גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקשיבו לכלכלן ג'ון גרינווד שמשוכנע שהברקזיט טוב לבריטניה

גרינווד הוא הכלכלן הראשי של אינווסקו בריטניה, חלק מחברת אינווסקו העולמי - גוף ענק המנהל קרנות נאמנות ומכשירי השקעה אחרים המסתכמים ב-858 מיליארד דולר נכון לסוף יוני ■ הוא שועל ותיק בתחום ההשקעות, כלכלן מקצוען, לא מהטיפוסים שרודפים אחרי כותרות

ג'ון גרינווד/ צילום: בלומברג
ג'ון גרינווד/ צילום: בלומברג

"בריטניה עוברת התמוטטות עצבים", קבע ה"אקונומיסט" במאמר מערכת בשלהי יולי. בין כלי התקשורת בבריטניה, שרובם תומכים בברקזיט, בולט "אקונומיסט" בהתנגדותו התקיפה, הנחרצת והעקבית לרעיון של עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי. למרות זאת, הפעם שפך המגזין את זעמו על הפוליטיקאים מכל המפלגות, בבקרו את חוסר היכולת של המערכת הפוליטית הבריטית להתמודד עם המציאות הקשה שנוצרה סביב ברקזיט. "ככל שהם (הפוליטיקאים) נכשלים בצורך להכיר בעסקאות ובפשרות הקשות הכרוכות בברקזיט, כך תהפוך אכזרית יותר ההתחשבנות הסופית מול המציאות".

גם על התקשורת יצא קצפו של ה"אקונומיסט", על כך ש"התקשורת הנוירוטית והפרו-ברקזיט זועקת שכל מי שמביע ספקנות לגבי הכיוון שבו המדינה צועדת הוא בוגד...".

ה"אקונומיסט" מייצג נאמנה את הרוב המכריע של הכלכלנים המקצועיים בבריטניה ומחוצה לה, המתייחסים לברקזיט כאל קטסטרופה - לפחות מהזווית הכלכלית-פיננסית. במאמר המערכת המצוטט, מציין המגזין מחקרים אקדמיים הקובעים שגם אם יושגו תנאי העזיבה הרכים ביותר, התוצאה תהיה התכווצות של לפחות 20% בהיקף הסחר של בריטניה על פני עשור, בעוד יציאה קשה תחתוך את הסחר ב-40% ואת ההכנסה האישית לנפש ב-2.6%.

על רקע זה, מדהים לגלות שיש מישהו שלאורך כל המאבק הציבורי סביב הברקזיט הציג בעקביות ניתוח שקול והגיוני מדוע הניתוק מהאיחוד הוא רצוי וגם מועיל - דווקא מבחינה כלכלית.

נא להכיר את ג'ון גרינווד, הכלכלן הראשי של אינווסקו בריטניה, חלק מחברת אינווסקו העולמי - גוף ענק שמרכזו באטלנטה שבארה"ב, המנהל קרנות נאמנות ומכשירי השקעה אחרים המסתכמים ב-858 מיליארד דולר נכון לסוף יוני. גרינווד הוא שועל ותיק בתחום ההשקעות, כלכלן מקצוען, לא מהטיפוסים שרודפים אחרי כותרות.

הטעות נובעת מבלבול בין מושגים שונים

אבל לפני שנצלול לתוך הניתוח של גרינווד, הבה נתבונן במשהו הרבה יותר קרוב לבית - כלי הרכב שלנו הישראלים. אם אתם משתייכים למשק הבית הישראלי הטיפוסי, קיים סיכוי גדול שכלי הרכב החונה מחוץ לביתכם הוא מיצרן דרום קוריאני. לפני שנים לא רבות, ובמשך שנים לא מעטות, הסבירות הגבוהה הייתה שאותו כלי רכב היה מיצרן יפני. עבור כל משק בית בודד, המודל הספציפי והדגם המסוים של הרכב שלו משקפים את המצב הפיננסי והטעם האישי שלו. אבל ברמת המקרו, העובדה שיצרנים דרום קוריאנים שולטים כיום בשוק הישראלי, ולפניהם היפנים, לא יכולה להיות מקרית - והיא איננה משקפת מזימה שטנית של הון ושלטון. להיפך: יש בכך עדות לקיומה של שוק רכב די חופשי בישראל, לצד צרכנות נבונה.

