עוד בשורות טובות לג'יימס ריצ'רדסון: החברה זכתה היום (ד'), יחד עם חברת היינמן הגרמנית, במכרז להפעלת הדיוטי פרי בטרמינל 1 ובטרמינל 3 בנתב"ג למשך 10 שנים. 

במהלך השנה האחרונה איימה ג'יימס ריצ'רדסון, שהייתה אמורה להפעיל את חניות הדיוטי פרי עד 2020, כי היא תצא מהמכרז, משום שהתקשתה לעמוד בתנאיו לאור העלייה בתמלוגים שהיא משלמת לרשות שדות התעופה. כעת כאמור זכתה החברה במרכז ל-10 שנים, שייכנס לתוקף בינואר 2018. 

בחודשים האחרונים דווח כי הנהלת רשות שדות התעופה הייתה אמורה לשנות את תנאי הזיכיון של ג'יימס ריצ'רדסון, וכי הרשת עשויה לעזוב את הדיוטי פרי בישראל. בשיחה עם "גלובס" במארס האחרון אמרו אנדרו דנוס, מבעלי רשת ג'יימס ריצ'רדסון דיוטי פרי, כי הם כאן כדי להישאר: "אנחנו נמשיך את פעילתנו המוצלחת בישראל".

החברה זכתה במכרז ב-2013, במכרז שיועד ל-7 שנים, כלומר עד 2020, אולם ביקשה לעזוב לפני שהסתיים וטענה כי מתקשה לעמוד בתמלוגים הגבוהים. במכרז הקודם בו זכתה ריצ'רדסון היא התחייבה לדמי תמלוגים של 169 מיליון דולר בשנה, אולם מאז הם טיפסו ל-210 מיליון דולר בשנה.

חברה נוספת ששקלה להתמודד למרכז של רשות שדות התעופה היא סופר-פארם, אולם בהמשיך החליטה שלא לגשת אליו, משום שהגיעה למסקנה כי המרכז אינו כדאי עבורה - מה שמשאיר את ג'יימס ריצרדסון כשליטה הבלתי מעורערת של הדיוטי פרי ולמעשה הרשת היחידה שהפעילו את תחום הקוסמטיקה בנתב"ג החדש. התמלוגים הגבוהים גורמים לכך שמדובר בעקומת למידה לא פשוטה, בייחוד לאור העלייה בתנועת הנוסעים.

טרמינל 1 מיועד לטיסות לואו קוסט, ותנועת הנוסעים בו צפויה לעמוד על 1.5 מיליון נוסעים בשנה - לעומת טרמינל 3, בו מעריכים את תנועת הנוסעים ב-8 מיליון בשנה.

על-פי תנאי המכרז, הזוכה החדש במכרז (לממכר תמרוקים, סיגריות, אלכוהול ושוקולדים) יהיה תקף למשך 10 שנים, כשהמכרז פתוח לחברות בינלאומיות המפעילות חנויות פטורות ממכס בשדות תעופה ברחבי העולם (דוגמת חברת דיוטי פרי אמריקה, חברת היינמן ועוד).

במסגרת המכרז תאפשר המפעילה החדשה לנוסעים לערוך קנייה מקוונת בטרם הנסיעה לחו"ל (ולשלם בנמל התעופה במעמד איסוף החבילה) - מה שקיים בנמלי תעופה שונים בעולם דוגמת גרמניה (שם מפעילה את החנויות חברת היינמן).

תנאי המכרז גם משנים את מנגנון ההצמדה לגידול בהיקף הנוסעים, מ-70% כיום ל-40% לפי תנאי המכרז החדש.

מתחם הדיוטי פרי שבמכרז משתרע על שטח של כ-15,000 מ"ר. שטחי המסחר בדיוטי פרי, הנפרשים על כ-12,000 מ"ר, כוללים כ-70% חנויות וכ-30% שטחי מזון ומשקאות. מחצית משטחי המזון והמשקאות ממוקמים באזורי הישיבה הציבוריים. 

מול חברת ג'יימס ריצ'רדסון האוסטרלית והיינמן הגרמנית, התמודדה במכרז חברת חנויות הדיוטי פרי מפנמה, Punta Cana. הזוכה תשלם תמלוגים לרשות שדות התעופה בגובה של 176,588,000 דולר לשנה.

נזכיר כי זה הניצחון השני של ג'יימס ריצ'רדסון השבוע - לפני 3 ימים דחה בג"ץ עתירה של רשתות הפארם נגד החברה בשל הפטור ממע"מ בקניות מקוונות, ואישר את המשך הזמנת המוצרים מראש באמצעות אתר החברה. 

קבוצת החברות של ג'יימס ריצ'רדסון נוסדה בשנת 1892 במלבורן אוסטרליה. בשנת 1952 רכשה משפחת מנדי מהמשפחה המייסדת את אחזקותיה בחברת ג'יימס ריצ'רדסון, והיא ממשיכה להחזיק בחברה בבעלות פרטית מלאה, מאז ועד היום.

ג'יימס ריצ'רדסון פועלת בישראל משנת 1988, כשלוחה של החברה האוסטרלית. מערך החנויות שמפעילה החברה כולל קוסמטיקה, משקאות, מוצרי טבק, מוצרי שוקולד וממתקים, ספורט, אופנה ודרגסטור. החברה מפעילה בנתב"ג 7 חנויות דיוטי פרי הפטורות ממכס ועוד חנות דראגסטור וממתקים באולם "שחקים".

סל המוצרים הממוצע ברכישה באינטרנט זהה לרכישה בחנות בנתב"ג ועומד על 180 דולר. גודלו של שוק הקוסמטיקה הסלקטיבית בישראל - כלומר מוצרי בישום, איפור וטיפוח של מותגים ידועים הנתפסים כיוקרתיים ואינם נמכרים ברשתות קמעונאיות אחרות - הוא כ-1.7 מיליארד שקל. לפי הערכות בשוק, כ-30% מהיקף מכירת הקוסמטיקה הסלקטיבית לאזרחי ישראל נעשה מחנויות הדיוטי פרי (כ-400 מיליון שקל). 

נציין כי בעקבות הסכם השמיים הפתוחים תנועת הנוסעים השנתית בנתב"ג עולה מעבר לכל תחזית, ושנת 2017 צפויה להסתכם עם מעל 19 מיליון נוסעים בשנה.

גרי סטוק, יו"ר ג'יימס ריצ'רדסון מסר בתגובה: "תמיד היה בכוונתנו להמשיך ולהפעיל את הדיוטי פרי בנתב"ג. לריצ'רדסון היסטוריה ארוכת שנים ומלאת גאווה בישראל ואנחנו נרגשים מאוד על ההזדמנות להאריך זאת אל העתיד. 

בנושא השותפות, הוסיף גרי סטוק : "היינמן מביאה לתוך השותפות ידע רב שנצבר מעצם פעילותה באירופה ושווקים אחרים וזה מחזק את פעילות JR בישראל".

ראול ספנגר, דירקטור פעיל בהיינמן, מסר בתגובה: "אף אחד לא מכיר את הנוסע הישראלי טוב יותר מג'יימס ריצ'רדסון, אנחנו שמחים ובטוחים שביחד נוכל לפתח את פעילות הדיוטי פרי בבן גוריון".