גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הבחינה בחשבונאות הייתה ארוכה באופן מוגזם ובלתי סביר"

בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית גררה תגובות נזעמות ■ רו"ח שלומי שוב, החבר בוועדה הבודקת את איכות הבחינה, מודה כי הייתה עליית מדרגה ברמה - אך מבהיר: "לא שינוי חד-פעמי"

בית לשכת רואו חשבון בישראל / צילום: איל יצהר
בית לשכת רואו חשבון בישראל / צילום: איל יצהר

"מבחן שנבע מנקמה בסגל האקדמאי על-חשבון הסטודנטים"; "המרצים אמרו לנו ללכת הביתה בתחילת המבחן, כי הם עצמם לא יודעים לפתור אותו"; "קטסטרופה אחת גדולה"; "זלזול חמור בסטודנטים". התגובות הזועמות/מיואשות הללו הן חלק מהתלונות שהגיעו אל "גלובס", הופצו ברחבי הרשת ובקבוצות ווטסאפ שונות, מאז נערכה בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית של מועצת רואי-החשבון בשבוע שעבר.

מבחני ההסמכה בראיית-חשבון נחשבים למתישים במיוחד. במשך חודשים ארוכים הנבחנים משננים חומר לימוד מקיף ביותר הכולל סעיפי חוק ונוסחאות מורכבות, שבהם הם נדרשים לשלוט ברמה גבוהה. בסיום התקופה המייגעת, הסטודנטים נבחנים בבחינות הסמכה סופיות.בחינת ההסמכה בחשבונאות פיננסית המתקדמת, נחשבת לקשה מבין שתי הבחינות (השנייה היא בנושא "ביקורת חשבונות"), וככלל, אחוז המעבר בה נמוך יותר. אולם, נראה שלמה שקרה ביום שני שעבר הסטודנטים לא ציפו; מאז הבחינה רבים מהם מתלוננים על עוול גדול, לאחר שלטענתם הוצבה בפניהם משימה בלתי-אפשרית - מבחן בלתי פתיר.

טענות דומות נשמעות זה שנים בזירה של עורכי-הדין. אולם, בקרב הסטודנטים לחשבונאות מדובר במחאה נדירה. הפעם, גל הזעם של הסטודנטים לחשבונאות, הוליד קבוצת פייסבוק רבת משתתפים ואיום בפנייה לבג"ץ נגד מועצת רו"ח. האם הטענות מוצדקות? מרצים לחשבונאות אומרים שייתכן שכן; האם זה יעזור לסטודנטים? לא בטוח.

רו"ח שלומי שוב - ראש התוכנית בחשבונאות וסגן דיקן בית-ספר אריסון למינהל עסקים וחבר ועדת הביקורת של איכות הבחינה, הבודקת את איכות הבחינה לאחר סיומה - טוען כי הבחינה הייתה ארוכה מדי, קשה יותר מבחינות קודמות ונכנסה ל"פינות". אולם, הוא מציין כי בסך-הכול מדובר בחלק מ"מהפכה חיובית" המתרחשת במקצוע, ומטרתה להכשיר את דור העתיד של רואי-החשבון.

לדברי שוב, "לא ניתן להשוות את הבחינה האחרונה לקודמות. אין ספק שיש כאן עליית מדרגה ברמה". שוב מסביר כי מאחורי זה עומד מהלך - "חשוב", כלשונו - שבוצע לאחרונה על-ידי משרד המשפטים של החלפת כותבי הבחינה, מתוך שאיפה להפוך את הבחינה מבחינה טכנית במהותה שדורשת בעיקר שינון של נוסחאות והכרות עם התקנים החשבונאיים, לבחינה שדורשת הבנה וחשיבה.

- לא נעשתה עליית מדרגה גבוהה מדי? הבחינה הייתה הוגנת ופתירה לדעתך?

רו"ח שוב: "כחבר ועדת בקרת האיכות של הבחינה, אני מנוע להיכנס לפרטי הבחינה. אוכל להגיד רק באופן כללי שהבחינה הייתה ארוכה מדי - היה ניתן להגיע לאותו אפקט עם בחינה קצרה בחצי. בחינה של כמעט 40 עמודים זה משהו מוגזם ולא סביר, לדעתי, ראוי שבחינה מסוג זה תכלול עד 20 עמודים.

"דווקא בחינה קצרה מאפשרת את החשיבה אליה אנחנו מכוונים. אני גם הייתי מוותר על 'פינה' אחת או שתיים אליהן נכנסה הבחינה, אבל זה מסוג הדברים שקורים; מצד שני, חשוב להדגיש כי הכוונה הייתה טובה ונעשתה עבודה מאד איכותית - אין לי ספק שהלקחים יופקו בבחינות הבאות. לא ניתן לעשות שינוי דרמטי בבת אחת ויש חבלי לידה, אבל הכיוון הוא בהחלט חיובי ונכון".

- מה דעתך על התגובות הנזעמות, ומה יהיה עם הסטודנטים שניגשו?

"אני מבין את הסטודנטים. כל מי שמעורב, ידאג לכך שהסטודנטים לא יפגעו. עם זאת, כולם צריכים להפנים את השינוי, כי הוא כאן בשביל להישאר. לא מדובר במשהו חד-פעמי. זאת, כמובן לאחר הפקת הלקחים שתהיה - והיא תהיה. מהפכות לא מתרחשות בבת אחת והפנמתן לוקחת זמן. הנטל נופל על 'דור הביניים' ואי-אפשר לחמוק מזה. אין לי ספק שבעוד כמה שנים יהיה קשה להאמין שכך למדו פעם חשבונאות".

אינטרסים כלכליים

התגובות השליליות לבחינה לא הגיעו רק מהסטודנטים שניגשו אליה. גם חלק מהמרצים והמוסדות התבטאו בחומרה בנוגע לניסוח השאלות ולאורך הבחינה, וחלקם אף אמרו לסטודנטים כי הם עצמם היו נכשלים בה. רו"ח שוב לא מתרגש. "צריך להיזהר כאן מגורמים אינטרסנטיים שקשה להם להתמודד עם השינוי ומלמדים, לצערי, חשבונאות בצורה של הצבה בנוסחאות כמו שלימדו בשנות ה-80 - ממש 'פס ייצור' של פקידים אפורים", אומר רו"ח שוב. "יש אינטרסים כלכליים גדולים סביב הבחינה. העולם השתנה - אי-אפשר להמשיך ולגדל מנהלי חשבונאות בכירים שאותם בכל מקרה מחליף המחשב".

לדבריו, "צריך להסתכל על הדברים באופן שקול ולא פופוליסטי באופן ש'שופך את התינוק עם המים'. הבחינות עד כה היו ברמה נמוכה וטכנית - אין למה להתגעגע. אגב, בבחינת המועצה שהתקיימה בדיוק לפני שנה, עם צוות הכותבים הקודם, נכללה בבחינה שאלה חישובית גדולה שהופיעה בבחינת המועצה חצי שנה קודם לכן. לאחר המקרה הזה, לא ראיתי שמישהו מהמוסדות שניגשו, פצה את פיו".

- ומה ההשלכות על מי שלומד או רוצה ללמוד ראיית חשבון?

"צריך להבין שלבחינת המועצה יש משמעות אדירה על אופן הלימוד של החשבונאות, ואין לי ספק שבימים אלה כל מוסדות הלימוד מבצעים התאמות משמעותיות של תוכניות הלימודים. זה לא תהליך פשוט, ואני לא בטוח שלכולם יש את הכלים לעשות זאת. השינוי לא צריך להיות רק בבחינה בפיננסית אלא גם להגיע בהדרגתיות גם לבחינה בביקורת, שגם שם הוחלפו הכותבים - פחות דקלום של משפטים גנריים ויבשים ויותר התמודדות עם בעיות ואתגרים פרקטיים, תוך חיבור אמיתי למציאות העסקית ולהתפתחויות הטכנולוגיות האדירות שחלות".

להערכת רו"ח שוב, יהיו לשינויים השלכות חיוביות אדירות על המקצוע, "החל מה-DNA של סטודנטים שמגיעים אליו". לדבריו, "זה לא צריך להיות מקצוע טכני ואפור. הוא דווקא מתאים לאנשים עם אישיות ורסטילית ומעניינת, בעלי חשיבה יצירתית ודינמית ואוריינטציה טכנולוגית; וכן - גם עם רוח הוליסטית וצבעונית. התפקיד שלנו הוא לחזק אצלם את החשיבה המקורית והביקורתית - וזה אתגר גדול מבחינת האקדמיה".

- אחת הטענות היא כי השינוי מגיע מתוך רצון של הקליקה להקטין את מספר רוה"ח?

"זאת טענה פופוליסטית המבלבלת בין העיקר לטפל. גם אם יש קשיים בטווח קצר, בטווח הארוך אני רואה בשינוי בחינות ההסמכה, מזור לבעיות האקוטיות של המקצוע שדווקא תוביל למשיכת מוחות חזקים רבים למקצוע. החשבונאות היא הכלי החזק ביותר שיש כיום ליזמים, למנהלים ולאנשי עסקים. שם אנו צריכים להיות.

"המהלך של שינוי הבחינות יהפוך תוך מספר שנים את המקצוע על פניו וייתן לו את היוקרה שכה חסרה לו לאחרונה - דבר שמקבל ביטוי בשכר-הטרחה העלוב אותו משלמות היום החברות הציבוריות עבור הביקורת. ולבסוף, וחשוב לא פחות, יהיה לכך השלכות כלל-משקיות - כמו לגבי איכות המידע בשוק ההון, שנכון להיום אני מודאג ממנה מאוד".

עוד כתבות

תע''ש רמת השרון / צילום: תמר מצפי

התוצאה המפתיעה והמטרידה של מחדל החימושים: תידחה בנייתן של 36 אלף דירות במרכז

הממשלה מקדמת בימים אלה החלטה לדחיית פינוי מפעל תע"ש רמת השרון, בשל "המאמץ המלחמתי", כך נודע לגלובס ● זוהי הודאה של מערכת הביטחון בכישלון לתכנן לטווח רחוק ובמחדל חימושים שפוגע כעת גם בשוק הדיור

נשיא טורקיה, ארדואן / צילום: Shutterstock, Mr. Claret Red

ישראל מנעה מארדואן מרחב הכחשה, וטורקיה נסוגה מההקלות בסחר - בינתיים

משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל - אך הפרסומים בתקשורת הישראלית וההודעה החריפה של שר החוץ ישראל כ"ץ בנושא שברו את הכלים 

נמל גמליק בטורקיה / צילום: Shutterstock

חדשות טובות לענף הבנייה: טורקיה אישרה לחדש אספקות לישראל

בזמן שבישראל משרד החוץ ומשרד הכלכלה פועלים בקדחתנות בימים האחרונים כדי להפסיק את התלות הישראלית ביבוא מטורקיה גם בטווח הארוך, משרד המסחר הטורקי שלח מכתבים למפעלים בענף הבניין המקומי ועדכן אותם על אישור זמני לחדש את האספקות לישראל

לוחמי צה''ל ברצועת עזה, השבוע

הותר לפרסום: ארבעה לוחמים נפלו בקרבות ברצועת עזה, ארבעה נוספים נפצעו קשה

קבינט המלחמה והקבינט המורחב אישרו פה אחד: צה"ל יעמיק את הפעולה ברפיח • לשרים הוגדר בקבינט המורחב כי הפעולה ברפיח תהיה "מוגבלת" • אזעקות הופעלו בבאר שבע ובחצרים • עשרות מחבלים חוסלו במבצע של צה"ל בזייתון ובמזרח רפיח, פירים הושמדו • הבית הלבן: סיפקנו לישראל אלטרנטיבות לפעולה נגד חמאס • עדכונים בולטים

בנימין נתניהו. להחריש את האבדות / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הדרך לניצחון המוחלט עוברת בעצימת עיניים

ראש הממשלה שוכח את האבידות בדרך לניצחון הגדול ● עורכי הדין חונקים את המערכת עם עתירות חסרות תכלית ● ומה מלמדים הרגלי הצריכה של אנשי המילואים ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

בורסת ת''א זינקה / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בורסת ת"א סוגרת שבוע ירוק: המדדים המובילים זינקו ביותר מ-3%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.9% ● הבורסה פרסמה את סיכום המסחר השבוע: מדדי הטכנולוגיה הובילו את העליות ● עליות שערים אפיינו גם את מדדי איגרות החוב המקומיות, בדומה לאגרות בארה"ב ● מניות קמטק, טאואר ונובה זינקו היום בעקבות הדוחות

העצרת הכללית של האו''ם / צילום: Reuters, Eric Thayer

האו"ם אישר חברות לרשות הפלסטינית בארגון


הרשות הפלסטינית למעשה תקבל הכרה דה-פקטו - בלי להיקרא "מדינה" • החברות באו"ם תעניק לרשות זכויות שיבטיחו השתתפות מלאה בפעילות העצרת הכללית • הפלסטינים נכשלו עד כה בעקבות הווטו האמריקני, ועל כן הם לא קיבלו את הזכויות המלאות בדומה לשל מדינות-חברות • ארדן: "נותנים זכויות למדינת טרור עתידית של חמאס"

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

רגע לפני שבת: עימות פומבי בין שרי האוצר והביטחון על התקציב ורכש מטוסי f-15

שר האוצר פנה למזכיר הממשלה בבקשה להביא לישיבת הממשלה הקרובה החלטה שתקים באופן מיידי את הוועדה הציבורית לבחינת צרכי בניין הכח ותקציב הביטחון שמתעכבת מזה חודשים ● "העיכוב בהקמת הוועדה מביא לעיכוב ברכש חשוב להתעצמות צה״ל" ● גלנט: קיימת תפיסה ישראלי שגוייה לפיה ניתן לספק יותר ביטחון בפחות כסף כנגד צרכים הולכים וגוברים

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

מגמה מעורבת בוול סטריט; דרופבוקס מתרוממת בלמעלה מ-1%

מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● מניית שירות אחסון הענן דרופבוקס עולה לאחר שאמש פרסמה דוחות שעלו על התחזיות ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

נתניהו על עצירת משלוחי הנשק מארה"ב: "אם נצטרך - נעמוד לבד"

דובר צה"ל עדכן כי שלושה חיילים נפצעו בפיצוץ פיר ממולכד • כמה כלי טיס של חיזבאללה יורטו אחרי שורה של אזעקות בגליל העליון והמערבי: נזק נגרם לבית בשלומי • הבית הלבן מבהיר אחרי ביטול משלוח הנשק: עדיין תומכים במיטוט חמאס - אבל מתנגדים למבצע נרחב ברפיח, ישראל תצטרך לקבל את ההחלטה • כל העדכונים

ערן כהן, מנכ''ל אלסטום ישראל / צילום: אלסטום

מנכ"ל אלסטום בישראל לא חושב שצפויה בריחת משקיעים: "הפן הכלכלי קובע"

ערן כהן, מנכ"ל אלסטום ישראל, תאגיד התשתיות הצרפתי, מסביר כי פעילות החברות הזרות לא נפגעה, למרות המלחמה: "מה שמוביל זה האינטרס העסקי" ● בראיון לגלובס הוא מתייחס לראשונה לטענות על עיכוב בקו האדום ולעזיבת החברה הספרדית שבנתה את הרכבת הקלה בירושלים

קמפיין free TV שעלה בקשת12 בחודש האחרון / צילום: צילום מסך

שנה להשקת FreeTV: האם מיזם הטלוויזיה הצליח לשנות את השוק?

בשנה החולפת הצליח מיזם free TV לגייס 50-60 אלף מנויים - הרבה פחות מהציפיות שתלו בו שתי השותפות, בעיקר לאור ההשקעה הגבוהה בפרסום ● גורמים בשוק טוענים כי כבר תקופה ארוכה קיימת מתיחות בין הצדדים, אך הדבר לא מפחית מהלחץ של המתחרות, שהורידו מחירים

ינקי קוינט, מנהל רמ''י ומ''מ מנהל רשות החברות הממשלתיות / צילום: שלומי יוסף

רשות החברות דורשת להקפיא את הליך מינוי מנכ"ל נת"ע

דרישה מאחד מחברי ועדת האיתור לפרוש, גרמה למ"מ רשות החברות ינקי קוינט להקפיא את הליך בחית המנכ"ל "מחשש לתקינות ההליך" ● אך לגלובס נודע כי והבה לא השתתף בניקוד המועמדים ● ומי המועמדים המובילים לתפקיד?

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

היישוב עלי ביהודה ושומרון / צילום: מיכאל יעקובסון

לראשונה: בג"ץ חייב את המשטרה לחקור בנייה לא חוקית ביו"ש

בג"ץ קבע כי על משטרת ישראל לפתוח בחקירה פלילית בגין בנייה לא חוקית במאחז היובל, שנמצא ביישוב עלי ● ההכרעה בעתירה, שהוגשה על־ידי תנועת "שלום עכשיו", נדחתה מאז 2018, עקב הצהרת המדינה כי תוקם יחידת אכיפה ייעודית שתחקור חשדות לבנייה לא חוקית - שהקמתה בסוף בוטלה

מרפסות מלון מפונים בקיבוץ גינוסר. ''שבר את המבנה הקהילתי'' / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

המחקר שמגלה את עומק הפגיעה במפוני הצפון

סקר של הטכניון, שנערך בקרב 340 תושבים מגבול הצפון, משרטט תמונה עגומה בתחומי התעסוקה והחינוך וגם בפן הנפשי והמשפחתי של מי שפוזרו במאות נקודות ברחבי הארץ ● "המציאות שנוצרה סימנה להם - הממשלה לא מכירה בסיפור שלכם, אפשר בלעדיכם", אומרת פרופ' מירב אהרון–גוטמן

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון