גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף הרכב הישראלי מסתער על המכונית המקושרת

בעוד שיצרני הרכב הבינלאומיים "לוקחים את הזמן" בפיתוח מערכות בידור ומידע מקושר לרכב, ענף הרכב הישראלי מסתער על מסחור נתוני הרכב ■ אילו שחקנים כבר עושים זאת באופן עצמאי, מה מחפשות חברות האיתור בזירה, ומדוע גם אלה שיושבים היום על הגדר ייאלצו להיכנס בקרוב לתחום?

עבור רובנו המכונית היא אמצעי תחבורה חיוני ומפתח לשדרוג תרבות הפנאי. עבור אחרים זהו סמל סטטוס, תחביב ומקור להנאה מנהיגה. אבל עבור גורמים רבים בכלכלה ובעולם העסקים של ימינו המכונית היא "מערת אוצרות", שמייצרת הכנסות עתק ועושר במשך שנים רבות.

החלוקה המסורתית של הפקת העושר מהמכונית נקבעה עד לאחרונה בהתאם לזמן שחלף מירידת המכונית החדשה לכביש. בתחילת התקופה עיקר ההכנסות זורמות לכיסם של יצרני הרכב ומשווקיו בצורה של רווח ישיר, רווח משיווק חלפים מקוריים, הכנסות מליסינג וכדומה. ככל שהרכב מתיישן מנותבות ההכנסות לכיסיהם של מוסכים וספקי שירותים, משווקי הדלק, חברות הביטוח וכמובן המדינה. מדינת ישראל, למשל, היא שיאנית בהפקת עושר מכלי רכב - כ-40 מיליארד שקל בשנה - והיא מצליחה לסחוט מסים מכובדים (הכנסות דלק, אגרות ועוד) אפילו מ"לימונים" יבשים כמו מכוניות בנות עשור ויותר.

אבל עם ההתקדמות המואצת של טכנולוגיות "הרכב החכם" משתנה גם פוטנציאל חלוקת ההכנסות המסורתי ומופיעים רעיונות חדשים לייצור עושר מהמכונית. אחד מהם הוא המסחור של טכנולוגיית "הרכב המקושר" (Connected Car) ושל הנתונים שהיא מפיקה. באופן מפתיע, אף שהטכנולוגיה הזאת רק מתחילה כיום לעשות צעדים ראשונים בתעשיית הרכב בישראל היא כבר מתקדמת במהירות ומתחיל לתפוס מקום חשוב בפיתוח העסקי של ענף הרכב המקומי.

מכרה זהב של הכנסות

את הפוטנציאל הטמון במסחור נתוני הנהיגה היטיב להגדיר דוח מחקר גלובלי של חברת הייעוץ מקינזי, שפורסם בספטמבר אשתקד: "מכוניות מייצרות מידע על אופי השימוש בהן, על מיקומן ועל מי שנמצא מאחורי ההגה. ככל שיתרחבו המגמות של רכב שיתופי, 'חשמול' מנועים, רכב אוטונומי וקישוריות, תגדל כמות המידע שמפיקים כלי הרכב בצורה דרמטית... השאלה היא כיצד יצליחו השחקנים בתעשיית הרכב להפוך את המידע הזה למוצרים ולשירותים בעלי ערך".

המחקר של מקינזי מעריך כי עד סוף העשור הבא, ההפקה והעיבוד של מידע הרכב בלבד ייצרו "מאגר הכנסות" עולמי בהיקף של 450 עד 750 מיליארד דולר ויביאו ליצירת מודלים עסקיים חדשים סביב המידע הזה, כמו גם שיתופי פעולה שיסייעו "לדחוף קדימה את הגבולות של תעשיית הרכב".

לא מדובר בתחזית מעורפלת. פוטנציאל ההכנסות, שנובע מניתוח הנתונים של כלי רכב מקושרים ומהיכולת לתקשר דו-צדדית און-ליין עם הנהג בתוך הרכב הוא ממשי ובר כימות אפילו כיום. יצרני הרכב, לדוגמה, כבר מייצרים הכנסות לא מבוטלות משיווק של שירותי קישוריות אופציונליים כמו ניווט ובידור. חלקם כבר מיישמים, או לפחות בוחנים, יצירת הכנסות עקיפות משיווק "חינמי" של יישומים למערכת המקושרת ברכב, שממומנים על ידי מפרסמים וגופים מסחריים.

בהערה צדדית נציין שזה מודל הכנסות שלפיו כבר פועלת זה זמן תעשיית הסלולר והאפליקציות לטלפונים החכמים ברכב (מישהו אמר WAZE?), והניסיון של יצרני ומשווקי הרכב לנכס לעצמם את ההכנסות הללו, על חשבון שחקני הסמארטפון המסורתיים, עשוי להוביל לקרב עסקי מעניין.

יצרני הרכב והמשווקים גם יכולים לקבל מידע רב ערך על רמת השחיקה של הרכב ועל אופי השימוש והיסטוריית התחזוקה של רכב שנים רבות לאחר ירידתו לכביש. יצרני הרכב כבר מפיקים את המידע כיום באמצעות חיבור פיזי ישיר למחשבים ברכב במוסך, אבל עם קישוריות און-ליין היקף הנתונים וזמינותם גדלים באופן דרמטי גם כאשר הרכב "נוטש" את מערך המוסכים הרשמיים.

אותו מידע יכול לשמש כדי לנתב לקוחות קיימים למערך השירות ואפילו לשווק להם כלי רכב חדשים ויש לו יכולת לשדרג דרמטית את שוק הרכב המשומש: דמיינו לעצמכם, למשל, שאתם רוכשים מכונית יד שנייה ויכולים לקבל לצדה "דירוג איכות" ממוחשב, שמבוסס על ניתוח השימוש שנעשה בה בפועל עד לשלב המכירה.

וזה רק קצה הקרחון. עבור תעשיית הביטוח לרכב, למשל, שמגלגלת טריליונים, השגת מידע ספציפי על אופי הנהיגה ורמת הסיכון של כל נהג, או אפילו על רמת הסיכון בכבישים ובאזורים מסוימים, היא מידע ששווה הרבה מאוד כסף.

בשלב זה ישאל את עצמו הקורא המאותגר-טכנולוגיות איך החזון העתידני המרתק נוגע לנו. התשובה היא, שבניגוד להרבה אספקטים של חזון "הרכב החכם", שבהם מעורבת ישראל ברמת חברות הסטארט-אפ וההשקעות, טכנולוגיית "הרכב המקושר" היא כבר היום מוקד לתחרות עסקית מרתקת שמתנהלת מאחורי הקלעים של ענף הרכב.

בעוד שבעולם יצרני הרכב הם אלה שמובילים את הטמעת הקישוריות ברכב ואת המסחור של נתוני הנהיגה - בקצב שלהם, שיכול לקחת לעתים שנים רבות - בישראל מובלת כיום המגמה באופן עצמאי על ידי חברות יבוא הרכב, לעתים ללא קשר ישיר למפה הטכנולוגית העתידית ולאינטרסים של היצרן.

את תמונת החדירה של "הרכב המקושר" לשוק הישראלי אפשר לצייר בשלושה מסלולים: יבואניות רכב, שבוחרות בדרך עצמאית; יבואניות שנעזרות בקבלנים חיצוניים - בהובלת חברות איתור הרכב איתוראן ופוינטר; ויבואניות שעדיין "יושבות על הגדר".

השחקנית העצמאית הגדולה ביותר בתחום אימוץ הרכב המקושר היא כלמוביל, שהחלה כבר לפני כמה שנים להטמיע בכלי הרכב החדשים שלה מערכות מולטימדיה "אפטר-מרקט" מפיתוח עצמי עם קישוריות מובנית לרשת הסלולרית (כרטיס SIM ייעודי) ואפליקציות שהותאמו ייעודית לרכב. את המהלך הוביל מנכ"ל יונדאי ומיצובישי בישראל, דוידי פיאמנטה, שהגיע מעולם ה-IT והתפיסה שלו הייתה שפוטנציאל ההכנסות האמיתי של הטכנולוגיה הזו לאורך זמן נמצא בנגישות און-ליין לרכב ובתקשורת עם הנהג והרכב לאורך זמן, כאשר החומרה והאפליקציות, שמוצעות לנהג הישראלי כחלק מהאבזור התקני בכלי הרכב (פרט לעלות מנוי סלולר חודשי), הן רק הפלטפורמה.

