נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ הסלים את התבטאויותיו הערב (ה') לנוכח המתיחות הגוברת ב קוריאה הצפונית, זאת לאחר שהאחרונה איימה לתקוף טריטוריה האמריקאית גואם שבאוקיינוס השקט. "אולי לא הייתי תקיף מספיק", אמר טראמפ לקראת פגישה עם יועציו במהלך חופשתו בניו-ג'רזי, תוך התייחסות לנאום "האש והזעם" שנשא מוקדם יותר השבוע.

"התאפסו על עצמכם או שתהיו בצרות כמו שרק מעט מדינות חוו בעבר", אמר טראמפ, וציין כי על פיונגיאנג להיות "מאוד מאוד מתוחה" אם תחליט לתקוף את ארצות-הברית. "במשך זמן רב הם מתגרים בעולם כולו".

בהמשך ציין טראמפ כי למרות איומיה של קוריאה הצפונית, ארצו פתוחה לניהול משא-ומתן, וכי על סין להיות מעורבות בו. "סין יכולה וצריכה לעשות יותר", אמר טראמפ.

דבריו של טראמפ באו על רקע איומיו נגד קוריאה הצפונית לפיהם ארצו תגיב "באש ובזעם" שהעולם עוד טרם ראה, מה שהוביל לתגובה הצפון קוריאנית ולאיום בתקיפת מטרות אמריקינות באוקיונוס השקט.

ההחרפה באיומים נרשמה בעקבות סנקציות חדשות שהטילה ביום שבת מועצת הביטחון של האו"ם, וברקע הערכת גורמים אמריקאים, שלפיהם המדינה הקומוניסטית המבודדת הצליחה למזער ראשי קרב גרעיניים - מה שיאפשר לה להרכיבם על טילים בין-יבשתיים. עם זאת, לא ברור אם היא כבר ניסתה זאת.

בתוך כך, סוכנות הביון המרכזית של ארצות-הברית (CIA) וגורמי מודיעין נוספים אישרו את ההערכה כי קוריאה הצפונית הצליחה למזער ראש נפץ גרעיני שניתן להרכיב על טילים - כך מסר היום גורם אמריקאי רשמי לרשת NBC. בכך נראה שקוריאה הצפונית חצתה רף משמעותי נוסף בדרך להפיכתה למעצמה גרעינית. דברי הבכיר מגיעים ברקע המתיחות הגוברת בין פיונגיאנג וושינגטון.

שלשום פרסם ה"וושינגטון פוסט" את ההערכה של גורמי מודיעין אמריקאים, שנכתבה בחודש שעבר. "קהילת המודיעין מעריכה שקוריאה הצפונית ייצרה נשק גרעיני עבור טיל בליסטי", קבע המסמך, שפורסם בעיתון. עם זאת, לא ידוע אם נעשה ניסוי בראש הנפץ - אף שהקוריאנים טענו כך בשנה שעברה. הדוח הגיע בהמשך לדוח מודיעין אמריקא שקבע כי פיונגיאנג מחזיקה עד כ-60 טילים בארסנל האטומי שלה, אף שגורמים עצמאיים מעריכים כי המספר האמיתי נמוך יותר.

פקידים אמריקאים דחו את הטענה שהם הופתעו מההתפתחות, ואמרו כי זה היה צפוי כבר זמן מה. אבל מומחים חיצוניים אמרו כי נראה שאנשי המודיעין לא צפו את מהירות ההתקדמות של צפון קוריאה.