שוב חוזר הסרט שבו היינו כבר כמה פעמים בשנים האחרונות: אי.די.בי מודיעה על רוכש פוטנציאלי חדש לרכישת מניות השליטה בחברת כלל ביטוח  (50%), שנמצאת בבעלותה. הקבוצה לא מגלה מיהי הרוכשת הפוטנציאלית ואולם, ל"גלובס" נודע כי כפי הנראה מדובר בחברת סיריוס, הרשומה בברמודה ופועלת בארה"ב, שם היא מחזיקה ברישיון, ואשר נמצאת בבעלות חברת צ'יינה מינצ'נג הסינית. צ'יינה מינצ'נג כבר הביעה עניין בכלל ביטוח בעבר, גם לרכישה ישירה וגם דרך סיריוס.

לאחר שורת ניסיונות והסכמים שלא הצליחו לעבור את המשוכה הגבוהה של קבלת אישור הפיקוח על הביטוח בישראל, הודיעה היום (ה') קבוצת ההחזקות, שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, כי קיבלה אתמול "הצעה ראשונית ובלתי מחייבת מקבוצה בינלאומית לרכישה אפשרית של מלוא החזקותיה של החברה בהון המונפק של כלל ביטוח". ההצעה היא לפי ההון העצמי של כלל ביטוח, שעמד בסוף הרבעון הראשון השנה על כ-4.7 מיליארד שקל - בכ-50% מעל שווי החברה הבוקר בבורסה.

באי.די.בי פירטו נוסף על כך כי "החברה בוחנת את ההצעה. למועד זה אין כל ודאות כי ההצעה תבשיל לכדי משא-ומתן על תנאי ההסכם, כי החברה תתקשר בעסקה למכירת החזקותיה בכלל עסקי ביטוח, או כי תושלם עסקה כאמור, בין על בסיס הצעה זו או בכל דרך אחרת".

המניה עלתה 40% בשנה האחרונה

מוקדם מאוד להעריך את הסיכוי להשלמת העסקה בשלב מוקדם זה, במיוחד על רקע הקשר הסיני של הקבוצה הרוכשת. באי.די.בי מציינים כי העסקה היא "בכפוף לביצוע הליך בדיקת נאותות ולחתימת הסכם, וכן לאישורים שיידרשו על-פי דין".

הגם שאי.די.בי לא מפזרת את הערפל הרשמי סביב זהות הרוכש, הרי שלסוגיה זו משמעות אדירה לשאלת הסיכוי לקבל את אישור הפיקוח בישראל, ולהשלים את העסקה. זאת, משום שעד היום לא ניתן אישור לרוכש בעל קשרים עבותים לסין.

בעקבות ההודעה על ההסכם הראשוני נסקה מניית כלל ביטוח היום בכ-6.5% במסחר בבורסה בתל אביב, כשהיא משלימה זינוק של 40% בשנה האחרונה ומשקפת שווי חברה של כ-3.3 מיליארד שקל. מדד ביטוח פלוס עבר מירידות קלות במשך מרבית היום לעליות של יותר מ-1%, כשמנייתה של חברת הביטוח הפניקס, הנמצאת גם היא על המדף, עלתה בכמעט 2%.

זאת, אף שניסיון השנים האחרונות מלמד כי רוב ההסכמים שנחתמו למכירת השליטה בגוף מוסדי גדול לגורם זר עם מעורבות סינית - כלל ביטוח, הפניקס ומיטב דש - התקשו לקבל את אישורה של דורית סלינגר, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון.

אי.די.בי מחויבת למכור את החזקותיה בכלל ביטוח, גם מכיוון שאין לה אישור להחזיק באמצעי שליטה בחברת ביטוח, בהתאם להבנות שהושגו עם הפיקוח, שמינה למניות השליטה של אי.די.בי בכלל ביטוח נאמן מטעמו, משה טרי; וגם בשל הוראות חוק הריכוזיות, שמחייבות הפרדה עתידית בין עסקים ריאליים לעסקים פיננסיים.