גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שכר-טרחה חלומי לעוה"ד בתביעה נגזרת נגד טבע - 2.5 מיליון ד'

עוה"ד שחר בן-מאיר, יצחק אבירם, אופיר נאור ורנן גרשט, שייצגו בעל מניות בטבע בבקשה לתביעה נגזרת, יגרפו כ-8.85 מיליון שקל ■ גם התובע הייצוגי לא ייצא מקופח

עורכי הדין שהגישו את הבקשה לאישור תביעה נגזרת נגד חברת טבע ובכיריה, בעקבות פרשת חברת ספלון האמריקאית, יגרפו 2.5 מיליון דולר שכר-טרחה, בתוספת מע"מ - כך נקבע במסגרת הסדר פשרה אליו הגיעו הצדדים בתיק, ואשר הוגש אמש (א') לאישורו של בית המשפט המחוזי בירושלים.

עורכי הדין המתעשרים הם: שחר בן-מאיר, יצחק אבירם, אופיר נאור ורנן גרשט. הארבעה ייצגו את התובע אברהם ברק, בעל מניות בטבע, בבקשה לתביעה נגזרת, במסגרתה נטען כי בכירי טבע אחראים לביצוע המעשים שהביאו להטלת הקנס בסכום-עתק של 1.2 מיליארד דולר לרשות ההגבלים העסקיים בארה"ב (FTC). זאת, בהליכים הנוגעים לפעילות של ספלון, אותה רכשה טבע ב-2011.

שמם של עורכי הדין בתיק מוכר בשוק כשחקנים ותיקים המובילים תיקים בעלי פרופיל גבוה, בהם תביעות ייצוגיות ונגזרות, במסגרתן הם גרפו וגורפים שכר-טרחה בהיקף מיליוני שקלים. עו"ד יצחק אבירם גרף אשתקד (יחד עם עו"ד דורון לוי) כמעט 10 מיליון שקל שכר-טרחה באחת התביעות.

שכר-הטרחה בסכום-העתק של כ-8.85 מיליון שקל כפוף, כאמור, לאישור בית המשפט המחוזי בירושלים, אליו הוגש הסדר הפשרה הכולל בתיק. על-פי הסדר הפשרה, מבלי להודות בכל טענה מטענות המבקש בבקשת אישור הנגזרת, ישלמו בכירי חברת טבע בעבר ובהווה לחברה, באמצעות חברת הביטוח המבטחת אותם, סכום כולל של 14 מיליון דולר - כ-50 מיליון שקל. התשלום יועבר לידי החברה בתוך 45 ימים ממועד אישור הסכם הפשרה על-ידי בית המשפט.

בנוסף לשכר-הטרחה, הסכימו הצדדים, במסגרת הסכם הפשרה, כי יבקשו מבית המשפט לאשר גמול בסכום של 470 אלף דולר לתובע, אברהם ברק, וכן החזר הוצאות עבור חוות-דעת המומחה שהגיש, בסך 30 אלף דולר.

על-פי ההסדר, שכר-הטרחה בסך של 2.5 מיליון דולר ישולם מתוך סכום הפשרה הכולל עליו הוסכם, וכל זאת בתוך 30 ימים מיום קבלתו בחשבון הבנק של טבע.

"סכום שכר-הטרחה והגמול אשר נקבעו והוסכמו הם סבירים וראויים ממכלול של טעמים, כפי שאף נובע מעמדת המגשר, ולכן מבוקש כי בית המשפט יאשר אותם בהתאם לאמור בהסכם הפשרה", נכתב בבקשת אישור ההסדר.

ההסדר הושג לאחר הליך גישור שנערך בין הצדדים, על-מנת להביא לסיומה של הבקשה לאישור התביעה נגזרת נגד חברת טבע ונגד בכירי החברה בהווה ובעבר - ובהם ישראל מקוב, שלמה ינאי, ד"ר פיליפ פרוסט; ונגד דירקטורים לשעבר, בהם רות חשין, לסלי דן, פרופ' מאיר חת, ד"ר ליאורה רובין-מרידור, פרופ' מיכל סלע, פרופ' גבריאלה שלו, דוד שמיר, חיים הורביץ, פרופ' יצחק פטרבורג, עו"ד אורי סלונים, דן זיסקינד, ארז ויגודמן ונוספים.

ספלון, יצרנית תרופות מקוריות מארה"ב, נרכשה על-ידי טבע ב-2011 תמורת כ-6.5 מיליארד דולר, כחלק מהניסיון של טבע להעמיק את סל המוצרים המקורי שלה לקראת אובדן הבלעדיות על הקופקסון. בדיעבד, הרכישה לא הייתה מוצלחת במיוחד, וטבע רשמה מחיקות חשבונאיות שכללו ירידת ערך של 481 מיליון דולר בגין 3 תרופות בפיתוח שהגיעו מרכישת ספלון.

מעבר לכך, בסוף מאי 2015 נקבע כי טבע תשלם קנס בסכום-עתק של 1.2 מיליארד דולר לרשות ההגבלים העסקיים בארה"ב (FTC) בהליכים הנוגעים לפעילות של ספלון. זאת, לאחר שב-FTC טענו כי ספלון חסמה באופן לא חוקי תחרות גנרית לתרופה Provigil, המיועדת לטיפול בהפרעות שינה. הטענה הייתה שספלון שילמה לחברות גנריות, ביניהן גם טבע, מעל 300 מיליון דולר, כדי שידחו את כניסת הגרסאות שלהן לשוק.

ב-FTC ציינו כי הסכום שנקבע כי טבע תשלם ישמש כפיצוי לסיטונאים, בתי מרקחת וחברות ביטוח ששילמו תשלומי יתר בשל מהלכיה הלא חוקיים של ספלון.

טבע כבר הודיעה לאחרונה על תשלום של 512 מיליון דולר ליישוב תביעה ייצוגית בנושא ה-Provigil שהוא חלק מהסך הכולל של ה-1.2 מיליארד דולר.

בבקשה לתביעה הנגזרת שהוגשה על-ידי ברק, נטען כי בכירי טבע אחראים לביצוע המעשים שהביאו להטלת הקנס העצום על החברה, ובכך הם גרמו לה נזקים חמורים ויש להטיל עליהם אחריות ולחייבם לפצות את החברה בסכום התביעה.

לבקשה לאישור התובענה הנגזרת צורפה חוות-דעת מומחה מטעם של פרופ' ברק אורבך. בבקשת האישור נטען כי התנהלותם של בכירי טבע והדירקטורים בקשר לאירועים סביב ספלון עולה כדי רשלנות כלפי החברה, אשר הסבה לחברה נזק כספי שהוערך בסך של 90 מיליון שקל (וזאת תוך שמירת הזכות לעדכן את סכום התביעה בעתיד).

טבע, שיוצגה בהליך על-ידי עו"ד מנחם טולצ'ינסקי, וכל יתר הנתבעים, שיוצגו על-ידי עו"ד צבי אגמון, דחו את הטענות נגדם.

בחודש מאי 2016 החליט דירקטוריון החברה על הקמת ועדת תביעות בלתי תלויה שתמנה דירקטורים עצמאיים שהצטרפו לדירקטוריון לאחר האירועים נשוא בקשת האישור, על-מנת שזו תמליץ לדירקטוריון החברה כיצד לפעול בתגובה לטענות שהועלו על-ידי המבקש. כיועץ משפטי חיצוני, עצמאי ומומחה לדין הישראלי, מינתה הוועדה את עו"ד אהרן מיכאלי ממשרד גולדפרב-זליגמן ואת עו"ד תיאודור מירביס ממשרד עורכי הדין האמריקאי Wachtell, Lipton, Rosen & Katz.

בנוסף לראיונות ולמידע שנאסף מהם, הוועדה קיבלה את חוות-דעתו המקצועית של פרופ' דניאל קראן בקשר לחוקיות הסכם הפשרה בין החברה לספלון בשנת 2005 ובשנת 2011, שכללה התייחסות לחוות-הדעת שניתנה על-ידי פרופ' אורבך מטעם המבקש.

בחודש אוקטובר 2016 הגישה ועדת התביעות לדירקטוריון החברה את מסקנותיה בדוח מקיף, שקבע כי נושאי המשרה והדירקטורים בטבע פעלו כפי שמצופה מנושאי משרה ודירקטורים סבירים, ולא פעלו ברשלנות או מתוך פזיזות או אדישות, ומכל מקום, כלל שיקול-הדעת העסקי חל על החלטותיהם. לפיכך, ועדת התביעות המליצה לדחות את דרישת המבקש להגשת תביעה נגד בכירי טבע.

במסגרת בקשת אישור ההסדר, ובהסכמת אברהם ברק, הוגש דוח הוועדה במעטפה סגורה לבית המשפט, מאחר שהדוח כולל סודות מסחריים של החברה, ובגרסה שהושחרו בה פרטים שונים (מחמת חיסיון עורך דין-לקוח ממנו נהנית החברה).

בין לבין, בעקבות תכתובות מוקדמות בין הצדדים, החלו הצדדים בהידברות ביניהם והסכימו לקיים הליך של גישור בפני המגשר עו"ד ד"ר יורם טורבוביץ', ראש רשות ההגבלים העסקיים לשעבר. הליך הגישור החל בחודש יוני 2016, אך בשלב מסוים הושהה, עד לסיום עבודתה של ועדת התביעות שהוקמה על-ידי טבע וחודש לאחר אימוצו של דוח הוועדה על-ידי דירקטוריון החברה.

הליך הגישור הניב תוצאות, ובמסגרתו גובש ההסדר שהוגש אמש לאישור בית המשפט. ההסדר זוכה לתמיכת המגשר וכן אושר בדירקטוריון טבע, שכלל דירקטורים בלתי נגועים שלא נטלו כל חלק באירועים נשוא בקשת האישור.

מטבע נמסר כי "הסדר הפשרה שגובש בין הצדדים, במסגרתו חברת הביטוח הסכימה לשלם לטבע, לצרכי פשרה בלבד, סכום של 14 מיליון דולר, הוא הסדר ראוי, הוגן ומאוזן, הלוקח בחשבון גם את עמדתה הברורה של טבע, המבוססת על בדיקה יסודית ומעמיקה שערכה, לפיה לא נפל כל דופי בהתנהלותם של מי מנושאי המשרה של החברה בקשר לנושא העומד לדיון".

חגיגות

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול