העננה שמרחפת מעל ראשיהם של בכירי בזק ובעל השליטה בה, וכמובן מעל החברה עצמה, כנראה לא תתפזר בקרוב. נהפוך הוא. אפשר להניח שחקירת רשות ניירות ערך תימשך עוד כמה חודשים. בסופה יוחלט אם להמליץ על הגשת כתבי אישום, ואז יהיה זה תורה של הפרקליטות להחליט. כלומר, מדובר בעננה כבדה שקרוב לוודאי תרחף עוד זמן רב.

בזמן הזה שאול אלוביץ' ואנשיו צריכים להבין, הן לטובתו והן לטובת החברה: לא כדאי להיאחז בקרנות המזבח. כלומר, מניותיו של אלוביץ' בבזק צריכות להיות מונחות על המדף לכל המרבה במחיר, הן כדי לשרת את חובותיו (שהיקפם כ-1.2 מיליארד שקל) והן כדי להסיר מעל החברה את העננה הכבדה.

לכאורה יש שתי אפשרויות למכירה: האחת היא למכור את גרעין השליטה למשקיע חדש או לקרן שבאה לעשות סיבוב (כמו אייפקס, סבן ומורי ארקין בזמנו), והשנייה היא פיזור המניות של אלוביץ' בשוק, כך שבזק תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה.

מבחינת אלוביץ', האפשרות הזאת אינה מעשית - הרי מניית בזק ירדה מאז פתיחת החקירה, ומכירת מניותיו במחירי שוק כרגע איננה משרתת אותו. לגבי האפשרות הראשונה של מכירת גרעין השליטה לכל המרבה במחיר, המניה תגיב כנראה בעלייה מיד עם פרסום ההערכות על כך שאלוביץ' שם את המניות שלו על המדף.

יש גם דרך אחרת, שמשרתת יותר טוב את אלוביץ', את בעלי המניות של בזק וגם את המבנה התחרותי בשוק התקשורת - מכירת בזק בחלקים. כך יוכל אלוביץ' להציף ערך גם לעצמו וגם לציבור, בעל רוב המניות בבזק.

מכירה בחלקים יכולה להתבצע בכמה שלבים: בשלב הראשון, מכירת פלאפון ו-ואלה! בנפרד. הרגולטור יצטרך כמובן למנוע את "נפילתם" בידי גורמים חזקים בשוק התקשורת (פלאפון) או המדיה (וואלה!).

בשלב השני נשארנו עם חברת בזק בינלאומי, חברת yes, והיהלום של בזק: החטיבה הנייחת והאינטרנט, פרת המזומנים של חברת התקשורת. מכירת yes בנפרד אינה באה בחשבון, גם על רקע החקירה שמתנהלת כעת וגם מפני שאיש לא ירצה חברת לוויין בעייתית מבחינה פיננסית כשהיא עומדת לבדה. מכירת שלוש הזרועות הללו יחד (החטיבה הנייחת והאינטרנט, בזק בינלאומי ו-יס) תיראה הרבה יותר מפתה למשקיעים ותאפשר להם בעתיד לשווק טריפל (אינטרנט, נייח וטלוויזיה רב-ערוצית) בדיוק כמו המתחרה הוט.

צריך להבין: העיתוי הנוכחי הוא מצוין לאלוביץ' ולמשקיעים בחברה. ראשית, מניית בזק סובלת מדיכאון קל בגלל החקירות; שנית, למרות העוצמה של החברה והשליטה שלה בשוק הטלפוניה הנייחת והאינטרנט, היא מאוימת מבחינה תחרותית - בתחום הטלוויזיה הרב-ערוצית היא מאוימת על ידי חברות הסלולר וגם בתחום האינטרנט השינויים הם אמנם הדרגתיים ואיטיים אבל הם בכל זאת מתרחשים. עובדה: רפורמת השוק הסיטונאי דווקא עובדת, אף שחברת בזק הערימה עליה לא מעט קשיים.

כתבתי זאת בעבר ועכשיו גם הנתונים המצורפים כאן מדוחות בזק השנתיים מדברים בעד עצמם. קרוב ל-400 אלף מנויים הם מנויים סיטונאיים באינטרנט, וזה כבר מספר שאי-אפשר להתעלם ממנו. עוגת המנויים צומחת אבל בזק מאבדת מנויים קמעונאיים (קרוב ל-200 אלף בתוך פחות משנתיים) ועלולה לאבד רווחים.

זה הזמן ל"אקזיט" של אלוביץ' מבזק וכיסוי חובותיו. הישארותו כבעל שליטה בזמן שהוא ובכיריו חשודים בעבירות ני"ע ובירור עניינם יימשך לפחות כמה חודשים איננה בריאה. מי שעסוק ויהיה עסוק בהגנה על חפותו איננו יכול להמשיך "להגן" גם על השקעתו.

בזק-הרפורמה בשוק הסיטונאי

לפרק את בזק-פלאפון וואלה תחילה