גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רו"ח סיווג הכנסה מחברה בבעלותו כתמורה בגין אי-תחרות

רו"ח דניאל יוניסיאן העניק שירותי ייעוץ לפירמת רוה"ח דלויט באמצעות חברה בבעלותו ■ עבור הסכמה לאי-תחרות עתידית בדלויט, קיבל יוניסיאן 3 מיליון שקל - אותם סיווג כרווח הון החייב בשיעור מס נמוך ■ ביהמ"ש קיבל את עמדת רשות המסים וקבע כי מדובר בהכנסות מדיבידנד החייבות בשיעור מס גבוה יותר

רשות המיסים - פקיד שומה / צילום: איל יצהר
רשות המיסים - פקיד שומה / צילום: איל יצהר

האם 3 מיליון שקל שקיבל רואה חשבון מחברה בבעלותו המלאה מהווים תמורה בגין התחייבותו של רואה החשבון ל"אי-תחרות" מול החברה, או שהם, למעשה, דיבידנד שקיבל או הכנסה מעבודה? התשובה לשאלה - שמשמעותה הבדל בין מס בשיעור 20%, 25% או 45% - עומדת בלב פסק דין שנתנה שופטת במחוזי בתל-אביב, ירדנה סרוסי, בשבוע שעבר, במסגרתו קבעה כי הסכום ייחשב כמשיכת דיבידנד וימוסה ב-25%.

פסק הדין עסק בשאלה כיצד תמוסה הכנסה בסך 3 מיליון שקל שקיבל רו"ח דניאל יונסיאן מחברה שבבעלותו ובשליטתו המלאה. יונסיאן, בעל מומחיות בתחום התמריצים והייעוץ הכלכלי, סיווג את ההכנסה האמורה כתמורה בגין התחייבותו שלא להתחרות בחברה (תמורה בגין אי-תחרות). סיווג זה מאפשר תשלום מס נמוך על ההכנסה שקיבל יונסיאן בשיעור של 20% בלבד.

במסגרת פסק הדין מותחת השופטת ביקורת על רו"ח יוניסיאן, שערך הסכם ריק מתוכן עם חברה בבעלותו המלאה, על-מנת לסווג את ההכנסה בסיווג שיחסוך לו מס שלא כדין. "להסכם אי-התחרות לא הייתה כל תכלית מסחרית, ומטרתו היחידה הייתה להפחית את המס הכולל החל על תשלום ההפרשים ובאופן בלתי לגיטימי", נקבע.

עוד ציין בית המשפט כי "ההתקשרות בהסכם אי-התחרות היא עסקה מלאכותית שמטרתה הפחתת מס בלתי נאותה וניתן להתעלם מהאופן בו נערכה ולשום (למסות - א' ל"ו) אותה לפי טיבה האמיתי - היינו, לראות בפיצוי ששולם ליוניסיאן (באמצעות החברה המשפחתית "יוניסיאן אחזקות") כהכנסת דיבידנד בידו, ובהתאם - לתאם את ההוצאה בגין חלוקת הדיבידנד בחברה".

ויתור על תחרות

הרקע להחלטת בית המשפט הם שירותי ייעוץ שהעניק יוניסיאן לפירמת רואי החשבון דלויט-בריטמן-אלמגור. בשנת 1990 הקים יוניסיאן עם עמית לספסל הלימודים חברה לייעוץ כלכלי בשם "יוניסיאן-קורמן", במסגרתה הוביל את הייעוץ בתחום התמריצים, כאשר שותפו נתן ייעוץ כלכלי, בעיקר בתחומי שוק ההון וההנפקות. החברה פעלה במשך 14 שנה, עד שנת 2003, אז הקימו יוניסיאן, שותפו ואדם נוסף חברה חדשה בשם "יוניסיאן קורמן ייעוץ כלכלי י.ק.ב".

בנובמבר 2004 כרתה "יוניסיאן קורמן" הסכם למתן שירותים עם משרד דלויט, במסגרתו התחייב יוניסיאן, באמצעות "יוניסיאן קורמן", להקים, לנהל ולפתח את מחלקת התמריצים במשרד דלויט. פירמת דלויט, מצידה, התחייבה לשלם ל"יוניסיאן קורמן" תשלומים עבור השירותים שהעניקה לה, גם לאחר סיום ההתקשרות ביניהן, למשך תקופה של ארבע שנים. זאת, בתנאי ש"יוניסיאן קורמן" לא תתחרה בעסקי דלויט בתחום התמריצים במשך אותה תקופה.

בשנת 2007 החליטו בעלי המניות ב""יוניסיאן קורמן" על סיום הפעילות העסקית המשותפת ביניהם, וממועד זה, חברה בבעלות המלאה של רו"ח יוניסיאן לבדו - "יוניסאן ייעוץ" - החלה לקבל את ההכנסות בגין שירותי ניהול מחלקת התמריצים בדלויט. שירותים אלה ניתנו לדלויט עד דצמבר 2010, אז החלה תקופת אי-התחרות של ארבע השנים שנקבעה בהסכם.

באוגוסט 2011 חתמו רו"ח יוניסיאן והחברה בבעלותו הבלעדית, "יוניסאן ייעוץ", על הסכם, לפיו יוניסיאן יקבל מהחברה פיצוי בסכום של 3 מיליון שקל בגין ויתורו על זכותו להתחרות בדלויט במשך תקופה של ארבע שנים, מיום הפסקת עבודתו כמנהל מחלקת התמריצים. במקביל, המשיך יוניסיאן לספק שירותים לדלויט גם לאחר סיום ההתקשרות, ובהתאם לכך, בשנת 2011, שילמה לו דלויט דמי ייעוץ חודשיים בסך 10,000 שקל.

במסגרת הדוח לשנת 2011 שהגיש לרשות המסים, דיווח יוניסיאן על הכנסה בסכום של 3 מיליון שקל כרווח הון החייב בשיעור מס של 20%. נגד רווח ההון קיזז יוניסיאן הפסד הון בסכום של 1.1 מיליון שקל. בנוסף, בדוחות הכספיים של החברה בבעלותו לשנים 2011-2013 נדרש הסכום האמור כהוצאה שוטפת, בפריסה על-פני ארבע שנים.

יוניסיאן טען כי הסכום שקיבל מהווה הכנסה הונית בגין מכירת זכות התחרות שלו לחברה, על-מנת שהחברה תוכל לעמוד בהתחייבותה לאי-תחרות כלפי דלויט - ועל כן הכנסה זו חייבת בשיעור מס מופחת של 20%. במקביל, החברה טענה כי היא זכאית לנכות את הכספים ששילמה ליוניסיאן כהוצאה בייצור הכנסתה, בפריסה של ארבע שנים.

רשות המסים טענה מנגד כי המהות האמתית של הסכום ששילמה החברה ליוניסיאן היא של דיבידנד החייב במס של 25%, וזאת מבלי שתותר הוצאה בחברה. לחלופין, נטען, סיווגה הנכון של התמורה הוא של הכנסת עבודה החייבת בשיעור מס שולי של 45%, תוך התרת הוצאת שכר עבודה בחברה.

בהתאם לעמדתה, הוציאה רשות המסים ליוניסיאן ולחברה שומות מס הדוחות את עמדתו, לפיה מדובר בסכום שניתן לו בגין ויתור על זכותו ל"אי-תחרות". יוניסיאן ערער על קביעה זו לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, אך זה דחה גם הוא את עמדתו.

התקשרות ריקה מתוכן אמיתי

השופטת סרוסי ציינה בפסק דינה כי מבחינה מהותית, החובות והזכויות על-פי הסכם השירותים בין "יוניסיאן קורמן" (ובהמשך "יוניסיאן ייעוץ") לבין פירמת דלויט נקבעו על-בסיס מתן השירותים של יוניסיאן באופן אישי לדלויט ובגין הסכמתו לאי-תחרות מצידו במשך תקופה של ארבע שנים שלאחר סיום ההתקשרות. לכן, קבעה השופטת כי יוניסיאן יכול למכור את הזכות הזאת. "אם יש לראות את יוניסיאן כמי שהיה מחויב באופן אישי לאי-תחרות בדלויט, כבר מכוח הסכם השירותים משנת 2004, לא ניתן לומר כי מכר לחברה שבבעלותו בשנת 2011 את 'זכות התחרות בדלויט' - זכות שלא הייתה בידו. אדם אינו יכול למכור את מה שאין לו".

לפיכך, קבעה השופטת, מדובר בעסקה מלאכותית שמטרתה הפחתת מס בלבד, ולפיכך יש לבטל את ההסכם. לדבריה, "אין להסכם אי-התחרות כל תכלית אמיתית. הפועל היוצא הוא, שהצגת הפיצוי, כאילו ניתן עבור מכירת זכות התחרות של יוניסיאן ל'יוניסיאן ייעוץ' - אין לה על מה לסמוך, ורשות המסים הייתה רשאית לסווג את הפיצוי כמשיכת דיבידנד ע"י בעל מניות תוך תיאום ההוצאה ברמת החברה".

עוד קבעה השופטת כי אף אם ניתן היה להניח שליוניסיאן הייתה הזכות האישית להתחרות בדלויט, מימושה של הזכות אינו עולה בקנה אחד עם חובת הנאמנות שלו כדירקטור בחברה בבעלותו, ועם האינטרס שלו לקבל את תשלומי ההפרשים לידיו כבעל מניות יחיד בחברה. "רק קיומם של יחסים מיוחדים, כמו אלה ששררו בין יוניסיאן לבין החברה, שקיימת ביניהם זהות אינטרסים מלאה, הם שאפשרו התקשרות ריקה מתוכן אמיתי, של מכירה שאינה מכירה ושל רכישה שאינה רכישה, כפי שהייתה במסגרת הסכם אי-התחרות", קבע בית המשפט.

עוד הוסיפה סרוסי כי אם מטרת ההתקשרות בהסכם אי-התחרות הייתה לאפשר את קבלת תשלומי ההפרשים מדלויט בידי חברת "יוניסיאן ייעוץ", כל שנדרש מיוניסיאן היה לחדול מתחרות. "לו היה יוניסיאן נוקט בגישה של 'שב ואל תעשה', נמנע מתחרות בדלויט, הרי היה מאפשר, בדרך המלך, את קבלת תשלומי ההפרשים לידי החברה. מה פשוט מזה? איזה צורך אמיתי היה בהתקשרותו של יוניסיאן עם החברה בהסכם אי-התחרות, אם היה יכול להגיע לאותה תוצאה ממש על-ידי הימנעותו מתחרות?". 

את התיק ניהלה עו"ד גלית פואה מהמחלקה הפיסקאלית בפרקליטות מחוז תל-אביב (אזרחי).

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; אך התחזית מאכזבת

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● החברה מפספסת את צפי האנליסטים לרבעון השני של השנה והמניה יורדת ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר