כשלצידו ניצבים שני יהודים - שר האוצר סטיבן מנוצ'ין, ויו"ר המועצה הכלכלית הלאומית, גארי קוהן - הכריז אמש (ג') נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, כי הוא, מנהיג העולם החופשי, מתייצב למעשה לימין הניאו-נאצים והגזענים האחרים בארצו. הוא קבע סימטריה מוסרית בין ניאו-נאצים, חברי קו-קלאקס-קלאן ורכיבים אחרים של הימין הקיצוני, שחוללו פרעות בעיר האוניברסיטאית השלווה שארלוטסוויל, בווירג'יניה, בסוף השבוע שעבר, לבין מפגינים שמחו על נוכחותם שם. הדברים עוררו צהלה בימין הקיצוני וקבס ברוב מגזרי האוכלוסייה האחרים בארה"ב.

זו הייתה ההתבטאות השלישית של טראמפ על המהומות בשארלוטסוויל, ובניגוד להתנהלותו בשתיים שקדמו לה, הוא התנער הפעם מהנורמות של התנהגות נשיאותית: הוא היה לוחמני, שטוף זעם, התנגח בעיתונאים והפך את הרב-שיח לבליל של צעקות שלא תמיד היו מובנות. בכל זאת, המיקרופון הקנה לטראמפ עליונות ברורה ואת הרושם שהתיר האירוע קשה למחות: נשיא ארה"ב יצא מהארון; הוא כבר אינו מסתיר את אהדתו לאלה שמנסים להחיות את האידיאולוגיה של אדולף היטלר.

בתגובתו הראשונה על האירועים בשארלוטסוויל, כמה שעות לאחר שניאו-נאצי רצח, לפי החשד, אשה בת 32 בפיגוע דריסה בזירת המהומות, אמר טראמפ במוצ"ש, שהוא מגנה "משטמה, דעות קדומות ואלימות", אך באלה אשמים "צדדים רבים". בעקבות הסערה הגדולה שחוללה הצהרה זו, ואחרי הפצרות של יועציו, לרבות ראש המטה החדש בבית הלבן, ג'ון קלי, בתו איוונקה וחתנו ג'ארד קושנר (שנפשו בקרואטיה), הסכים טראמפ להשמיע הצהרה שקולה יותר.

וכך, בהופעה לפני עיתונאים ביום א', במועדון הגולף שלו בניו-ג'רזי, הוא אמר: "גזענות היא רשע. אלה שמחוללים אלימות בשמה הם פושעים ובריונים, לרבות קו-קלאקס-קלאן, אלה שמאמינים בעליונות הלבנים וקבוצות משטמה אחרות".

טראמפ אמר את הדברים כאילו כפאו שד. ניכר היה שהם לא יצאו מלבו. ואמנם, כפי שמדווח היום "ניו-יורק טיימס", הנשיא החל לקבול באזני עוזריו, בשיחות פרטיות, על היחס הבלתי הוגן של העיתונות כלפיו והביע אהדה לאנשי הימין הקיצוני שבאו לשארלוטסוויל. הוא כינה אותם באותן שיחות מפגינים בלתי אלימים, שבאו להגן על מורשתם (כלומר למחות נגד הסרת פסל של גנרל רוברט לי, מפקד כוחות הדרום במלחמת האזרחים).

אמש, בתום נאום מתוכנן על יזמה לבטל רגולציות כדי להאיץ פרוייקטים של פיתוח תשתיות, בלובי של מגדל טראמפ בניו-יורק, נתן נשיא ארה"ב דרור לתסכוליו ומחק למעשה את הגינוי החד-צדדי של הניאו-נאצים שאותו השמיע יומיים קודם לכן. הפעם הוא מתח ביקורת על קבוצות של "השמאל האלטרנטיבי" (alt. left) - כינוי שנגזר מ"הימין האלטרנטיבי" (alt.right), שם שחובק את המגוון הרחב של קבוצות ימניות קיצוניות, כקו-קלאקס-קלאן וארגונים ניו-נאציים - ואמר שקבוצות אלה הפגינו "אלימות רבה מאוד מאוד" כאשר הן בחרו להתעמת עם מפגינים שמחו נגד הסרת פסלו של גנרל לי. "האשם מוטל על שני הצדדים", אמר טראמפ.

"אנשים רבים באו לשם כדי למחות על התכנית להסרת הפסל של גנרל לי", אמר טראמפ. "... גיניתי ניאו-נאצים. גיניתי קבוצות רבות אחרות. לא כל האנשים (שהפגינו נגד הסרת הפסל) הם ניאו-נאצים, תאמינו לי. לא כל האנשים האלה דוגלים בעליונות הגזע הלבן".

הנשיא שזר בדבריו התקפות חוזרות ונשנות על התקשורת, שאותה הוא כינה, כמנהגו, פייק ניוז, בגלל מה שהוא כינה סיקור לא הוגן של חלקם של אנשי הימין בהפגנות בשארלוטסוויל. "צריך להאשים גם את השמאל", הוא אמר.

"הייתה קבוצה בצד אחד, והייתה קבוצה בצד האחר והם התנפלו אלה על אלה עם אלות", המשיך טראמפ. "זה היה אכזרי ונורא, דבר איום. הייתה קבוצה בצד אחד. אפשר להגדירה כקבוצה של השמאל... והיא הסתערה באלימות על הקבוצה האחרת. אתם יכולים לומר מה שאתם רוצים. כך זה היה".

הוא אמר, שהניאו-נאצי שחשוד בפיגוע הדריסה, ג'יימס פילדס, הוא "חרפה למשפחתו ולארצו", אך סרב להגדיר את המעשה כפיגוע טרור. "אתם יכולים להגדיר זאת כטרור. אתם יכולים להגדיר זאת כרצח. אתם יכולים להגדיר זאת איך שאתם רוצים".

"טראמפ חרץ את הדין"

הדברים היכו בתדהמה את ארה"ב. תמיכה בגזענות, שלא לדבר על נאציזם, היא טאבו שאף נשיא אמריקאי לא שבר אותו. במאה ה-20, הקפידו שתי המפלגות להימנע מתמיכה בגזענים הגלויים, אם כי הרפובליקאים ידעו לנגן על הפחדים הסמויים של לבנים מפני "הכוח השחור" במחצית השניה של המאה ה-20.

"זה הרגע המגעיל ביותר בתולדות הנשיאות האמריקאית בתקופת חיי", כתב אמש ההיסטוריון הנשיאותי הנודע מייקל בשלוס. "לבבי נשבר בקרבי על מה שאירע לארצנו ואני רותח מזעם... טראמפ חרץ את הדין והרפובליקאים צריכים להחליט האם הם ניצבים לימין הנשיא, שמביע תמיכה בגזענים לבנים אלימים". (מחוקקים רפובליקאים רבים אכן יצאו אמש בהצהרות נגד טראמפ).

מנגד, הידיד הגלוי החדש של הניאו-נאצים חולל אופוריה בפלח הגזעני של אוכלוסיית ארה"ב. "טראמפ נתן תנופה לתנועה הלאומנית כפי ששום נשיא לפניו לא עשה במשך דורות", כותב היום "ניו-יורק טיימס". "טראמפ קבע שיש הקבלה מוסרית בין פעילים שמוחים נגד הגזענות לבין ניאו-נאצים שהשתוללו בשארלוטסוויל בסוף השבוע".

"תודה לך הנשיא טראמפ על היושרה והאומץ שגילית כאשר אמרת את האמת", צייץ אמש הגזען דייוויד דיוק, לשעבר מנהיג בקו-קלאקס-קלאן ותומך מושבע של טראמפ.

עדיין לא ברור האם טראמפ מנסה לשמור על נאמנותם של מצביעיו - חלק לא מובטל מהם גזענים - או שהוא באמת מאמין במה שהוא אומר. אולי שתי הקביעות נכונות. בסופו של דבר, אין לכך חשיבות. הוא הציב את עצמו אמש בצד הלא נכון של ההיסטוריה, ועתה צריך לראות האם הוא ישלם את המחיר כבר בבחירות הקרובות.