גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדח"צ בבזק: המוסדיים העבירו מסר חד-משמעי להנהלה

התנגדו למועמד לדח"צ מטעם בזק חגי הרמן ■ מועמד פסגות זאב וורמברנד נבחר ברוב גדול

נקודת מפנה ביחס של בעלי המניות לנעשה בחברת התקשורת בזק: באסיפה הכללית שנערכה אתמול נבחר זאב וורמברנד לתפקיד דירקטור חיצוני בחברה, במקום הדירקטור החיצוני המכהן, שהוצע לתקופת כהונה נוספת על-ידי בזק, חגי הרמן. למעשה, הרמן הוא הראשון שמשלם "בכיסאו" על חקירת רשות ניירות ערך בחברה.

באסיפה אתמול התבקשו בעלי המניות לבחור דח"צ מבין שלושה מועמדים: הרמן שהוצע על-ידי בזק, וורמברנד שהוצע על-ידי בית ההשקעות פסגות ושלום הוכמן, שהוצע על-ידי כלל ביטוח. פסגות וכלל, שלכל אחד מהם מעל 1% ממניות בזק, הציעו את המועמדים מטעמן במהלך של אקטיביזם מוסדי שאמנם אינו נפוץ בישראל, אך המגמה בתחום מתגברת.

מתוצאות ההצבעה אתמול עולה כי וורמברנד, לשעבר מנכ"ל מגה קמעונאות וקופת חולים מאוחדת, זכה לשיעור תמיכה של 89.6% מקרב המצביעים שאינם בעלי עניין אישי בעסקה או בעלי שליטה בחברה. כ-3.3% התנגדו למינויו. הוכמן זכה לתמיכה של 52.3% לעומת 12.2% שהתנגדו. המוסדיים העבירו מסר חד-משמעי לבזק כאשר הרמן קיבל תמיכה רק של 48.2% לעומת שיעור התנגדות של 24.7%.

הרמן מכהן כדח"צ מאז 2014 והוצע לכהונה נוספת עד שנת 2020. כפי שפורסם ב"גלובס", להרמן קשרי חברות עם עמיקם שורר, סגנו של בעל השליטה שאול אלוביץ', שהוא אחד הנחקרים בפרשה. העובדה שהגופים המוסדיים הצביעו נגדו באופן גורף היא הבעת מחאה נגד התפקוד של הדירקטוריון במסגרת עסקאות בעלי העניין לאור מה שנחשף במסגרת חקירות רשות ניירות ערך.

נזכיר, שחברת הייעוץ לגופים המוסדיים אנטרופי המליצה לתמוך במועמדי כלל ופסגות, ולהתנגד למינוי הרמן בשל תמיכתו בעבר בעסקאות בעלי העניין בבזק. לעומת זאת, חברת הייעוץ האמריקאית הגדולה ISS המליצה לתמוך בהרמן. בעבר, המלצת ISS לתמוך בעסקת בעלי העניין של בזק ברכישת yes היא זו שהיטתה את הכף לטובת אישור העסקה, כשהמשקיעים הזרים הצביעו בהתאם להמלצת ISS, בזמן שרוב גורף של המוסדיים הישראליים התנגדו לאותה עסקה.

גם הפעם, הנחת העבודה בבזק הייתה שבשל תמיכת ISS, מינויו של הרמן יעבור, מה שכאמור לא קרה בסופו של דבר. נדמה שהמלצת ISS מצביעה על כך שחברת הייעוץ אינה מעורה בנעשה בשוק המקומי ועל ניתוקה מהמציאות הישראלית. בנוסף נראה שמידת השפעתם של הגופים הזרים בבזק פחתה, משום שחלקם מכרו מניות על רקע החקירה, ועוד קודם לכן, כשהבינו שאין כרגע הפרדה מבנית באופק.

מפסגות נמסר היום כי "מדובר בתעודת כבוד לשוק ההון הישראלי בכלל ולגופים המוסדיים בפרט. דח"צ מטעם הגופים המוסדיים בבזק יפעל לטובת כלל בעלי המניות אך ידאג לשמור על זכויות המיעוט. פסגות פועלת ותמשיך לפעול כפי שעשתה בעבר לטובת ציבור החוסכים".

בחודשים האחרונים ניכרת מגמה של שינוי במעורבות הגופים המוסדיים הישראליים, המנהלים את חסכונות הציבור, בחברות הציבוריות בהן הם מחזיקים. הדבר בא לידי ביטוי בעיקר בנושא מינוי הדח"צים. דירקטורים חיצוניים אמורים להיות "כלב השמירה" מטעם בעלי מניות המיעוט בדירקטוריון החברה הציבורית. בכל חברה ישנם שני דח"צים, כאשר נהוג שבעלי השליטה בחברה הם אלה המעבירים את שמות המועמדים לתפקיד לקראת הצבעת האסיפה הכללית בנושא.

ואולם מספר מקרים שקרו בתקופה האחרונה משקפים את השינוי. כך לדוגמה, בשנה שעברה התקשו בעלי השליטה בחברת השילוח אוריין, בחברת הטקסטיל רוטקס ובחברת קרדן נדל"ן - להעביר את מועמדיהם לתפקיד הדח"צ. בכתבה שפורסמה בנושא זה ב"גלובס" צוטט גורם מוסדי בכיר שאמר כי "ישנה הנחה סמויה שלפיה הדח"צ הוא מינוי של בעל השליטה וזה נכון במקרים רבים", אולם "עתה הגופים המוסדיים המקומיים רוצים ללכת למה שנהוג בארה"ב, שם המוסדיים מעצבים את הבורד. אלו תהליכים של שינוי, ובאופן טבעי זה לא הולך חלק. עצם הדיאלוג בנושא חשוב".

גורם נוסף בשוק המוסדי אמר אז כי "מבחינות רבות דח"צ מקבל הארכה לכהונה שנייה ושלישית באופן אוטומטי, ברגע שהגיע ל-75% מהישיבות ושיש לו דופק. את זה יש לשנות. כדאי לבחון ולראות את התפקוד שלהם ולא להוסיף לדח"צים כהונות באופן אוטומטי".

גם באנטרופי מקדמים בברכה את המגמה הזאת. בחוות דעתם שפורסמה לקראת האסיפה בבזק, כתבו כלכלני אנטרופי כי "בהתאם למדיניותנו, ולנוכח הצורך הגובר בהגברת אמון המשקיעים בדירקטוריון, לדעתנו ראוי לעודד משקיעים מוסדיים להציע מועמד מטעמם לתפקיד דירקטור או דח"צ. משכך, במידה ובאסיפה הכללית יציע משקיע מוסדי מועמד לתפקיד דירקטור או דח"צ ומנגד דירקטוריון החברה יציע מועמד אחר שיזכה לתמיכת בעל השליטה, אנו נמליץ לבחור במועמד שיוצע או יקבל תמיכה על-ידי המשקיע המוסדי, בהנחה שאכן מדובר במועמד ראוי מכל הבחינות".

מיהי חברת הייעוץ הזרה שתמיד מיישרת קו עם בעל השליטה

חברת הייעוץ האמריקאית ISS (בשמה המלא Institutional Shareholder Services) מגדירה את עצמה כחברה "המאפשרת לקהילה הפיננסית לנהל את סיכוני הממשל התאגידי שלהם לטובת בעלי המניות". ISS היא החברה הגדולה ביותר בתחום הייעוץ לגופים המוסדיים, והיא מציעה להם מחקרים, המלצות, מידע וניתוחים, כמו גם שירותים הקשורים לניהול תביעות ייצוגיות.לפי נתוני החברה, היא פועלת מ-19 סניפים ומכסה 117 שווקים שונים. השפעתה של ISS על הצבעות ניכרת באסיפות של חברות הנסחרות בוול סטריט (או בבורסות זרות, אך עם בסיס משקיעים מוסדיים אמריקאים גדול). יש עוד חברות ייעוץ מתחרות בולטות, וביניהן למשל Glass-Lewis.

כך למשל, באסיפת בעלי המניות של בזק לאישור עסקת בעלי העניין לרכישת החזקות yes מידי יורוקום, בשנת 2015, תמיכתה של ISS הביאה לכך שרוב המשקיעים הזרים תמכו בעסקה.

העסקה עברה ברוב הנדרש, למרות שכמעט כל המוסדיים הישראליים התנגדו לה, בהתאם לחוות הדעת שסיפקה חברת הייעוץ המקומית אנטרופי (במקביל, חברת ייעוץ בריטית, PIRC, תמכה גם היא בעסקה).

דוגמאות נוספות שעשויות להעיד על עוצמתה של ISS הן למשל קריאתה להתנגד לאחרונה לתגמולים הנדיבים שמעניקה חברת התרופות מיילן ליו"ר החברה רוברט קורי.

מיילן שילמה ליו"ר ששכר בעלות של כמעט 100 מיליון דולר ב-2016, ובאסיפה שנערכה לאחרונה עמד להצבעה סעיף לא מחייב הנוגע לשכר הבכירים. במקרה זה, נרשמה תמימות דעים חריגה בין חברות הייעוץ למוסדיים, כאשר גם ISS, גם Glass-Lewis, גם Egan-Jones וגם אנטרופי המקומית - המליצו ללקוחותיהן להתנגד. ואכן, בסופו של דבר ההצעה לא זכתה לרוב.

עוד כתבות

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

המיזם הסולארי החדש שנבנה בתוך מטע אבוקדו

הפרויקט המשותף לחברת דוראל ולקיבוץ רבדים עושה שימוש כפול בקרקע שחוסך מקום והשקעה בהולכה ● גם האבוקדו מרוויח: הפאנלים הסולאריים המותקנים מעל המטע מעניקים לצמח את תנאי ההצללה והאור המדויקים עבורו ● בונים את ישראל, פרויקט מיוחד 

דובר צבא ירדן במסיבת עיתונאים / צילום: Reuters, Laith Al-jnaidi

בזמן מלחמת חרבות ברזל: תרגיל בינ"ל במעורבות לבנון בירדן

בתרגיל משתתפים כוחות יבשה, אוויר וים מ־33 מדינות כמו ארה"ב, בריטניה וצרפת וגם צבאות לבנון, מצרים ועיראק משתתפים בו ● לדברי דובר צבא ירדן, התרגיל מיועד לעזור במאבק בארגוני טרור ומהווה תגובה "להתפשטות כטב"מים, נשק ביולוגי, כימי וגרעיני"

ג'ים סימונס / צילום: Reuters, Reuters

"המשקיע הטוב בעולם" הלך לעולמו. מה למדנו ממנו?

ג'ים סימונס, המשקיע האגדי ומייסד חברת מחקר השווקים רנסנס, הלך לעולמו בסוף השבוע האחרון כשהוא בן 86 ● גלובס צולל לסיפורו של משקיע העל היהודי, שניצח את התשואות של וורן באפט, המציא שיטה חדשה לניהול השקעות, ובכלל חלם בילדותו להיות רב. "מזל שזה בא והלך", סיפר באחד מראיונותיו

פגיעה בבית בצפון / צילום: ap, Hassan Ammar

הותר לפרסום: אזרח ישראלי נהרג כתוצאה מפגיעת טיל נ"ט בצפון

שלושה לוחמי צנחנים נפצעו קשה כתוצאה מהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה, לוחם גבעתי נפצע קשה מפיצוץ מטען בדרום הרצועה ● צה"ל ושב"כ חיסלו יותר מ-10 מחבלים בבית ספר של אונר"א במרכז הרצועה • טנקים של צה"ל נצפו בנקודה המערבית ביותר מאז הכניסה לרפיח • ראש ממשלת קטאר: פערים משמעותיים בין ישראל לחמאס על שחרור חטופים • מטוסי קרב של חיל האוויר יירטו הלילה כטב"ם שהגיע לישראל, ככל הנראה מעיראק • עדכונים בולטים מכל החזיתות

אברהים קאלין, ראש סוכנות הביון הטורקית / צילום: ap, Emrah Gurel

מתווכת על מלא: ראש סוכנות הביון הטורקית נפגש עם הנייה בדוחא

ברקע המשבר בין ירושלים לאנקרה, ראש סוכנות הביון הטורקית נועד בבירת קטאר, דוחא, עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, אסמעיל הנייה ● בפגישה בין השניים עסקו במו"מ, בניסיון הטורקי להביא להפסקת אש ובסוגיית הכנסת הסיוע ההומניטרי לרצועת עזה

