גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ליפא ועמית מתנתקים מפועלים אי.בי.אי; גולדשמידט בוחן חבירה

צמד היועצים הציע לארז גולדשמידט, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי, לעמוד בראש החברה החדשה ליפא ועמית, שאחראים יחד ליותר ממחצית גיוסי החוב של חברות נדל"ן אמריקאיות בתל אביב

רפי ליפא (מימין) וגל עמית / צילום: תמר מצפי
רפי ליפא (מימין) וגל עמית / צילום: תמר מצפי

דיווח לאקוני של חברת החיתום פועלים אי.בי.אי הוביל היום לנפילה חדה של כ-20% במחירן של מניותיה. על פי הדיווח, "רפי ליפא וגל עמית, המשמשים יועצים שעמם משתפת החברה פעולה בהנפקות של חברות נדל"ן זרות בשנים האחרונות, הודיעו לחברה כי בכוונתם לפעול בתחום עצמאית ולהתחרות בחברה. לפיכך, צפוי שיתוף הפעולה העתידי בין הצדדים לקטון באופן משמעותי או לחדול. להערכת החברה, מהלך זה עלול לפגוע בהכנסותיה מהנפקות נדל"ן זרות באופן מהותי".

פועלים אי.בי.אי אף דיווחה כי בשנת 2016 היוו הנפקות הנדל"ן הזרות 48% מהכנסותיה, ובמחצית 2017 גדל חלקן ל-63%.

בכוונתם של שני היועצים, ליפא וגל, להקים חברת חיתום עצמאית, והם הציעו לארז גולדשמידט, מנכ"ל פועלים אי.בי.אי, לעמוד בראשה.

גורפים עמלות שמנות

החלטתם של השניים מהווה מכה עסקית קשה לחברת החיתום המובילה, שכאמור יותר ממחצית מהכנסותיה נובעות כיום משיתוף הפעולה עם ליפא ועמית - הצמד שאחראי לטרנד הנפקות החוב של חברות הנדל"ן הזרות, ששוטף את הבורסה בתל אביב.

הנפקות אלה מניבות ליועצים ולחתמים המעורבים בהן סכומי עתק, הגבוהים בהרבה מהמקובל בשוק החיתום - פועל יוצא של העמלות הנדיבות שמוכנים היזמים המנפיקים לשלם עבור האפשרות לגייס חוב זול יחסית בשוק ההון המקומי.

ליפא ועמית "ייבאו" עד היום לתל אביב 11 חברות נדל"ן הפועלות בארה"ב. חברות אלה גייסו בסך הכל חוב של יותר מ-10 מיליארד שקל - יותר ממחצית גיוסי האג"ח של חברות נדל"ן זרות בבורסה המקומית בשנים האחרונות. את כל ההנפקות הללו הובילה פועלים אי.בי.אי.

בהקמת זרוע החיתום העצמאית יתאפשר לליפא וגל להגדיל את נפח העמלות השמנות שהם גובים כבר כיום בגין דמי הייעוץ לחברות המנפיקות (הנפקות חדשות וגיוסי המשך). חלוקת העמלות בין צמד היועצים לבין פועלים אי.בי.אי השאירה בחברת החיתום בין שליש למחצית מהעמלות בכל הנפקה. יחד גרפו הצדדים עד היום יותר מ-100 מיליון שקל בגין ההנפקות שהוציאו לפועל.

מכה קשה לפועלים אי.בי.אי

מכה קשה לא פחות עלולה פועלים אי.בי.אי לספוג אם גולדשמידט, המנכ"ל הוותיק והמוערך של חברת החיתום (כ-10 שנים בתפקיד), ייענה להצעה שקיבל מליפא וגל לעמוד בראש חברת החיתום החדשה שבכוונתם להקים. אם ייענה להצעה, יילך גולדשמידט בעקבותיו של יונתן כהן, לשעבר מנכ"ל כלל חיתום, שפרש לטובת הקמת חברת חיתום פרטית, המתמקדת בגיוסי חוב של חברות זרות בתל אביב.

תחום החיתום אינו זר לליפא, שייסד וניהל בעבר את חברת החיתום של גאון שוקי הון. ליפא פרש מתפקיד זה לטובת שיתוף פעולה עם רואה החשבון גל עמית (שותף במשרד עמית חלפון) באמצע העשור הקודם, זמן קצר לפני פרוץ משבר האשראי העולמי. מי שהכיר ביניהם, היה עו"ד ישראל שמעונוב, האחראי כיום על התחום המשפטי בהנפקות שמייבאים השניים לתל אביב.

עם החברות שייבאו השניים לתל אביב נמנות דה לסר, זראסאי, ברוקלנד, ספנסר, אולייר, לייטסטון, קיי.בי.אס, וורטון ונמקו, ובכל ההנפקות משמשת פועלים איבי.אי חתם מוביל. נכון להיום, השניים מובילים יחד הנפקה של חברת נדל"ן זרה נוספת בתל אביב - נובל אסטס, שפרסמה אתמול תשקיף הנפקה.

עמלות של יותר מ-4% מהגיוס

כאמור, הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות בתל אביב הפכו לשם דבר בכל הקשור לעמלות השמנות המשולמות ליועצים ולחתמי ההנפקה, היכולות להגיע ליותר מ-10 מיליון שקל בהנפקה בודדת. העמלות האלה עשויות להגיע ל-4% ואף יותר מהיקף הגיוס. לפני שליפא וגל פיתחו את "המודל" שלהם, הורגל ענף החיתום המקומי לעמלות חיתום של 0.2%-0.3% בלבד.

עד כמה משמעותית פעילות ההנפקות הזרות לפועלים אי.בי.אי יעידו הדוחות שפרסמה החברה בשבוע שעבר, ומהם עלה כי במחצית הראשונה של2017 היא רשמה רווח נקי של26.1 מיליון שקל, המשקף צמיחה של92% בהשוואה לשנה שעברה.

פועלים אי.בי.אי, אחת משתי חברות החיתום המובילות בישראל, נמצאת בשליטתם של בית ההשקעות אי.בי.אי(40.5%) ובנק הפועלים (18.9%). במחצית הראשונה של 2017 השתתפה חברת החיתום בניהול של 60 הנפקות, שהניבו לה הכנסות של 51.9 מיליון שקל.

בחברה הסבירו כי חרף הקיטון בהיקפי הגיוס בהנפקות, גדלו הכנסותיה בזכות תמהיל שונה של הנפקות שאותן הובילה. בין השאר ניהלה פועלים אי.בי.אי בתקופה זו 12 הנפקות חוב של חברות נדל"ן זרות וכן כמה הנפקות הון.

הנפקות אלה נחשבות לרווחיות יותר לחתמים, מכיוון שהן משלמות עמלות חיתום והפצה גבוהות יותר.

בשנה האחרונה, עד לדיווח הבוקר, עלתה מניית פועלים אי.בי.אי ב-90% ושווי השוק שלה בסוף יום המסחר אתמול היה 474 מיליון שקל.

חיברו את היזמים האמריקאים עם הכסף שמנהלים המוסדיים

היועצים רפי ליפא וגל עמית, שגורפים לכיסיהם מיליוני שקלים בכל הנפקה, צברו עשרות מיליוני שקלים בשנים האחרונות - אבל הם אינם מתנצלים על ההתעשרות המהירה. "אי-אפשר לחשוד ביזמים האמריקאים שהם מחלקים כסף בחינם", אמר ליפא בראיון ל"גלובס" לפני כשנתיים. "אנחנו מביאים לחברות שלהם מודל גיוס שלא קיים בארה"ב. אז אני לא בוכה, אני מרוויח טוב, אבל אנחנו עובדים קשה בשביל זה. כל הקולגות, כולל אלה שכיום נמצאים על המטוסים לארה"ב, לגלגו עלי ועל גל, אבל האמת היא שבעצמי לא האמנתי אז שזה יצמח לכזאת תופעה. הערכתי שזה יהיה בשוליים".

ליפא ועמית ידעו לחבר במו ידיהם את צורכי המימון של יזמים אמריקאים עם הכסף שמנהלים הגופים המוסדיים בישראל, והצליחו להפוך את השוק המקומי לאטרקטיבי עבור עסקי הנדל"ן של אותם יזמים. אלה האחרונים מצאו בגיוסי האג"ח בישראל אלטרנטיבת מימון זולה להפליא לעסקיהם, ללא מתן שעבודים וביטחונות, תוך ניצול התיאבון הגובר לתשואה של המוסדיים, מנהלי חסכונות הציבור.

מהבדיקות שערכו השניים התברר כי בארה"ב המבנה של חברת החזקות בנדל"ן המגייסת אג"ח פשוט לא קיים. שם כל נכס מוחזק בתאגיד נפרד, וכנגדו נרשם החוב שמממן אותו. "הבנו שיש פה הזדמנות אדירה לשני הצדדים", אמר בזמנו עמית. "אם החוב התאגידי סביר, וקיימת יכולת טובה לשרת אותו, למה שלא נאגד את כל הנכסים תחת חברת החזקות אחת, שתגייס אג"ח בישראל, באופן זהה לזה שבו חברות הנדל"ן המניב הישראליות, כמו עזריאלי או מליסרון, מגייסות.

"בסך הכל מדובר פה בהזדמנות לגוון את תיק ההשקעות של הציבור. הבאנו עוד אלטרנטיבת השקעה, ואני שמח לראות שבפרספקטיבה של זמן, המוסדיים הבינו שצריך לבדוק כל הנפקה לגופה, ולא להתייחס לרעשי רקע, כמו למה היזמים באים לפה ואיפה הוקמה החברה. אנחנו מקבלים באחרונה סוג של הכרה שהתופעה של הנפקת החברות האמריקאיות שכללה את השוק ויצרה מעין מראה כלפי חברות הנדל"ן הקיימות בשוק".

הגיוס הראשון של חברת נדל"ן אמריקאית בישראל נולד זמן קצר לאחר שהשניים נפגשו, כשלמשרדו של עמית נכנס היזם הניו יורקי אברהם (אייב) לסר, שביקש לצקת את עסקי הנדל"ן שלו בניו יורק לשלד בורסאי. עמית הסביר ללסר שרכישה כזו אינה נכונה עבורו מבחינה המיסוי, והציע לו במקום זאת לארוז את נכסיו תחת תאגיד מדווח שיגייס אג"ח בישראל. "נתנו פתרון נקודתי, שממנו התפתחה התופעה", אמר עמית.

בתחילת מארס 2008, באותו יום שבו קרס בארה"ב בנק ההשקעות בר סטרנס, במה שאותת על המפולת הפיננסית המתקרבת, יצאה הנפקת האג"ח האמריקאית הראשונה לפועל.

"עבדנו שנה על ההנפקה, וכיום כולם מעתיקים את מה שעשינו אז", אמר ליפא ב-2015. "דה לסר משלמת כבר שבע שנים את האג"ח, ובימים אלה מגייסת את סדרת האג"ח החמישית שלה".

 ליפא

עוד כתבות

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הבורסה בהונג קונג / צילום: Shutterstock, Daniel Fung

מגמה מעורבת באסיה; מחירי הזהב יורדים בכ-1%

המסחר בוול סטריט ננעל אמש בירוק, הנאסד"ק טיפס בכ-1.1% ● עליות במחירי הנפט ● הביטקוין עומד על כ-66.5 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.5%

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בדרום לבנון

במהלך הלילה: אזעקות הופעלו במטולה ● מוקדם יותר - מטרה אוירית יורטה באזור קריית שמונה ● צה"ל פתח במבצע סיכול במסדרון החיץ ברצועה: מחבלים חוסלו, תשתיות טרור אותרו והושמדו • דיווח בניו יורק טיימס: ישראל תכננה מתקפה גדולה יותר נגד איראן, גם בטהראן שנבלמה ברגע האחרון ● כל העדכונים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע עתק לישראל. מה תכלול החבילה?

בית הנבחרים האמריקאי אישר סיוע בסך כולל של 95 מיליארד דולר לשורה של מדינות ובהן ישראל ● חבילת הסיוע כוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל, כולל 4 מיליארד דולר למילוי מלאי טילי טמי"ר של כיפת ברזל; 60.8 מיליארד דולר סיוע לאוקראינה, בדגש על השלמת אמל"ח; וכן, 8.1 מיליארד דולר עבור טייוואן

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

פליקס בייקר / איור: גיל ג'יבלי

האחים שהמתינו 20 שנה עד שהשקעה של מיליונים הפכה ל־8 מיליארד דולר

משקיעים בקרן גידור של האחים פליקס וג'וליאן בייקר זכו לאחרונה להכנסה מפתיעה, מהגדולות ביותר שחולקו אי פעם בתעשייה, בעקבות עסקת ביוטק ● זה קרה כשהאחים מכרו החזקה היסטורית בחברת הטיפול לסרטן, סיג'ן, לענקית התרופות פייזר

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?