הנהלת חיפה כימיקלים הודיעה הבוקר (ד') באופן רשמי לוועד עובדי החברה על סגירת המפעל בצפון. כמו כן, ייסגר גם מפעל החברה בדרום, וכ-800 העובדים בשני המפעלים יפוטרו.

לפי מכתב ששלחה הנהלת חיפה כימיקלים הבוקר לוועד העובדים, העובדים יזומנו לשיחות שימוע בימים הקרובים. במכתב לוועד טוענת הנהלת חיפה כימיקלים כי בוצע תשלום משכורות לעובדים במשך 4.5 חודשים, מאז סגירת המכל במארס השנה, זאת בעת שלא הייתה למעשה כל עבודה או תפוקה במפעל. לפי ההנהלה, במהלך תקופה זו נרשמו הפסדים של כ-100 מיליון שקל. קצב ההפסדים, לפי ההנהלה, עומד על מיליון שקל ביום. 

ג'ולס טראמפ, בעל השליטה בחיפה כימיקלים, התראיין הבוקר בראיון לגלי צה"ל ואמר כי "אנחנו צריכים חלופה למכל האמוניה, כדי שנוכל להמשיך בפעילות. הקבינט אישר שתי חלופות, אבל אף אחת מהן לא מקודמת". 

במכתב ששלח ג'ולס טראמפ לראש הממשלה בנימין נתניהו, הוא כתב: "הפסדנו מאות מיליוני שקלים על בסיס הבטחות מהממשלה לפתרון משבר האמוניה, אבל פתרון כלשהו לא נראה באופק. הספינים ניצחו את התעשייה, הביורוקרטיה ניצחה את הכלכלה, קמפיין מקומי של ראש עיר (יונה יהב - ראש עיריית חיפה) הביס את הממשלה הלאומית".

בראיון לגלי צה"ל הוסיף ג'ולס טראמפ: "שילמנו לעובדים 5 חודשים משכורת בלי לקבל כל תמורה מהם, זה חסר תקדים בהיסטוריה של יחסי העבודה בישראל. אני אוהב את המדינה, וזה לא ישתנה. לא אפסיק את הפעילות הפילנטרופית שלי, אבל אני מאוכזב מאוד מהממשלה". 

על השאלה האם הוא יכול בכל זאת למנוע את שליחת מכתבי הפיטורים, השיב טראמפ חד-משמעית: "לא". 

במכתבו לנתניהו מסמן ג'ולס טראמפ את האשם העיקרי מבחינתו במשבר: ראש עיריית חיפה, יונה יהב. על יהב כתב טראמפ: "ראש העיר חיפה ניצל את הרוח הגבית שקיבל מהתקשורת כאמצעי למנוע מהממשלה ליישם תוכנית אחראית... רבים מאמינים כי המניע העיקרי בחיסולה של חיפה כימיקלים הוא לפנות לו את הדרך להרחבת בז"ן... ראש העיר הצליח ליצור מסך עשן ולגרור מדינה לטירוף מערכות". 

יונה יהב - ראש עיריית חיפה / צילום:  פאול אורלב, שלומי יוסף

יחימוביץ': "אסון לאומי" 

ח"כ שלי יחימוביץ' מסרה הבוקר כי "פיטורי 800 עובדים מחיפה כימיקלים הם אסון לאומי, ועל הממשלה לכנס היום בדחיפות דיון חירום כפי שהיא מתכנסת בעת פיגוע. במשך שנים היה מכל האמוניה תרנגולת שהטילה ביצי זהב לבעליה, ופתרונות מעשיים היו ועדיין נמצאים בהישג יד, אלא שהם יפחיתו מעט את רווחי-העתק של החברה".

לדבריה, "מול חמדנות של הבעלים ניצבת ממשלה רשלנית, אדישה וחסרת יכולת, המפקירה את גורלן של אלפי משפחות. הכול יודעים כי בלחץ ובחירום יימצא בסוף פתרון, אלא שאז העובדים כבר יושלכו הביתה, ובמקומם יועסקו אחרים, בתנאים רעים ובלא זכויות". 

