גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ראש עיריית רמת-גן ישראל זינגר יועמד לדין בכפוף לשימוע

זינגר חשוד בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים, במסגרת התמודדותו במערכת הבחירות לעיריית רמת-גן בשנת 2013

ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף
ישראל זינגר / צילום: שלומי יוסף

בזמן שראש עיריית רמת-גן המיתולוגי, צבי בר, מרצה בכלא מאסר של שלוש שנים בגין הרשעתו בשוחד, צפוי גם יורשו, ראש עיריית רמת-גן הנוכחי, ישראל זינגר, לעמוד לדין פלילי בגין עבירות שוחד. פרקליטות מחוז תל-אביב (מיסוי וכלכלה) הודיעה היום (ד') לזינגר, כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. כמו-כן הודיעה הפרקליטות לעו"ד אריאל למפל, ששימש כיועץ לזינגר בבחירות, כי נשקלת העמדתו לדין, בכפוף לשימוע, בעבירה של מתן שוחד. ההחלטה התקבלה על דעת פרקליט המדינה, שי ניצן, ולאחר שהמשטרה המליצה על העמדתם לדין של השניים.

לפי כתב החשדות שעשוי להפוך לכתב אישום, במסגרת התמודדותו במערכת הבחירות לעיריית רמת-גן בשנת 2013, פנה זינגר לגורמים שונים והבטיח כי יקדם את מינויים למשרות שונות בעירייה, תמורת פעילותם לקדם את בחירתו לראש העיר.

כך, על-פי החשד, בסמוך ליוני 2013 פנה זינגר ללמפל, עורך-דין במקצועו שעסק בייעוץ פוליטי, וביקש ממנו להצטרף למערכת הבחירות כיועץ ללא שכר. לטענת הפרקליטות, זינגר הבטיח ללמפל כי במידה שייבחר, יפעל למינויו לתפקיד של יועץ לראש העיר בשכר. למפל נענה לבקשה ושימש כיועץ פוליטי לזינגר במערכת הבחירות, ללא שכר. "במהלך מערכת הבחירות קיבל זינגר מלמפל שוחד בגובה של 70 אלף שקל לכל הפחות, תוך שידע כי למפל הסתמך על אותה הבטחה למשרה כאמור", נטען בכתב החשדות.

לפי הנטען בכתב החשדות, "לאחר שנבחר לראשות העירייה, פעל זינגר על מנת למצוא משרה ללמפל, אך למפל סירב להצעותיו. בהמשך השיב זינגר ללמפל סכום של 70 אלף שקל בתוך מעטפה שהכילה כסף מזומן, תוך שביקש לשמור את העברת הכסף בסודיות".

הבטחות לפעילים

בנוסף, כותבת הפרקליטות, "ראש העיר זינגר חשוד שהגיע לביתה של פעילת ליכוד ברמת-גן והבטיח לה, כי אם תצטרף כפעילה מטעמו במערכת הבחירות, ידאג למינויה לתפקיד עוזרת בעירייה. עוד הבטיח זינגר, כי יסדר לבתה עבודה כעורכת-דין עצמאית בתיקי העירייה. בעקבות הבטחותיו החלה הפעילה לפעול ללא שכר לקידום מערכת הבחירות מטעמו. לאחר שנבחר, החל זינגר לפעול על- מנת לקיים את הבטחותיו, אשר בסופו של יום לא קוימו, מסיבות שונות".

במקרה אחר, עלה חשד שראש העיר זינגר הציע לפעיל כי יסייע לו לקבל תפקיד בעירייה תמורת קידום בחירתו כראש העיר.

"מיד לאחר שנבחר שילב זינגר את אותו פעיל בעבודה בעירייה, ובהמשך אף הורה לאחד הנציגים שישבו בוועדת המכרזים בעניינו להצביע בעדו לתפקיד", טוענת המדינה. "זינגר אף פנה לעובד בכיר בעירייה והציע לו לעבוד במערכת הבחירות, תוך שהבטיח שיקדמו בעירייה במידה שייבחר". ואכן, לפי הנטען, "לאחר שנבחר לראשות העיר, פעל זינגר לקידומו של העובד ולהעלאת שכרו".

תפקיד למקורבות

הפרקליטות סבורה כי בשני מקרים נוספים הבטיח זינגר לשתי נשים עמן הייתה לו מערכת יחסים קרובה, כי ידאג למינוין לתפקידים שונים, פעל לטובת קידום מינויים אלו, והן אכן זכו במכרזים באותם תפקידים.

החקירה נוהלה בידי המשטרה; התיק מנוהל על-ידי עוה"ד שרון יונוביץ, ליאת מנור וניר מסורי מפרקליטות מיסוי וכלכלה.

מעיריית רמת-גן נמסר: "לאחר כמעט 4 שנות חקירה, שהחלה מהיום בו זכה מר זינגר בבחירות לראשות העיר רמת-גן, חקירה בה היו מעורבים גורמים פוליטיים באופן רציף ופעיל לכל אורכה, התקבל היום מכתב המזמן אותנו להשמיע את טענותינו בפני הפרקליטות.

"אנו מברכים על ההזדמנות שתינתן לנו סוף סוף להעמיד את העובדות על דיוקן ולהראות, הלכה למעשה, כי לא נפל פגם כלשהו בהתנהלות ראש העיר, אשר מתכוון להמשיך בפעילותו לקידום העיר רמת-גן ורווחת תושביה. לאחר שנפרט את עמדתנו בשימוע, אנו מאמינים כי הפרקליטות תגיע למסקנה שיש להורות על סגירת התיק".

ראש העיר המיתולוגי נשלח ל-3 שנות מאסר

באוקטובר 2013 הודיע ראש עיריית רמת-גן דאז, צבי בר, על תמיכתו בישראל זינגר, שהיה קודם לכן יריבו הפוליטי, במרוץ לראשות העיר רמת-גן. במכתב ששיגר לתומכיו, כתב בר כי "חברים, שעת פקודה הגיעה. זו העת ואין הדרן לה. חייל מנוסה יודע בדיוק מה עליו לעשות בשעה זו. בשל כך, למרות שמחקתי, התעלמתי, אך לא סלחתי, בחרתי לרדת ממקום מושבי על הגדר, לעשות מעשה, לנקוט עמדה ולתמוך בישראל זינגר".

זינגר הגיב בסיפוק להודעתו של בר ואמר: "זה חימם את הלב. בר תרם שנים רבות מחייו להגנת המדינה, אם זה בצה"ל, ומשטרה ובשירות הציבורי. לאיש זכויות רבות ואסור לנו לשכוח זאת. בר שירת נאמנה את תושבי רמת-גן במשך שנים רבות".

התמיכה של בר הועילה. זינגר גבר על כרמל שאמה הכהן ונבחר לראש העיר. אבל ח"כ לשעבר כרמל שאמה-הכהן, שהיה יו"ר ועדת הביקורת בעירייה וכיום שגריר ישראל ב-OECD, עמד בדרכם של בר וזינגר אל ההצלחה. שאמה-הכהן חשף חשדות לשחיתות של בר בעירייה ובהמשך גם את החשדות לשחיתות של זינגר.

בר נחקר, נשפט, והורשע שפעל בדפוס שיטתי מול יזמי נדל"ן שונים משך שנים, כאשר שעה שכיהן כראש עיר שלשל לכיסו כספים בהיקף ניכר - כ-1.8 מיליון שקל. בדצמבר 2016 דחו שופטי ביהמ"ש העליון, עוזי פוגלמן, יצחק עמית ונעם סולברג, פה אחד את מרבית חלקי ערעורו של בר על הכרעת הדין של שופט המחוזי בת"א, צבי גורפינקל, שהרשיע את בר בלקיחת שוחד בהיקף של כ-1.8 מיליון שקל וגזר עליו חמש וחצי שנות מאסר.

עם זאת, העליון קיבל חלקית את ערעורו של בר בן ה-81 על העונש שנגזר עליו, והפחית את תקופת מאסרו ל-3 שנות מאסר. זאת, בשל גילו המבוגר ומצבו הרפואי. השופט סולברג אף העלה תהיות באשר למנהג לשלוח עבריינים זקנים דוגמתו של בר לשנים ארוכות בכלא, והציע לכנסת לחוקק חוק שיאפשר לנקוט נגדם ענישה אלטרנטיבית, כמו שנוהגים בקטינים.

עם זאת, השופטים הבהירו כי במצב הדברים הרגיל - אלמלא מצבו הרפואי של בר וגילו - היה מקום להעמיד את עונשו על 7 שנות מאסר. זאת, בדומה לעונש שנגזר על מהנדס העיר ירושלים לשעבר, מאיר שטרית, שהורשע בפרשת הולילנד בלקיחת שוחד בהיקפים דומים מיזמי נדל"ן בירושלים. היום התברר כי גם יורשו של בר בראשות העיר עלול למצוא את עצמו בכלא.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

ביל אקמן ואישתו נרי אוקסמן / צילומים: RICHARD BRIAN, רויטרס; ויקיפדיה, Noah Kalina

המיליארדר ביל אקמן: "בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה בגלל המלחמה"

אקמן ואישתו נורי אוקסמן רכשו בתחילת השנה כ־5% ממניות הבורסה תמורת כ־100 מיליון שקל ● "אני מאוד מתרשם מההנהלה, התוכניות העסקיות שלהם והיכולות הטכנולוגיות שלהם", כתב בציוץ ב-X

הטכנולוגיה החדשנית של צה"ל בעזה והציבור האמריקאי מתרחק מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן