"עשויים להיות שינויים בהנהלת בזק בהתאם לתוצאות חקירת רשות ני"ע". כך כותב רוני בירון, מנהל מחקר משותף ואנליסט בכיר באקסלנס ברוקראז'. בירון מודאג הרבה יותר מעסקי בזק  מאשר מתוצאות החקירה, לאור התהליכים המשמעותיים המתרחשים בשוק התקשורת הקווית.

לדברי בירון, "אנשים מתמקדים יותר בחקירה, אבל לא שמים לב לאתגר המשמעותי שבפני החברה, וזה תהליכי שינוי בעולם הקווי, בין אם זה כניסה של פלטפורמות טלוויזיה חדשות ובין אם זה פריסה של תשתית קווית על ידי פרטנר וסלקום, שמייצרת תחרות הרבה יותר אפקטיבית".

הוא ציין כי "הגיוני בעיניי ששתי החברות ישתפו פעולה כי זה נראה לא הכי יעיל שכל אחת תפרוס סיבים לבד. מיזם הסיבים האופטיים של חברת החשמל IBC יכול להיות פתרון, או שיתוף פעולה דרך תעלות התקשורת בתשתיות של בזק, או שישתפו פעולה עצמאית כאשר התשתיות קרובות. זה איום מבחינת בזק. יש את המגזר העסקי שבזק שולטת בו עם מרווחים מאד גבוהים ופרטנר הולכת לפחות לקחת שם נתח שוק. יש איום של הכנסות תשתית שבזק תאבד".

הוא אמר עוד כי "בסופו של דבר אני לא רואה את הצרכן משלם 400 שקל על טריפל".

"כנגד כל זה אני חושב שהחברה תלויה בביטול ההפרדה המבנית. השחיקה די ברורה, אך על מנת לייצב את הרווחים יצטרכו את ביטול ההפרדה המבנית וכאן יש תלות ברגולטור. זה או שאתה לוקח את הדרך הארוכה שבה אנשים פורשים ולא מוחלפים שזה דרך ארוכה, או שאתה יותר אגרסיבי ואז יש לך הפרשות. אני חושב שהנטייה בבזק היא ללכת על הדרך הארוכה. ההפרשות עשויות לפגוע בדיבידנדים. צריך לזכור שיש היום לא מעט אלטרנטיבות בעולם עם תשואת דיבידנד יפה ובמגמת צמיחה".

 

לגבי החקירה של הרשות לניירות ערך אמר בירון, "כי המשקיעים הזרים רואים זאת בחומרה. בזק היא לא חלק ממדד ייחוס משמעותי. החקירה הופכת את האחזקה לבעייתית עבור הרבה מאד גופים. יש כוכבית על המניה של בזק שמרחיק קצת משקיעים זרים מהמניה. לעומתם המשקיעים המקומיים מסתכלים על הרמות הנוכחיות כנקודת כניסה אפשרית".

"רוב המשקיעים הגדולים בעולם נמדדים מול בנצ'מרק. ישראל היום לא משפיעה על הפרוטפוליו של אף משקיע ותמיד כשאתה מחזיק מניה שהיא לא בבנצ'מרק שלך, אתה צריך לתת יותר הסברים. להרבה מאד משקיעים לא שווה הסיכון. יש פה תהליכים מאד משמעותיים שקורים ובזק תהיה חייבת לבטל את ההפרדה המבנית. אני פחות מודאג מהחקירה ויותר מהביזנס. המגמה הכללית היא שהזרים יוצאים מבזק והמקומיים יותר רוצים להיכנס, שזה ההיפך ממה שהיה לפני שנה".

בירון התייחס גם לפרטנר במסגרת סבב פגישות שערכה החברה עם משקיעים זרים. לדבריו, אחד הדגשים הבולטים היה תכניות החברה בתחום הקווי, הכוללות פרישת סיבים בערים מרכזיות באמצעות הקנים של בזק ודרכים אחרות.

"החברה שואפת לחבר כמיליון בתי אב המהווים כמחצית מסך בתי האב בישראל ובכך לייתר עלות סיטונאית של 50-60 שקל לקו. החברה מעריכה כי מעבר לתשתית עצמאית יתמוך במודל העסקי של שירותי הטלוויזיה והטריפל. כמו כן, רואה החברה פוטנציאל משמעותי במגזר העסקי המוערך בכ-1.5 מיליארד שקל עם רווחיות גבוהה ונשלט כיום בעיקר על ידי בזק".

"לדברי פרטנר  , פרישת הסיבים צפויה להוסיף בין 100-200 מיליון שקל להיקף ההשקעות השנתי בשלוש-ארבע השנים הקרובות עם החזר אטרקטיבי ולהיות ממומנת על ידי התזרים החופשי ללא עלייה במינוף הפיננסי. יחד עם זאת, רמת המינוף הנמוכה יחסית של החברה מהווה בסיס טוב להשקעות בתחום בטלוויזיה ופרישת הרשת. אנו מעריכים כי שיתוף פעולה אפשרי עם סלקום  עשוי להוזיל ולזרז את הפרישה באופן משמעותי", אומר בירון.

עוד הוא הוסיף, "בתחום הסלולרי החברה לא רואה שיפור בסביבה התחרותית, אך מצביעה על התייצבות בפרמטרים הפיננסיים לאור העובדה שמרבית בסיס המנויים מחזיק בחבילות עם מחיר נמוך. החברה מעריכה כי שיפור ב-ARPU עשוי להתאפשר כאשר קצב גיוס המנויים של הוט יתמתן. עד אז, הגידול בנפח תעבורת הנתונים של הוט מוריד את עלות הרשת של פרטנר במסגרת הסכם שיתוף הרשת. כמו כן, החברה מתמקדת בהגדלת מכירות ציוד קצה לאחר שהסדירה את מנגנון האשראי".

לדברי בירון, "אנו ממשיכים להעדיף חשיפה למניות הסלולר הנסחרות להערכתנו במכפילים אטרקטיביים ביחס לשלב במחזור הרווח. בזק מספקת אמנם תשואות תזרים ודיבידנד גבוהות יחסית, אולם בהיעדר הקלה רגולטורית, הינה חשופה להמשך שחיקה ברווחים".