ח"כ איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) מסרה: "כבר שנתיים אני מטפלת ועוקבת אחר הנעשה סביב סוגיית מכל האמוניה. קשה להאמין עד כמה היה הטיפול לקוי מצד כל הגורמים המעורבים בסוגיה, ודאי הנהלת החברה, אבל עתה הממשלה, שהיא שחקן קריטי בעניין, צריכה סוף-סוף לעשות מעשה לטובת העובדים, החיפאים ותושבי הצפון והכלכלה הישראלית כולה.

"בכוונתי לפנות עוד היום לשר האוצר ולשר הכלכלה, על-מנת שידאגו לכנס את כל הגורמים בעניין על-מנת להגיע להבנות. הדבר אפשרי סביב מתווים שונים שהוצעו, וחבל שכל הגורמים הממשלתיים מסירים את ידיהם מטיפול בבעיה. אני ערה לחלוטין לסוגיות שדלפו ממבקר המדינה, אולם אני מניחה שניתן לבדוק גם איתו או עם היועץ המשפטי לממשלה מי הגורמים שבשלב זה הוא מבקש שלא יטפלו בעניין". 

עוד מסרה נחמיאס-ורבין כי פנתה ליו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ איתן כבל, בבקשה לקיים דיון דחוף בעניין. 

העובדים: "משתמשים בנו כבני-ערובה בניסיון לגזור קופון" 

מוועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון נמסר בתגובה להודעת הסגירה של ההנהלה: "הודעת ההנהלה היא שלב נוסף במשחק הציני שמנהלת הנהלת חיפה כימיקלים. אתמול נמנעה ההנהלה מהודעה על סגירה מסיבה אחת בלבד: ציפייה שאלפי העובדים החרדים לפרנסתם ינהלו עבורה את המאבק עבור שורת רווח גבוהה יותר. בזה כל העניין. מפעל חיפה כימיקלים הוא מפעל רווחי. רק תאוות-בצע הובילה למשבר הנוכחי. היום בשעה 12:00 יתכנסו העובדים בכניסה למפעל ברחוב ההסתדרות 90 במפרץ חיפה, בקריאה כנגד כוונתה הבזויה של ההנהלה ובקריאה להמשך פעילותו של המפעל".

אתמול (ג') נמסר מהוועד כי חרף הודעת הנהלת החברה על ביטול משמרות העבודה, בכוונת העובדים להגיע אליהן כרגיל ולקיימן כמשמרות מחאה. "למשבר האמוניה יש גורם אחראי אחד - הנהלת החברה. ההנהלה ממשיכה להשתמש בעובדים כבני-ערובה בניסיון לגזור קופון. זוהי תגובה שערורייתית של ההנהלה הממשיכה להלך אימים על העובדים", אמר אלי אלבז, יו"ר ועד העובדים בחיפה כימיקלים צפון, העובד במפעל 40 שנה.

מאז תחילת משבר האמוניה במארס האחרון, נפגשו נציגי ועד העובדים עם בעלי החברה, ג'ולס טראמפ, פעמיים. בשני המקרים ביקשו העובדים הבטחה לשימור תנאי ההעסקה גם לאחר פתרון משבר האמוניה, אך לא נענו. 

העליון סגר את הברז

כזכור, ביום חמישי האחרון דחה בית המשפט העליון את ערעורה של חיפה כימיקלים, שביקשה לדחות את מועד ריקון מכל האמוניה במפרץ חיפה לינואר 2018, אך הסכים לאפשר דחייה קצרה יותר - ל-8 בספטמבר השנה.

נוסף על כך, בית המשפט פסק כי עד לריקונו המלא של המכל, החברה לא תוכל לקבל את היתר הרעלים הדרוש להמשך יבוא האמוניה כדי להמשיך בפעילות התקינה של המפעל. בכך, למעשה, מתומרצת החברה להזדרז כדי לחזור לפעול.

נזכיר כי חיפה כימיקלים הפסיקה את תהליך הייצור כבר במארס. לדברי גורמים בהנהלת החברה, כל חודש שהחברה לא עובדת גורם לה הפסד של 10 מיליון דולר.