התפיסה הזאת אפשרה לכלמוביל להשיג מאסה קריטית שמוערכת ב-100 אלף כלי רכב עם מערכות קישוריות פעילות על כבישי ישראל, והיא לא עוצרת כאן. תהליך הפיתוח העצמי המואץ של מערכת כלמוביל מספק להן כיום יכולות עדכניות ומובילות גם בקנה מידה בינלאומי, כגון חיבור לרשתות דור רביעי (LTE) שמאפשר להרחיב משמעותית את מהירות המידע וטיבו, כולל וידיאו בעתיד. בחברה מפתחים גם יכולת לניתוח אוטומטי של ההתנהגות של נהג ספציפי ברכב ושל אופי השימוש ברכב לאורך זמן. זהו מידע רב ערך, שיכול לשרת הן מנהלי ציי רכב (כולל חברות ליסינג) והן את תעשיית הביטוח, שיכולה להשתמש במידע כדי לתפור "פרמיות על פי שימוש".

מערכות הדור האחרון של החברה עושות שימוש בנתוני המיקום כדי לספק לצדדים שלישיים מידע בזמן אמת על מיקום הרכב, מהירותו וכו' - לטובת בני משפחה ("השגחה מרחוק על נהגים צעירים") וניהול ציים כמו גם חיבור לשירותי איתור ומניעת גניבה. שני הפיצ'רים האחרונים, אגב, מובילים כיום את כלמוביל להתנגשות עם חברות האיתור וניהול הציים הייעודיות (ראו בהמשך) וסביר להניח שהעובדה שכלמוביל פועלת כיום מול חברות ביטוח בארץ כדי להכשיר את שירותי האיתור הללו אינה מרגיעה אותן.

עדות לרמת הפיתוח של מערכות הקישוריות של החברה אפשר למצוא בעובדה שצוותי פיתוח של יונדאי מוטורס עובדים כיום עם היבואנים הישראלים כדי לייצא את הטכנולוגיות הללו למכוניות יונדאי בשווקים בינלאומיים אחרים, כמוצר תחליפי למערכת המקורית הייעודית שמציעה יונדאי מבית החרושת. מי שירצה יכול לראות בכך סוג של "סטארט-אפ" ישראלי, שהוקם "בתוך הבית" של יבואנית רכב.

חברות האיתור: הגנה על טריטוריות

לרוב יבואניות הרכב בארץ אין משאבים, יכולות טכנולוגיות ו/או מוטיבציה לפיתוח עצמאי של מערכות מקושרות ולפיכך נעזרים חלק מהיבואנים בקבלנים חיצוניים, ובראשם חברות האיתור הישראליות (בינלאומיות בפועל), איתוראן ופוינטר. עבור שתי החברות הללו הכניסה לתחום מערכות הקישוריות לרכב, שמצריכה לא מעט מו"פ, ממלאת שני תפקידים עיקריים.

במישור הבסיסי, היא מספקת להן הגנה מסוימת מפני האיום העסקי העתידי עליהן מצד יצרני הרכב (וגם של היבואנים, ע"ע כלמוביל) על עסקי הליבה שלהן, כלומר איתור נגד גניבות, שירותי דרך וניהול ציים. שלא לציטוט אומרים בשתי החברות הללו שפתרונות קישוריות "אפטר מרקט", שאותם מפתחים היבואנים עצמאית, אינם יכולים להעניק יכולות איתור, מניעת גניבות והשבת רכב ברמה של חברות ייעודיות.

התפקיד הפחות ישיר הוא כניסה לפעילות האופנתית של "הרכב החכם", שכיום חביבה מאוד - עד כדי היסטריה - על משקיעים ברחבי העולם, ובמיוחד ביחס לחברות ישראליות בתחום. ברור שלפעילות כזאת יכולה להיות השפעה חיובית על המניות של שתי חברות שנסחרות בנאסד"ק, עם או בלי קשר להכנסות הישירות שנובעות ממנה.

פוינטר ואיתוראן מנהלות ביניהן כיום קרב עסקי על כיבוש "חוזים" לתקנות מערכות קישוריות בכלי רכב חדשים של יבואני רכב. החוזים העיקריים, שפורסמו רשמית עד כה, כוללים את רכבי קבוצת לובינסקי (פוינטר) ויוניון מוטורס (איתוראן), אם כי שתי החברות טוענות שהכרזות משמעותיות נוספות על שיתופי פעולה עם יבואנים נמצאות בדרך.

המערכות שבהן נתקלנו עד כה בטויוטה ובסיטרואן מספקות שירותי קישוריות מקובלים - ניווט, מוזיקה, לחצן מצוקה, חיבור למוקד תיקונים וגרירה - אבל גם, ואולי בעיקר, חיבור ישיר לשירותי ערך מוסף של היבואנית בארץ: מתיאום תור למוסך בלחיצת כפתור, דרך המלצות לכניסה למוסך ולהבנת התרעות ותקלות שונות ברכב ועד קישור קולי ישיר מהיר לאיש מכירות באולמות התצוגה. לשתיהן יכולת העברת מסרים מהיבואנית לבעלת הרכב באמצעות טכנולוגיית "פוש".

כל אלה הם שירותים בעלי ערך מוסף מיידי, אבל ברור שפוטנציאל ההכנסות הרציני בטווח הארוך הוא יכולת לשמור על קשר עם המכונית ובעליה גם לאחר שהיא מסיימת את האחריות - בטווח של שלוש עד חמש שנים בישראל - ומפסיקה לייצר הכנסות ישירות ליבואן.

יושבים על הגדר, אבל לא לאורך זמן

לצד היבואניות, שנכנסות כיום לתחום הקישוריות במידה כזו או אחרת של מחויבות, יש עדיין לא מעט שחקנים שיושבים על הגדר. חלקם מוגבלים בשל אילוצי חומרה ותוכנה של יצרני הרכב. אחרים מסתפקים במערכות מולטימדיה "פסיביות", שמשקפות על המסך את הסמארטפון של בעלי הרכב ומסתפקים באפליקציות טלפוניות ייעודיות, שמקשרות בין הטלפון של המשתמש למערך השירות של היבואן. וישנם גם מי שסבסוד ההתקנה של מערכת מולטימדיה משוכללת ומקושרת ברכב נכנס עבורם לקטגוריה של "מתנות חינם" בלתי רצויות. אבל גם השחקנים הפסיביים מתחילים להבין שבשוק הזה אין ואקום ואם לא הם מישהו אחר ינצל את פוטנציאל ההכנסות הזה. או כפי שאמר לנו אחד היבואנים: להשאיר את הקישוריות ברכב החדש פתוחה לאפליקציות בסמארטפון ולמערכות "אפטר מרקט" זה כמו לתת לכל דורש את המפתחות לכספת שלך בבנק". ואם יש משהו שאוהבים בענף פחות מאשר להעניק ללקוחות מתנות חינם, זה להעניק למתחרים מתנות כאלה.

החברות הישראליות הפעילות בתחום הקישוריות

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

יהודה זיסאפל ז''ל וזהר זיסאפל ז''ל / צילום: כדיה לוי, איל יצהר

"לא היו להם יאכטות ומטוסי פאר": לאן פניה של אימפריית ההייטק שהקימו האחים זיסאפל

האחים יהודה וזהר זיסאפל היו מאבות ההייטק המקומי ● הם הלכו לעולמם בתוך פחות משנה והשאירו מאחור את קבוצת רד בינת, הכוללת עשרות חברות ● גלובס שוחח עם מקורבים, בכירים בתעשייה וקולגות, וצלל להיסטוריה ולעתיד של אחת מאימפריות ההייטק הראשונות בישראל: "הם עבדו עד הימים האחרונים, אך לא מינו דור המשך מקצועי שיכול לקחת את זה הלאה"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות