גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שיר של אש ושל קרח

מלחמה גרעינית, הרי געש בקוטב, גשרים נופלים - לא משעמם פה לרגע

שיר של אש ושל קרח / איור: תמיר שפר
שיר של אש ושל קרח / איור: תמיר שפר

א. לפעמים החדשות הן סוג של שירה או משל. ביום שני בערב קרס הגשר להולכי רגל שמחבר בין בני-ברק לגבעת שמואל אחרי שהתנגשה בו משאית. הנהג מת מפצעיו, וחייבים לומר שמפתיע לטובה - אני לא אוהב את המילה נס - שמספר הנפגעים לא היה גבוה בהרבה. בערך באותו זמן עלתה באתרים ידיעה שלא קשורה בשום צורה: היא סיפרה על גילוי פרוסה של עוגת פירות בת 106 שנים, שהשתמרה בקרח של אנטרקטיקה ושייכת ככל הנראה לחוקר ומגלה הארצות הבריטי רוברט פלקון סקוט, שמצא שם את מותו בתחילת 1912. גשר צעיר יחסית שעשוי בטון ופלדה קורס בישראל כאילו כלום, ואילו בקוטב הדרומי אתה יכול להוציא מהקרח פרוסת עוגת פירות בת 106 שנים ולאכול אותה. מומלץ לחמם קודם, על אף שמהיכרותי עם עוגת הפירות הבריטית, אתה נחנק בכל מקרה.

למחרת בבוקר שמעתי בגלי צה"ל את מנהל אגף האחזקה בחברת נתיבי ישראל, ארז סיקסיק, שאמר שהגשר עבר ביקורת לפני חמישה חודשים ונמצא תקין. בנוסף, הדגיש סיקסיק כי מדובר במקרה חריג. תגובות מהסוג הזה תמיד משעשעות אותי: הרי ברור שמדובר במקרה חריג, לא? הרי לולא היה מדובר במקרה חריג, היה מדובר במקרה רגיל - ומה כבר יש לומר על מקרה רגיל. אני יכול לקרוא בעיני רוחי את חוות הדעת שחתמה את הביקורת על הגשר: אם שום דבר חריג לא יקרה - הכול יהיה כרגיל.

משאלה אנושית, ולכן נהדרת ובלתי אפשרית. שהרי כולנו יודעים וחשים שדווקא הקריסות של הגשרים - כמו גם כל הקריסות כולן, של כל הדברים - הן בעצם הדבר הרגיל. הכול בתהליך של התפוררות כזו או אחרת. אני לא אומר את זה בקטע מריר או שמאלני, זו עובדה מדעית והיסטורית. אין גשר שלא קורס, יש גשר שעוד לא קרס.

ב. מה רגיל? שום דבר לא רגיל. באותו בוקר, יום שלישי השבוע, קמתי מוקדם ועוד לפני הקפה ולפני ששמעתי את מר סיקסיק זינקתי אל המחשב לראות אם מתחילה מלחמת העולם השלישית, או שנשארו לנו עוד כמה ימים על פני האדמה. רווח לי: קים ג'ונג און השהה את החלטתו על שיגור טילים לעבר האי גואם, והעולם, לפחות בינתיים, על מקומו עומד. שום דבר חריג לא קרה. אם שום דבר חריג גם לא יקרה - הרי שאפשר לומר שסביר להניח שהכול יהיה בסדר. לפחות לעוד כמה ימים.

האמת שאני לא מוכן למלחמה גרעינית, אבל מצד שני, אם היא תתחיל עכשיו, הרי שלפחות נחסכו מאיתנו השבועיים האחרונים של החופש הגדול. אף על פי שאני מתנגד באופן חריף וגורף לקיצור החופש הגדול, הרי שזו תהיה התעללות של ממש למשוך את המתיחות האטומית הזו עד לתחילת שנת הלימודים ורק אז - כשסוף-סוף יש לך בוקר פנוי - להתחיל להפציץ.

אגב, אם שואלים אותי, היוזמה של נתניהו להסמיך את הקבינט להכריז על מלחמה ללא דיון בממשלה קשורה יותר לסוף החופש הגדול מאשר לחקירות. אלה בדיוק הימים שלהיכנס בהם למקום ממוזג מתחת לאדמה, ללחוץ על כפתור אדום ולהשמיד את העולם נשמע כמו פעילות כיפית עם הילדים.

ג. אני נתקעתי דווקא עם פרוסת עוגת הפירות האנטרקטית של מגלה הארצות הבריטי רוברט פלקון סקוט. איזה סיפור מרהיב וטרגי. אין כמו להיות מגלה ארצות. כולם תמיד רוצים להיות מגלי ארצות - אבל פלקון סקוט היה מגלה ארצות מסוג אחר, זה שאף אחד לא רוצה להיות: זה שהגיע שני במירוץ. הוא האיש שהפסיד פעמיים. גם הגיע שני אל הקוטב, חודש אחרי רואלד אמונדסן הנורווגי שנכנס להיסטוריה, וגם לא שרד את הדרך חזרה. הוא וחבריו קפאו רעבים למוות, מכורבלים באוהל.

יומנו הוא מופת של גבורה וכנות (הציטוטים מתוך רשומה מומלצת של מדריך הטיולים גילי חסקין): "...נתרופף קפיץ-הפלדה של רצונם", הוא כותב על הצוות כשהגיעו לקוטב וראו שהפסידו, "התקווה השמימית להיות מגשימי שאיפותיה של האנושות כולה והכרת המעשה האלמותי הפיחה בהם רוח של גבורה עילאית. עתה אין הם נאבקים אלא על קיומם* על שיבה חסרת-תהילה* החזרה הביתה הולכת להיות מאבק נואש, אני בספק אם אנו מסוגלים לכך".

המסע היה בלתי אפשרי. כוויות הקור איכלו את רגליו של חבר המשלחת קפטן לורנס א' אוטס והפכו אותו לנטל על חבריו. בטמפרטורה של 46 מעלות מתחת לאפס, נעמד אוטס בקושי רב באוהל: "אני רוצה לצאת החוצה", אמר להם, "יכול שאשאר שם שעה קלה" - ונעלם בשלג. יש כמה דברים שבהם אין כמו הבריטים.

שבועיים אחר כך, ב-29 במארס 1912, כששלושת החברים הנותרים רעבים ופצועים וסופה אכזרית משתוללת מחוץ לאוהל כתב סקוט את הרשומה האחרונה ביומן: "אינני חושב שאנו יכולים לקוות עכשיו לאיזה שיפור במצב... אנו נחלשים וברור שהקץ איננו רחוק. חבל, אבל אינני חושב שאוכל להמשיך לכתוב". פעם מגלי ארצות היו צריכים לדעת לכתוב. היום גשושיות לא מאוישות שולחות לנו תמונות ברזולוציה גבוהה ממרחקים שפעם אי-אפשר היה אפילו לדמיין, אבל רגל אדם לא דרכה כבר מלא זמן במקום חדש.

אפרופו זה, מאנטרקטיקה לאפריקה: סיימתי לקרוא את הספר "השמידו את כל הפראים" מאת סוון לינדקוויסט (עם עובד, תרגמה דנה כספי). יצירת מופת המתארת מסע פיזי והיסטורי אל תקופת האימפריאליזם האירופי (שהמסעות לקטבים היו פחות או יותר שירת הברבור שלה), ומה אני אגיד לכם - מזל שקר מדי בשביל אנשים לחיות באנטרקטיקה. כי אם היו שם אנשים, האירופים היו משמידים אותם ללא ספק. אז אולי זה גם קצת טוב שרגל האדם כבר לא דרכה מלא זמן במקום חדש.

ד. כל העולם כולו גשר צר מאוד מעל כביש 4, וכולנו תקועים בפקק כי גשרים קורסים וככה זה, זה רגיל. באנטרקטיקה אין כל-כך הרבה גשרים, שם זה יותר בכיוון של מדפי קרח - אבל גם הם קורסים, כי הכול הרי בתהליך וגו'. כשזה קורה, מתגלים שם דברים מוזרים הרבה יותר מפרוסת עוגה בת 106 שנים.

כשהקרח נמס נחשפות גם מומיות מסתוריות בנות אלף, כמו בסיביר שבצפון, וגם חיידקים בני מי יודע כמה שנמו קפואים מי יודע כמה זמן - מגפת אנתרקס כבר התרגשה בקרב איילים בקוטב הצפוני. וגדלים עשבים, והעשבים מתלקחים ושריפות ענק בקוטב הדרומי מרימות ענני עשן שמסתירים את השמש.

וכל זה הוא רק מה שאפשר לראות בעין: לאחרונה התגלו 91 הרי געש שמתחבאים שני קילומטרים מתחת הקרח והולכים להפוך את היבשת הקפואה לריכוז הרי הגעש הגדול בעולם. התחממות כדור הארץ לא יכולה להגיע עד לעומק הזה, אבל מצד שני - היא גם לא צריכה. התפרצות וולקנית תתיך את הקרחונים מלמטה ותגרום להצפות - על-פי תרחישים פסימיים - ולאסון שלעומתו ייראו שני מנהיגי המעצמות הגרעיניות המאיימים זה על זה כשני ליצנים עם תסרוקות משונות ומחוות מוגזמות. אה, רגע.

ובבני-ברק קורס גשר. ככה זה. שמעתי וקראתי אנשים שניסו להסביר מה בעצם קרה: כנראה זו טעות אנוש, אמרו. כאילו שיש טעויות מסוג אחר. אני עוד לא מצאתי, אבל דבר אחד אני יודע: אם אלה לא טעויות אנוש - אני לא רוצה לעשות אותן.

ה. גשר קורס, הר געש מתפרץ, אדם טועה. ככה זה. זה שגשר לא קורס והר לא מתפרץ, ואין אסון גרעיני או שריפת ענק והים לא עולה על גדותיו ואף אחד לא טועה ואף אחד לא אשם - זה עניין חריג ביותר. כי תמיד מישהו צריך להיות אשם.

"אין את מי להאשים", כתב רוברט פלקון סקוט ברשומה האחרונה ביומנו, מה שמוכיח באופן חד-משמעי שהוא לא היה ישראלי. מה זה אין את מי להאשים? איך זה הגיוני בכלל? עצם הרמיזה שיש משהו בעולם שאי-אפשר להאשים בו מישהו חותרת תחת עצם סלע קיומנו.

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.7% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

קרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

בערב החג: רצף אזעקות בגליל העליון והמערבי

מוקדם יותר: מטרה אווירית יורטה באזור קריית שמונה ● יותר מחצי שנה אחרי 7 באוקטובר - ראש אמ"ן חליוה פורש מצה"ל • "לעד אשא איתי את הכאב האיום של המלחמה", כתב לרמטכ"ל • אלוף פיקוד מרכז יסיים את תפקידו בקיץ ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן - אך היא נבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

עמית גל, הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון / צילום: מארק ניימן, לע''מ

המפקח על הביטוח עושה סדר וקובע כללים ברורים לבעלי שליטה לקבלת היתר אחזקה

עמית גל, ממלא מקום הממונה על שוק ההון, מציג מתווה שיאפשר לקרנות הזרות ששולטות בחברת הביטוח הפניקס למכור את השליטה בה בחלקים ● הקרנות סנטרברידג וגלאטין רכשו את אחזקותיהן בחברה ב-2019, ומאז הוכפל שווי הקבוצה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש