גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התוכנית שתנסה לחבר את המגזר הפרטי לפרויקטי תשתית

הפער בין ישראל למערב בתחום ההשקעה בתשתיות עומד לפי ניתוחים שונים על 600 מיליארד שקל ■ בניסיון לסגור את הפער, יצאה לדרך תוכנית ממשלתית בין-משרדית שתנסה לגייס את השוק הפרטי לפרויקטים

"המדינה לא צריכה להוציא שקל נוסף על הקמת כבישים, להוציא מקרים חריגים כיישובי ספר. את כל ההשקעה הממשלתית שכיום מושקעת בכבישים, צריך לנתב לתחבורה ציבורית ולבניית נתיבי אופניים בערים". את הדברים האלה לא אומר פעיל מרכזי בגרינפיס או במגמה ירוקה, אלא עו"ד אורי מנדל, שותף וראש מחלקת תשתיות ומימון פרויקטים במשרד עו"ד יוסי לוי ושות'.

מנדל מדגיש שזוהי רק דעתו האישית, כתושב תל אביב, שאינו מחזיק רכב פרטי, אך התסכול ניכר בו היטב. "גם אם הייתה תחבורה ציבורית מצוינת באמצע השבוע - מה היא שווה אם היא לא פועלת בשבת, ואתה נאלץ להיות תקוע בבית כל סוף השבוע או לשכור רכב? למרבית בתי האב אין ברירה אלא לרכוש לפחות רכב פרטי אחד".

סוגיית התשתיות היא נקודה כואבת בישראל. על פי התוכנית האסטרטגית לפיתוח תחבורה ציבורית מ-2012, פער התשתיות בין ישראל למערב בתחום זה לבדו עומד על 200-250 מיליארד שקל. ניתוח עדכני של מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי הרצליה, מעלה כי פער התשתיות הכולל בין ישראל למערב נע בטווח שבין 470 ל-600 מיליארד שקל.

במסגרת הניתוח של מכון אהרן כתבו פרופ' צבי אקשטיין, לשעבר המשנה לנגיד בנק ישראל, והחוקר אביחי ליפשיץ, כי הם מציעים להגדיל את ההשקעה בתשתיות, בדגש על תחבורה, מ-2% מהתוצר ל-3.7% מהתוצר. את הגדלת המימון הם מציעים לבצע בעיקר באמצעות שילוב המגזר הפרטי בפרויקטים, וכן באמצעות העלאה זמנית של הגרעון ל-3.5% תוצר.

נכון להיום עומדת ההשקעה הממשלתית בתשתיות על כ-25 מיליארד שקל בשנה. על פי תקציב המדינה ל-2017-2018, השנה יושקעו בכבישים 6.25 מיליארד שקל, בעוד בתשתיות תחבורה ציבורית יושקעו 5.9 מיליארד. בשנה הבאה תגדל ההשקעה בכבישים לכ-6.8 מליארד שקל, בעוד ההשקעה בתשתיות התחבורה הציבורית תרד לכ-5.7 מיליארד שקל.

התוכנית: פרויקטי ענק למגזר הפרטי

סכומים אלה ממחישים כי את הפער התשתיתי יהיה קשה לסגור מבסיס התקציב. על הרקע הזה החלה בחודשים האחרונים עבודה בממשלה לשיתוף המגזר הפרטי במימון פרויקטים, חלופה התואמת יותר את הגישה השלטת מהגדלת הגירעון. לפני חודשיים וחצי חשף החשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, את הכוונה להקים בנק פרויקטים שיאפשר להגדיל את תקציב התשתיות בכ-20 מיליארד שקל בשנה.

חזקיהו, שהחל לכהן בתפקידו בינואר השנה, מקדם מגמה שהחלה טרם תקופתו. באוגוסט שעבר קיבלה הממשלה החלטה על קידום פרויקטי תשתית של תחבורה ציבורית בהיקף 55 מיליארד שקל, החלטה שהתייחסה גם למהלך רחב יותר להסרת חסמים ולקידום פרויקטי תשתית. בהחלטה נכתב כי "משרדי הממשלה ויחידות הסמך ירכזו רשימה של פרויקטים בתחום אחריותם, בביצוע ישיר שלהם או בביצוע של זרועות ביצוע שלהם, שעברו בדיקת כדאיות כלכלית וכוללים היקף בינוי פיסי בעלות העולה על 250 מיליון שקלים חדשים, ואשר מועד תחילת ביצועם צפוי לחמש השנים הקרובות.

"הרשימה תכלול לגבי כל פרויקט את מאפייני הפרויקט לרבות אומדן עלות הפרויקט, לוח זמנים למימוש בהתאם לאבני דרך משמעותיות, ופירוט מקורות המימון לפרויקט... המשרד הרלוונטי יחד עם החשבת הכללית, והממונה על התקציבים, יבחנו התאמה של כל אחד מהפרויקטים לביצוע ולמימון בשילוב עם המגזר הפרטי (PPP)".

השבוע הודיעה הממשלה על הקמת צוות בין-משרדי לתשתיות, בהובלת חזקיהו, מנכ"לית משרד התחבורה קרן טרנר, מנכ"ל משרד האנרגיה שאול מרידור, מ"מ ראש אגף התקציבים יואל נוה, והיועץ המשפטי של האוצר אסי מסינג. מטרת הצוות היא לנתח ולמפות את הפרויקטים שמציעים המשרדים, כדי לוודא שהם מתאימים למודל PPP ולתעדף אותם. הצוות צפוי להציג תוצרים ראשונים בסוף השנה, אך במשרד התחבורה אומרים כי השר ישראל כ"ץ הגיע כבר לסיכום עם החשב הכללי על קידום מהיר של מיזמי PPP בעלות כוללת של עשרות מיליארדי שקלים.

לצד הפרויקטים החדשים, מפורטים בתוכנית העבודה של משרד התחבורה ל-2017 עשרות פרויקטים בביצוע ובתכנון, שכולם ממומנים מתקציב המדינה בעשרות מיליארדי שקלים במצטבר. צבר פרויקטים נוסף הכינה רכבת ישראל, שחשפה לאחרונה תוכנית פיתוח ל-2040 בהיקף כולל של 123.6 מיליארד שקל.

"למדינת ישראל אין שם טוב"

לדברי עו"ד מנדל, הצלחה בגיוס השקעות פרטיות של 20 מיליארד שקל בשנה לתשתיות התנהלות אינה מובנת מאליה. "יש שתי משוכות עיקריות בפרויקטים כאלה: בשלב המכרז ובשלב הסגירה הפיננסית. בשלב המכרז יש משוכה בדמות עלויות של מיליוני שקלים להגשת הצעות, שעלולה להרתיע מועמדים. המתמודדים נדרשים להעסיק מתכננים, מהנדסים, יועצים פיננסיים ועורכי דין במשך חודשים רבים.

"מצד שני, ריבוי מתחרים במכרז מעצים את התחרות ופועל לטובת המדינה. לכן המדינה יכולה להתחייב להחזיר לכל מתחרה שלא זכה במכרז את עלויות הכנת ההצעה".

מנדל מציין כי "קושי נוסף נובע מהצורך להשקיע הון בהיקפים עצומים. בדרך כלל מדובר בכ-80% באמצעות חוב לבנקים וגופים מוסדיים וכ-20% הון עצמי. המשמעות היא שכדי לבצע פרויקטים ב-20 מיליארד שקל בשנה, המגזר הפרטי יידרש להשקיע מדי שנה 4 מיליארד מהון עצמי. זה סכום עצום, שספק אם חברות התשתיות בישראל מסוגלות לעמוד בו".

- מה הפיתרון?

"לממשלה יש כמה דרכים להקל על הנטל הזה. ראשית, לאפשר בהסכמי הזיכיון לגייס הלוואות מזנין שישמשו חלק ממרכיב ההון העצמי, כך שהבנקים והמוסדיים ישתתפו גם בחלק של ההון העצמי כחוב נחות. דרך נוספת היא להקטין את הנטל המימוני באמצעות מענקי הקמה, כפי שהממשלה כבר עשתה בלא מעט פרויקטים בעבר. ודרך פעולה שלישית - שעדיין לא ננקטה בישראל - היא השקעה של הממשלה כחלק מההון העצמי בפרויקט. רצוי שזה ייעשה כנגד הקצאת מניות בכורה שאינן מקנות לממשלה זכויות הצבעה, כדי למנוע ניגוד עניינים בין תפקידה של הממשלה כמשקיעה לבין תפקידה כמזמינה של הפרויקט וכגורם המפקח".

- מה בהתנהלות הממשלה יכול להכשיל את הצלחת המהלך?

"כדי למשוך 20 מיליארד שקל בשנה מהמגזר הפרטי חייבים להביא לפה עוד גופי ביצוע ומממנים מחו"ל. זה יתאפשר רק אם המדינה תבין שהגורם הפרטי הוא שותף שלה. לעומת זאת, כאשר המדינה עומדת מנגד בזמן שהשותף שלה נפגע, יש לזה השלכות וזה מרתיע גופים זרים מלהשקיע פה. יש שתי דוגמאות לכך: הראשונה - היא המשבר במתקן ההתפלה באשדוד. מממנים מהארץ ומחו"ל עוקבים אחרי התנהלות המדינה בעניין רב. לראשונה היה פרויקט BOT שנכשל ורוצים לראות איך המדינה תגיב, אם היא תשאיר את המממנים חשופים בצריח; הדוגמה השנייה - היא עיצומי ועד עובדי חברת החשמל, שמעכבים תשלומים לתחנות כוח פרטיות שהוקמו ומומנו בידי המגזר הפרטי, וקיבלו גושפנקה לצעד הכוחני הזה מבית משפט ישראלי. גורם זר ששומע על זה, מה זה מלמד אותו על מוסר התשלומים של מדינת ישראל? האם זה עושה לו חשק להשקיע? לא בטוח".

- המשקיעים והיזמים מרוויחים יפה ברוב המקרים ויודעים שהם לוקחים סיכון. איפה הגבול בין עידוד שלהם לבזבוז מופקר של כספי ציבור?

"האם המדינה נותנת לפרויקט ליפול ולפשוט רגל או שהיא מתערבת לפני שזה קורה? נראה לי שזה הגבול. אם ניקח לדוגמה את מכרז הקו הירוק בירושלים, המפעילים הזרים לא עומדים בתור בגלל המצב הפוליטי, כך שרק כדי להתחיל אנחנו מדברים על רשימה מצומצמת של משקיעים שרוצים לבוא לכאן. למדינת ישראל אין שם טוב. המדינה במעשים ובמחדלים יצרה לעצמה שם של מדינה שלא מגנה על הציפיות של משקיעים ומממנים. לפחות שני משקיעים זרים שאנו מייצגים בתחום האנרגיה לא יחזרו יותר לישראל, לאחר שנכוו מהפרת התחייבויות שהמדינה נטלה על עצמה בהקשר לתעריף ייצור החשמל ולנושאים נוספים. בנוסף לשאלת העמידה בהתחייבויות, אחד הקשיים המשמעותיים הוא ההתמודדות עם הביורוקרטיה הסבוכה שלנו".

- אילו מודלים עסקיים אפשרי ליישם בפרויקטים של PPP, כאשר לא מדובר בכבישי אגרה או תשתיות שמשלמים עליהן? על איזה בסיס הכנסות יממן המגזר הפרטי שדרוג כביש או הקמת מסילת רכבת?

"מודל אחד הוא תשלום קבוע של המדינה ליזם במהלך תקופת ההפעלה לצורך החזר החוב. המודל השני הוא תשלום משתנה של המדינה ליזם, כתלות בשימוש שעושה הציבור בתשתית. פרויקט כזה הוא כביש 431, שבמסגרתו זכאי היזם ל'אגרת צל', כלומר לתשלום המדינה בעד כל רכב שנוסע בכביש".

סוללים קדימה-פרויקטים בולטים במשרד התחבורה

עוד כתבות

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הבשורה של צוקרברג שהזכירה למשקיעים תקופות אחרות, ולמה לגוגל נוצרה סיבה לדאגה?

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בארה"ב שואלים: איך "יהודים הם נבלים ומחבלי חמאס הם גיבורים"?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה ● והפעם: איראן חותמת על שמונה הסכמים כלכליים וביטחוניים עם פקיסטן ● התקשורת בלבנון דנה בשאלה איך תיראה המדינה ביום שאחרי הלחימה ● והמחאות נגד ישראל בקמפוסים תופסות את הכותרות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

צ'ק פוינט הציגה דוח חזק; בשוק ממתינים לפרסום התחזיות להמשך

צ'ק פוינט עקפה את תחזיות האנליסטים בשורת הרווח וההכנסות ● המשקיעים ממתינים לפרסום התחזיות להמשך שיתפרסמו היום בשעה 16:00 ● בחברה עדיין מחפשים מנכ"ל חדש שיחליף את גיל שויד

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי