תהליכי ההתייעלות שנוקטת טבע   מגיעים גם לישראל - ונראה כי התהליך לא יעבור באופן חלק: ענקית התרופות טבע הודיעה היום (א') על "יישום שלב נוסף בתהליך הרה-ארגון והמיקוד העסקי בישראל, שמטרתו לחזק את התחרותיות של אתריה בארץ, תוך ביצור מעמדם ומרכזיותם גם בעתיד".

טבע הוסיפה כי כפועל יוצא, החברה מתחילה בתהליכי היוועצות מול ההסתדרות והוועדים של אתר כפר-סבא וטבע טק שברמת חובב, באשר לבחינת סיום העסקתם של מנהלים ועובדים בשני אתרים אלה, במהלך החודשים הקרובים. לפי הערכות, כ-300-350 עובדים בטבע יפוטרו מתפקידיהם.

דובר ההסתדרות, יניב לוי, מסר בתגובה: "לא נסכים לשום מהלך חד-צדדי שבו יפוטרו עובדים בחברת טבע. אנו מצפים מהנהלת החברה לנהוג באחריות, ולא להכניס את מפעלי טבע בישראל לשורה של מאבקים שיביאו לסחרור מערכת יחסי העבודה".

נכון לסוף 2016 העסיקה טבע 1,225 עובדים בכפר-סבא ועוד 1,228 עובדים ב-3 אתרים ברמת חובב, שטבע-טק הוא המרכזי שבהם. טבע מסרה כי כיום החברה מעסיקה כ-7,000 עובדים באתריה השונים בישראל. בסוף 2016 היו לטבע 56,960 עובדים ברחבי העולם (מספר שירד מאז, על רקע פיטורים בטבע בעולם), וזאת לאחר שבשנה שעברה היא השלימה את רכישת הענק של חברת אקטביס תמורת קרוב ל-40 מיליארד דולר.

כחלק מהרכישה, טבע לקחה על עצמה חוב שהיקפו מגיע היום לכ-35 מיליארד דולר. נכון לסוף הרבעון הראשון מדובר על חוב לטווח קצר של 1.9 מיליארד דולר והלוואות ואג"ח לטווח ארוך בסך 32.7 מיליארד דולר.

בחודשים האחרונים פעלה טבע במספר מישורים כדי להתמקד בפירעון החוב ולשפר את יכולות ההחזר. בין היתר, במארס האחרון נודע כי החברה תפטר עד 1,000 עובדים ברחבי העולם, ובמאי דווח על תכנון לפטר 500 איש ממפעליה בהונגריה. מאז השלמת עסקת אקטביס באוגוסט 2016 ועד חודש מאי האחרון, מספר עובדי טבע ירד ב-5,000.

נוסף על כך, טבע מתכננת למכור פעילויות שאינן בליבת עסקיה, וחטיבת מוצרי בריאות האישה, למשל, נמצאת על המדף, וכך גם עסקי האונקולוגיה והכאב באירופה. בוועידת שוק ההון של "גלובס" שנערכה ביוני, אמר המנכ"ל הזמני, פרופ' יצחק פטרבורג, כי "כל יום וכל שעה מזמני מוקדשים לעובדה שיש עלינו חוב של 35 מיליארד דולר".

מניית טבע הגיבה היום בירידה קלה לדיווח. מניית טבע נפלה ב-52% מאז השיא שרשמה לפני שנתיים, כשהחברה דיווחה על רכישת אקטביס. הרכישה הושלמה כעבור שנה, כשבשוק כבר החלו לצוץ דאגות בנוגע למחיר הגבוה שאותו משלמת טבע, במיוחד על רקע ירידת המכפילים במניות חברות הפארמה, והשחיקה במחירי התרופות בארה"ב.

זמן קצר לאחר רכישת אקטביס, טבע הודיעה גם על רכישת רימסה המקסיקנית בעסקה שכיום מתבררת בבית המשפט בארה"ב, וטבע טוענת כי המוכרים רימו אותה. את שתי העסקאות הללו הוביל המנכ"ל הקודם, ארז ויגודמן, שנאלץ לעזוב את תפקידו בפברואר האחרון, כשברקע משבר אמון קשה מול שוק ההון.

לפי הודעת טבע, נוכח המציאות העסקית המורכבת שעמה מתמודדת תעשיית הפארמה כולה, וטבע בפרט, טבע מיישמת בשנים האחרונות תוכנית גלובלית לרה-ארגון ומיקוד עסקי - לאורכה ולרוחבה של החברה. חלקים נרחבים מתוכנית זו כבר הושלמו במרבית המדינות שבהן טבע פועלת.

בטבע מדגישים כי לפני שפנו ליישום השלב הנוכחי, החברה ניסתה לקדם מספר מהלכים אחרים, ובהם הגברת המיקוד במוצרים מורכבים שבהם לאתרים בישראל יש יתרון תחרותי; איחוד פונקציות וצמצום כפילויות, בפרט במטה החברה בפתח תקווה וכולל בדרג המנהלים; כמו כן, טבע הציעה תוכניות פרישה מרצון, שהיא מגדירה כתוכניות אטרקטיביות.

"ישראל, והנגב בפרט, חשובים לטבע, ופעילותנו כאן תמשיך להוות נדבך משמעותי לחברה גם בעתיד. יחד עם זאת, אנו מחויבים לעשות כל הנדרש על מנת להבטיח שאתרינו בישראל יהיו תחרותיים, יעילים ובעלי אופק עסקי בר-קיימא. טבע תמשיך להשקיע בישראל - ובאתרי הייצור בפרט - בפעילויות אשר מחזקות את היכולת התחרותית שלנו ברמה הגלובלית", אמר היום פטרבורג, נשיא ומנכ"ל זמני של טבע.

דוד לוסטיג, סמנכ"ל בכיר ומנהל התפעול של טבע בישראל, הוסיף כי "בישראל ממוקם מרכז הייצור הגדול ביותר של טבע, האחראי על ייצור מוצרים אסטרטגיים לחברה בהווה ובעתיד. נמשיך להשקיע בתשתיות, בפיתוח ובצבירת הידע הנדרש לקראת ייצור בתחומי הליבה העתידיים של טבע. אתר טבע-טק ימשיך להוות 'מרכז מצוינות', מבין כל מפעלי הכימיה שלנו ברחבי העולם, לייצור חומרי גלם פעילים".

בטבע מציינים כי החברה מודעת לאתגר שבמציאת מסגרת תעסוקתית חלופית, קל וחומר בדרום הארץ, וכי היא תעניק לעובדים שיפוטרו "חבילות ותנאים מהמיטיבים במשק" וכן ליווי אישי, סדנאות והכשרות.

האתר בכפר-סבא כולל מפעל סטרילי המייצר את הקופקסון, תרופת הדגל של טבע לטיפול בטרשת נפוצה, וכן מפעל לייצור טבליות. בטבע טק מייצרת החברה חומרי גלם פעילים לתרופות. 

ח"כ איציק שמולי מסר בתגובה: "רק בישראל חברה כמו טבע יכולה לקבל כל שנה מיליארדי שקלים בהטבות מס - ובתמורה לפטר מאות עובדים באופן חד-צדדי מטעמי התייעלות. קוראים לזה חזירות, וצריך לעצור את זה: או שיש הטבת מס ובצדה תוספת השקעות ותעסוקה - או שאין הטבת מס. ההפקרות הקיימת, שבה המדינה נותנת ומקבלת בחזרה סטירה מצלצלת, לא יכולה להימשך עוד".