האם הקטשופ מופחת הסוכר הצליח לבלום את נטישת הקטגוריה וירידת נתחי השוק של אסם והיינץ? לפי נתוני סטורנקסט שהגיעו לידי "גלובס", נתח השוק של אסם בקטשופ המופחת הגיע בשבוע הראשון של יולי - כחודשיים לאחר ההשקה - ל-10.7%, ואילו נתח השוק של הקטשופ המופחת של היינץ הגיע ל-3% כחצי שנה לאחר ההשקה. הקטשופ מופחת הסוכר נגס בקטשופ הרגיל, הן של היינץ והן של אסם, אך גם הגדיל כמותית את הקטגוריה שהייתה בשנה האחרונה במגמת ירידה.

בחצי השנה האחרונה הושקו בשוק הקטשופ בישראל שני מוצרים מופחתי סוכר במסגרת ההיערכות לרפורמה של משרד הבריאות שבה יידרשו יצרנים לסמן מוצרים המכילים כמויות גדולות של סוכר ושל נתרן. בדצמבר השיקה דיפלומט, המשווקת את קטשופ היינץ בישראל, קטשופ חדש עם כ-50% פחות סוכר ו-25% פחות נתרן, המבוסס על ממתיק הסטיביה. המוצר נמכר לקמעונאים במחיר גבוה ב-15% ממחיר הקטשופ הרגיל של החברה, כלומר גם עבור הצרכנים מדובר במוצר יקר יותר.

כעבור כמה חודשים השיקה גם אסם נסטלה, השולטת בשוק הקטשופ בישראל, קטשופ מופחת סוכר ונתרן שאינו מבוסס על ממתיק מלאכותי, והצהירה כי תמכור אותו לקמעונאים במחיר זהה לקטשופ הרגיל. ואולם, בדיקה באמצעות פרייסז מראה שהמחיר הממוצע לקטשופ הרגיל של אסם של 750 גרם עומד על 10.80 שקל, ואילו הקטשופ מופחת הסוכר במשקל 710 גרם (החברה מצהירה כי מדובר בשינוי משקל סגולי ולא בכמות) נמכר בממוצע ב-12.50 שקל. בנוסף אליהם קיים מוצר נוסף של קטשופ מופחת סוכר של טל וטרי, אך מכירותיו זניחות ביחס לכלל הקטגוריה.

שוק הקטשופ בישראל מאופיין בריכוזיות גבוהה, ולפי נתוני משרד הכלכלה, הוא נאמד ב-220 מיליון שקל בשנה. במאי ויוני גדלה הקטגוריה הקטשופ ב-2.2% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. נתח השוק הכמותי של אסם עלה מ-65.9% ל-67.4% לעומת התקופה המקבילה, ואילו קטשופ היינץ נותר כמעט ללא שינוי עם 26.7%. קטגוריית הקטשופ גדלה גם מבחינה כספית ב-0.4%, ונתח השוק הכספי של אסם עלה ל-68.8% לעומת 66.4% בתקופה המקבילה. נתח השוק של היינץ ירד מ-28.3 ל-27.1%.

בנוסף לחרב סימון האדום בעקבות הרפורמה של משרד הבריאות שריחפה מעל הקטשופ, שהחברות מקוות להימנע ממנו באמצעות הפחתת סוכר ונתרן (הן בקטשופ הרגיל והן בקטשופ המופחת), רק לפני שבוע הוחלט בוועדת הבריאות של הכנסת לאסור הגשת קטשופ במסגרת הצהרונים במסגרות הלימוד, והוא נכלל ברשימות המזונות האסורים לצד משקאות ממותקים, ממרחי שוקולד ואבקות מרק. ניתן להעריך שהחברות ינסו להחריג את הקטשופ המופחת מהרשימות.

קטשופ אסם והיינץ