שיעור המס על כלי רכב בישראל הוא גבוה להפליא. אבל הוא אחיד לכל היצרנים ומוטל על יבוא מכל המדינות. במגבלות אלה, הצרכן הישראלי החליט בשנות ה-90, שבתנאים ששררו אז המודלים היפניים הם הטובים ביותר. אחר כך, כשהתנאים השתנו, הוא העביר את העדפתו לקוריאניים - וכאשר ישתכנע שיש מודל עדיף, הוא יעבור הלאה.

עכשיו נקפוץ מכלי הרכב חזרה אל הוויכוח סביב הברקזיט. תומכי הברקזיט מתמקדים בטיעונים של ריבונות, מסוג זה או אחר. הקריאה "להחזיר לעצמנו את השליטה" הפכה למנטרה שמשמעותה היא להשתחרר מהשליטה של "פקידים אפרוריים בבריסל" - כלומר הביורוקרטיה האירופית - ו/או להשתחרר מהסמכות של בית המשפט האירופי לצדק, שמושבו בלוקסמבורג.

השאיפה הראשונה מתייחסת בראש ובראשונה לשליטה על הגבולות והיכולת לקבוע כללי הגירה ואזרחות, בעוד שהשנייה מקיפה כל מה שניתן לסווג תחת "סגנון החיים הבריטי" - המאוים, כביכול, ע"י האיחוד האירופי ומנגנון האכיפה שלו, בדמות בית הדין לצדק. אולם באשר לניהול הכלכלה הלאומית קיים כאמור קונצנזוס כמעט מלא הרואה ביציאה מהאיחוד צעד הרסני עד כדי התאבדותי.

כמעט מלא. הוא לא כולל את ג'ון גרינווד. הוא נמנה עם קומץ קטן של כלכלנים המחזיקים בדעה הפוכה - הוא מתאר מעין חוג מחתרתי של עמיתים החולקים על הדעה השלטת והוא ניחן ביכולת לנסח את תפיסותיו בצורה בהירה, עניינית וגם מקצועית.

"הטעות הנפוצה בהתייחסות הכלכלית לאיחוד האירופי, בציבור וגם בין כלכלנים, הוא שמתבלבלים בין שני מושגים דומים אך נבדלים - אזור סחר חופשי ואיחוד מכס (customs union)", כתב. כבר מפתיחה זו ברור שמדובר בשיעור בכלכלה, בלי מעטפת של פוליטיקה ורגשנות לאומנית, אבל גם בראייה מאוד שונה של המציאות המקובלת.

גרינווד ממשיך את הניתוח שלו: מאחר שהאיחוד האירופי, שצמח מתוך הקהילה הכלכלית האירופית, שבעצמה צמחה מהסכמי סחר בין קומץ מדינות אירופיות, הינו בבסיסו איחוד מכס, אין פלא שהוא ממוקד בהגנה על היצרנים שלו ואינו שם את הצרכנים בראש מעייניו. בעצם, האיחוד עסוק בהגנה על הסטטוס קוו במקום לאפשר לסקטור העסקי באירופה לצמוח על ידי ניצול האפשרויות המתהוות בכלכלה העולמית. תוצאה כמעט בלתי נמנעת מכך היא שהמדינות החברות באיחוד האירופי מתקיימות בתוך בועה המיועדת לספק להן הגנה מול הסערות המתרחשות בכלכלה העולמית.

הגנה זו מופעלת ביתר שאת עבור ענפים ספציפיים, בעלי משקל כבד מבחינה כלכלית-חברתית - בראש ושבראשונה החקלאות. "לפי החישובים שלנו", מסביר גרינווד, "אם בריטניה תצא מהאיחוד ותאמץ מדיניות של סחר חופשי במוצרים חקלאיים ומזון מעובד, היא תחולל ירידת מחירים גדולה בתחומים אלה. כה גדולה שמדד המחירים הכללי יירד בשיעור של כ-6% והנהנים העיקריים מכך יהיו בעלי ההכנסות הנמוכות, שהמזון הוא מרכיב גדול בסל הצריכה שלהם.

אבל גם מעמד הביניים ייהנה מכך - ועוד יותר, מהשתחררות ממדיניות ההגנה על כלי רכב המיוצרים באירופה, שהביאה לשוק סגור המאפשר ליצרנים אירופיים לשרוד מול התחרות העולמית, בעוד שהצרכנים משלמים מחירים גבוהים כדי לסבסד אותם.

הזדמנות חד-פעמית למדיניות סחר חופשי

בשלב זה של ההרצאה של גרינווד, פרצתי לדבריו והסברתי לו על אודות שוק הרכב הישראלי המשמש דוגמה חיה לנכונות הניתוח שלו. אבל התפיסה שלו היא מרחיקת-לכת יותר מהשפעה על מספר ענפים, חשובים ככל שיהיו. הנזק המצטבר למשק הכלוא בתוך מערך הגנה גדול ויעיל כמו זה של האיחוד האירופי הופך משמעותי ביותר ככל שהזמן עובר, והברקזיט נותן הזדמנות חד-פעמית לבריטניה לאמץ מדיניות של סחר חופשי, שתחליף את כל מנגנוני ההגנה המעוותים והמפלים לרעה את הצרכנים המקומיים.

גם חזון זה מוכר היטב בישראל, מפני שזה בעצם מה שנעשה כאן בעקבות החלטת ממשלה ב-1990 לפתוח את המשק לייבוא ללא תעריפים גם ממדינות שאין לנו הסכם סחר איתן (כגון סין). אותה החלטה גרמה למהפכה חברתית-כלכלית, שבמסגרתה חוסלו התעשיות המסורתיות בעלות ערך המוסף הנמוך, אבל התהליך נפרס על פני עשור שלם, כדי לאפשר סיוע, הכשרה והכוונה לעובדים שנפלטו. כמובן, העובדה שהמשק כולו היה בתקופה של צמיחה מהירה סייעה רבות להגשמה המוצלחת של התוכנית וסללה את הדרך למבנה משק חדש, שבמרכזו תחום ההיי-טק מחד גיסא ושירותים עסקיים וציבוריים מאידך גיסא.

הניסיון הישראלי המוצלח הוא הוכחה שהגישה של גרינווד לא רק מעשית, אלא יכולה לשנות פניה של חברה ומדינה. הוא מאמין שהתחומים שבהם יש לבריטניה יתרון תחרותי מוכח יכולים להוות בסיס מוצק שעליו יושתת משק פתוח ומשגשג בעידן הפוסט-ברקזיט.

אך לדאבונו - וכנראה לרוע מזלם של תושבי בריטניה בכלל - הסיכוי שקולו האפיקורסי של גרינווד יישמע הוא קלוש. מול החזון הנועז של שבירת הכלים, הליכה לבד והסתמכות על יכולותיה העצמיות של הכלכלה הבריטית, עומדים מצד אחד הגופים האינטרסנטיים שגרינווד מזהה כמקור ההתנגדות ה"כלכלית" לברקזיט, ומצד שני המערכת הפוליטית המבולבלת והמפוחדת שזיהה ה"אקונומיסט" כאיום מהותי להשגת הסכם הגיוני כלשהו.

להצעה שלי שיש לבריטים הרבה מה ללמוד מהמדינה היהודית והמדיניות המוצלחת שביצעה יש עוד הרבה פחות סיכוי מאשר לזו של גרינווד. חבל.

הכותב הוא יועץ כלכלי עצמאי

עוד כתבות

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

יונדאי i20 מודל 2024 / צילום: יח''צ

החל מ-120 אלף שקל: מכונית קטנה עם תמורה טובה

ה–i20 החדשה היא מכונית זריזה, מרווחת יחסית לקטגוריה וחסכונית. יש נוחות ממנה, אבל בעידן שבו אפילו משפחתיות "עממיות" כבר נושקות ל-170 אלף שקל, ה-i20 היא בחירה הגיונית לבעלי תקציב מוגבל

חייל אוקראינה מכין כטב''מ פוסידון לשימוש / צילום: ap, Efrem Lukatsky

טילים במקום מטוסים: המדינה שקונה נשק ב-50 מיליארד דולר

בצל היקף השימוש בכטב"מים במלחמת רוסיה־אוקראינה, לטביה תספק לאוקראינה כטב"מים • צבא הפיליפינים קנה טילי שיוט מהודו בעלות של כ-375 מיליון דולר ● פולאריס משיקה אופנועי שלג צבאיים חדשים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות 

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

פרופ' אוריאל אבולוף / צילום: יוסי זמיר

די לפוליטיקה של פחדים: המומחה שמסביר איך ניתן להתמודד עם השסעים בחברה הישראלית

פרופ' אוריאל אבולוף, מומחה לפוליטיקה של הפחד, משוכנע שהחברה הישראלית מונעת מחשש תמידי לגורלה - מה שתורם לשסע הפנימי בה גם היום ● "ברגע שמתעורר הפחד, אנו מתקשים לחשוב ולהושיט יד לאנשים אחרים מחוץ למעגל" ● בראיון לגלובס הוא מסביר איך ניתן לשנות זאת ומה המפתח להשבת האמון בינינו

משרדי גוגל / צילום: Shutterstock

בזכות תוצאות חזקות, אופטימיות לעתיד ומהלך תקדימי: זו המנצחת הגדולה עד כה של עונת הדוחות

גוגל הפתיעה לטובה בדוחות, מה שהוביל לזינוק חד בשווי המניה - החברה צפויה להגיע לשווי שוק של שני טריליון דולר, ולעקוף את אנבידיה ● "השוק פחד נורא מזה שגוגל תצטרך להגדיל את ההשקעה שלה ללא צמצום ממשי בהוצאות", אומר גורם בשוק

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה עלתה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

פט גלסינגר, מנכ''ל אינטל / צילום: ap, Seth Wenig

אינטל פיספסה את התחזיות, פרסמה תחזית קודרת והמניה צוללת

הרווח המתואם היה 18 סנט למניה לעומת צפי לרווח של 14 סנט ● חטיבת היצור הכניסה רק 4.4 מיליארד דולר וירדה בכ-10% ברבעון הראשון ביחס לרבעון המקביל אשתקד ● המניה יורדת ב-9% במסחר המאוחר, אובדן של 13.5 מיליארד דולר בערב אחד

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מארק צוקרברג / אילוסטרציה: גלובס

הסיבות לצניחה של מניית מטא למרות תוצאות חזקות, והחשש מאפקט דומינו שיגיע עד לגוגל

מטא אכזבה בגדול את המשקיעים עם תחזית פושרת לרבעון הבא, למרות שהכתה את התחזיות בשורת הרווח וההכנסות ● אוראל לוי, מור קרנות נאמנות: "השוק חושש שטרנד ה-AI לא מצליח לייצר הכנסות" ● וגם: למה אחרי פרסום הדוח של מטא צנחה מניית אלפאבית במסחר המאוחר ומי עוד צפוי להיפגע מאפקט הדומינו?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

הדולר בשיא של חמישה חודשים אל מול השקל. מהן הסיבות?

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מייסדי Deci / צילום: יח''צ

דיווח: אנבידיה בדרך לרכוש חברה ישראלית נוספת

חברת הסטארט-אפ דסי (Deci AI), אחת משלוש החברות הישראליות המפתחות מודלים של שפה, הוקמה לפני ארבע שנים בלבד וגייסה עד כה 55 מיליון דולר ● אמש רכשה אנבידיה את ראן איי.איי (Run:AI) הישראלית, בכ-680 מיליון דולר