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; מניות המם זינקו בעשרות אחוזים

הדאו ג'ונס ננעל בירידה אחרי רצף עליות של 9 ימים ● אירופה ננעלה באדום ● מדד המחירים לצרכן של סין טיפס ב-0.3% בהשוואה לשנה שעברה - גבוה מהערכות לעלייה של 0.2% ● הונג קונג ננעל בעלייה של 0.76%

גיל שויד / צילום: כדיה לוי

גיל שויד ימכור מניות צ'ק פוינט ב-200 מיליון דולר. כמה מזה יילך לכיסו?

מדובר באופציות שקיבל לפני 7 שנים ופקעו ● שויד, מנכ"ל צ'ק פוינט, צפוי לפרוש מתפקידו ולעבור לתפקיד יו"ר פעיל בחברה וגם לאחר המכירה הוא יישאר בעל המניות הגדול בצ'ק פוינט

יחיא סינוואר, מנהיג חמאס בעזה / צילום: ap, Adel Hana

דיווח: יחיא סינוואר מסתתר במנהרות בח'אן יונס

עם פתיחת אירועי יום הזיכרון הופעל צבע אדום בעוטף עזה ● פעמיים בתוך זמן קצר נשמעו אזעקות בשדרות: חלק מהרקטות יורטו וחלק נפלו בשטחים פתוחים • בצה"ל מעדכנים על התקדמות הלחימה בג'באליה, רפיח וזייתון: יותר מ-150 מטרות טרור הושמדו ביממה האחרונה ● עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בנעילה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 טיפס בכ-1.4%

מדד ת"א 35 עלה ב-0.5% ● בשבוע הקרוב המסחר יהיה מקוצר בשל יום הזיכרון ויום העצמאות, ומדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יפורסם במהלכו ● במוד'יס החליטו להותיר את דירוג האשראי בישראל ללא שינוי, על A2 ● בארה"ב צפויים להתפרסם נתוני האינפלציה של חודש אפריל ● למרות שהציגה דוח חלש, בבנק אוף אמריקה אופיטימיים לגבי חברת השבבים ARM

הדמיה של פרויקט The LINE מוצגת בתערוכה בינלאומית / צילום: Reuters, Balkis Press/ABACA

שני בנייני ענק שיאכלסו 9 מיליון איש: כך נקלע לסחרור הפרויקט הגדול בעולם

התוכניות של ערב הסעודית להקים גורדי-שחקים תאומים בגובה אלפי רגל ולאורך 105 מייל בעיר העתיד ניאום, איבדו מומנטום כשנקלעו לסחרור עלויות ולרצף תקלות בנייה ● אפילו אדריכל בריטי המעורב בפרויקט כינה אותו "תמוה ובלתי סביר, אפילו עבור מי שעוסק בתכנונו"

עימאד חבקה באירוע ב''גלובס'' לזכר בנו סלמאן ז''ל / צילום: תמר מצפי

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל: הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית והקשר האמיץ עם המדינה

סא"ל סלמאן חבקה ז"ל, עליו סיפר נשיא המדינה בערב יום הזיכרון, נפל ברצועת עזה בתחילת נובמבר ● במפגש מיוחד שנערך לזכרו במערכת גלובס, לקראת יום הזיכרון, סיפר אביו, עימאד, על הצעיר שהתעקש ללכת למכינה קדם צבאית, הורי החיילים שהגיעו לנחם והקשר האמיץ עם המדינה

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בישראל ובארה"ב: שלושה נתוני מאקרו גורליים יפורסמו בתוך 24 שעות

החל מיום רביעי בצהריים יחל מרתון של נתוני מאקרו חשובים ● הראשון שבהם יהיה מדד המחירים לצרכן בארה"ב לחודש אפריל, שהפתיע לרעה במשך 4 פעמים ברצף ● משם הפוקוס יעבור לישראל, עם פרסום נתוני האינפלציה והתוצר ● אלו הציפיות בשוק

משרדי אאורה בגבעתיים / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעקבות הפרסום בגלובס: אאורה מתקנת את הדיווח בדבר זכייתה בפרויקט ההתחדשות העירונית בגבעתיים

כזכור, בעירייה טענו כי הנתונים שפרסמה החברה אינם תואמים את התכנון שהיא מקדמת ● בחברה מפרסמים כעת "דוח משלים" לדיווח הראשון ובו גרסה מסויגת יותר, ומפורטת פחות, של הצפוי בפרויקט

אמפי שוני הערב. משתתפי העצרת מניפים שלטים ''אין חטופים. אין עצמאות.'' / צילום: עודד אנגל Oded Engel

132 חטופים בעזה: טקס יום העצמאות האלטרנטיבי של משפחות החטופים

מטה משפחות החטופים קיים הערב (ב') עצרת בכיכר החטופים בת"א ● במקביל התקיים טקס "כיבוי משואות והדלקת התקווה" באמפי שוני ששודר בשידור ישיר במספר מוקדים ברחבי הארץ ● מחר (ג') יציינו את יום העצמאות במטס של תשעה מטוסים במבנה חסר שיניפו תמונות של 132 החטופים

ערן אור, מנכ''ל ומייסד חברת XRHealth / צילום: יח''צ

טייס הקרב שהקים חברת מציאות מדומה וגייס אותה לטיפול בנפגעי המלחמה

ערן אור הקים את XRHealth ב-2016 בעקבות פריצת דיסק שחווה. מאז החברה פועלת בעיקר בארה"ב ומציעה טיפולים בתחום הפיזיותרפיה, הכאב והטראומה באמצעות מציאות מדומה ● כשפרצה המלחמה, הוא החליט להשיק במהירות את המוצר גם בישראל, מוקדם מכפי שתכנן

אייר קנדה בנתב''ג / צילום: איל יצהר

אחרי יונייטד ואיזי ג'ט: חברה נוספת דוחה את החזרה לישראל

האפשרות לטוס ישירות לטורונטו תידחה עד אוגוסט: חברת התעופה אייר קנדה שהשהתה את פעילותה בישראל דוחה את החזרה שתוכננה ומצטרפת לאיזיג'ט, יונייטד איירליינס ואייר אינדיה שהשהו את חזרתן בשל השלכות מתקפת הכטב"מים האיראנית ● אייר אינדיה אמורה לחזור לפעילות בהמשך השבוע

משרדי אמזון / צילום: Shutterstock

אדם סליפסקי, מנכ"ל שירותי הענן של אמזון פורש מתפקידו

סליפסקי: "זהו זמן טוב עבורי לבלות זמן רב יותר עם משפחתי, להיטען מעט, וליצור לעצמי מרחב מנטלי כדי לשקף ולבחון את האפשרויות שלי" ● מאט גרמן, סגן נשיא למכירות ושיווק של שירותי האינטרנט של אמזון, יחליפו ● ברבעון האחרון, שירותי הענן יצרו לאמזון הכנסות של 25 מיליארד דולר, מעל ציפיות האנליסטים

גבול לבנון / צילום: ap, Hussein Malla

מטוסי צה"ל תקפו משגרי חיזבאללה מוכנים לשיגור בדרום לבנון

4 חיילים נפצעו בינוני וקל מפגיעת טיל נ"ט סמוך לקיבוץ יפתח שבגליל העליון ● שני כטב"מים פגעו באזור בית הלל שבאצבע הגליל מבלי שהופעלה אזעקה • בטקס הקראת השמות בהיכל הזיכרון בהר הרצל, אמר שר הביטחון כי "המלחמה תימשך עד שנשיב את חטופינו ונפרק את שלטון חמאס" • התרעות בעוטף עזה ובגליל • עדכונים בולטים 

הציבור לווה החודש משכנתאות בשווי 5.91 מיליארד שקל / אילוסטרציה: Shutterstock, Yuri Dondish

שוק המשכנתאות חוזר לרמות מלפני המלחמה

מנתוני בנק ישראל עולה כי הציבור לווה 5.91 מיליארד שקל בחודש אפריל האחרון ● הסקירות של הלמ"ס, בנק ישראל והכלכלן הראשי באוצר מורות על התאוששות משמעותית שחלה בשוק הדירות