גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הפריפריה משלמת את המחיר

ההתחזקות הנמשכת של השקל גובה קורבנות

שקלים / צילום: תמר מצפי
שקלים / צילום: תמר מצפי

זו הייתה רק שאלה של זמן עד שההתחזקות המהירה של שער השקל לעומת סל המטבעות, תגבה מחיר מהתעשייה הישראלית, ע"ע "הפיטורים בקריית גת". הבעיה האמיתית היא ששער-החליפין האפקטיבי נמצא בשפל של כל הזמנים, ונראה שהמגמה הזו לא עומדת להיעצר. אולי להיפך, ההתחזקות עלולה "להחריף", כאשר בנק ישראל ייאלץ להעלות את שער הריבית.

הבנק ייאלץ להעלות את הריבית, כי אם בשלוש השנים האחרונות הורגלנו לאינפלציה אפסית-שלילית בישראל, גם בשל אי-יכולת של קמעונאים להעלות מחירים, נראה שהתהליכים שהובילו לכך קרובים למיצוי: רשתות המזון החלו להעלות מחירים אחרי שנים שלא עשו כן, אך כעת הן נדרשות לשפר את רווחיותן. סיבה נוספת היא עליות השכר שמגיעות כעת גם לעשירונים הנמוכים, בשל הסכמי שכר שונים.

להערכת כלכלנים רבים, תהליכים אלה ועוד יעלו את שיעור האינפלציה לכ-2% בשנה הבאה, מצב שיחייב את בנק ישראל להתחיל להעלות את הריבית עד לסוף 2018.

עד כמה חמור המצב מבחינת חוזק השקל? מתחילת השנה (2017), נחלש הדולר ב-9% מול השקל, הדולר ירד לשפל של כשלוש שנים, והוא כבר קרוב לשפל שרשם בשנת 2008. ומי שמשלמים כמו תמיד את המחיר, בין היתר בפיטורים גדולים, אינן תעשיות ההיי-טק המתקדמות שפועלות עם יתרון תחרותי בולט ויציב. מנגד, המפעלים בפריפריה הם החוליה החלשה, ושם נמצאים קורבנות המצב. מפעלים נסגרים ועובדים מפוטרים מגדילים את הפערים החברתיים בין המרכז לצפון ולדרום.

לכן, "תוכנית נטו תעשייה", שעליה שוקד שר האוצר, משה כחלון, חייבת להתמקד ולתת פתרון בראש ובראשונה ל"בטן הרכה" המצויה בקרב התעשייה המסורתית, הנאלצת להתמודד עם קשיים גדולים מבית ומחוץ.

מצד אחד, חוסנו של השקל הוא אחד הגורמים המרכזיים שמביאים את כל התעשיות בישראל ליעילות, לקידמה טכנולוגית ולרצון להפוך לתחרותית יותר, כדי להגביר את הרווחיות. מצד שני, התחזקות השקל מושכת יבוא זול של מוצרים המיוצרים גם בישראל. דוגמה לתחרות כזו - ולפגיעה בה - היא החופשות בחו"ל שהופכות עם התחזקות השקל לזולות משמעותית לעומת החופשות בישראל.

המוני הישראלים שמבלים ונופשים הקיץ בחו"ל מרגישים עשירים יותר. השקל החזק מגדיל את כוח-הקנייה שלנו, מוזיל מאוד את החופשות ואת המוצרים שרוכשים מעבר לים. אך מדובר בהנאה של הרגע-היום, בזמן שהתוצאות בטווח הארוך עלולות להיות רעות וקשות למשק.

פתרונות לטווח ארוך ולא תרופת קסם

הביקורת הציבורית הרבה על היקפי רכישות המט"ח, מקשה במובן מסוים על בנק ישראל בפעולתו לבלימת הייסוף המהיר, כך שהוא מוגבל תחת עינו הבוחנת של הציבור והפוליטיקאים בצבירת יתרות מט"ח במהירות. בסביבה הרואה את שיקולי הטווח הקצר בלבד, יכולתו של בנק ישראל לגרום לשינוי בטווח הארוך כמעט אפסית. בשעה שבנק ישראל חוטף ביקורת על התערבותו במסחר המטבעי, אין מי שבאים לסייע לו בקרב התודעתי כתחליף לביקורת.

כך נותר בנק ישראל "המבוגר האחראי" בודד במערכה, כאשר את המחיר של אי-פעולתו, ישלמו דווקא השכבות החלשות. היקפי ההתערבות של בנק ישראל משמעותיים ומסתכמים במיליארדי דולרים מתחילת השנה, אך עדיין לא מספיקים לספוג את כל עודפי המט"ח הנכנסים לישראל.

כך, לצד ההצלחה והפרגון הרב להתחזקות השקל יש לזכור את המחיר החברתי. ואת זה חייבים להבין הפוליטיקאים הנדרשים לעשות מעשה. כפי שפוליטיקאים מזדעקים למראה תספורות החוב ומחדלים אחרים במשק, עליהם לרתום את כוחם הפוליטי גם להעלאת המודעות והשיח התקשורתי בנושא החברתי-כלכלי.

מקומות העבודה השונים, לרבות התעשייה, הם הבסיס לצמיחה ברמת-החיים ולשגשוג הכלכלה הישראלית. יכולת הממשלה לאפשר תקציבים גדולים ליתר המטרות החברתיות תלויה בהתרחבות התוצר-הלאומי, וזה תלוי ביכולתנו ליצר ולייצא. העובדה שהתחזקות השקל אינה נושא פופולארי מספיק שמעניין ומתסיס את הציבור, היא עקב אכילס למידת חשיבתו, שאינה פחותה כלל מנושאים רבים אחרים.

למרות הפתרונות שמנסה משרד האוצר למצוא לפיטורים בדרום, כמו פניות למפעלים ולחברות היי-טק שיקלטו את המפוטרים; נראה שלא קיים פתרון קסם. בתקופה שבה עלויות השכר במונחים דולריים של חברות הענק נוסקות, אף חברה לא יכולה להתחייב לקליטת כמות גדולה של עובדים, כאשר ברור לכול שהמגמה לא השתנתה.

בימים אלה, כששוקדים במשרד האוצר על "תוכנית נטו תעשייה", חשוב מאוד שהמסקנות של התוכנית יהיו כאלה שיעניקו פתרונות לטווח ארוך ולא תרופת קסם לטווח קצר. בין הפתרונות שאפשר להציע - עומד בראש ובראשונה עידוד הפריון, לצד גיוון ופתיחת שוקי יצוא חדשים למדינת ישראל. שיתוף-פעולה בין משרדי החוץ, האוצר והכלכלה יכול להניב צוות פעולה, שכבר בטווח הקצר יוכל לפתוח למשק שווקים חשובים לטווח ארוך.

נציין, שאמנם הגלובליזציה ותהליכים טכנולוגיים של שכלול המסחר במט"ח הם אלה שמביאים להגברת התנודתיות וגם ניצול לעתים של התחזקות השקל, אך במקביל אותם מגמות מייצרות חדשנות והזדמנויות למשק; כך, תיאום בין משרדי הממשלה לקידום היצוא יתרום לפריצת התעשייה לשווקים חדשים.

הוכחה לפוטנציאל היצוא הישראלי היא העניין הרב שגילה ראש-ממשלת הודו בעת ביקורו בישראל. נרנדרה מודי מעוניין בהרחבת קשרי המסחר עם ישראל, ונראה כי ביקורו כאן יסייע להגביר את מגוון היצוא להודו, בנוסף לתחום הביטחוני. משרדי האוצר והכלכלה יכולים להגביר ולהרחיב את קשרי המסחר עם מדינות רבות, שצמאות לידע הישראלי. אמנם הרוב מעוניינים בתעשיות עתירות הידע, אך רבים ימצאו שגם לתעשיות רבות נוספות.

פתרון מרכזי וארוך טווח לבעיית השקל החזק, כמו גם לבעיות ליבה של המשק, טמון בהגדלת פריון העבודה. במקומות שבהם התעשייה לא מצליחה "לתקן" את עצמה כלפי מעלה, המדינה חייבת להתערב. בנק ישראל מתריע זה שנים על הפריון הנמוך, אך לבנק המצויד בכלים מוניטריים כשער הריבית, אין הסמכויות והמשאבים הנדרשים לצורך הובלת המשק לשינוי המחויב; כלים הנדרשים להתמודדות עם ייסוף השקל המתמשך ולפתרון המצב.

כדי לתת מענה יסודי ומקיף לבעיות המשקיות - נדרשת ועדת-על משותפת של בכירים במשרדי האוצר, הכלכלה ובבנק ישראל, בשיתוף המדען הראשי, ושל בכירי התעשיינים והאחראים על ההכשרות המקצועיות. ועדה שתשב, תדון ותחליט על צעדים אקטיביים במטרה לתת פתרונות ארוכי טווח, הנשענים על תוכנית סדורה ועל יעדים מוגדרים להגדלת הפריון והצמיחה במשק.

■ הכותב הוא מנכ"ל פריקו ניהול סיכונים

עוד כתבות

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

היזמים מכרו את הסטארט־אפ לחברה הלוהטת בעולם. כמה יקבלו העובדים?

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר