גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מניות הפארמה: שוק צומח שעבר שנה לא קלה קורץ למשקיעים

ביצועי החסר של השנה שעברה הביאו לתמחור אטרקטיבי ■ קצב אישורי התרופות החדשות שהולך וצובר תאוצה והאקלים הפוליטי הידידותי - כל אלה יוצרים עיתוי מתאים להשקעה במניות הבריאות והרפואה

ניסוי בתרופה /צילום: בלומברג
ניסוי בתרופה /צילום: בלומברג

אחרי ביצועי החסר בשנה שעברה, עושה רושם שכעת זה זמן נהדר להשקיע במניות בריאות ורפואה. התמחור של הסקטור הזה קורץ, וקצב אישורי התרופות החדשות צובר תאוצה. אפילו אם הקונגרס הרפובליקני יצליח להפיל ולהחליף את "חוק הבריאות בהישג יד" מ-2010, שידוע יותר כ"אובמה קר (Obamacare)", החקיקה החדשה תמשיך להזרים כספים לביטוחי בריאות, וממילא למגזר הרפואי.

בקמפיין הבחירות לנשיאות ב-2016, שני המועמדים הצליפו בחברות הביוטק והתרופות על מחירי התרופות שלהן, והדיבורים הללו עצרו את עליית מניות הסקטור. בינתיים, האש הזו כבתה.

מה שעשוי להיות חשוב יותר למשקיעים הוא שרמה גבוהה יותר של תרופות חדשות שמוגשות לאישור משקפת לא רק אקלים פוליטי ידידותי יותר תחת הממשלים של טראמפ ואובמה. לפי ארתור אייקר ואיתן לאבל, מנהלי התיקים של קרן מדעי החיים העולמית של ג'אנוס הנדרסן (JNGLX), חברות ביוטק וחברות תרופות מגישות בקשות באיכות גבוהה יותר למנהל המזון והתרופות, FDA.

קרן מדעי החיים של ג'אנוס מחזיקה 3.6 מיליארד דולר בנכסים. אייקר ולאבל מנהלים יחד 7 מיליארד דולר בקרנות נאמנות וחשבונות לקוחות פרטיים באותה אסטרטגיה. הקרן הזו, JNGLX כאמור, רושמת ביצועים חזקים, ומניותיה מסוג D זכו בדירוג חמישה כוכבים של מורנינגסטאר. בטבלה ניתן לראות את הביצועים שלה מול הקטגוריה שלה במורנינגסטאר ומול מדד מניות הבריאות העולמי של MSCU, הבנצ'מארק שלה.

אייקר מנהל תיקים בג'אנוס מ-2007, ובוגר ביוכימיה בהרווארד. לאבל הפך למנהל תיקים בשנה שעברה, והוא בוגר כימיה וכלכלה ממכללת Bowdoin.

בראיון מ-24 ביולי אמר לאבל שתת-מגזר הביוטק היה המגזר הרפואי "המלהיב ביותר" בשנים האחרונות. "בשלוש השנים האחרונות, 2014-2016, היו בארה"ב 108 אישורי תרופות חדשות, עלייה של 50% בהשוואה לשלוש השנים 2008-2010", הוא הוסיף.

אייקר הדגיש את חשיבות בחירת המניות של חברות "שמספקות צרכים שלא סופקו עד כה", וגם "נסחרות בהנחה משמעותית על אומדן הערך הפנימי שלנו". שניהם משתמשים בניתוח תזרים מזומנים חופשי מנוכה כדי להעריך את הערך הפנימי הזה.

הוא הוסיף שמגזר שירותי הבריאות "מתאים לניהול פעיל" של תיקי השקעה בגלל "ההתפלגות הגדולה של התוצאות". בערך 90% מהתרופות שנכנסות לניסויים קליניים בבני אדם לעולם לא יגיעו לשוק. גם אם תרופה מקבלת אישור, תחזיות הקונצנזוס להשקת התרופות הן שגויות ב-90% מהזמן".

לכן, כאשר אייקר, לאבל והצוות שלהם (שבעה אנליסטים, כולל דוקטורים בביולוגיה ובכימיה אורגנית) מנחשים איזו תרופה צפויה לזכות באישור FDA, השלב הבא הוא לשקול אם תחזיות המכירות של התרופה הן גבוהות מדי או נמוכות מדי.

הטכנולוגיה הולכת ומשתפרת

מחלות לב וכלי דם הן הסיבה העיקרית לתמותה, לפי ארגון הבריאות העולמי. לאבל מצביע על השוק הצומח לשסתומי לב צנתריים לאבי העורקים. לפני פיתוח השסתומים הללו, החלפת שסתום לב פגום חייבה ניתוח לב פתוח, שהוא הליך פולשני ומסוכן מאוד. השסתומים הצנתריים החדשים מושתלים בתוך שסתום הלב הפגוע בלי ניתוח כללי. הטכנולוגיה הזו משתפרת ללא הפוגה, אם כי כעת היא מוגבלת לחולים בסיכון גבוה.

חברות שמייצרות שסתומי לב כאלו שמוחדרים בצנתור כוללות את בוסטון סיינטיפיק (BSX), מדטרוניק (MDT) ואדוארדס לייף-סיינסז (EW). קרן מדעי החים של ג'אנוס מחזיקה בשתי המניות הראשונות.

אייקר מזכיר "טיפולים חדשים שאושרו לאחרונה, שמנמיכים את רמת הכולסטרול בדם ב-50%". אחד מהם הוא רפאטה, שמיוצרת על ידי אמג'ן (AMGN), שמוחזקת על-ידי ג'אנוס. זו דוגמה טובה לתרופה "שהשוק עדיין לא מעריך מספיק", הוא אומר.

יש כמה פריצות דרך נוספות. הן כוללות תרופה חדשה שהושקה במארס על-ידי ריג'נרון פארמה (REGN) בשיתוף עם סאנופי (SNY). התרופה נקראת דופיקסנט, והיא לטיפול בדלקת עור (אקזמה). כמות המרשמים שניתנים לתרופה הזו עקפה את התחזיות המוקדמות.

פריצת דרך חשובה נוספת שאייקר מזכיר היא ההצלחה של ורטקס פארמה (VRTX) בשבוע שעבר לשפר את תפקוד הריאות בחולי סיסטיק פיברוזיס קשים בשילוב של שלוש תרופות. "אם התרופות המשולבות הללו יפותחו בהצלחה, הן יוכלו לטפל ב-90% מחולי המחלה הזו בעולם כולו", הוא אומר.

זהו ללא ספק משחק לטווח הארוך, אבל גם מרתק ומבטיח במיוחד. ורטקס מייצרת את כל שלוש התרופות שהשילוב שלהן נבדק בניסויים. "שילוב אחד כבר אושר, שילוב אחר של שתי תרופות כבר הוגש לאישור, ויקבל אישור כנראה בתוך 6-12 חודשים, ויהיה גם שילוב שלישי", אמר אייקר.

* כל הזכויות שמורות ל-2017 MarketWatch.com.

JNGLX ביצועי קרן

עוד כתבות

אוקראינה עברה מהצלחה צבאית לכישלון. זה יכול לקרות גם לישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: המציאות העגומה של ההגנה האווירית באוקראינה עלולה לקרות גם לישראל, סין הולכת על קו דק במזרח התיכון ואפל מבצעת עדכון למערכת אחרי סערת האימוג'י של דגל פלסטין ● כותרות העיתונים בעולם 

בנימינה / צילום: נעמה מצגר טבול

"משלמים שכר דירה של 7,000 שקל בחודש ולא מקבלים דירה": הפרויקט שהסתבך והעלויות

ב־2018 זכו 18 משפחות בהגרלה של מחיר למשתכן בבנימינה, אולם עד כה הפרויקט לא התקדם ● היזם מאשים את המועצה והוועדה המרחבית שלא מאפשרות להוציא היתר בנייה, והוועדה טוענת שההיתרים שהגיש היזם אינם תואמים את תוכנית הבינוי החדשה ותרמו לעיכוב

שלט של גינדי שמציעה פטור ממס רכישה / צילום: כדיה לוי

המבצעים למכירת דירות: מי באמת הנהנה העיקרי?

הקיפאון בשוק הנדל"ן גורם ליזמים להציע הנחות בכל מיני צורות על דירות, אך האם הקונים באמת מרוויחים בהם?

זה שני עשורים שאין השקעות מספקות במתקני כריית הנחושת / צילום: Shutterstock

ההיצע בירידה והביקוש צפוי לזנק: האם זה קץ הדשדוש במחיר הנחושת?

מחיר המתכת מטפס בעקביות בחודשים האחרונים, ואנליסטים חוזים שהוא יזנק בעוד 70% במהלך השנתיים הקרובות ● בין הסיבות: שיבושים בכריית הנחושת שעלולים להביא לירידה בהיצע

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

תחזיקו מזומן: ההמלצה החריגה של מנהל ההשקעות

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

קיבוץ כפר עזה. עלות שיקום הנזק מוערכת ביותר מ־5 מיליארד שקל / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

יותר מ־5 מיליארד שקל: ממדי הנזק בעוטף עזה נחשפים

נזקים ביישובי העוטף, שמוערכים במיליארדי שקלים, נחשפו בהצעת המחליטים של הממשלה שאושרה היום ● מספר דורשי העבודה זינק והפגיעה בחקלאות מוערכת במאות מיליונים ●  שיקום הבתים טרם החל בשלב זה

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"