גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאן נעלם אברהם מורגנשטרן החשוד בשוחד ברומניה?

מורגנשטרן חשוד שהעביר כספי שוחד לפוליטיקאי רומני כדי לקדם אינטרסים של "שפיר מבנים" ברומניה ■ בעבר נידון מורגנשטיין במדינה המזרח אירופאית ל-8 שנות מאסר בגין עבירות מס

בזמן שהמיליארדר בני שטיינמץ יושב במעצר ונחקר על-ידי המשטרה בחשד לביצוע עבירות שוחד בגינאה וברומניה, איש עסקים ישראלי אחר שחשוד במתן שוחד לפקידי ציבור ברומניה - נעלם. ל"גלובס" נודע כי אברהם מורגנשטרן, לשעבר מנהל הפעילות של חברת "שפיר מבנים רומניה" מקבוצת "שפיר הנדסה" הציבורית, שנשפט למאסר של 8 שנים בכלא הרומני בגין העלמות מס (מע"מ ומס הכנסה), נמלט מרומניה במטרה לחמוק מאימת הדין. גם לפי דיווחים בעיתונות הרומנית, מורגנשטרן הצליח להימלט מהמדינה ונעלם מבלי שהותיר מאחוריו עקבות, למרות שנאסר עליו לצאת מרומניה.

יצוין כי "שפיר הנדסה" דיווחה ב-13 ביוני כי מורגנשטרן ששהה במעצר בית, לא התייצב לדיון משפטי בתיק השוחד שמתנהל נגדו. כעת, אנחנו חושפים, כאמור, כי מורגנשטרן לא סתם נעדר מהדיון, אלא יצא את גבולות המדינה המזרח אירופאית. במרכז החקירה נגד מורגנשטרן המתנהלת ברומניה, עומד החשד כי מורגנשטרן העביר כספי שוחד לפוליטיקאי רומני בשם ראדו מזרה כדי לקדם אינטרסים של חברת "שפיר מבנים" ברומניה. במקביל לחקירה ברומניה מתנהלת חקירה או בדיקה גם בארץ. לפי החשד, מורגנשטרן העביר למזרה, שהיה ראש עיריית העיר קונסטנצה, 175 אלף אירו, לכאורה כדי להבטיח זכייה של החברה-הבת לשעבר של "שפיר הנדסה" בחוזה/מכרז לבניית פרויקט מגורים בעיר, ששוויו הוערך בכ-10 מיליון אירו.

היעלמותו של מורגנשטרן מרומניה עשויה להשפיע על חקירה מקבילה שמנהלת בימים אלה בארץ המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה בחשד למעורבות של חברת שפיר הנדסה (לפני שהפכה לציבורית), שבבעלות האחים שפירא - גיל, חן, הראל וישראל - במעשי השוחד לכאורה.

"תיק ממוסמך"

חקירת פרשת מורגנשטרן דומה במהותה לחקירות בחשד להעברת כספי שוחד לפקידי ציבור זרים שמנהלת הפרקליטות בימים אלה בעניינו של שטיינמץ וכן בעניינה של ענקית התרופות טבע. יודגש כי חברת שפיר מבנים הרומנית, בעליה או נושאי משרה אחרים בה מלבד מורגנשטרן לא נחקרו על-ידי רשויות האכיפה הרומניות, לא נדרשו לחקירה, ולא הוגש נגדם כתב אישום נגדם ברומניה.

עוד נודע ל"גלובס" כי במסגרת חקירת פרשת השוחד של שפיר מבנים (נמצאת כיום בפירוק) ברומניה, בוצעו על-ידי הפרקליטות בישראל חיקורי דין ברומניה, והפרקליטות גם הצליחה לאתר העברות בנקאיות של כספי השוחד לכאורה. גורם המעורה בתיק אמר היום ל"גלובס" כי "התיק הזה הוא תיק ממוסמך. ההעלמות של מורגנשטרן, שהוא לפי החשד הגורם המרכזי שביצע את העברות השוחד, עלולה לפגוע בחקירה, אבל גם ככה זה תיק שיש בו ראיות".

לפי המידע שבידי "גלובס", כבר ביוני 2015 פנתה המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה לרשויות התביעה ברומניה, בבקשה לקבל מסמכים, תכתובות, מסמכי בית משפט, וכל מידע אחר על תשלומי שוחד שהועברו לכאורה על-ידי "שפיר מבנים רומניה".

המידע שהגיע לפרקליטות שהוביל, בין היתר, לפתיחת החקירה, התייחס לתשלומים שהועברו באמצעות חברה נוספת מקבוצת שפיר, "לרטון יועצים", לחברה בשליטת איש עסקים ישראלי הרשומה בליכטנשטיין, ומשם בשלוש העברות בנקאיות לשני חשבונות בנק - האחד על-שם ראש העיר ראדו מזרה; והשני - חשבון על-שם אחיו, אלכסנדרו מזרה, בבנק דיסקונט בישראל.

בטיוטת התשקיף שפרסמה "שפיר הנדסה" לקראת הנפקתה בבורסה בסוף 2014, נכתב, בין היתר, כי "עד ליום 30 ביוני 2014 פעלה החברה ברומניה באמצעות 'שפיר מבנים רומניה' - חברה בבעלות מלאה של 'לרטון יועצים' - חברה קפריסאית שהייתה שייכת לקבוצת שפיר". לפי דיווחי "שפיר הנדזה" בטיוטת התשקיף, "החל מאפריל 2014 מנהלות הרשויות ברומניה חקירה פלילית נגד מנהל לשעבר של 'שפיר מבנים רומניה' (מורגנשטרן - ח' מ') בקשר לחשד לכאורה למתן שוחד בקשר עם פרויקט שבוצע על-ידי הקבוצה". "שפיר הנדסה" גם דיווחה על כך לבורסה.

מובילה בתשתיות

חברת "שפיר הנדסה" שבשליטת האחים שפירא נחשבת לקבוצת התשתיות המובילה בישראל ופועלת בארץ בארבעה תחומים עיקריים: מיזמי תשתיות כקבלן מבצע, מיזמי זכיינות (PPP), תעשייה (חציבה וחומרי גלם לענף הבנייה) וייזום נדל"ן למטרת מגורים.

בין המיזמים הבולטים שהקימה הקבוצה בשנים האחרונות: אגף הוועדות של הכנסת, פרויקט הנתיב המהיר במחלף שפירים על כביש ירושלים-תל-אביב. בין הפרויקטים הגדולים של הקבוצה הנמצאים בבנייה: הארכת כביש 6 צפונה (קטעים 3 ו-7), בניית מחלף רעננה-דרום בכביש 531 והקמת נמל המפרץ החדש בחיפה.

בדצמבר 2014 הונפקה שפיר הנדסה בבורסה בתל-אביב. בדצמבר האחרון מכרו האחים שפירא 5% ממניות החברה למוסדיים ב-150 מיליון שקל - מחיר נמוך משווי השוק של החברה באותו זמן שעמד על כ-2.88 מיליארד שקל. בעקבות המכירה ירד חלקם של האחים שפירא ל-75% ממניות החברה. על רקע הכישלון העסקי ברומניה אמרו בעלי החברה בעבר כי בכוונתם למקד את פעילותם להבא בישראל, ולא לחזור לפעילות במזרח אירופה.

שפיר הנדסה: "ההליכים שננקטו ברומניה מהווים מעשי התנכלות פסולים"

משפיר הנדסה נמסר בתגובה: "המידע המובא במסגרת הפרסום אינו חדש. המידע מבוסס על דיווחים שדיווחה החברה בעצמה לציבור המשקיעים במסגרת דיווחים שוטפים בהיותה חברה ציבורית. בקשר עם הטענה לקיומה של חקירה מקבילה בישראל באותו העניין, הרי שלבד מפרסומים עיתונאים אין לחברה כל מידע בעניין. יובהר, כי החברה או נושאי משרה בה לא נתבקשו לחקירה כלשהי על-ידי רשויות אכיפת החוק בישראל.

"כאן גם המקום לציין, כי לטענת החברה, ההליכים המשפטיים הפליליים שננקטו ברומניה, כמתואר בפרסום, מהווים חלק מסכסוך עסקי רחב-היקף שנתגלה בין החברה לבין רשויות השלטון ברומניה בקשר עם תשתיות שנבנו במדינה וחובות ניכרים שטרם שולמו בגין בנייתן של תשתיות אלה. כתוצאה מן ההליכים שננקטו (שלא כדין לטענת החברה), פנתה החברה לטריבונלים בין-לאומיים, והיא סמוכה ובטוחה כי אלה יקבעו כי ההליכים שננקטו מהווים מעשי התנכלות פסולים נגד החברה ונושא המשרה לשעבר, וכן יקבע כי על ממשלת רומניה לשלם לחברה את הסכומים הניכרים אותם היא חייבת".

משטיינמץ ועד טבע: הקהילה הבינלאומית נגד שוחד לפקידי ציבור במדינות זרות

החלטת הפרקליטות לעצור אתמול את המיליארדר בני שטיינמץ בשנית בחשד לתשלומי שוחד ששילם בגינאה וגם ברומניה, אינה מקרית. חקירת שטיינמץ מצטרפת לחקירה שמתנהלת בחשד למתן שוחד על-ידי חברה-בת לשעבר של "שפיר הנדסה" לפקידי ציבור רומנים וגם לחקירת חשד שענקית התרופות (המתכווצת), טבע, העבירה תשלומי שוחד לפקידי ציבור זרים, בעיקר ברוסיה. בנוסף, ישנן חקירות סמויות נוספות המתנהלות נגד חברות ישראליות נוספות בחשד לעבירה דומה.

שטיינמץ טען אתמול בדיון הארכת מעצרו כי מעצרו הוא חלק "מזימה בינלאומית לנשל אותי מנכסיי". מדובר בחלק מהחלטה אסטרטגית של הרשויות לחקור, ובמידת הצורך גם להעמיד לדין, ישראלים ששילמו שוחד לפקידי ציבור זרים בחו"ל, ובכך ליישם את האיסור על כך שקיים בחוק העונשין הישראלי ובאמנות בינלאומיות שישראל צד להן.

ב-2009 חתמה ישראל על האמנה של ארגון ה-OECD למניעת שיחוד של עובדי ציבור במדינות זרות. האמנה מחייבת את המדינות החתומות עליה, להעניש יצואנים המשלמים שוחד במדינות זרות. האמנה למניעת שוחד קובעת, בין היתר, כי איש עסקים, יצואן או חברה המציעים שוחד או מנסים לשלם שוחד לעובד ציבור מחוץ למדינתם - גם אם באמצעות מתווכים - מסתכנים בהעמדה לדין פלילי בבית משפט בכל אחת מהמדינות החתומות על האמנה.

כתב אישום ראשון

העבירה של איסור מתן שוחד לעובד ציבור זר מעוגנת בחוק העונשין הישראלי משנת 2006. סעיף 291 (א) קובע כי "הנותן שוחד לעובד ציבור זר בעד פעולה הקשורה בתפקידו, כדי להשיג, להבטיח או לקדם פעילות עסקית או יתרון אחר בנוגע לפעילות עסקית - דינו כדין נותן שוחד (בארץ - ח' מ').

החוק האוסר על מתן שוחד לעובד ציבור זר קיים בארץ כבר שנים, אך הוא כמעט שלא נאכף עד היום. לפני כחצי שנה הוגש כתב אישום ראשון בישראל בגין מתן שוחד לרשויות השלטוניות בחו"ל לצורך קידום עסקים: פרקליטות מחוז תל-אביב הגישה לבית משפט השלום בעיר כתב אישום נגד חברת "אן.אי.פי ניקוב פרויקטים בינלאומיים" שבבעלות עמנואל ענתבי, המשמש גם כיו"ר החברה. החברה הואשמה בכך שקידמה את עסקיה בממלכת לסוטו שבדרום אפריקה, באמצעות תשלום שוחד של יותר מ-500 אלף דולר.

במקביל להגשת כתב האישום, הודיעה הפרקליטות כי הגיעה עם החברה להסדר טיעון, במסגרתו החברה הודתה בנטען נגדה. בית המשפט אישר בהמשך את ההסדר, והחברה הורשעה בעבירת מתן שוחד לעובד ציבור זר ושילמה קנס כספי בסך 4.5 מיליון שקל.

בפאנל שנערך בוועידת שוק ההון של "גלובס" לפני חודשיים אמרה עו"ד אורלי דורון מפרקליטות מחוז תל-אביב, כי הדין בישראל היום מאוד מחמיר ביחס לעבירות שוחד לפקידי ציבור ונבחרי ציבור, ובצדק. לדבריה, "יש לנו עניין שהמסחר ייעשה בעקרונות של הגינות ושל הדדיות - אם אנו אוכפים פה, אנו רוצים שיאכפו גם במדינות זרות".

עו"ד דורון הזכירה כי בשנות ה-90 החלו להיות מוגשים כתבי אישום בעניין שוחד בתחום העסקי ולא רק בזה השלטוני. לדבריה, "השוחד חותר תחת ערכי יסוד בסיסיים גם במישור העסקי. הקהילה הבינלאומית אליה אנו רוצים להשתייך זיהתה כי רק בדרך של שילוב זרועות, ניתן יהיה להילחם בתופעה".

עוד כתבות

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

 

אחרי שבוע על המדף: בכמה נמכרה וילת יוקרה בהוד השרון?

בשכונת הדר בהוד השרון נמכרה וילת יוקרה בשטח בנוי של 280 מ"ר לאחר שעמדה כשבוע בלבד על המדף, תמורת 11 מיליון שקל ● "שוק היוקרה במצב קשה כרגע - הקונים מאוד בררנים כי יש להם היצע גדול" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים