמיר מחדד: "זה עוד אמצעי תחבורה בנוסף לאוטובוסים מוניות ולאופניים. אם למשל יוצאים לבלות במונית שעולה 60-70 שקל הלוך ושוב בתל-אביב, אפשר לקחת אוטותל לכיוון אחד של רבע שעה נסיעה, למשל, שיעלה 22.5 שקל, ומונית בחזור. זו החלטה כלכלית שמשקפת הנחה של 30%-40% לעומת מונית, בתחשיב של צרכן הנוסע 4 נסיעות בחודש".

הוצאות נסיעה אוטותל