גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנורה מחליפה גוון: מה הכיוון של מנורה מבטחים ביטוח?

מוטי רוזן, מנכ"ל חברת הביטוח, פורש לאחר כהונה של כשבע שנים, ומי שיחליף אותו הוא יהודה בן אסאייג ■ וגם: מה קורה עם יתר המנכ"לים הבכירים בענף?

יהודה בן אסאייג / צילום: איל יצהר
יהודה בן אסאייג / צילום: איל יצהר

1. מוקדם יותר השבוע הודיעה קבוצת הביטוח מנורה מבטחים, שנסחרת בבורסה לפי שווי של כ-2.72 מיליארד שקל, כי מוטי רוזן, מנכ"ל פעילות הביטוח, יפרוש מתפקידו בסוף אוגוסט, ושהחל מספטמבר הקרוב יכהן במקומו מנכ"ל פעילות הפנסיה והגמל של הקבוצה - יהודה בן אסאייג.

חילופי גברי שכאלה הם מהלך יוצא דופן בחייה של כל חברה עסקית, שיש בו פוטנציאל לשינויים של ממש. האם זה מה שיקרה במנורה מבטחים? רוזן הוא קודם כל מנכ"ל טוב ומנוסה, שהודיע על סיום עוד קדנציה מוצלחת בביטוח, לאחר שבעבר היה מנכ"ל הראל.

מהן הסיבות שהובילו אותו לעזוב את הקבוצה? סביר להניח שההחלטה בנושא קשורה לעניין השכר ש"נחתך" לרמות המותרות והנורמטיביות לפי חוק שכר הבכירים בפיננסים. רוזן, כמו קולגות שלו, חווה קיצוץ בשכר ששולם לו. עדיין מדובר בשכר נדיב מאוד, אולם מדובר לא אחת על כרבע, ואף שליש, מהשכר שהיה פעם לאישים אלה.

עם זאת, נראה שיש בהחלטה לגבי המשך הכהונה יותר מזה וזה ממש לא רק גובה השכר, ובשוק יש המעריכים שאולי נוצר מיצוי נקודתי, על רקע היחסים עם ראשי הקבוצה, אף שלא מדובר במתיחות, וההחלטה של רוזן התקבלה בהפתעה. בכל אופן, בסופו של יום מדובר בכהונה מלאה, שתמה לאחר פרק זמן מכובד.

2. המחליף בן אסאייג הנו המועמד הטבעי, והוא מוכר היטב וראוי לתפקיד. זהו מינוי טוב, שמשדר יציבות, וודאי יאושר על-ידי הפיקוח. יש לו ניסיון בשורת תחומים: תחום הפיננסים - שכבר לא ממש רלוונטי במנורה מבטחים - היות שהחברה מכרה את פעילותה הלא מוצלחת בתחום השירותים הפיננסיים, ולמעשה נסוגה מתוכנית (ממש לא מוצלחת) לייצר לעצמה בית השקעות משמעותי; תחום ביטוחי החיים והבריאות, ותחום הפנסיה החדשה - שאותם הוא מוביל בהצלחה בשנים האחרונות, לצדם של יו"ר הקבוצה ערן גריפל (שהנו גם יו"ר הפנסיה) ושל ארי קלמן, מנכ"ל החברה האם ויו"ר חברת הביטוח.

לבן אסאייג יש תחומים חדשים ללמוד עתה, בהם הביטוחים הכלליים (האלמנטרי) וניהול ההון של חברות הביטוח, ולצדו - בתחומי האלמנטרי - יהיה גם קלמן הבן, מיכאל. עוד מנהל צעיר ובולט בחברת הביטוח הוא משה מורגנשטרן, שניהל בעבר את אגף ביטוח חיים ולאחרונה מונה למנמ"ר.

לאורך השנים זכה בן אסאייג להערכה גם מחוץ למסדרונות מנורה מבטחים, ונכלל לא אחת בבורסת השמות "הרצינית" לתפקידים בכירים בסקטור הפיננסי. במנורה מבטחים הוא נמצא כבר תריסר שנים, והיד עוד נטויה, והוא זוכה לאמון מלא מצד אלה שמעליו.

3. מי יחליף את בן אסאייג במבטחים החדשה, אחד מבסיסי העוצמה והעתיד של מנורה מבטחים? ממש לא מן הנמנע שיהיה זה מינוי פנימי. יש שם עם מה לעבוד, ומהיכן להביא מינוי ראוי.

יחד עם זאת, ייתכן שרבים מבחוץ יציעו את עצמם לתפקיד. מבטחים החדשה היא קרן הפנסיה המקיפה החדשה הגדולה בשוק, וזה קורץ לרבים. ככל הידוע טרם התקבלה החלטה מחייבת בנושא, ועדיין מוקדם לדעת מי יחליף את בן אסאייג.

4. ועכשיו נשאלת השאלה - האם חילופי המנכ"ל יובילו לשינוי משמעותי בדרך שבה צועדת מנורה מבטחים? על פניו נראה שהתשובה היא לא, ובטח שאין מה לצפות לשינויים כאלה כי אם ליציבות.

בעוד כמה חודשים מנורה מבטחים תיכנס למבנה חדש ברמת גן. זה שינוי משמעותי עבור החברה ששוכנת בבניין ישן ולא מרשים בלב הסיטי של תל אביב. יחד עם חילופי המנכ"ל בפעילויות המרכזיות של הקבוצה הזו, נראה שמדובר בדרך חדשה שאליה יוצאת החברה, שחוותה לפני פחות מארבע שנים שינוי פתאומי, ומצער, במבנה השליטה בה, עם מותו של הבעלים הקודם (והוותיק) מנחם גורביץ.

כך או כך, שני האישים המרכזיים בקבוצה כיום יישארו כאלה גם בספטמבר - לאחר כניסתו של בן אסאייג ללשכת מנכ"ל הקבוצה: היו"ר גריפל, חתנו של גורביץ ובעל השליטה בפועל - בשם שתי האחיות שירשו את השליטה מאביהן - והמנכ"ל של קבוצת ההחזקות - שהיה מנכ"ל חברת הביטוח שנים ארוכות (קודם למינוי רוזן לתפקיד): ארי קלמן, מנכ"ל מנורה מבטחים החזקות הציבורית ויו"ר מנורה מבטחים ביטוח, שבנו מיכאל נמנה עם צמרת המנהלים בחברת הביטוח, ושגם מחזיק בנתח קטן ממניות הקבוצה. הם שם ולא זזים לשום מקום.

מבחינה זו מה שהיה הוא שיהיה, והשניים ימשיכו להוביל את ההתפתחויות האסטרטגיות, כגון רכישת החזקות בחברות האשראי החוץ-בנקאיות ERN או אמפא קפיטל, והמנכ"ל בביטוח יתמקד, בין היתר, בקידום הפעילות הקיימת ובהטמעת הרגולציה (הרבה).

5. ומה לגבי יתר המנכ"לים בענף? מנכ"ל בחברה ובקבוצה של ביטוח הוא תפקיד עם כהונה ארוכה. זהו תפקיד שדורש היכרות מאוד ייחודית ומעמיקה בשורה ארוכה של תחומים. אין הרבה מנהלים שבאו מחוץ לענף והצליחו במהרה.

אז מה קורה ביתר החברות, ומה הוותק של הקולגות המרכזיים של רוזן, ובקרוב של בן אסאייג? נתחיל במישהו שבניגוד לרוזן הודיע בימים האחרונים על אי-שינוי סטטוס: איזי כהן, מנכ"ל כלל ביטוח (החברה האם הציבורית וגם חברת הביטוח), ובעבר מנכ"ל אפריקה ישראל וקבוצת הביטוח מגדל, שמסיים את הסכם העסקתו בחברה באוקטובר הקרוב, בתום חמש שנים ממועד כניסתו לתפקיד. כהן הודיע לדירקטוריון החברה כי הוא מעוניין להמשיך לעוד שנתיים - גם תחת השכר "המקוצץ". הדירקטוריון צפוי לאשר זאת, בטח בימים שבהם השליטה בחברה נמצאת בידי נאמן מטעם האוצר והבורד, וגם למעשה - במידה רבה - בידיו של כהן עצמו.

לצדו ישנם מספר מנכ"לים בעלי ותק "מכובד": מישל סיבוני, מנכ"ל הראל חברה לביטוח, וגם מנכ"ל החברה האם שלה - הראל השקעות הציבורית, שמכהן ברציפות בתפקידו המרכזי (חברת הביטוח) מאז אוגוסט 2009; אייל לפידות, מנכ"ל קבוצת הפניקס הציבורית והפניקס ביטוח מאז יוני 2009; ורביב צולר, מנכ"ל איי.די.איי ביטוח (המוכרת כביטוח ישיר) מאז מאי 2008.

לצד אלה ישנו גם עופר אליהו, מנכ"ל מגדל ביטוח מאז פברואר 2014 (ולפני כן בכיר במגדל, ובעבר מנכ"ל ותיק באליהו, חברה לביטוח שהקים וניהל אביו, ושלאורך כל השנים הייתה של משפחתו). במגדל הוא נמנה עם משפחת בעלי השליטה בקבוצה - בנו של בעל השליטה שלמה אליהו - ומשום כך אינו מנכ"ל שכיר "רגיל". אגב, מנכ"ל קבוצת מגדל הציבורית הנו ערן צ'רנינסקי, מנהל הכספים של מגדל ביטוח.

כהונה

עוד כתבות

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

וול סטריט / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק יורד ב-0.1% ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

נתב''ג / צילום: טלי בוגדנובסקי

המתקפה האיראנית יצרה "פקק" בנתב"ג: זה הפתרון של משרד התחבורה

בימי שגרה אין המראות מנתב"ג בשעות הלילה המאוחרות ● בליל המתקפה האיראנית המרחב האווירי של ישראל נסגר, ולמרות ביטולי הטיסות הרבים, עם חידוש הטיסות לישראל וממנה נוצר פקק ● במשרד התחבורה הנחו על פתרון ליומיים הקרובים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

28 שיגורים לעבר הצפון תוך שעה, ללא נפגעים

שלושה נפצעו מפיצוץ שני כטב"מי נפץ בבית הלל, בלבנון דיווחו על הרוגים בתקיפת רכבים בדרום המדינה ● באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" ● פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" ● איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר ● עדכונים שוטפים

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

דירות בשכירות בשדרות וושינגטון, תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

במקביל לעליית האינפלציה: יש מוקש ושמו מחירי השכירות

העלייה במחירי השכירות מגיעה, ולא במקרה, במקביל לעלייה חדה באינפלציה. מחירי שכר הדירה מהווים כרבע ממשקל מדד המחירים לצרכן ● אבל במשרד האוצר ממשיכים להתעלם מהסוגיה הבוערת

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"