גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תחרות בדלת האחורית: משקיעים בינ"ל ייכנסו לענף הרכב?

הצמיחה המואצת של שוק הרכב הישראלי, מגדילה את ההתעניינות של משקיעים חיצוניים ובינלאומיים שמחפשים להיכנס לענף ■ בהיעדר הזדמנויות השקעה ריאליות בתחום יבוא הרכב, הם בוחרים בחברות הלוויין בענף

ענף הרכב הישראלי מושך בשנים האחרונות תשומת לב רבה מכיוון תעשיית ההשקעות, הן הישראלית והן הבינלאומית. הנתון הבולט ביותר ששם את ישראל על הרדאר של המשקיעים, הוא קצב הצמיחה המואץ והעקבי של מכירות הרכב מתחילת העשור. בניגוד למנועי צמיחה רבים של שוק הרכב הגלובלי - רוסיה, דרום אמריקה, מערב אירופה ועוד - גרף המכירות של שוק הרכב הישראלי ממשיך לנסוק אל-על בזווית חדה ויציבה.

ישראל עולה על המפה

קצב מכירות הרכב הנוכחי בישראל, סביב 300 אלף יחידות בשנה, הוא מרשים לכשעצמו גם בקנה מידה בינלאומי. את 2016 סיים השוק הישראלי עם כמעט 80 אלף יותר מכירות מאשר בפורטוגל, למשל; 30 אלף מכירות יותר מצ'כיה; ולא הרבה מתחת לשווקים מערביים מפותחים כמו אוסטריה (330 אלף מכירות ב-2016), שוודיה (372 אלף) והולנד (382 אלף). אבל הנתון החשוב יותר למשקיעים הוא גודל השוק במונחים של כוח קנייה פוטנציאלי, ובסעיף הזה שוק הרכב הישראלי מדלג בקלות עוד כמה וכמה מקומות במעלה הדירוג העולמי עם קרוב ל-7 מיליארד דולר בשנה.

אמנם כמחצית מהסכום הזה הוא מסים שנכנסים לקופת המדינה, אבל זה לא משנה את התמונה הכוללת - נהפוך הוא: מיסוי הרכב בישראל הוא עיוות קשה שלא יוכל להישמר בעידן הכלכלה הגלובלית הפתוחה, ולכולם אין ספק שבמוקדם או במאוחר הוא יהיה חייב ליישר קו עם הנורמות של העולם המערבי. כאשר שינוי יקרה - כוח הקנייה יתורגם ישירות לעלייה משמעותית בנפח המכירות.

עוד סיבה ששוק הרכב הישראלי מהבהב כיום על המסך של המשקיעים, היא תעשיית ה"אוטו-טק" המשגשגת שקמה כאן - ובעיקר עסקת הענק של מובילאיי. אמנם מדובר בשני עולמות שונים ונפרדים מנקודת המבט של המשקיעים. ענף הרכב המסורתי, זה של ה"ברזלים", רחוק מאוד ממוקד העניין של משקיעי ההון סיכון שתרים אחרי חברות ורעיונות בראשית דרכם. אבל אפקט מובילאיי הגביר משמעותית את הכיסוי התקשורתי של ישראל בהקשר של רכב, והביא לגל עלייה לרגל של הרבה משקיעים בכירים מכל העולם, החל בבנקים מסורתיים להשקעות וכלה בטייקונים.

אך טבעי הוא שאחד מתוצרי הלוואי של תשומת הלב תהיה התעניינות גוברת גם בשוק הרכב הישראלי שנמצא קרוב להתרחשויות האוטו-טק עם היד על הדופק, ושמתאפיין בפני עצמו בשיעור רווחיות מרשים. הסינרגיה הפסיכולוגית הזו רק הועצמה בעקבות הרווח בגובה מיליארד דולר (על הנייר, בינתיים), שגרף שמואל חרל"פ, הבעלים של יבואנית הרכב כלמוביל, מההשקעה במובילאיי. הסיפור הזה כבר הפך בחודשים האחרונים לסוג של פולקלור בעולם ההשקעות הגלובלי.

משקיעים בדלת צדדית

סביר להניח שמנקודת המבט של המשקיעים החיצוניים הגדולים, השאיפה היא רכישת אחוזים משמעותיים באחת מיבואניות הרכב הגדולות. היעד הזה אטרקטיבי במיוחד לאור העובדה שברוב שוקי הרכב המרכזיים בעולם יצרני הרכב הם ששולטים ישירות במערך ההפצה, ואילו במודל של השוק הישראלי מדובר במפיצים בלעדיים בבעלות פרטית.

אבל, כמובן, שהביקוש בתחום הזה עולה על ההיצע, שלמעשה לא קיים. רוב היבואנים בישראל הם גופים עסקיים מבוססים ונזילים מאוד, שאין להם צורך או עניין למכור את פעילות היבוא המשגשגת שלהם. נהפוך הוא - רובם מעוניינים להרחיב את פעילות היבוא, ובפועל כמעט כל עסקאות העברת הזיכיונות שבוצעו בעשורים האחרונים היו מיד ליד בתוך הענף. אבל גורם המשיכה קיים, ובהיעדר היצע בתחום המרכזי, גדלה אטרקטיביות ההשקעה בעסקי הלוואי של שוק הרכב: חלפים, התקנות אביזרים וכדומה.

הענפים הללו הם תחומים עסקיים עצמאיים ונפרדים, עם מבנה הכנסות ורווחיות שונה זה מזה, ומזה של יבוא הרכב. אבל בחודשים האחרונים אפשר לראות את מה שניתן לכנות בשם מגמה, במסגרתה קרנות וגופי השקעה חיצוניים נכנסים להשקעות בחברות לוויין של הענף. בשנה שעברה נחתמה עסקה למכירת 50% ממניות א.ד.י מערכות סטריאו ואזעקות לרכב תמורת כ-75 מיליון שקל. הרוכשת היא חברת שנפ, שבה שותפה משפחת המייסדים ביחד עם קרן סקיי, שהיא אחת הגדולות בארץ עם היקף השקעות של כ-450 מיליון דולר. אדי מערכות היא מתקינה מרכזית של קבוצות יבוא רכב כמו UMI, קרסו מוטורס, טלקאר, יפנאוטו ועוד. החודש פורסמה עסקה נוספת במהלכה רכשה קרן קדמה כ-60% מחברת ההתקנות ואבזור הרכב גיל קאר תמורת סכום המוערך בכ-100 מיליון שקל. אותה קרן רכשה בדצמבר האחרון גם את השליטה בחברת אוטו דיפו, שעוסקת ביבוא והפצה של אביזרים וחלפים לרכב ובמתן שירותים. גם קדמה היא קרן רב-תחומית שמנהלת בישראל השקעות בהיקף של כמיליארד שקל.

העסקה האחרונה, שפורסם כי היא נמצאת במו"מ וככל הנראה עדיין לא סוכמה (אם כי אינה מוכחשת), היא העסקה לרכישת השליטה ביבואנית ומפיצת החלפים לרכב מ.פינס תמורת מעל 200 מיליון שקל. הרוכשת בפוטנציה היא קרן AMI הפרטית, שקשורה לקרן APAX PARTENRS הבינלאומית. גם היא קרן רב-תחומית, עם טווח התעניינות רחב שכולל מוצרי צריכה, טכנולוגיות ותקשורת, שירותים כלליים ושירותי בריאות.

היעד הסופי

נקדים ונאמר, שאין כל קשר מוכח בין העסקאות הללו וכל אחת מהן שונה זו מזו וקשורה למבנה בעלות ותשואות נפרד שעשוי להיות אטרקטיבי לכשעצמו למשקיעים ללא קשר לענף יבוא הרכב. ובכל זאת, אפשר למצוא כמה מכנים משותפים בין העסקאות שמעידים על תמונה רחבה יותר. המכנה המשותף הראשון הוא שהצמיחה בפעילות של כל החברות הללו, ומן הסתם גם הצמיחה ברווחיות שהובילה להערכת השווי שלהן, ניזונה ישירות מהצמיחה הכללית של המכירות בשוק הרכב הישראלי בשנים האחרונות.

מדובר בספקיות של שירותים חיוניים ליבואניות הרכב שמכירות מקרוב את המכניזם הפנימי, את מוקדי הרווחיות, ואת נקודות החוזק והתורפה של עסקי יבוא הרכב. בולטת במיוחד חברת מ.פינס, שהיא אחת הספקיות והמפיצות הגדולות של חלפים ליבואניות רכב ולמוסכים עצמאיים בישראל, עם הסכמי יבוא והפצה של חלפים מול עשרות מותגי רכב. ככזו, היא שותפה לכמה מהסודות היותר כמוסים של יבואניות הרכב וחברות הביטוח - כמו תמונת הרווחיות של היבואנים על חלפים.

עוד מכנה משותף הוא שחברות הלוויין פועלות בתחומי עיסוק מאוד ממוקדים ששייכים לעולם העסקים הקלאסי של ענף הרכב הישראלי ודורשים התמקצעות רבה, ניסיון רב ובעיקר הרבה מאוד קשרים אישיים שנבנו במשך שנים עם מקבלי ההחלטות בענף.

מאחר שההתמחות של רוב קרנות ההשקעה הכלליות היא השבחה של חברות לצורך מכירתן הלאה לקונים סופיים ברווח משמעותי (ע"ע ערך תנובה), לא היינו פוסלים את האפשרות שהעסקאות הללו עשויות להיות בטווח הארוך שלב ביניים לקראת עסקאות גדולות יותר עם משקיעים חיצוניים בעתיד.

איום מבפנים?

האם העסקאות האחרונות בענפי הלוואי של שוק הרכב הישראלי פותחות דלת לכניסת שחקנים חדשים, מהארץ או מחו"ל, לתחום הסגור של יבוא הרכב? מנהל בשלוחה ישראלית של חברת השקעות בינלאומית, אמר לנו, שלא לציטוט, שהתעניינות בהשקעות בשוק הרכב הישראלי היא כמעט עניין שבשגרה, בעיקר מצד משקיעים חיצוניים מאסיה וממדינות חבר העמים.

"קיבלנו לא מעט פניות ממשקיעים שנמשכים לאטרקטיביות של שוק הרכב הישראלי", הוא אומר. "היקף מכירות של 7-8 מיליארד דולר בשנה עם שולי רווח גבוהים הוא לא משהו שמשקיעים בינלאומיים יכולים להתעלם ממנו כיום - בעיקר לאור היציבות והשגשוג של הכלכלה הישראלית כולה בשנים האחרונות. ביצענו בעבר גישושים לגבי רכישת שותפות בזיכיונות יבוא, אבל גם במקרים שבהם לא נדחינו על הסף, הערכות השווי היו בנוסח 'נזרוק מספר אסטרונומי ונראה אם נתפוס דג שמן', כך שלא יצאו מזה עסקאות ממשיות".

בהערת אגב נציין כי גם המאמצים הנמרצים של הרגולטור לפתוח את שוק יבוא הרכב לתחרות מגיעים כיום לאוזניים קשובות במקומות רבים. אמנם ספי הכניסה שמונעים מגורמים חיצוניים להיכנס לשוק הרכב הישראלי - ובראשם התערבות יצרני הרכב עצמם ותחרות המחירים - הם עדיין גבוהים, אבל יש דרכים לעקוף אותם. ובשעה שבה יבואני הרכב הישראלים מחפשים הזדמנויות השקעה בחו"ל ובהון סיכון, יהיה זה אך אירוני אם משקיעים חיצוניים ינצלו את הדלת האחורית כדי להציב רגל בחצר הפנימית שלהם. 

עסקאות אחרונות בחברות לוויין של שוק הרכב

עוד כתבות

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בדרך לשווי של שני טריליון דולר: זו המנצחת הגדולה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● בנוסף, החברה הכריזה לראשונה על חלוקת דיבידנד רבעוני ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

צילומים: שלומי יוסף, עמית שאבי (ידיעות אחרונות), עיבוד: גלובס

2,800 שקל לשעה, תיקים מתוקשרים ותיבת פנדורה: החיים החדשים של השופט שבמחלוקת

הדיל שהוביל למינויו לנשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב שב לאחרונה לרדוף את השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● גלובס צולל לנבכי הקריירה החדשה שאימץ לעצמו כבורר–על, לחמ"ל שהקים כדי להתמודד עם ההקלטות המביכות ולשאלה המרחפת מעל לכל - איך תשפיע הפרשה על עתידו המקצועי?

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

לקראת כניסה לרפיח: מדוע מדובר במוקד משמעותי עבור חמאס?

מה מאפיין את רפיח, מה המשמעות של העיר עבור חמאס, ואיך ארגון הטרור ממשיך לתפקד כלכלית בימי המלחמה? ● גלובס עושה סדר

מאהל המחאה הפרו פלסטיני באוניברסיטת קולומביה (עיבוד: טלי בוגדנובסקי) / צילום: ap, Ted Shaffrey

המוחים הפרו-פלסטיניים עוטים מסכות קורונה כדי להיות חופשיים לבעוט

הלוק החדש של המפגינים מאפשר להם לחרוג מהשורות ● צה"ל נדרש לענות על שאלות קשות ● והאמריקאים מודאגים מהכוח של טיקטוק ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר